Förslag anläggning till piP Signatur

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Förslag anläggning till piP Signatur

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-15 13:20

Jag går i tankarna på att köpa ny anläggning nu när jag byggt klart mina piPs.
I dagsläget så spelar jag på en medioker surroundförstärkare (Onkyo TX-NR636)
Jag är lite sugen på att skaffa en integrerad tvåkanalsförstärkare typ Hegel H80 eller Rotel RA-1570.
Jag har lyssnat på båda via kompisens piPs och jag tyckte de lät trevligt. Roteln lät inte lika engagerande som H80:n. Den har även en lite kallare/stram återgivning. Jag tyckte H80:n hade en förförisk samt varm ton. Den återgav även en väldigt fin dynamik i ljudet.
Roteln är klart snyggare samt har hörlursuttag vilket jag gärna vill ha. En till fördel med Roteln är att man kan starta den via fjärrkontrollen. Jag har en budget kring 15000 kr men det får gärna bli billigare.
Har ni några tips?
Jag har även funderat på en Hegel HD12 som Dac/försteg kopplat till ett Holografic Audio Amp 17.
Vad tror ni om det? HD12:an har ju hörlursuttag samt är en snäppet bättre Dac en den som sitter i H80:n.

ante_77

Re: Förslag anläggning till piP Signatur

Inläggav ante_77 » 2016-06-15 14:56

Fredzz0rs skrev:Jag går i tankarna på att köpa ny anläggning nu när jag byggt klart mina piPs.
I dagsläget så spelar jag på en medioker surroundförstärkare (Onkyo TX-NR636)
Jag är lite sugen på att skaffa en integrerad tvåkanalsförstärkare typ Hegel H80 eller Rotel RA-1570.
Jag har lyssnat på båda via kompisens piPs och jag tyckte de lät trevligt. Roteln lät inte lika engagerande som H80:n. Den har även en lite kallare/stram återgivning. Jag tyckte H80:n hade en förförisk samt varm ton. Den återgav även en väldigt fin dynamik i ljudet.
Roteln är klart snyggare samt har hörlursuttag vilket jag gärna vill ha. En till fördel med Roteln är att man kan starta den via fjärrkontrollen. Jag har en budget kring 15000 kr men det får gärna bli billigare.
Har ni några tips?
Jag har även funderat på en Hegel HD12 som Dac/försteg kopplat till ett Holografic Audio Amp 17.
Vad tror ni om det? HD12:an har ju hörlursuttag samt är en snäppet bättre Dac en den som sitter i H80:n.

HA + HD12 hade jag gått på

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-15 16:45

Man bör alltid gå efter det som imponerar minst så länge man inte hör några direkta fel. Annars lär det vara charmiga fel som lurar en.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-15 17:09

Nattlorden skrev:Man bör alltid gå efter det som imponerar minst så länge man inte hör några direkta fel. Annars lär det vara charmiga fel som lurar en.

Helt rätt, så d-a tråkigt som det går. Sedan kan man sitta där och gråta i tron att det är rätt. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-15 17:09

Fast det beror kanske på om det är en sommarflört eller en dröm om ett långt partnerskap. :mrgreen:

Jag tror alltså att det är rätt, det förföriska är exakt detsamma som blir för mycket att ha hemma dagligdags. Och nu vet jag inte längre om jag pratar om hifi.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-15 17:55

Jesus va filosofiska ni är :)
Om jag omformulerar frågan då. Vad spelar ni med för apparaturer till era högtalare?
Kan man få några kloka tips?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-15 18:37

Fredzz0rs skrev:Jesus va filosofiska ni är :)
Om jag omformulerar frågan då. Vad spelar ni med för apparaturer till era högtalare?
Kan man få några kloka tips?

Komplicerade beslut tas bäst undermedvetet. Ja, jag har källa på det ;-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-15 19:25

Jag skulle råda att testa om en ny förstärkare, som kanske t.o.m har mindre effekt än receivern verkligen låter märkbart bättre, innan man hostar upp slantarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-15 20:43

effekt är inte lösningen på allt såklart

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-15 20:44

Men när jag jämförde reciverns återgivning med Hegeln och Roteln så var det definitivt mer närvaro i röster och
och det gick att höra enskilda instrument mer tydligt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-15 20:49

Fredzz0rs skrev:Men när jag jämförde reciverns återgivning med Hegeln och Roteln så var det definitivt mer närvaro i röster och

Men du har inte jämfört receivern och de andra i samma rum?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-15 21:14

Jo jag har faktiskt det för vi lånade hem en Hegel samt Rotel från en Hifi-butik och testa detta hemma hos min polare som har en likadan reciver som mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-15 23:08

Fredzz0rs skrev:effekt är inte lösningen på allt såklart

Bara nästan. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-15 23:11

Fredzz0rs skrev:Men när jag jämförde reciverns återgivning med Hegeln och Roteln så var det definitivt mer närvaro i röster och

Det går att framhäva instrument både med felaktigheter i frekvensgång eller dist eller med bristande dynamik... Man kan inte ta ett beslut på sådana premisser om det skall bli rätt.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-15 23:56

Nattlorden skrev:

Det går att framhäva instrument både med felaktigheter i frekvensgång eller dist eller med bristande dynamik... Man kan inte ta ett beslut på sådana premisser om det skall bli rätt.

Det är säkert rätt som du skriver men då jag saknar tekniska kunskaper om akustik och elektronik så kan jag bara
Gå på det som jag upplever låter bra. Sen om det är rätt återgivet eller ej kan jag ej svara på.

Men du verkar ju vara noga med korrekt återgivning så då blir jag nyfiken på vad du lagt dina pengar på :)?

Sedan resonerar jag som så att om en förstärkare nästintill uteslutande från bra betyg av konsumenter så måste det ju vara något bra i det den levererar. Sen om ljudet är färgat och inte stämmer överens med originalet, ja det är något man får välja om man kan ha överseende med.

Jag vill ha en anläggning som får en att stampa takten och där man känner att allt sitter där det ska.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-16 06:34

Jag lirade mina piP med en sån här:

http://www.china-hifi-audio.com/en/bewi ... fier-p-506

Funkade och lät fint, och det är en läcker och kul apparat. Öppnar en helt värld av rörbyten & tweaks dessutom... :lol:

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-16 21:54

Conan skrev:Jag lirade mina piP med en sån här:

http://www.china-hifi-audio.com/en/bewi ... fier-p-506

Funkade och lät fint, och det är en läcker och kul apparat. Öppnar en helt värld av rörbyten & tweaks dessutom... :lol:

Det var vågat av dig att slå till på en rörförstärkare så där från utlandet utan att ha provlyssnat den innan. Kul att du blev nöjd!
Vad körde du med för DAC till den? Eller du kanske bara spelar analogt?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-16 22:00

Jag har även spanat in en DAC/hörlursförstärkare/försteg vid namn Marantz HD-Dac1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2811536 då jag hört att den ska ha en riktigt trevlig hörlursförstärkare.
Vore ju skoj att ha till min Fidelio X2 lurar också. Den vet jag att jag skulle kunna få köpa på BRL för runt 6500 kr. Vet dock inte hur den dacen och försteget står sig mot en HD12.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-25 23:29

Nu har jag lånat hem en Hegel H80 :)
Kör den via optiskt från datorn och det låter kanon. Har hört att det ska låta ännu bättre med coaxial.
Testade att spela musik från datorn via en medlånad Supra USB-kabel och jag vet inte om det är något fel på kabeln eller förstärkaren för det lät riktigt illa! Det lät som om högtalarna var sprängda eller som man lyssnade på riktigt lågupplöst musik.

Kan det vara jitter som gör att det låter så?
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (48.66 KiB) Visad 2613 gånger

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-06-26 14:21

Fredzz0rs skrev:Jag har även spanat in en DAC/hörlursförstärkare/försteg vid namn Marantz HD-Dac1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2811536 då jag hört att den ska ha en riktigt trevlig hörlursförstärkare.
Vore ju skoj att ha till min Fidelio X2 lurar också. Den vet jag att jag skulle kunna få köpa på BRL för runt 6500 kr. Vet dock inte hur den dacen och försteget står sig mot en HD12.

Om du är ute efter DAC/hörlursförstärkare så kan du testa denna på öppet köp i en månad hos MYC.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2904416

Jag har en o tycker den är riktigt bra. Vid jämförelse här hemma tyckte jag att den lät bättre än Pioneer N50. HK HD 990 och Emotiva XDAII

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-27 06:38

Fredzz0rs skrev:Det var vågat av dig att slå till på en rörförstärkare så där från utlandet utan att ha provlyssnat den innan. Kul att du blev nöjd!Vad körde du med för DAC till den? Eller du kanske bara spelar analogt?

Jo lite chansning var det ju, men det finns en stärkare "från UK" som är samma som denna (Puresound A30) och den hade fina recensioner om inte annat. Kostar ju lite mer också än den Bewitch jag köpte.

Det är ju en integrerad stärkare men jag körde den mest som slutsteg (volymratten upp på max bara). Källan dit var främst en Oppo BDP-95 eller vinylspelare.

Återgå till Wänner af Ino