Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Flint » 2016-06-21 16:17

Jag tror att de flesta som byter högt.kablar direkt upplever någon form av förändring i ljudet, inbillat eller äkta, men att intrycket inte varar så länge. Dagen efter är det som vanligt igen. Så är det i alla fall för mig. Jag byter å andra sidan mycket sällan högt.kablar eftersom jag inte tycker att det är värt besväret. EKK var å andra sidan skönt att bli av med. RG62 likaså. Klumpiga trendNissekablar.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-21 17:09

Snälla ni, relaxera lite. Vi är ju alla väldigt olika människor, vi fungerar väldigt olika i hur vi upplever världen, därför bör vi respektera varandra. Om jag var Morello skulle jag tycka precis som han, eller som jag då skulle utrycka mig "veta att så är det" jag är en person som bildar min verklighet utifrån såväl syn och hörselintryck men merparten av mina upplevelser är känslomässiga. En annan typ av människa är neutral eller binär. Dvs svart eller vitt, på eller av, si eller så till vederbörande är motbevisad genom fakta, då kan en binär människa ändra sig. Det är inget konstigt alls, det är väl snarare så att vi som är känslomänniskor som gärna klänger oss fast vid föreställningar oavsett hur överbevisade vi än blir. Till slut visar det sig ibland att det som "bevisats" eller "motbevisats" sedan visar sig vara fel ändå.
Klart man kan bli upprörd/frustrerad när man inte kan sätta sig in i en annan människas upplevelse av verkligheten. För det är faktiskt så, en upplevelse, allt vi ser, hör o känner är vår hjärnas tolkning av världen ochi sedan barndomen har vi lärt oss och blivit indoktrinerade hur vi ska tolka världen. Vi lider alla av div filter mm som gör att vi inte upplever samma sak. Så döm inte varandras upplevelser av varken det ena eller andra. Upplevelser har faktiskt inte så mycket med fysik att göra om man inte valt eller skolats att så är fallet.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 17:37

Humm, jag talar inte om upplevelser, utan om kablar och hur de fungerar. Som sagts förut: fysikens lagar gäller oss alla - dåre som direktör.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-21 18:01

Morello skrev:Humm, jag talar inte om upplevelser, utan om kablar och hur de fungerar. Som sagts förut: fysikens lagar gäller oss alla - dåre som direktör.

Vilket just bevisar att du inte förstått vad adagio skrev strax ovanför.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-21 18:06

Fysikens lagar behöver inte ha någon koppling till processen som äger rum mellan lyssnarens öron. :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 18:10

Conan skrev:Men, Flint, lyssna här nu; man kan ju rimligen bara efterfråga att utsagan om att det ÄR en skillnad ska bekräftas med blindtest. Någon som INTE tycker/hävdar att det skiljer sig mellan A och B har ju inget att s.a.s. "hänga upp" lyssningen på.

Tycker du? Motivera!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-21 18:15

Dåre och direktör får mig att tänka på ett par malplacerade vita loafers :-) Haha
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 18:15

Morello skrev:Humm, jag talar inte om upplevelser, utan om kablar och hur de fungerar.

Det är ditt problem. I ett nötskal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-21 18:18

Varför är det ett problem att tala om hur de fungerar?

lennartj skrev:
Morello skrev:Humm, jag talar inte om upplevelser, utan om kablar och hur de fungerar. Som sagts förut: fysikens lagar gäller oss alla - dåre som direktör.

Den det bevisar det inte. Och det Adadio skrev tror jag nog att alla förstår - men det hindrar inte att Adadio och Morello kan ha rätt båda två.

Ty den stora frågan är - har Adadio förstått att det han skrev (hur vettigt och relevant för den stora allmänna frågan det än är) inte är en invändning mot det specifika som Morello skrivit? Och förstår du det, Lennart?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-21 19:05

sprudel skrev:
hifikg skrev:"Nya Valhalla 2 strömkabel ger en bedövande fin slut-touch på ett highend-system och strömförsöjer sin källa med en hastighet på 91 % av ljusets hastighet (konventionella strömkablar: 50%) Den är gjord för dig som kan och vill ge din utrustning det bästa. "

Bra kablage ska alltså nå ljusets hastighet, vad ger det för fördelar? Hur mäter jag mina kablar? Tänk om de är för långsamma :(

:D :D :D :D :D

@KG. Trådskaparen ville ha argument för att inte köpa dyra signalkablar, då är det mindre relevant att referera till dina erfarenheter av strömkabeln, du måste hålla isär detta något.

Dyrkabel som dyrkabel. Och mitt första svar avsåg att leda in TS på blindtestets sanna väg så fort som möjligt. Sen blir valet enkelt. Välj den snyggaste kabeln om den syns, välj vilken som helst om den inte syns. Hur mycket pengar du vill bränna är upp till dig. Det är förstås synd om vissa kablar, ehuru dyra sådana, till och med kan anses direkt olämpliga, då bör man välja bort dem oavsett hur snygga de är. Låter olika gör de inte.
Sitter nöjd :)

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-21 19:10

Jo jag har full förståelse för Morellos åsikt och skulle hålla med OM jag var Morello. Vi är olika och jag respekterar den hållning Morello har, det betyder inte att jag anser att det är det enda eller rätta synsättet. Nu blev det som många ggr förr OT men å andra sidan finns mycket att lära. Förr reagerade även jag med ilska och frustration, men det har jag numera insett, att det bara blockerar mig själv. Klart man kan bli provocerad men att inse att det är något man själv väljer är en viktig insikt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-21 19:13

( Det hade ju varit värre om det stått ljudets hastighet. :-) )
edit: Den där tar jag nog tillbaka förresten. :-) Men om en kabel skulle vara bandbreddbegränsande eller nåt, så vore det väl inget vidare. Dvs om kabeln filtrerade signalen på något vis.
Senast redigerad av mrGaskill 2016-06-21 19:23, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 19:13

mrGaskill skrev:Dåre och direktör får mig att tänka på ett par malplacerade vita loafers :-) Haha

Exakt. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 19:17

adagio skrev:Jo jag har full förståelse för Morellos åsikt och skulle hålla med OM jag var Morello. Vi är olika och jag respekterar den hållning Morello har, det betyder inte att jag anser att det är det enda eller rätta synsättet. Nu blev det som många ggr förr OT men å andra sidan finns mycket att lära. Förr reagerade även jag med ilska och frustration, men det har jag numera insett, att det bara blockerar mig själv. Klart man kan bli provocerad men att inse att det är något man själv väljer är en viktig insikt.

Du försöker på allt detta till en subjektiv fråga i ditt nihilistiska perspektiv.

Jag talar om kablar, fysik, elektronik och sådant. Det är ämnen som inte har med subjektivism, åsikter och personer att göra.

Du skriver "Morellos" åsikt - vad är det för åsikt du åsyftar? Jag brukar vara ganska sparsam med åsikter runt kablar och sådant.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-21 20:19

IngOehman skrev:Varför är det ett problem att tala om hur de fungerar?

lennartj skrev:

Den det bevisar det inte. Och det Adadio skrev tror jag nog att alla förstår - men det hindrar inte att Adadio och Morello kan ha rätt båda två.

Ty den stora frågan är - har Adadio förstått att det han skrev (hur vettigt och relevant för den stora allmänna frågan det än är) inte är en invändning mot det specifika som Morello skrivit?
Och förstår du det, Lennart?

Vh, iö

Jag har en uppfattning och om andra skulle anse att jag därmed förstått eller inte får stå för dem.
Egentligen har jag ingen lust att "lägga mina ord i andras mun", men eftersom du provocerar mig så...
...tror jag att adagio väljer kablar (bland annat) utifrån sin upplevelse som inte bara innefattar lyssningsintrycket
utan även syn, känsel och kanske även lukt.
Blindtest missar en avsevärd del av intrycken och blir därmed ointressant .
Likaså fysiken, om adagio inte upplevt nackdelar med oskärmade kablar på linjenivå i sina anläggningar men
upplever störrre musikalisk dynamik (som troligen ingen kunnat verifiera mätmässigt) så är det de egna intrycken
som får styra hans val. Däremot har jag inte sett att han ifrågsatt fysikens lagar i sig, bara att han inte bryr sig
om dem för att välja kablar.
Morello verkar vara fullständigt oförstående till andra urvalskriterier än fysik och mätningar och då uppstår ingen
meningsfull dialog.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 20:23

Flint skrev:
Morello skrev:Humm, jag talar inte om upplevelser, utan om kablar och hur de fungerar.

Det är ditt problem. I ett nötskal.

Jazzå, jaha.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 20:25

lennartj skrev:Morello verkar vara fullständigt oförstående till andra urvalskriterier än fysik och mätningar och då uppstår ingen
meningsfull dialog.

Det är nog bara vad du tror.

Jag är bara lätt allergisk mot myter, rena osanningar jämte bondfångeri.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 20:27

hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:"Nya Valhalla 2 strömkabel ger en bedövande fin slut-touch på ett highend-system och strömförsöjer sin källa med en hastighet på 91 % av ljusets hastighet (konventionella strömkablar: 50%) Den är gjord för dig som kan och vill ge din utrustning det bästa. "

Bra kablage ska alltså nå ljusets hastighet, vad ger det för fördelar? Hur mäter jag mina kablar? Tänk om de är för långsamma :(

:D :D :D :D :D

@KG. Trådskaparen ville ha argument för att inte köpa dyra signalkablar, då är det mindre relevant att referera till dina erfarenheter av strömkabeln, du måste hålla isär detta något.

Dyrkabel som dyrkabel. Och mitt första svar avsåg att leda in TS på blindtestets sanna väg så fort som möjligt. Sen blir valet enkelt. Välj den snyggaste kabeln om den syns, välj vilken som helst om den inte syns. Hur mycket pengar du vill bränna är upp till dig. Det är förstås synd om vissa kablar, ehuru dyra sådana, till och med kan anses direkt olämpliga, då bör man välja bort dem oavsett hur snygga de är. Låter olika gör de inte.

OK!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 20:49

IngOehman skrev:Varför är det ett problem att tala om hur de fungerar?

lennartj skrev:

Ty den stora frågan är - har Adadio förstått att det han skrev (hur vettigt och relevant för den stora allmänna frågan det än är) inte är en invändning mot det specifika som Morello skrivit? Och förstår du det, Lennart?

Vh, iö

Beror på vad du avser med invändning, faktiskt. Han delger ett annat förhållningssätt, och en lite dold önskan om att Morello kanske skulle titta lite genom det fönstret för att se var Adagio står.
Morello svarar enbart att han tittar genom sitt fönster. Punkt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 21:00

sprudel skrev:Morello svarar enbart att han tittar genom sitt fönster. Punkt.

Vilket är hans problem. I ett nötskal.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 21:12

Morello skrev:Jag är bara lätt allergisk mot myter, rena osanningar...

Utom dina egna då, antar jag.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-21 21:13

Morello skrev:
lennartj skrev:Morello verkar vara fullständigt oförstående till andra urvalskriterier än fysik och mätningar och då uppstår ingen
meningsfull dialog.

Det är nog bara vad du tror.

Jag är bara lätt allergisk mot myter, rena osanningar jämte bondfångeri.

Tror och tror, jag skrev "verkar vara fullständigt oförstående" och du ligger verkligen i
för att bekräfta det intrycket.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 22:03

Vilka urvalskriterier syftar du på som du tror jag inte sett?

Det måste vara uppenbart för alla att det förhåller sig just så, alltså att det finns tillräckligt många som INTE väljer kablar på grundval på faktiska, tekniska egenskaper, utan förlitar sig på dogmer, myter, lögner och givetvis ett ordentligt inslag av ren inbillning/suggestion.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 22:04

Flint skrev:

Har du verkligen ingenting i sak att tillföra, så kanske du skall ta din sedvanliga semester under något eller några år eller så. :)
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-21 22:07

Morello skrev:Vilka urvalskriterier syftar du på som du tror jag inte sett?

Det måste vara uppenbart för alla att det förhåller sig just så, alltså att det finns tillräckligt många som INTE väljer kablar på grundval på faktiska, tekniska egenskaper, utan förlitar sig på dogmer, myter, lögner och givetvis ett ordentligt inslag av ren inbillning/suggestion.

Eller bara lyssnar på musik och går på magkänslan.......

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-21 22:09

På samma sätt jag/många väljer elektronik och högtalare också......

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-21 22:22

Jag delar Morellos frustration om än utan den bakomliggande expertisen, vilket förmildrar. Den röda tråden är kunskapsfientlighet. Varför invända mot, relativisera och försöka bortförklara saker som "vi" vet med väldigt hög konfidens? Det finns så mycket som är långt svårare att strikt säga bu eller bä om, så varför inte välja något av dessa ämnen/fenomen att intressera sig passionerat för? Allting beror inte på. Vissa saker är.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 22:27

adagio skrev:På samma sätt jag/många väljer elektronik och högtalare också......

Knappast - här föreligger skillnader, som i de allra flesta fall går att verifiera i labbet eller med kontrollerad, blind lyssning. Så är knappast fallet med kablar.
Dessutom är det höggradigt stor skillnad på att å ena sidan som konsument göra val på "gut feeling", å andra sidan som näringsidkare inte arbeta efter mer vetenskapliga metoder för att säkerställa kvaliteten på den produkt man avser torgföra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 22:31

Morello skrev:
Flint skrev:

Har du verkligen ingenting i sak att tillföra, så kanske du skall ta din sedvanliga semester under något eller några år eller så. :)

Vad blir du arg för? Gillar du inte när jag ställer samma krav på dig som du ställer på andra?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 22:34

Morello skrev:
adagio skrev:På samma sätt jag/många väljer elektronik och högtalare också......

Knappast - här föreligger skillnader, som i de allra flesta fall går att verifiera i labbet eller med kontrollerad, blind lyssning. Så är knappast fallet med kablar.
Dessutom är det höggradigt stor skillnad på att å ena sidan som konsument göra val på "gut feeling", å andra sidan som näringsidkare inte arbeta efter mer vetenskapliga metoder för att säkerställa kvaliteten på den produkt man avser torgföra.

Hur många "med kontrollerad, blind lyssning" gjorde du med RS2000 innan du släppte in kunderna?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi