Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Kommer aldrig att förstå att kablar kan sätt igång känslorna på en del som det gör. Finns betydligt viktigare och allvarligare saker att engagera sig i än om en del hör skillnad på kablar, det är ju rent ut sagt pinsamt att det kan reta gallfeber på en del och världen måste vara mycket liten för dessa individer som stör sig på detta. Allt handlar om att man ska trivas med sin anläggning och dess ljud, och hur man når det målet är högst en personlig sak. Ungefär som att säga att blodpudding är det godaste som finns, nej det är hemskt säger den andra, vem har rätt ?
Conan skrev:Men snälla rara... Om någon hävdar att det är signifikant skillnad på kranvatten upptappat på en tisdag jämfört med vatten upptappat nån annan dag, är det ju rimligen den som står för påståendet som äger problemet att bevisa saken med kontrollerat blindtest för att någon annan är de mest hängivna "kranvatten-troende" ska tro på´t. Någon som säger att han inte upplever en skillnad i kranvattnet beroende på vilken dag det är, kan ju knappast inte krävas att "bevisa" saken. Hur skulle det testet gå till:
- Det här glaset då?
- Nä, ingen skillnad.
- Men det här glaset?
- Samma.
- Men nu då?
- Nix
- Och detta?
- Näpp!
.......
- OK då blindtestar vi!
- Vaddå?
Flint skrev:Trådskaparna får i alla fall utlopp för sin skaparlust.
Flint skrev:Trådskaparna får i alla fall utlopp för sin skaparlust.
Flint skrev:Flint skrev:Trådskaparna får i alla fall utlopp för sin skaparlust.
Jag skrev fel. Skaparglädje ska det förstås vara.
shifts skrev:"Problemet" är väl att även blindtest förkastas som utvärderingsmetod och därmed är cirkelargumentationen igång. Alltså kommer väldigt få som upplever sig höra skillnad sätta upp ett sådant. Med viss generalisering har jag fått intrycket att det är så det ligger till, helt utan att ha gjort någon handuppräckning.
Flint skrev:shifts skrev:"Problemet" är väl att även blindtest förkastas som utvärderingsmetod och därmed är cirkelargumentationen igång. Alltså kommer väldigt få som upplever sig höra skillnad sätta upp ett sådant. Med viss generalisering har jag fått intrycket att det är så det ligger till, helt utan att ha gjort någon handuppräckning.
Nej, problemet är att ingen gör några blindtester. Alla försök som har gjorts på forumet börjar med spaltmeter fina ord som till slut bara rinner ut i sanden. Länka till motsatsen om jag skulle ha fel. Jag kan ha missat något.
FBK skrev:Flint skrev:Trådskaparna får i alla fall utlopp för sin skaparlust.
Det slutar som alltid med lampsladd, EKK eller Supra eller liknande och blir man nöjd med det så är det fullt okej för min del,Men det är lite märkligt att de allra flesta som kommit in i sammankomsten av ett visst högtalarmärke och som "kommit till rätt insikt" slutar att använda sina öron. Men man lär aldrig få uppleva riktiga dyrkablar med låda på på magenoch om någon skulle välja det så skulle han bli totalt idiotförklarad även om vi lever i en fri värld där alla har rätt att göra sina val.
Rydberg skrev:Här har ni lite kablar inspelade, ladda ner filerna och testa ABX i foobar.
http://www.connect.de/ratgeber/soundfil ... 68176.html
Rydberg skrev:Här har ni lite kablar inspelade, ladda ner filerna och testa ABX i foobar.
http://www.connect.de/ratgeber/soundfil ... 68176.html
Morello skrev:sprudel skrev:Det finns en hel del som man inte kan förklara, men det finns i alla fall. Att ha utgångspunkten: om jag inte kan förklara det så finns det inte är väl tämligen högmodigt. Kan översättas med att jag har förstått allt.
Alltså, du måste nog tugga i dig att det finns folk som faktiskt har studerat fysik och sådant där och som därför förstår hur kablar (du implicierar att så inte är fallet) fungerar och inte fungerar på en makroskopisk nivå. Du verkar dock leva i tron om att ingen förstår och inget kan förklaras. Ditt synsett i frågan är i det närmaste nihilistiskt!
Åter igen: gör blinda tester om du är nyfiken på riktigt
Morello skrev:Douglas Self sammanfattar branschproblemen.
http://douglas-self.com/ampins/pseudo/subjectv.htm
AndreasArvidsson skrev:Dessutom så kan man ju inte bevisa avsaknaden av något. Jag anser också att bevisbördan ligger hos den som påstår att en skillnad finns, men visst kan suggestion göra så att man får falska negativ i ett test?
petersteindl skrev:Morello skrev:Douglas Self sammanfattar branschproblemen.
http://douglas-self.com/ampins/pseudo/subjectv.htm
Branschproblem?Det stora branschproblemet är att marginalerna vid försäljning av apparater är för låg vilket innebär att handlarna och distributörerna måste ta igen stålarna på tillbehör och kablar för att överleva.
Branschen är för segmenterad och konkurrensen är stor vilket innebär priskrig. Men lite dyrkablar bättrar på kassan.
Men du kanske menar något annat än Branschproblem?
Med vänlig hälsning
Peter
adagio skrev:Vis av erfarenhet försöker jag hålla mig passiv i trådar som denna, men.....
För att återvända till ursprungsfrågan.
Om du nu har semester och tid över, varför inte kila ner till tex Akkelis audio (du bor ju i Sveriges kanske bästa hifi-butikstid) låna några kablar och bilda dig en egen uppfattning?
Det är väl roligare att på egen hand uppleva ev skillnad eller avsaknad av densamma. Om jag säger om, du nu skulle drabbas av kabelbacill och av detta känner en skräck kan du ju alltid be om hjälp här att bota din ev inbillning. (Om det är det man nu anser att det är fråga om)
Om tillståndet dock är behagligt? Varför kämpa emot? Bevis hit, bevis dit. Du behöver inte bevisa din upplevelse.
Du behöver ju inte vara den spik som står upp och ska bankas ner, nu är du en spik som tror att du kanske kan sticka upp och därför ber om att bankas ner just in case.......komik.
Du kan tryggt låna kablar utan att behöva betala något i förväg, i alla fall från en tillverkare, hrm, det kan jag gå i god för.
Hoppas iaf att du utvärderar själv.....
Mvh
Joakim
sprudel skrev:Inte enbart riktat till dig Andreas, mer en allmän reflektion.![]()
Varför ska lyssningsupplevelser "bevisas" på ett forum för hobby-entusiaster där flertalet saknar adekvat bildning och erfarenhet av vetenskaplig metodik?
Att i hemmiljö genomföra ett blindtest enligt vetenskapliga kriterier är inte helt enkelt. Då avser jag till exempel att man i så hög grad som möjligt isolerat den faktor som undersöks. (Läs två gånger!)
Resultatet blir tyvärr ofta felaktiga slutsatser.
Jag upplever att ett antal skribenter fastnat i den filen av tänkande, bevisningskravet, ett automatiskt ställningstagande som nästan är kontextuellt till Faktiskt och blockerar det mer värdefulla reella skeptiska förhållningssättet.
Det kan vid första anblicken ses som skeptiscism att ifågasätta lyssningsupplevelser, och det kan det vara. Nämligen om frågeställaren redan har antagit en skeptisk hållning till sitt etablerade ställningstagande och inte stängt dörren för att det finns en sannolikhet att det kan vara annorlunda. (Därav hypoteskonstruktionen nollhypotes)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster