Tankar kring bolaget Decca.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Chaconne

Tankar kring bolaget Decca.

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 13:03

Har lyssnat en del på nya Decca inspelningar den senaste tiden och några frågor dyker upp som jag hoppas att någon bevandrad i ämnet kan svara på:

Eq:ar Decca sina inspelningar? Jag uppfattar att instrument klingar påtagligt ljusare än vad de gör i verkligheten (särkilt violin). Eller rör det sig om mikrofoner som har en höjning i toppen?

Lägger Decca på artificiell efterklang efteråt vid mixning, jag tycker mig höra efterklangsartefakter som låter onaturligt.

Dynamikbegränsar de sina skivor?

Tacksam för svar

Mvh

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Tankar kring bolaget Decca.

Inläggav Perfector » 2016-06-11 13:08

Chaconne skrev:Har lyssnat en del på nya Decca inspelningar den senaste tiden och några frågor dyker upp som jag hoppas att någon bevandrad i ämnet kan svara på:

Eq:ar Decca sina inspelningar? Jag uppfattar att instrument klingar påtagligt ljusare än vad de gör i verkligheten (särkilt violin). Eller rör det sig om mikrofoner som har en höjning i toppen?

Lägger Decca på artificiell efterklang efteråt vid mixning, jag tycker mig höra efterklangsartefakter som låter onaturligt.

Tacksam för svar

Mvh

Teldec = Telefunken och decca i samarbete har som princip att inte efterredigera artister.
När dom förde över Led Zeppelin II till CD så stod och står det på CD-fodralet att dom konsekvent låter bli det för att inte ljudkaraktären av orginalet inte ska förändras.
Det får till följd att Zeppelins Rörförstärkare brummar så vackert i bakgrunden när det blir ett break i musiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 13:25

Perfector skrev:
Chaconne skrev:Har lyssnat en del på nya Decca inspelningar den senaste tiden och några frågor dyker upp som jag hoppas att någon bevandrad i ämnet kan svara på:

Tacksam för svar

Mvh

Teldec = Telefunken och decca i samarbete har som princip att inte efterredigera artister.
När dom förde över Led Zeppelin II till CD så stod och står det på CD-fodralet att dom konsekvent låter bli det för att inte ljudkaraktären av orginalet inte ska förändras.
Det får till följd att Zeppelins Rörförstärkare brummar så vackert i bakgrunden när det blir ett break i musiken.

Jo, men nu var det nya inspelningar på Decca som tråden handlade om.

Mvh

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-11 15:36

Varför skulle dom bryta ett vinnande koncept?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 16:18

Perfector skrev:Varför skulle dom bryta ett vinnande koncept?

Jag vet inte hur mycket du har lyssnat på Deccas klassiska skivor, men jag upplever en tydlig skillnad mellan nya och lite äldre inspelningar, därför undrar jag om det är någon som vet vad det beror på.

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-11 16:53

Chaconne skrev:
Perfector skrev:Varför skulle dom bryta ett vinnande koncept?

Jag vet inte hur mycket du har lyssnat på Deccas klassiska skivor, men jag upplever en tydlig skillnad mellan nya och lite äldre inspelningar, därför undrar jag om det är någon som vet vad det beror på.

Mvh

Deccas inspelningsmetodik inom klassisk musik har ändrats flera gånger genom årens lopp. Det är ju också annorlunda beroende på vad som spelas in. Opera eller symfoni eller stråkkvartett eller pianomusik eller verk som uppföres i kyrka. Jag har inte hört någon ny inspelning så jag vet inte hur de är nu.

Här finns lite att läsa.

http://www.polymathperspective.com/?p=2484

Nedan är mer info för den intresserade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Decca_tree

http://tapeop.com/tutorials/46/microphones-decca-tree-technique/

http://www.sengpielaudio.com/DeccaTree-TryggTryggvason.pdf

http://www.mixonline.com/news/profiles/decca-tree/365206

http://www.royerlabs.com/rectips_orchestra.html

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-11 18:48

Som jag kan läsa mig till så placeras mikrofonerna typiskt ca 3m upp. Fioler (som jag själv spelar) klingar som ljusast snett upp i luften då övertoner sprids från f-hålen. Som musiker klingar därför sådana inspelningar bekant men för de som hört verket i konsertlokalen och sen lyssnar på en Decca tree upptagning så kommer resultatet klinga ljusare i en neutral anläggning. Detta kan vara en anledning.
Själv spelar jag in fiol på en lägre höjd, strax ovan nedre sargen och på ca en meters håll om det är en el två ensamma fioler.. Man får tänka vinkel vid längre anstånd och provlyssna i vad som finns tillgängligt för önskat resultat.
Sen är det inte lite mer att ta hänsyn till när det är en hel orkester som ska spelas in. Man får göra avvägda kompromisser vid så stora ljudhändelser. Själv gillar jag A-B med dubbelmenbranmikar vid stora sättningar för att jag kan placera musiker på båda sidor om mikarna och på så vis styra lite av kompromisserna. Detta gör att andra kompromisser får vägas in som tidiga reflexer tex.
Ja det är inte helt trivialt att spela in..
Mvh Rick

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 19:18

Tack Rille för förtydligandena och tack Peter för länkarna. Om jag inte minns fel så använder sig Decca ofta av Neumann M50 och jag har förstått det rätt så är de väldans stigande mot toppen, vilket kanske också kan vara en förklaring till att solisten som är rätt nära trädet också blir "höjd".
Har du några tankar kring EQ, Rille är det något du tror att de använder? Och använder de även artificiell efterklang?

Mvh

Jonas

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-11 19:51

Jag har ingen aning om de efterbearbetar något nuförtiden. Förut har de dock klingat neutralt och fint så om dom börjat pilla med sina upptagningar så blir jag troligen lite ledsen. Den mikrofon du hänvisar till är omställningsbar mellan njure, omni och 8. Endast omni klingar neutralt över någon halvmeter eller så.. Om de spelar in med mikrofonerna i njurläge på ca 3meters håll så kommer direktljudet klinga ljust och efterklangen ännu ljusare(8a ger ännu större skillnad).. Om en sådan upptagning bashöjs så återstår ändå skillnaden i direktklang och efterklangsens ljushet.. Om miken nu också är lite höjd i diskanten som jag förstod att du sa så klingar det ännu ljusare.. Om detta är fallet på nya Decca inspelningar så är det synd tycker jag.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 20:02

Utan att egentligen veta rent objektivt så är min känsla att klassiska inspelningar överlag drar allt mer åt det ljusa vilket verkligen är synd. Det samma kan man väl säga om många högtalare....
Även om jag hyfsat frekvent går och ser klassiskt live, så studsar jag alltid till den första minuten -just ja det var så här det lätt i verkligheten : )

Mvh

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 20:04

http://www.polymathperspective.com/?p=2484

Mycket intressant läsning Peter, skall sätta tänderna i de andra också under helgen : )

Mvh

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-11 20:24

Ja att få in hela orkestern i lyssningsrummet är inte så lätt.. Jag saknar ofta storheten och byxfladret från konsetlokalen då jag sitter hemma. Ja visst kan jag skruva upp men det är få upptagningar som ger en verklighetstrogen upplevelse i hemmet, men visst finns dom.. Men klingar det för ljust och med "fel" efterklang så blir det svårt att övertyga..
En av mina favoskivor är Eldfågeln på Decca. Den klingar fint och min stereo målar upp en kusligt övertygande ljudbild i mitt rum med den CDn.. Vilka skivor upplever du klingar ljust? Detta vill jag kolla upp om det är nyare skivor och i så fall från när de började klinga ljust..

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-06-11 20:25

Imtressant, var kan man köpa skivorna?

Led zeppelin men även andra genres är intressanta.

Mvh
Icko

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 21:28

Rille skrev:Ja att få in hela orkestern i lyssningsrummet är inte så lätt.. Jag saknar ofta storheten och byxfladret från konsetlokalen då jag sitter hemma. Ja visst kan jag skruva upp men det är få upptagningar som ger en verklighetstrogen upplevelse i hemmet, men visst finns dom.. Men klingar det för ljust och med "fel" efterklang så blir det svårt att övertyga..
En av mina favoskivor är Eldfågeln på Decca. Den klingar fint och min stereo målar upp en kusligt övertygande ljudbild i mitt rum med den CDn.. Vilka skivor upplever du klingar ljust? Detta vill jag kolla upp om det är nyare skivor och i så fall från när de började klinga ljust..

Hejsan Rille,

återkommer under morgondagen, watch this space : )

Mvh

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 21:29

icko skrev:Imtressant, var kan man köpa skivorna?

Led zeppelin men även andra genres är intressanta.

Mvh
Icko

Ja det är lite beroende på var du bor. Men Discogs är väl det säkraste kortet numera.

Mvh

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-06-11 21:33

Tack!

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-11 22:00

Rille skrev:Ja att få in hela orkestern i lyssningsrummet är inte så lätt.. Jag saknar ofta storheten och byxfladret från konsetlokalen då jag sitter hemma. Ja visst kan jag skruva upp men det är få upptagningar som ger en verklighetstrogen upplevelse i hemmet, men visst finns dom.. Men klingar det för ljust och med "fel" efterklang så blir det svårt att övertyga..

Apropå Eldfågeln, här är en bra version på Columbia, det är kompositören som håller i pinnen:

https://www.discogs.com/Igor-Stravinsky ... ter/274663

https://open.spotify.com/album/4jLN7VhiJrsc4figJOHQ37

Mvh

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-11 22:32

Jag håller utkik..
Och tack för skivtipset Jonas! :)

Mvh Rick

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-12 18:09

Rille skrev:Jag håller utkik..
Och tack för skivtipset Jonas! :)

Mvh Rick

Hejsan Rille,

jag lovade ju att återkomma med ett exempel. Jag valde en artist jag tycker mycket om, som jag sett live ett par gånger, och nu senast bara för ett par veckor sedan. Jag tycker att violinen framstår klart sprödare och ljusare på skiva än på skiva. Jag föredrar helt klart ljudet av hennes violin på riktigt. Den delen jag länkar till är inspelad på Teldex.

https://open.spotify.com/track/5ZBhJ8XUB9CTSIE4RZJjue

Mvh

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-06-12 19:39

Jag tillhör den lilla skara som inte har spotify än..
Jag ska lyssna hos nån kamrat framöver. Jag går be att återkomma.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-12 19:49

Detta är min favorit och har varit så i 40 år. Då var det på LP.

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-12 19:57

Rille skrev:Jag tillhör den lilla skara som inte har spotify än..
Jag ska lyssna hos nån kamrat framöver. Jag går be att återkomma.

Det hedrar dig : )
Om du vill kan du lyssna med ett gratis abonnemang.

Mvh

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-13 20:42

petersteindl skrev:Detta är min favorit och har varit så i 40 år. Då var det på LP.

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

Jag har en mycket fin vinylripp på den gjord med en av Koetsus finare pickor, good stuff : )

Mvh

Återgå till Generellt om hifi