Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav Harryup » 2016-06-22 17:36

Morello skrev:
Harryup skrev:
Morello skrev:
Sådant varken kan eller bör uteslutas - i vetenskapens namn! :mrgreen:

Skulle ens halva panelen komma om man visste att man skulle testa Shatkistenar?

Jag skulle inte spilla en kväll på att testa ormolja - det finns så mycket annat, mer intressant att testa.
Fick jag betalt skulle jag såklart kunna tänka mig även sådant trams - man kan ha kul för pengar.

Precis, men kommer du om det skall testas USB filter? Var börjar ormoljan och kan en oberoende testpanel vara just oberoende om man inte testar förutsättningslöst. Bara för att man själv inte ser någon funktion med "gränsprodukter" så kommer man nog missa en del som faktiskt fungerar hur man än gör. Även om Shatki är att gå långt kanske så finns det annat som andra produkter som dissas på faktiskt som faktiskt påverkar gynsamt för andra. Är ju också en svaghet om man har en referensanläggning, kanske att i en annan anläggning skulle det göra nytta med något tweak. Tyvärr så är ju tiden en brist och organisationen ideell så det finns säkert inte utrymme till så mycket annat än vad som görs redan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 17:47

USB-filter?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 17:48

paa skrev:Det står att kalibreringen vid F/E-lyssningen var bättre än 0.06 dB, är det denna siffra som är för dålig, eller är det något annat ni pratar om?

Det är nog en fråga för Ingvar - det var ju vederbörande som klankade ned på Savnte och LTS-gubbarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-22 18:14

Intressant att så fort F/E-lyssning kommer på tal så blir det direkt hundratals inlägg och alla gamla stridsyxor ska grävas upp igen. :lol:

Är det inte en motsägelse att nivåmatchningen är för dålig och att vi släpper igenom för dåliga apparater?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-22 18:18

Morello skrev:USB-filter?

http://www.audioquest.com/jitterbug/jitterbug

T.ex.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 18:28

Sorry läste ditt inlägg helknasigt.

Jag känner inte till det där filtret. I vissa fall kanske man vill skapa en galvanisk isolation och det där filtret kanske erbjduer det - jag vet inte.

Problemet är att man inte kan testa allt pga begränsad tid. Då får man testa det som förefaller vara intressant. En Shaktisten är inte intressant annat än för att studera inbillning och bondfångeri. Jag tycker som sagt att det är tråkigt att sådana prylar smutsar ned branschen samt att de etablerade tidningarna inte vågar sätta ned foten.

Så, den som tycker att LTS bör testa shakti-stenen får nog faktiskt förklara varför den skall testas. (Utan att komma dragandes om anekdoter som beskriver att Pelle och Svenne hörde jättestor skillnad i ett öppet test samt att fru Karlsson hörde ända från köket att något förändrades.......)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 18:41

Morello skrev:Är det inte så att LTS numera, efter att Svante rört om i grytan :D , gör dubbelblindtester eftersom sekvensen genereras slumpmässigt i en datamaskin?

Nej, faktiskt inte, men jag vill :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 18:42

petersteindl skrev:Varför skulle en försöksledare vilja luras i tester? Vad är syftet? Det är ju just det som är en del som man i den vetenskapliga världen måste undvika och därför är dubbelblindtest ett måste och det är precis det som JM säger.

Att luras i ett öppet test kan vara väldigt utbildande. Och vetenskapligt relevant för att påvisa placeboeffekten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 18:43

H***itte vilken fart det tog i tråden...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 18:44

Morello skrev:
paa skrev:Det står att kalibreringen vid F/E-lyssningen var bättre än 0.06 dB, är det denna siffra som är för dålig, eller är det något annat ni pratar om?

Det är nog en fråga för Ingvar - det var ju vederbörande som klankade ned på Savnte och LTS-gubbarna.

Jag har varken nämnt Svante eller några andra Gubbar (vet inte vilka du åsyftar) eftersom jag inte vet vilka som håller i F/E-lyssningarna idag. Jag har bara läst det som stod i MoLt.

Ja, det är en för dålig siffra, och dessutom är den underligt att man ökat toleranserna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 18:49

Svante skrev:
petersteindl skrev:Varför skulle en försöksledare vilja luras i tester? Vad är syftet? Det är ju just det som är en del som man i den vetenskapliga världen måste undvika och därför är dubbelblindtest ett måste och det är precis det som JM säger.

Att luras i ett öppet test kan vara väldigt utbildande. Och vetenskapligt relevant för att påvisa placeboeffekten.

Absolut!

Visst är det så. Pedagogiskt men ibland känsligt...

Faran med att göra det (för mycket) är att det kan påverka ens eget rykte, folk kan tro att det är ens mål att lura folk. Och detta kan i sin tur leda till stress hos lyssnaren, nästa gång, som tror att han eller hon kommer att luras varje gång därefter. Lyssnare som är rädda att svara fel är ofta dåliga på att höra på sin förmågas gräns.

Men blir utfallet optimalt så släpper personen all sin prestige och inser att det är bra att få lära sig saker, även om sig själv. De flesta fungerar så, om de inte känner att de blir sedda ned på på grund av att de var lurbara. Kort sagt - suggestionstester är väldigt bra, men inte helt psykologiskt enkla att hantera eftervågorna från alla gånger... Bäst vore förstås om man bara gör suggestionstester med människor som är mycket starka och inte har några prestigeproblem, men det kan vara svårt att veta i förväg.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 18:49

Morello skrev:Men alldeles oaktat detta så saknar nollresultatet något egentligt värde; det visar inte någonting alls.

Jag håller inte med. Däremot är det omöjligt att bestämma hur stort värdet är annat än med hjälp av subjektiva värderingar. Man kan dock göra en omvänd statistik, en sådan har vi diskuterat tidigare. Den bygger på ett antagande om försökspersonernas förmåga att svara rätt, man anser sig veta ungefär hur duktig panelen är. Jag skulle alltså kunna säga något i stil med "Om försökspanelen förväntas svara rätt i 90 % av fallen är sannolikheten 0.05 för att ickedetektionen har uppstått av en slump." för en given försöksdesign. Det knepiga är just de 90 procenten, den siffran varierar ju med dagsformen materialet etc.

Men helt utan värde är ändå inte ett nollresultat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 18:53

Alexi skrev:Intressant att så fort F/E-lyssning kommer på tal så blir det direkt hundratals inlägg och alla gamla stridsyxor ska grävas upp igen. :lol:

Är det inte en motsägelse att nivåmatchningen är för dålig och att vi släpper igenom för dåliga apparater?

Nej, inte mindre än att en person som äter för mycket socker även kan få i sig för lite vitaminer.

Som testen går till idag missas färgande apparater SAMTIDIGT som icke färgande apparater riskerar att beslås med falsk detektion.

Två fel. De har inte med varandra att göra. Det tror jag du ser om du läser mitt tidigare inlägg, alltså att jag inte hänvisar till kalibreringen som orsak till missade detekteringar. Orsakerna redovisar jag ju till och med, så varför uppfattar du en motsägelse? Det vill säga vad är det i det jag skrev som för att du får för dig att jag skulle ha anfört att dåliga toleranser med avseende på nivåmatchningen skulle leda till att apparater låter mera lika?

Jag ser inte logiken i ditt inlägg.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-22 18:57

Morello skrev:Sorry läste ditt inlägg helknasigt.

Jag känner inte till det där filtret. I vissa fall kanske man vill skapa en galvanisk isolation och det där filtret kanske erbjduer det - jag vet inte.

Problemet är att man inte kan testa allt pga begränsad tid. Då får man testa det som förefaller vara intressant. En Shaktisten är inte intressant annat än för att studera inbillning och bondfångeri. Jag tycker som sagt att det är tråkigt att sådana prylar smutsar ned branschen samt att de etablerade tidningarna inte vågar sätta ned foten.

Så, den som tycker att LTS bör testa shakti-stenen får nog faktiskt förklara varför den skall testas. (Utan att komma dragandes om anekdoter som beskriver att Pelle och Svenne hörde jättestor skillnad i ett öppet test samt att fru Karlsson hörde ända från köket att något förändrades.......)

Förespråkar alltså inte att det skall testas Shatki men svårigheten är ju var gränsen går mellan möjligen positiva och seriösa prylar och ormolja.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 19:01

Claes var lite blygsam när han skrev detta, jag kollade just och ser att nivåmatchningen mellan filerna för Mojolyssningen ligger inom 0,0001 dB vid 1 kHz. Men det är ju mindre än 0,06 dB.

Kanske är det därför vi inte detekterar så många apparater som på Ingvars tid? 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 19:05

Harryup skrev:Precis, men kommer du om det skall testas USB filter? Var börjar ormoljan och kan en oberoende testpanel vara just oberoende om man inte testar förutsättningslöst. Bara för att man själv inte ser någon funktion med "gränsprodukter" så kommer man nog missa en del som faktiskt fungerar hur man än gör. Även om Shatki är att gå långt kanske så finns det annat som andra produkter som dissas på faktiskt som faktiskt påverkar gynsamt för andra. Är ju också en svaghet om man har en referensanläggning, kanske att i en annan anläggning skulle det göra nytta med något tweak. Tyvärr så är ju tiden en brist och organisationen ideell så det finns säkert inte utrymme till så mycket annat än vad som görs redan.

Det är ju upp till den som vill att sätta upp en testrigg och göra egna tester som man publicerar, och med de resurser man har. Det släpps ju så fruktansvärt många apparater att man måste göra ett urval och tack och lov behöver inte LTS testa hela världens utbud. Men tillsammans blir nog en stor del av världens utbud testat. Så sätt igång vetja och bygg upp en liten parallell verksamhet om det är något du saknar.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-22 19:08

IngOehman skrev:Det sätt som F/E-lyssning förändrats inom LTS de senaste åren (...försämrad nivåmatchning...)...
...att detektera apparater med verkliga fel har minskat illa, och därför slipper även rätt så dåliga apparater igenom nuförtiden.

Vh, iö
Läste ditt inlägg ungefär så som jag redigerat det ovan, alltså att du innom parantesen listade flera orsaker (varav jag ovan bara valde att spara den jag syftade till), kopplade till det du hävdade i stycket efter, men som du säger så är det feltolkat av mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 19:15

IngOehman skrev:
Som testen går till idag missas färgande apparater SAMTIDIGT som icke färgande apparater riskerar att beslås med falsk detektion.

Vh, iö

Kan du ge konkreta exempel på apparater?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 19:15

Svante skrev:
Morello skrev:Är det inte så att LTS numera, efter att Svante rört om i grytan :D , gör dubbelblindtester eftersom sekvensen genereras slumpmässigt i en datamaskin?

Nej, faktiskt inte, men jag vill :) .

Så någon människa sitter med en dosa och klickar? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 19:17

Svante skrev:
paa skrev:
Kanske är det därför vi inte detekterar så många apparater som på Ingvars tid? 8)

Popcorn och öl. :roll:
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2016-06-22 19:52

Morello skrev:
Svante skrev:
paa skrev:

Popcorn och öl?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 19:56

JM skrev:
Morello skrev:
Svante skrev:

Popcorn och öl?

JM

Jag tror Morello befarar en underhållande debatt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 19:58

Svante skrev:

Nej. Skärp dig nu. :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 20:00

sprudel skrev:
Svante skrev:

Hur menar du?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-22 20:16

Morello skrev:
Svante skrev:
paa skrev:

Hur citerar du egentligen, det var ju Svante som skrev det där, inte jag!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-22 20:17

JM skrev:
Morello skrev:
Svante skrev:

Popcorn och öl?

JM

Precis, Morello ska väl se på fotbollen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 20:21

Svante skrev:
sprudel skrev:
Svante skrev:

Hur menar du?

Nu diskuterar vi inte analyser av apparater längre, nu handlar det om människors perception.
Det här är ett manipulerande som gränsar till kränkning.
Inom all beteendevetenskap så måste man ha kläm på etiska grunder innan man gör en forskningsansats.

https://publikationer.vr.se/produkt/god-forskningssed/

En annan fråga:
Du som är mer bevandrad än jag inom det tekniska forskningsområdet, finns det någon motsvarighet till Cochrane inom den sfären?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 20:24

JM skrev:
Morello skrev:
Svante skrev:

Popcorn och öl?

JM

Verbal tuppfäktning på scenen - öl och popcorn för oss åhörare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-22 20:30

Morello skrev:
JM skrev:
Morello skrev:

Popcorn och öl?

JM

Verbal tuppfäktning på scenen - öl och popcorn för oss åhörare.

Du tillhör knappast publiken. :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 20:45

Svante skrev:

Jag vill påstå raka motsatsen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi