Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav distad » 2016-06-16 19:26

Kommer aldrig att förstå att kablar kan sätt igång känslorna på en del som det gör. Finns betydligt viktigare och allvarligare saker att engagera sig i än om en del hör skillnad på kablar, det är ju rent ut sagt pinsamt att det kan reta gallfeber på en del och världen måste vara mycket liten för dessa individer som stör sig på detta. Allt handlar om att man ska trivas med sin anläggning och dess ljud, och hur man når det målet är högst en personlig sak. Ungefär som att säga att blodpudding är det godaste som finns, nej det är hemskt säger den andra, vem har rätt ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-06-16 19:36

Fast det är ju nästan aldrig dessa trådar faktiskt handlar om kablar eller subjektiva åsikter för den delen. Det är till största delen vetenskaplig metodik som är kärnfrågan och det är en ganska stor och viktig fråga kan jag tycka. Även om den kanske inte behöver diskuteras om och om igen med samma argument var gång. Vad en person subjektivt tycker om är ett ganska meningslöst ämne att diskutera då det precis som du skriver att ingen har rätt eller fel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-16 19:51

FBK skrev:Kommer aldrig att förstå att kablar kan sätt igång känslorna på en del som det gör. Finns betydligt viktigare och allvarligare saker att engagera sig i än om en del hör skillnad på kablar, det är ju rent ut sagt pinsamt att det kan reta gallfeber på en del och världen måste vara mycket liten för dessa individer som stör sig på detta. Allt handlar om att man ska trivas med sin anläggning och dess ljud, och hur man når det målet är högst en personlig sak. Ungefär som att säga att blodpudding är det godaste som finns, nej det är hemskt säger den andra, vem har rätt ?

SÅ, när inte samtalsämnet passar herr FBK så är det helt plötsligt direkt löjeväckande att föra ett samtal om sagda ämne.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-16 20:29

Trådskaparna får i alla fall utlopp för sin skaparlust.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-16 20:36

Samtalsämnet är lika fritt som luften vi andas, så fortsätt ni med detta ämne om ni mår bra av det.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-16 20:40

Conan skrev:Men snälla rara... Om någon hävdar att det är signifikant skillnad på kranvatten upptappat på en tisdag jämfört med vatten upptappat nån annan dag, är det ju rimligen den som står för påståendet som äger problemet att bevisa saken med kontrollerat blindtest för att någon annan är de mest hängivna "kranvatten-troende" ska tro på´t. Någon som säger att han inte upplever en skillnad i kranvattnet beroende på vilken dag det är, kan ju knappast inte krävas att "bevisa" saken. Hur skulle det testet gå till:

- Det här glaset då?
- Nä, ingen skillnad.
- Men det här glaset?
- Samma.
- Men nu då?
- Nix
- Och detta?
- Näpp!
.......
- OK då blindtestar vi!
- Vaddå?

:wink:

Men det skulle väl ingen hävda, eller? Isf skulle man ju nästan börja ifrågasätta denne någons motiv och undra om man var föremål för lurendrejeri...

Jag tycker numera att det här med blindtest verkar riktigt bra och därför tycker jag att alla, med hjälp av
detsamma, ska bevisa sin sak. Och jag också, även om jag inte riktigt har någon sak eller vet hur.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-16 20:51

"Problemet" är väl att även blindtest förkastas som utvärderingsmetod och därmed är cirkelargumentationen igång. Alltså kommer väldigt få som upplever sig höra skillnad sätta upp ett sådant. Med viss generalisering har jag fått intrycket att det är så det ligger till, helt utan att ha gjort någon handuppräckning.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-16 20:54

Egentligen räcker det med att undersöka kablar i labbet, alltså mäta.

Kablar som är tiopotenser bättre än allt annat i anläggningen kostar ingenting mer än en fika, men det har en del audiogubbar väldigt svårt att acceptera; i synnerhet har butiker och kabelmakare svårt för denna sanning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-16 20:56

Flint skrev:Trådskaparna får i alla fall utlopp för sin skaparlust.

Det slutar som alltid med lampsladd, EKK eller Supra eller liknande och blir man nöjd med det så är det fullt okej för min del,Men det är lite märkligt att de allra flesta som kommit in i sammankomsten av ett visst högtalarmärke och som "kommit till rätt insikt" slutar att använda sina öron. Men man lär aldrig få uppleva riktiga dyrkablar med låda på på magen :mrgreen: och om någon skulle välja det så skulle han bli totalt idiotförklarad även om vi lever i en fri värld där alla har rätt att göra sina val.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-16 20:58

Vem är det som slutat använda öronen menar du?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-16 21:02

http://nwavguy.blogspot.gr/2011/05/subj ... e.html?m=1

Ovanstående tyckte jag för övrigt var riktigt trivsam läsning. Det hade nog räckt med den länken för att få in mig på "rätt" spår :)

Era (för en oinvigd) obegripliga och tillsynes ändlösa holmgångar är emellertid mycket underhållande!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-16 21:08

Jag skrev fel. Skaparglädje ska det förstås vara.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-16 21:13

Flint skrev:

Jag skrev fel. Skaparglädje ska det förstås vara.

Ja! Härligt!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-16 21:17

shifts skrev:"Problemet" är väl att även blindtest förkastas som utvärderingsmetod och därmed är cirkelargumentationen igång. Alltså kommer väldigt få som upplever sig höra skillnad sätta upp ett sådant. Med viss generalisering har jag fått intrycket att det är så det ligger till, helt utan att ha gjort någon handuppräckning.

Nej, problemet är att ingen gör några blindtester. Alla försök som har gjorts på forumet börjar med spaltmeter fina ord som till slut bara rinner ut i sanden. Länka till motsatsen om jag skulle ha fel. Jag kan ha missat något.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-06-16 21:27

Flint skrev:
shifts skrev:"Problemet" är väl att även blindtest förkastas som utvärderingsmetod och därmed är cirkelargumentationen igång. Alltså kommer väldigt få som upplever sig höra skillnad sätta upp ett sådant. Med viss generalisering har jag fått intrycket att det är så det ligger till, helt utan att ha gjort någon handuppräckning.

Nej, problemet är att ingen gör några blindtester. Alla försök som har gjorts på forumet börjar med spaltmeter fina ord som till slut bara rinner ut i sanden. Länka till motsatsen om jag skulle ha fel. Jag kan ha missat något.

Finns flera länkar i den här tråden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-16 21:36

Blev testerna av? Kom det ut något värt att läsa dom för?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-16 21:50

FBK skrev:

Det slutar som alltid med lampsladd, EKK eller Supra eller liknande och blir man nöjd med det så är det fullt okej för min del,Men det är lite märkligt att de allra flesta som kommit in i sammankomsten av ett visst högtalarmärke och som "kommit till rätt insikt" slutar att använda sina öron. Men man lär aldrig få uppleva riktiga dyrkablar med låda på på magen :mrgreen: och om någon skulle välja det så skulle han bli totalt idiotförklarad även om vi lever i en fri värld där alla har rätt att göra sina val.

Bara för att man lyssnar på Carlssonhögtalare behöver man inte vara immun mot placebo och inbillning :oops:
Då är ett blindtest ett bra sätt att ta sig ur förvillelsen. Efter mina irrfärder har jag något lite större förståelse för konsumenter som tror sig höra skillnad (fast de sjävlklart inte gör det) men jag upprörs ändå av dyrkabeltillverkarnas fabuleringskonster när de ska beskriva sina skapelsers betydelse för ljudet. Och jag kommer alltid vara mycket skeptisk till lådor monterade på kablar. De kan självklart försämra ljudet en hel del. Och en försämring kan upplevas som en skillnad och har man betalat 30.000 för en uppsättning snokar vill man nog bra gärna tolka den skillnaden som något positivt. Tror jag.
Däremot har jag stor förståelse för att man vill ha snygga kablar i en i övrigt snygg anläggning placerad i en trevlig miljö. Kör man med helt eller delvis madrasserade väggar och diverse klunsar i hörnen så kan det kvitta. Tycker jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-16 23:27

Här har ni lite kablar inspelade, ladda ner filerna och testa ABX i foobar.

http://www.connect.de/ratgeber/soundfil ... 68176.html
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-17 01:14

Rydberg skrev:Här har ni lite kablar inspelade, ladda ner filerna och testa ABX i foobar.

Det är ju lysande. Men ska vi inte dra det ett steg till. Man rippar naturligtvis några extra mulliga kabelsignaturer och emulerar i ett sladdfilter för valfri effekt.

Jag är inte bitter. Lite cynisk kanske.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-17 10:34

Rydberg skrev:Här har ni lite kablar inspelade, ladda ner filerna och testa ABX i foobar.

Vad säger tidningen om resultatet?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-17 11:19

Morello skrev:
sprudel skrev:Det finns en hel del som man inte kan förklara, men det finns i alla fall. Att ha utgångspunkten: om jag inte kan förklara det så finns det inte är väl tämligen högmodigt. Kan översättas med att jag har förstått allt. 8)

Alltså, du måste nog tugga i dig att det finns folk som faktiskt har studerat fysik och sådant där och som därför förstår hur kablar (du implicierar att så inte är fallet) fungerar och inte fungerar på en makroskopisk nivå. Du verkar dock leva i tron om att ingen förstår och inget kan förklaras. Ditt synsett i frågan är i det närmaste nihilistiskt!

Åter igen: gör blinda tester om du är nyfiken på riktigt

Jösses vad du läser in mycket i det jag skriver.
Det är den absolut hyggligaste tolkningen av ditt svar jag kan göra, de andra alternativen avvaktar jag med.
Det är som sagt en fri värld, du kommer inte att övertyga mig, och jag kommer inte att övertyga dig.

I rest my case! :)

Edit, rättat savfel.
Senast redigerad av sprudel 2016-06-17 11:56, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-17 11:28

Vis av erfarenhet försöker jag hålla mig passiv i trådar som denna, men.....
För att återvända till ursprungsfrågan.
Om du nu har semester och tid över, varför inte kila ner till tex Akkelis audio (du bor ju i Sveriges kanske bästa hifi-butikstid) låna några kablar och bilda dig en egen uppfattning?
Det är väl roligare att på egen hand uppleva ev skillnad eller avsaknad av densamma. Om jag säger om, du nu skulle drabbas av kabelbacill och av detta känner en skräck kan du ju alltid be om hjälp här att bota din ev inbillning. (Om det är det man nu anser att det är fråga om)
Om tillståndet dock är behagligt? Varför kämpa emot? Bevis hit, bevis dit. Du behöver inte bevisa din upplevelse.
Du behöver ju inte vara den spik som står upp och ska bankas ner, nu är du en spik som tror att du kanske kan sticka upp och därför ber om att bankas ner just in case.......komik.
Du kan tryggt låna kablar utan att behöva betala något i förväg, i alla fall från en tillverkare, hrm, det kan jag gå i god för.
Hoppas iaf att du utvärderar själv.....
Mvh
Joakim
Senast redigerad av adagio 2016-06-17 11:33, redigerad totalt 1 gång.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-17 11:32

Douglas Self sammanfattar branschproblemen.

http://douglas-self.com/ampins/pseudo/subjectv.htm
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-17 11:46

Morello skrev:Douglas Self sammanfattar branschproblemen.

Branschproblem? :) Det stora branschproblemet är att marginalerna vid försäljning av apparater är för låg vilket innebär att handlarna och distributörerna måste ta igen stålarna på tillbehör och kablar för att överleva. :) Branschen är för segmenterad och konkurrensen är stor vilket innebär priskrig. Men lite dyrkablar bättrar på kassan.

Men du kanske menar något annat än Branschproblem?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-17 11:54

AndreasArvidsson skrev:Dessutom så kan man ju inte bevisa avsaknaden av något. Jag anser också att bevisbördan ligger hos den som påstår att en skillnad finns, men visst kan suggestion göra så att man får falska negativ i ett test?

Inte enbart riktat till dig Andreas, mer en allmän reflektion. :)

Varför ska lyssningsupplevelser "bevisas" på ett forum för hobby-entusiaster där flertalet saknar adekvat bildning och erfarenhet av vetenskaplig metodik?
Att i hemmiljö genomföra ett blindtest enligt vetenskapliga kriterier är inte helt enkelt. Då avser jag till exempel att man i så hög grad som möjligt isolerat den faktor som undersöks. (Läs två gånger!)
Resultatet blir tyvärr ofta felaktiga slutsatser.
Jag upplever att ett antal skribenter fastnat i den filen av tänkande, bevisningskravet, ett automatiskt ställningstagande som nästan är kontextuellt till Faktiskt och blockerar det mer värdefulla reella skeptiska förhållningssättet.
Det kan vid första anblicken ses som skeptiscism att ifågasätta lyssningsupplevelser, och det kan det vara. Nämligen om frågeställaren redan har antagit en skeptisk hållning till sitt etablerade ställningstagande och inte stängt dörren för att det finns en sannolikhet att det kan vara annorlunda. (Därav hypoteskonstruktionen nollhypotes)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-17 12:06

Monster cables vs. a coathanger

"I’m so sorry, but I do not buy into 90% of the hype brought to us audiophiles by the commercial sector of our hobby and the home entertainment industry at large. My brother, an audio engineering whiz kid has proven to me what is real and what is not. Let me rehearse with you an example of how he does this.
We gathered up a 5 of our audio buddies. We took my “old” Martin Logan SL-3 (not a bad speaker for accurate noise making) and hooked them up with Monster 1000 speaker cables [ed. Monster Ultra Series THX 1000 Audio Interconnects] (decent cables according to the audio press). We also rigged up 14 gauge, oxygen free Belden stranded copper wire with a simple PVC jacket. Both were 2 meters long. They were connected to an ABX switch box allowing blind fold testing. Volume levels were set at 75 Db at 1000K Hz. A high quality recording of smooth, trio, easy listening jazz was played (Piano, drums, bass). None of us had heard this group or CD before, therefore eliminating biases. The music was played. Of the 5 blind folded, only 2 guessed correctly which was the monster cable. (I was not one of them). This was done 7 times in a row! Keeping us blind folded, my brother switched out the Belden wire (are you ready for this) with simple coat hanger wire! Unknown to me and our 12 audiophile buddies, prior to the ABX blind test, he took apart four coat hangers, reconnected them and twisted them into a pair of speaker cables. Connections were soldered. He stashed them in a closet within the testing room so we were not privy to what he was up to. This made for a pair of 2 meter cables, the exact length of the other wires. The test was conducted. After 5 tests, none could determine which was the Monster 1000 cable or the coat hanger wire. Further, when music was played through the coat hanger wire, we were asked if what we heard sounded good to us. All agreed that what was heard sounded excellent, however, when A-B tests occurred, it was impossible to determine which sounded best the majority of the time and which wire was in use. Needless to say, after the blind folds came off and we saw what my brother did, we learned he was right…most of what manufactures have to say about their products is pure hype. It seems the more they charge, the more hyped it is."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-17 12:21

petersteindl skrev:
Morello skrev:Douglas Self sammanfattar branschproblemen.

Branschproblem? :) Det stora branschproblemet är att marginalerna vid försäljning av apparater är för låg vilket innebär att handlarna och distributörerna måste ta igen stålarna på tillbehör och kablar för att överleva. :) Branschen är för segmenterad och konkurrensen är stor vilket innebär priskrig. Men lite dyrkablar bättrar på kassan.

Men du kanske menar något annat än Branschproblem?

Med vänlig hälsning
Peter

Det finns säker många fler problem. Jag syftade på att humbug, ormolja och rent bondfångeri i någon mening har blivit normen och helt rumsrent att ägna sig åt. (Trots att många aktörers markandsföring är så lögnaktig att den borde vara föremål för rättsapparaten)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-17 12:25

adagio skrev:Vis av erfarenhet försöker jag hålla mig passiv i trådar som denna, men.....
För att återvända till ursprungsfrågan.
Om du nu har semester och tid över, varför inte kila ner till tex Akkelis audio (du bor ju i Sveriges kanske bästa hifi-butikstid) låna några kablar och bilda dig en egen uppfattning?
Det är väl roligare att på egen hand uppleva ev skillnad eller avsaknad av densamma. Om jag säger om, du nu skulle drabbas av kabelbacill och av detta känner en skräck kan du ju alltid be om hjälp här att bota din ev inbillning. (Om det är det man nu anser att det är fråga om)
Om tillståndet dock är behagligt? Varför kämpa emot? Bevis hit, bevis dit. Du behöver inte bevisa din upplevelse.
Du behöver ju inte vara den spik som står upp och ska bankas ner, nu är du en spik som tror att du kanske kan sticka upp och därför ber om att bankas ner just in case.......komik.
Du kan tryggt låna kablar utan att behöva betala något i förväg, i alla fall från en tillverkare, hrm, det kan jag gå i god för.
Hoppas iaf att du utvärderar själv.....
Mvh
Joakim

Hej Joakim!

Tack för din synpunkt! JAG tycker inte du ska hålla dig passiv, dela hellre med dig! Och tack för att du gjorde ett undantag denna gång!

Jag kommer absolut att besöka Akkelis igen, och fortsätta låna, lyssna, utvärdera och skapa en egen uppfattning! Jag ser dock ingen motsättning mellan det och att ta del av andras synpunkter, t ex här på faktiskt! Jag tycker det är riktigt kul! :)

Och, jag tror ju faktiskt (även om jag inte ännu är 100 övertygad) att det skulle vara ett misstag, i min bok, om jag av någon ren subjektivist skulle övertalas att lägga en halv månadslön på en "finkabel". Och då jag har varit nära att göra det säger jag: Banka på! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-06-17 12:30

sprudel skrev:Inte enbart riktat till dig Andreas, mer en allmän reflektion. :)

Varför ska lyssningsupplevelser "bevisas" på ett forum för hobby-entusiaster där flertalet saknar adekvat bildning och erfarenhet av vetenskaplig metodik?
Att i hemmiljö genomföra ett blindtest enligt vetenskapliga kriterier är inte helt enkelt. Då avser jag till exempel att man i så hög grad som möjligt isolerat den faktor som undersöks. (Läs två gånger!)
Resultatet blir tyvärr ofta felaktiga slutsatser.
Jag upplever att ett antal skribenter fastnat i den filen av tänkande, bevisningskravet, ett automatiskt ställningstagande som nästan är kontextuellt till Faktiskt och blockerar det mer värdefulla reella skeptiska förhållningssättet.
Det kan vid första anblicken ses som skeptiscism att ifågasätta lyssningsupplevelser, och det kan det vara. Nämligen om frågeställaren redan har antagit en skeptisk hållning till sitt etablerade ställningstagande och inte stängt dörren för att det finns en sannolikhet att det kan vara annorlunda. (Därav hypoteskonstruktionen nollhypotes)

Jag håller med. Självklart så är det inte rimligt att kräva djupgående tester som i många fall är mycket svåra att genomföra och i vissa fall omöjliga av glada amatörer på ett forum. Jag själv blindtestar väldigt sällan just pga att det är så pass omständligt att göra.

Jag anser dock att den stora skillnaden ligger i ens synsätt. Reflektera över skillnaden i följande:
1. "Det är för komplicerat att göra korrekt så jag gör det bästa jag kan/orkar, men jag vet begränsningarna."
2. "Blindtester är meningslösa då min hörsel är perfekt, allt jag upplever är sanningen."
Observera att jag överdriva dessa lite för tydlighetens skull.

Som jag ser det så är det viktiga inte riktigt hur man testar utan vilka slutsatser man drar av sina tester som är det väsentliga. Som jag sa så blindtestar jag själv väldigt sällan, men jag påstår heller aldrig att mina upplevelser är sanningen. Så länge man är lite ödmjuk och inser att det finns osäkerhet i ens upplevelser så ser jag absolut inget fel med att testa öppet och bara njuta av sin hobby.

Det är när folk starkt och nästan propagandamässigt rekommenderar väldigt dyra produkter som jag anser att man bör ha lite mer kött på benen, men som en liten reflektion över sitt senaste inköp i sin hobby så tycker jag inte alls att blindtester kan krävas. Lite ödmjukhet skadar dock som sagt inte.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-17 13:21

Haha! Ja du, det blev en mängd villkor i båda alternativen. Men det är möjligt att några kan se dessa alternativ som allenarådande. Då blir det svårt. Man får välja sina krig. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi