Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Morello » 2016-06-18 17:35

adagio skrev:Svar till Morello> Nej jag hör inte alltid skillnad på kablar. Om de låter lika hör jag inte skilnad på dom. Det finns kablar med en ganska snarlik signatur. Jag är säker på att jag inte kan höra skilnad på en lampsladdar på 1,5mm2 från Clas och deras dedikerade högtalarslad på 1,5mm2 i sk OFC. Däremot upplever jag stor skillnad mellan tex Nordost Red dawn och Transparent Audio eller PAD. Jag kan även detektera skilnader mellan kablar i mitt eget sortiment. Altså kablar med väldigt olika geometrier, material och förmodligen olika specar har större skilnader mellan sig än kablar av samma konstruktion.
Jag har deltagit i några blindtestet och kan bara konstatera att det är en pärs. Inget jag vill utsätta mig för igen, det ger mig inget nöje och är förspilld tid för min del. Jag är typen som vill njuta av musik, mat, vin o kvinnor. Brukar inte testa något av detta i blindtest. Även om tanken är intressant.......blindtesta sina/andras flickvänner/fruar hmm...inte heller lätt. Glory hole he he.

Nu är ju förvisso vissa Nordost-kablar bland det sämsta skräp på marknaden (oaktat pris), men att det skulle vara "stora skillnader" torde vara en överdrift av pyramidala mått.
Är du mogen för ett blindtest och beredd att vinna insikter? 8)

Om det de facto är stora skillnader så bör du pricka in 10/10 utan problem. Det vore väl kul att få knäppa alla skeptiker på nosen en gång för alla och lägga locket på hela debatten för alla framtid?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-18 17:40

Btw, för två dagar sedan så byggde jag och en polare ett par CT100 RCA kablar som landade på ca 7 meter. Funkar fin fint. :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-18 17:55

hammarn_2 skrev:Jag lyckades inte höra någon skillnad.

[img]http://i.imgur.com/rgzPNVy.gif[img]

Jag testade direkt mot cardas och direkt uppfattar jag som distinktare. Testade ABX en gång i foobar, lyckades pricka rätt 9 gånger i rad men hela serien på 16 vart det inget signifikant resultat (>95%). Jädrigt svårt att hålla sig koncentrerad så länge, ska köra 10 ggr istället på mitt andra försök.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-18 18:00

music4ever skrev:Btw, för två dagar sedan så byggde jag och en polare ett par CT100 RCA kablar som landade på ca 7 meter. Funkar fin fint. :D

Varför väljer du CT 100 och inte lakritssnören?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2016-06-18 18:06

sprudel skrev:
music4ever skrev:Btw, för två dagar sedan så byggde jag och en polare ett par CT100 RCA kablar som landade på ca 7 meter. Funkar fin fint. :D

Ooops, ledande fråga.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-18 18:15

Miper skrev:
sprudel skrev:

Ooops, ledande fråga.

Haha! Klart det är vi pratar ju om ledningar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-18 18:16

Morello skrev:
adagio skrev:Svar till Morello> Nej jag hör inte alltid skillnad på kablar. Om de låter lika hör jag inte skilnad på dom. Det finns kablar med en ganska snarlik signatur. Jag är säker på att jag inte kan höra skilnad på en lampsladdar på 1,5mm2 från Clas och deras dedikerade högtalarslad på 1,5mm2 i sk OFC. Däremot upplever jag stor skillnad mellan tex Nordost Red dawn och Transparent Audio eller PAD. Jag kan även detektera skilnader mellan kablar i mitt eget sortiment. Altså kablar med väldigt olika geometrier, material och förmodligen olika specar har större skilnader mellan sig än kablar av samma konstruktion.
Jag har deltagit i några blindtestet och kan bara konstatera att det är en pärs. Inget jag vill utsätta mig för igen, det ger mig inget nöje och är förspilld tid för min del. Jag är typen som vill njuta av musik, mat, vin o kvinnor. Brukar inte testa något av detta i blindtest. Även om tanken är intressant.......blindtesta sina/andras flickvänner/fruar hmm...inte heller lätt. Glory hole he he.

Nu är ju förvisso vissa Nordost-kablar bland det sämsta skräp på marknaden (oaktat pris), men att det skulle vara "stora skillnader" torde vara en överdrift av pyramidala mått.

Om det de facto är stora skillnader så bör du pricka in 10/10 utan problem. Det vore väl kul att få knäppa alla skeptiker på nosen en gång för alla och lägga locket på hela debatten för alla framtid?

Varför är Nordost så dåliga?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-18 18:17

Morello skrev:

Bra att du tänker fixa en riktig blindtest till slut efter allt snackande. Du delger oss väl resultatet här i tråden? Fram med popkornen och biran gubbar!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-18 18:37

Går det bra med pistagenötter? Gillar inte popcorn något vidare. Ölen är fixad redan. :)

Hur går det Morello?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2016-06-18 18:50

Funkar ostbågar? Öl är fixad har också. :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-06-18 19:57

Blindtester är och sin sida inte helt vattentäta, man förlorar känslighet och koncentrationsförmåga när fler sinnen används samtidigt och det kan vara tillräckligt för att höja tröskeln precis över hörbarhetsgränsen när skillnaderna är små.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-18 20:21

Goldfinger skrev:Blindtester är och sin sida inte helt vattentäta, man förlorar känslighet och koncentrationsförmåga när fler sinnen används samtidigt och det kan vara tillräckligt för att höja tröskeln precis över hörbarhetsgränsen när skillnaderna är små.

Vilket/vilka sinne(n) utöver hörseln brukar du använda när du blindtestar kablar . . .typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-06-18 20:28

Du får ett moment till när du också skall välja sida, istället för att bara koncentrera dig på upplevelsen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-18 23:49

Goldfinger skrev:Du får ett moment till när du också skall välja sida, istället för att bara koncentrera dig på upplevelsen.

Jo, men det har ju inget med blindtest att göra utan med val. Man kan göra blindtest hur man vill, bara man inte känner till DUT. Vissa sätt är bättre än andra beroende på syfte men det är bara kännedomen om DUT som skiljer ut blindtest från andra metoder. Men kan man inte höra någon skillnad i blindtest kan det inte vara ljudet som ger upphov till skillnader i "upplevelse", hur man än definierar den. Jag är lindrigt sagt inte särskilt förtjust i "dyrkablar" men ganska förtjust i "snyggkablar": det förhöjer upplevelsen tycker jag. Hade jag haft tillräckligt med pengar skulle jag ha jag tapetserat väggarna med Macintosh av liknande skäl (Light green is the new black...)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-19 00:00

Laila skrev:
Goldfinger skrev:Blindtester är och sin sida inte helt vattentäta, man förlorar känslighet och koncentrationsförmåga när fler sinnen används samtidigt och det kan vara tillräckligt för att höja tröskeln precis över hörbarhetsgränsen när skillnaderna är små.

Vilket/vilka sinne(n) utöver hörseln brukar du använda när du blindtestar kablar . . .typ ?

Luktsinnet!!!! Vad annars? Det är bara att gilla läget, vad det än vara må! . . . typ :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-19 00:02

och smaksinnet. Visst klämmer en och annan wirre.
"we have assumed control!"

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-19 00:18

Flint skrev:
Morello skrev:

Bra att du tänker fixa en riktig blindtest till slut efter allt snackande. Du delger oss väl resultatet här i tråden? Fram med popkornen och biran gubbar!

Oavsett resultat kommer debatten aldrig sluta. Jag har gjort två omfattande blindtest och resultaten går att tolka på olika sätt. Jag tyckte dock det var både tråkigt, jobbigt och inte alls så lätt som jag var övertygad om. Men vill andra leka blindtest är det alltid kul att läsa om dom även om jag inte kan säga att de kommer visa varken ditten eller datten som varken bevisar eller motbevisar.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-19 08:01

Flint skrev:Bra att du tänker fixa en riktig blindtest till slut efter allt snackande.

Jamen hela problemet är ju att hitta någon som anser att det är stora skillnader mellan kablar att ställa upp på blindtestet. Att sätta ett gäng "kabelskeptiker" i lyssningssoffan och få fram ett "-Ja, vad var det vi sa!?" kommer ju inte att s.a.s. lösa upp kabelknuten... :wink:

En till kanske lätt haltande analogi från dryckesvärlden vore ju att om jag hävdade att det var stora skillnader mellan apelsinsaft och Pripps Blå, och någon säger "- Det där skulle du aldrig klara i ett blindtest", så skulle jag nog vara inte så lite sugen på att prova. Varför gäller inte det för de som hör liknande "stora skillnader" mellan olika kablar?

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-19 09:02

Nu hör det ju till saken att jag redan deltagit och inte tror att resultatet denna gång skulle visa något annorlunda resultat.
Det var länge sedan men har för mig att jag prickade rätt 7 av 10.
Varför är det ingen som kräver blindtest av förstärkare eller slutsteg med samma effekt??
Jag minns att vi gjorde förberedande öppna test och sedan blinda. Vi körde rätt länge och med olika musikstycken innan vi enades om vilket stycke och hur länge det skulle spelas. Ju längre tid in i stycket desto osäkrare blev man, öronen och framför allt hjärnan "vande" sig. Bäst var att lyssna endast på 5-10 sekunder. Tyvärr blev bytet/avbrottet ganska långt.
Svårt som tusan var det i alla fall. Och pressen att välja rätt gjorde inverkade negativt på mig iaf.
Det blev inte den roliga tillställning jag förväntat mig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-19 09:16

Ja anser mig ha en mycket realistisk syn på kablar och dess skillnader även om jag inte är är någon IS fundamentalist som vill pracka på andra sina åsikter Jag har tex en hög Knoppen-Cable som ska lödas, de låter ofärgat i min öron. Men jag använder också Transparent billigaste kablar med låda på magen som har en aning fylligare botten.
Det som märks i den här tråden är att några har hemskt svårt för att acceptera andras val utan de delar in folk i fack efter vilka val de gjort och kör med sin vanliga retorik.
Här är en bild på Knoppen-Cable som jag kallar dem.
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-19 09:18

adagio skrev:Nu hör det ju till saken att jag redan deltagit och inte tror att resultatet denna gång skulle visa något annorlunda resultat.
Varför är det ingen som kräver blindtest av förstärkare eller slutsteg med samma effekt??

Jag tar det som en självklarhet att Morello som utmanar dig på blindtest av kablar har gjort drösvis med blindtester på sin egen RS2000 innan han vågade låta någon presumtiv kund provspela och avnjuta pjäsen. Det är förstås på grund av egen vana han rekommenderar alla andra att "upptäcka verkligheten" som den är.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-19 10:04

Jag har faktiskt inte tid att lägga på något sådant just nu. Inte lust heller.
Redovisa ett blindtest på slutsteg med samma effekt så kan vi prata mer om relevansen av blindtest.
I all välmening och uppriktigt intresserad av ett dyl test. Eftersom ni som förespråkar dem uppenbarligen finner nöje i dessa test, varför inte genomföra ett transparent blindtest av slutsteg?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-19 10:11

Flint skrev:
adagio skrev:Nu hör det ju till saken att jag redan deltagit och inte tror att resultatet denna gång skulle visa något annorlunda resultat.

Jag tar det som en självklarhet att Morello som utmanar dig på blindtest av kablar har gjort drösvis med blindtester på sin egen RS2000 innan han vågade låta någon presumtiv kund provspela och avnjuta pjäsen. Det är förstås på grund av egen vana han rekommenderar alla andra att "upptäcka verkligheten" som den är.

Är det något specifikt som han har sagt om förstärkaren som du menar är kontroversiellt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-19 10:14

darkg skrev:
Flint skrev:

Är det något specifikt som han har sagt om förstärkaren som du menar är kontroversiellt?

Nej.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-19 10:20

adagio skrev:Jag har faktiskt inte tid att lägga på något sådant just nu. Inte lust heller.
Redovisa ett blindtest på slutsteg med samma effekt så kan vi prata mer om relevansen av blindtest.
I all välmening och uppriktigt intresserad av ett dyl test. Eftersom ni som förespråkar dem uppenbarligen finner nöje i dessa test, varför inte genomföra ett transparent blindtest av slutsteg?

Jag förstår dig. Jag tror inte att det har gjorts några blindtest på RS2000 heller. Har inte hört hur det klarar f/e-testet heller.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-19 10:22

Hm jag menar bara att det minsan inte är så lätt att höra skilnader i blindtest oavsett om det rör sig om kablar eller slutsteg eller dacar. Öppet är lätt, blindt är svårt. Men det är aldrig någon som begär blindtest av någon annan produkt än kablar.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-19 10:23

Jag har som jag nämnde redan på sidan 1 inte lyckats höra skillnad på förstärkare ännu. Jag misstänker att det är dels pga ett icke-adekvat tränat öra, att jag kanske bara har lyssnat på utrustning med liknande fel/"karaktär" samt att det faktiskt ÄR små hörbara skillnader.

En kabel är ett otroligt banalt system jämfört med en förstärkare. De elektriska egenskaperna kan beskrivas med tre mått som är väldigt lika för "alla" kablar. Att det då är åtminstone några storleksordningar svårare att ens detektera en skillnad mellan två olika kablar (n.b. inte säga att A är bättre än B, utan bara skilja dom åt) är något som måste betraktas som faktum.

I skenet av detta så kan jag genom att tillämpa rationellt tänkande lägga väldigt lite omsorg på kablaget.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-19 10:26

hammarn_2 skrev:Jag har som jag nämnde redan på sidan 1 inte lyckats höra skillnad på förstärkare ännu. Jag misstänker att det är dels pga ett icke-adekvat tränat öra, att jag kanske bara har lyssnat på utrustning med liknande fel/"karaktär" samt att det faktiskt ÄR små hörbara skillnader.

En kabel är ett otroligt banalt system jämfört med en förstärkare. De elektriska egenskaperna kan beskrivas med tre mått som är väldigt lika för "alla" kablar. Att det då är åtminstone några storleksordningar svårare att ens detektera en skillnad mellan två olika kablar (n.b. inte säga att A är bättre än B, utan bara skilja dom åt) är något som måste betraktas som faktum.

I skenet av detta så kan jag genom att tillämpa rationellt tänkande lägga väldigt lite omsorg på kablaget.

Vilka skillnader har du varit inställd på att höra när du har testat skillnad mellan förstärkare?

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-19 10:37

Flint skrev:
hammarn_2 skrev:Jag har som jag nämnde redan på sidan 1 inte lyckats höra skillnad på förstärkare ännu. Jag misstänker att det är dels pga ett icke-adekvat tränat öra, att jag kanske bara har lyssnat på utrustning med liknande fel/"karaktär" samt att det faktiskt ÄR små hörbara skillnader.

Vilka skillnader har du varit inställd på att höra när du har testat skillnad mellan förstärkare?

Ptja.. Någon av alla de skillnader som forumskribenter rapporterar vid byten av förstärkare? Jag har absolut ingen metod, inga testsignaler eller dyl. som jag lyssnar på utan det är så förutsättningslöst som möjligt.

Eller jo, en grej. Har lyssnat några månader med en liten Brik som, så som jag uppfattat det, börja distordera signalen ganska mycket vid relativt låg effekt. Så jag har försökt pressa den lite genom att lyssna på hög volym. Kan inte påstå att jag lyckats höra någon degradering. Häromveckan kopplade jag in en rejälare förstärkare (Rotel RA-1570) som distorsionsmässigt inte ska svettas vid motsvarande effektuttag. Utvärdering pågår får vi väl säga, men det är ingen aha-upplevelse återgivningsmässigt (det var inte heller anledningen till bytet/uppgraderingen).

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-19 10:41

Man skulle kunna resonera såhär: det finns ju fullt acceptabla kablar på rulle så varför bry sig. Kan det bli såå mycket bättre?
På samma sätt skulle man kunna säga det finns ju redan tusentals förstärkarkonstruktioner, varför försöka göra något bättre?
Hur kan en kabel bli så dyr?
Jag vet att sk bullkalas oavsett hur avancerade de är är ganska billiga i förhållande till det pris som vissa betingar.
I vissa fall kan man peka på dyra maskiner och infrastruktur samt givetvis även material.
I många fall tillverkas dock kablar av tredje part, då blir kvantiteten en faktor som ökar på investeringskostnaden rejält.
Hur många elektronikfirmor lindar egna trafos, tillverkar motstånd och kondensatorer, chip mm?
I min tillverkning köper jag in råvaror och själva ihopsättningen är tidsödande. De mest avancerade signalkablarna har ca 50 enskilda komponenter som sätts ihop för hand. I ca 100 enskilda moment inte inräknat varje flätloop.
Ca 30m 7N Cu-Wire mes bomull som ska förses lika många meter teflonstrumpa.
Bild
Ovan den enklare JUPITER-kabeln före och efter sammansättning.
Bild
Färdigflätad JUPITER.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi