Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du rörbestyckade för- eller slutsteg?

Nej
55
64%
Ja, enbart försteg
1
1%
Ja, enbart slutsteg
8
9%
Ja, både för-och slutsteg
10
12%
Ja, integrerad rörförstärkare
12
14%

Antal röster : 86

Användarvisningsbild
Morello

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Morello » 2016-06-10 15:50

Flint skrev:
Morello skrev:Det kanske går att reglera med lite återkoppling?? :mrgreen:

Lite, nu överdriver du väl! :lol:

Jag vet inte hur stor råförstärkningen är, men gissar att 10dB regulativ återkoppling skulle sänka förstärkningen till önskad nivå. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-10 16:06

AndersP skrev:Förresten,
Med risk för att gå offtopic; Min Edison Triod består av ena halvan av ett 6922/6DJ8/ECC88 i ingångssteget, andra halvan i drivsteget och 300b som utgångsrör. Vilka smårör kan användas för att sänka ingångskänsligheten och slippa volpoten för användning av apparaten som rent slutsteg?

I väntan på att mäster Erik ska uttala sig ska jag lufta min åsikt. ECC88 är inte pinnkompatibel med ECC81-82-83-familjen. Annars skulle ev ett byte till ECC82 kunna vara en nödlösning eftersom det röret har lägre förstärkningsfaktor. Men, och det är ett rejält MEN, att byte rör innebär en massa förändringar i ett steg och inte bara vad gäller förstärkning. Rörets arbetspunkt förändras och därmed en massa egenskaper. Att byta ing- driv-rör för att anppassa stegets känslighet är alltså ingen vidare lösning om man inte också rättar de praktiska förutsättningarna för röret i övrigt även om det lyssningsnivåmässigt skulle fungera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-10 16:33

Håller med Flint!

Kanske enklast att bara ersätta poten med en spänningsdelare (två motstånd) för att fixera känsligheten och samtidigt inte äventyra stegets egenskaper i övrigt.

Det är ju bara att ratta in korrekt nivå på poten, löda loss den och mäta resistans mellan pinne 1-2 och 2-3 för att sedan köpa motstånd med samma värden (avrundat)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-10 16:53

Morello skrev:Håller med Flint!

Kanske enklast att bara ersätta poten med en spänningsdelare (två motstånd) för att fixera känsligheten och samtidigt inte äventyra stegets egenskaper i övrigt.

Det är ju bara att ratta in korrekt nivå på poten, löda loss den och mäta resistans mellan pinne 1-2 och 2-3 för att sedan köpa motstånd med samma värden (avrundat)

Inget fel med en ingångspot heller. Jag ser mer fördelar än nackdelar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-10 17:43

Flint skrev:

Nackdelen skulle ju kunna vara en viss kanalobalans, men annars ser jag inte heller några nackdelar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-10 17:54

Morello skrev:
Flint skrev:

Nackdelen skulle ju kunna vara en viss kanalobalans, men annars ser jag inte heller några nackdelar.

Instämmer.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-10 21:28

Min felprogrammerade ryggmärg fick mig att känna olust över att gain först minskas med en pot varefter gain hissas igen via förstärkarens höga spänningsförstärkning. För mig känns detta som en osnygghet. Jag har dock fått höra att det, till skillnad mot grusförstärkare, inte går att bara skjuta in ett dämpled mellan 2 opampar, diskreta eller IC.
Edison Triod är uppbyggd som integrerad förstärkare med en mycket fin högohmig pot på ingången. Jag kör vidare som hittils då.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-11 08:42

AndersP skrev:Min felprogrammerade ryggmärg fick mig att känna olust över att gain först minskas med en pot varefter gain hissas igen via förstärkarens höga spänningsförstärkning. För mig känns detta som en osnygghet. Jag har dock fått höra att det, till skillnad mot grusförstärkare, inte går att bara skjuta in ett dämpled mellan 2 opampar, diskreta eller IC.
Edison Triod är uppbyggd som integrerad förstärkare med en mycket fin högohmig pot på ingången. Jag kör vidare som hittils då.

Känsligheten går att ändra på ett antal olika sätt utöver att byta rör. Om du mailar mig schemat på just din modell ska jag föreslå några.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-11 15:03

Har inge schema :oops: Törs inte fråga Perka om det heller.

Jag har däremot en kamrat i hifi-gänget här i länet som grejar mycket med SET. Han betecknar mig som "rör-rookie" och tycker att jag borde höja mig från den nivån genom att öppna min Edison helt och rita eget schema. Det är frestande delvis pga att jag fått lust att byta chassie på den. Den skulle kunna se coolare ut tycker jag. Har tittat in i den några gånger och det mesta man ser är, förutom utgångsjärnen, olika strömförsörjningar. Jag tror att tom glöden är glättad. Jag börjar ana att en SET med ett ECC88 och ett 300b per kanal inte kan vara kopplad på så många olika sätt?
Om det går bra så kontaktar jag dig när schema finns.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-11 15:16

AndersP skrev:Har inge schema :oops: Törs inte fråga Perka om det heller.

Då gör jag det. Erik Andersson, skicka ett schema till AndersP.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-06-12 06:59

När man tittar på pinout-bilderna för rör generellt; Stämmer dom med det man ser när man tittar på pinnarna från rörets botten eller är det som när man tittar ned i rörhållaren?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2016-06-12 07:28

AndersP skrev:När man tittar på pinout-bilderna för rör generellt; Stämmer dom med det man ser när man tittar på pinnarna från rörets botten eller är det som när man tittar ned i rörhållaren?

Från botten.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-06-12 07:41

Kör inte rörsteg, men tidigare kört ett par av Eriks steg. Edison bla. Fina grejer.
Idag: Stärkare Lejonklou in i moddade JBL 15", kommande sub (JBL 18") ska även den drivas med transistorsteg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2016-06-29 12:13

Svar ja, men inte till hifi.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-29 20:31

Har inget, men jag skulle vilja testa något med rör till mina hörlurar. Så det kommer nog bli så även om det inte är aktuellt just nu då annat prioriteras för det i anläggningen.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2019-11-23 18:04

Försteg Conrad Johnson Premier 17 (rör), slutsteg NAD 208(transistor) till Ino Pi60
Audion Silver Night 300b till Snell E3 i sovrummet
Stax SRM T-1 till Lambda- lurarna
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-23 23:48

sportbilsentusiasten skrev:Kör inte rörsteg, men tidigare kört ett par av Eriks steg. Edison bla. Fina grejer.
Idag: Stärkare Lejonklou in i moddade JBL 15", kommande sub (JBL 18") ska även den drivas med transistorsteg.

Om du kommer åt att testa Audio Research' rörsteg, gör det. Har lyssnat ett antal gånger på dessa, redan under 70-talet, och de har alltid levererat. Tyvärr bor min kamrat med dådana inte kvar i Götet så du kan provlyssna. Jag vågar påstå att AR slår Linn i derD egen paradgren och dessutom låter ännu bättre rent ljudmässigt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-24 11:47

Vill försiktigt inflika att olika modeller av försteg från Audio Research har få gemensamma nämnare - såväl konstruktionsmässigt som med avseende på prestanda - och kan därför inte likställas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2019-11-24 16:19

Har en Little Dot Mk II till Sennheiser HD 6xx i sovrummet. Annars gäller transistorer hos Dartman.

//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-24 20:46

Morello skrev:Vill försiktigt inflika att olika modeller av försteg från Audio Research har få gemensamma nämnare - såväl konstruktionsmässigt som med avseende på prestanda - och kan därför inte likställas.

Så kan det vara, men AR-gänget har hela tiden haft samma filosofi, det är musik som ska förmedlas. Men visst har ljudet förändrats, den tidiga förförstärkaren (3a?) lät ganska såsigt men det svängde rätt bra ändå. Lite som ljudet på Red Norvo-skivan. Senare transistorsteg var mindre kul om än rätt kompetenta.

Jag tror att min kompis i Gbg hade ett L26 försteg (men minnet kanske sviker) och just nu minns jag inte vilket slutsteg han hade/har (måste installera Outlook innan jag kan kolla). Men det var ren magik!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-24 22:20

En försiktig fråga- men kanske relevant ? I dagens läge behövs väl knappast nåt försteg ? Om musiken man använder är helt digital så är det väl snarast en kombinerad DAC/streamer med en BRA volymfunktion som är aktuellt ?

Varför ska man kontaminera signalen onödigt mycket , om ut och inimpedanserna samt utspänningen för att driva slutsteg är under kontroll ?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-24 22:30

Testa ett försteg så kommer du tycka annorlunda.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-11-24 22:38

Tangband skrev:En försiktig fråga- men kanske relevant ? I dagens läge behövs väl knappast nåt försteg ? Om musiken man använder är helt digital så är det väl snarast en kombinerad DAC/streamer med en BRA volymfunktion som är aktuellt ?

Varför ska man kontaminera signalen onödigt mycket , om ut och inimpedanserna samt utspänningen för att driva slutsteg är under kontroll ?

2 saker :

-RIAA för vinyl
-tonkontroller

Till detta kan adderas en buffrad utgång att driva ett ljudkort i en dator.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-24 22:47

Harryup skrev:Testa ett försteg så kommer du tycka annorlunda.

Jag är ingen nybörjare på dethär med hifi :) . Har testat många apparater . Det du skriver stämmer om du går ett antal år bakåt i tiden. Så är det inte riktigt nu längre. De senaste fem åren verkar det gå att tillverka bra heldigitala försteg som låter riktigt bra , och är billiga, enligt min mening.

I princip håller jag med dig om att man alltid ska testa själv om det blir bättre eller sämre. Det finns gott om bra och dåliga försteg.
Senast redigerad av Tangband 2019-11-24 22:48, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-24 22:47

peterh skrev:
Tangband skrev:En försiktig fråga- men kanske relevant ? I dagens läge behövs väl knappast nåt försteg ? Om musiken man använder är helt digital så är det väl snarast en kombinerad DAC/streamer med en BRA volymfunktion som är aktuellt ?

2 saker :

-RIAA för vinyl
-tonkontroller

Till detta kan adderas en buffrad utgång att driva ett ljudkort i en dator.

Jo det förstås.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-11-24 22:52

Tangband skrev:

Jag är ingen nybörjare på dethär med hifi :) . Har testat många apparater . Det du skriver stämmer om du går ett antal år bakåt i tiden. Så är det inte riktigt nu längre. De senaste fem åren verkar det gå att tillverka bra heldigitala försteg som låter riktigt bra , och är billiga, enligt min mening.

I princip håller jag med dig om att man alltid ska testa själv om det blir bättre eller sämre. Det finns gott om bra och dåliga försteg.

Har du förslag på någon billig streamer med bra inbyggd bra volymkontroll? Det vore ju lite kul att jämföra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-24 22:55

Klart man behöver ett försteg så att man kan ansluta alla källor. Jag har sex källor anslutna till mitt Sybarite Audio No1622-försteg. (Tre CD-spelare, en radio, en DAC och en vinylspelare)
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-24 22:57

Frisk skrev:
Tangband skrev:

Har du förslag på någon billig streamer med bra inbyggd bra volymkontroll? Det vore ju lite kul att jämföra.

Alla Rasberry pi med volumeo och ess dacar där man i dac-chipet jobbat extremt mycket med att få till en bra digital volymkontroll.
Som exempel. Till låg kostnad. Men det finns många andra nyare grejor där man fått fram bra resultat.

Här är en bra föreläsning :
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-11-24 23:07

Tangband skrev:
Frisk skrev:
Tangband skrev:

Alla Rasberry pi med volumeo och ess dacar där man i dac-chipet jobbat extremt mycket med att få till en bra digital volymkontroll.
Som exempel. Till låg kostnad. Men det finns många andra nyare grejor där man fått fram bra resultat.

Här är en bra föreläsning :
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Brister jag kommer på direkt för mina behov:
1. Dessa saknar ju helt andra ingångar. Går ju inte ens kombinera med en videospelare.
2. För låg utnivå för dynamisk musik.
3. Saknar trigger ut, men bör väl rätt enkelt gå fixa.

Edit
Fast nu börjar vi kanske närma oss väl ot.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-24 23:14

Kunde inte låta bli att kika på schemat till ett Audio Research-försteg, nämligen Ref II. Efter ingångsväljare landar signalen i en Maxim DS1666 (ohyggligt kostandseffektivt) - en digitalt styrd potentiometer, sedan kommer själva förstärkaren som består av ett JFET-bestyckad diffsteg och efter några andra steg kommer ett GK-steg byggt runt en triod och till sist en katodföljare. Rätt så festlig konstruktion. Andra ARC-försteg är helt annorlunda.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi