adagio skrev:Svar till Morello> Nej jag hör inte alltid skillnad på kablar. Om de låter lika hör jag inte skilnad på dom. Det finns kablar med en ganska snarlik signatur. Jag är säker på att jag inte kan höra skilnad på en lampsladdar på 1,5mm2 från Clas och deras dedikerade högtalarslad på 1,5mm2 i sk OFC. Däremot upplever jag stor skillnad mellan tex Nordost Red dawn och Transparent Audio eller PAD. Jag kan även detektera skilnader mellan kablar i mitt eget sortiment. Altså kablar med väldigt olika geometrier, material och förmodligen olika specar har större skilnader mellan sig än kablar av samma konstruktion.
Jag har deltagit i några blindtestet och kan bara konstatera att det är en pärs. Inget jag vill utsätta mig för igen, det ger mig inget nöje och är förspilld tid för min del. Jag är typen som vill njuta av musik, mat, vin o kvinnor. Brukar inte testa något av detta i blindtest. Även om tanken är intressant.......blindtesta sina/andras flickvänner/fruar hmm...inte heller lätt. Glory hole he he.
Nu är ju förvisso vissa Nordost-kablar bland det sämsta skräp på marknaden (oaktat pris), men att det skulle vara "stora skillnader" torde vara en överdrift av pyramidala mått.
Är du mogen för ett blindtest och beredd att vinna insikter?
Om det de facto är stora skillnader så bör du pricka in 10/10 utan problem. Det vore väl kul att få knäppa alla skeptiker på nosen en gång för alla och lägga locket på hela debatten för alla framtid?