sprudel skrev:Ragnwald skrev:Varför vara sugen? Gotlänningar njuter i stället.
och jämfört med din j-80?
Visst njuter man .
Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Ragnwald skrev:Varför vara sugen? Gotlänningar njuter i stället.
och jämfört med din j-80?
Aerob skrev:Två frågor; Vad händer med Amp TwentyTwo och finns det funderingar på någon form av multikanalssteg?
HolographicAudio™ skrev:Aerob skrev:Två frågor; Vad händer med Amp TwentyTwo och finns det funderingar på någon form av multikanalssteg?
AMP TwentyTwo (AMP22) är under utveckling och det går framåt enligt plan. Format, koncept, komponentval (trafo, kylare, kondensatorer, transistorer, kontaktdon mm) är spikat. 2 av 3 mönsterkort är klara och målet är att inom kort ha ett spelbart ex...
paa skrev:HolographicAudio™ skrev:Aerob skrev:Två frågor; Vad händer med Amp TwentyTwo och finns det funderingar på någon form av multikanalssteg?
AMP TwentyTwo (AMP22) är under utveckling och det går framåt enligt plan. Format, koncept, komponentval (trafo, kylare, kondensatorer, transistorer, kontaktdon mm) är spikat. 2 av 3 mönsterkort är klara och målet är att inom kort ha ett spelbart ex...
Kommer du dema något på High End i Stockholm?
Morello skrev:Det är inte drivningen av slutsteget som är ett potentiellt problem - det är implementationen av volymkotrollen som kan vara det.
Denna burk saknar volymreglage på frontpanelen och har billigaste tänkbara kinesiska fjärrkontroll, så man kan nog tänka sig att att den tarvar ett försteg - i minst ur användarvänlighetssynvinkel.
Morello skrev:Det är inte drivningen av slutsteget som är ett potentiellt problem - det är implementationen av volymkotrollen som kan vara det.
Denna burk saknar volymreglage på frontpanelen och har billigaste tänkbara kinesiska fjärrkontroll, så man kan nog tänka sig att att den tarvar ett försteg - i minst ur användarvänlighetssynvinkel.
sprudel skrev:Jag har länge använt stand alone dac som försteg. Nu har jag skaffat ett försteg och det var till fördel.
Har du en en rejäl förstegsdel går det bättre, men risken är att det låter lite anemiskt utan.
Har också provat en rad dacar med volympot och de stora skillander jag upplevt mellan dem decimerades till väldigt, väldigt små när ett dedikerat försteg drev slutstegen. Jag har också haft dn misstanken, att förstegsdelen har en stor roll i hur du upplever ljudet.
Morello skrev:Ja precis. En bra volymkontroll bör tex uppfylla följande kravspec:
1. Låg distorsion (<-100dB)
2. Låg obalans (<0,1 dB)
3. Frekvensgång oberoende av volyminställning.![]()
4. Lågt brus (tex < 5-10 nV/rt(Hz)
5. Trevligt handhavande
6. Tillräckligt reglerområde (>70dB) ?
7. Lagom stora inkrement (<1 dB)
osv
Morello skrev:Det finns ingen motsägelse - har du tex 80 steg med inkrement om 1 dB så blir regelrområdet 79 dB.
Flint skrev:Morello skrev:Det finns ingen motsägelse - har du tex 80 steg med inkrement om 1 dB så blir regelrområdet 79 dB.
Hur lätt hittar du en sån omkopplare?
Flint skrev:Morello skrev:Ja precis. En bra volymkontroll bör tex uppfylla följande kravspec:
1. Låg distorsion (<-100dB)
2. Låg obalans (<0,1 dB)
3. Frekvensgång oberoende av volyminställning.![]()
4. Lågt brus (tex < 5-10 nV/rt(Hz)
5. Trevligt handhavande
6. Tillräckligt reglerområde (>70dB) ?
7. Lagom stora inkrement (<1 dB)
osv
Hur får du punkt 6 och 7 att gå ihop i en helt analog maskin?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det finns ingen motsägelse - har du tex 80 steg med inkrement om 1 dB så blir regelrområdet 79 dB.
Jag tog sju reläer för att åstadkomma 128 steg med inkrement om 1dB.
Det var jättelätt.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Det finns ingen motsägelse - har du tex 80 steg med inkrement om 1 dB så blir regelrområdet 79 dB.
Jag tog sju reläer för att åstadkomma 128 steg med inkrement om 1dB.
Det var jättelätt.
Morello skrev:Så lägsta nivå är alltspå -60dB i absoluta termer eller -54 dB i "high gain mode". KOrrekt?
Rydberg skrev:Morello skrev:Så lägsta nivå är alltspå -60dB i absoluta termer eller -54 dB i "high gain mode". KOrrekt?
Ja det verkar ju rimligt, lägsta nivån om (volymen inställd på 1) är ganska hög fast frågan är om det behövs mer dämpat. På volymkontrollkortet sitter inte mindre än 30 stycken reläer.
Flint skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:Så lägsta nivå är alltspå -60dB i absoluta termer eller -54 dB i "high gain mode". KOrrekt?
Ja det verkar ju rimligt, lägsta nivån om (volymen inställd på 1) är ganska hög fast frågan är om det behövs mer dämpat. På volymkontrollkortet sitter inte mindre än 30 stycken reläer.
Problem med grövre steg uppstår nog mest om man vill spela mycket svagt. Alltså inget störe problem för forumets deltagare.
Rydberg skrev:Flint skrev:Rydberg skrev:Ja det verkar ju rimligt, lägsta nivån om (volymen inställd på 1) är ganska hög fast frågan är om det behövs mer dämpat. På volymkontrollkortet sitter inte mindre än 30 stycken reläer.
Problem med grövre steg uppstår nog mest om man vill spela mycket svagt. Alltså inget störe problem för forumets deltagare.
Med mina högtalare samt slutsteg funkar volymkontrollen utmärkt. Lägsta volymen som är användbar vid kvällslyssning (allt är tyst, grannarna sover och rummet är mörkt) är ca 4 för "pop-musik". Dynamisk musik på dagen avspelas runt 30-35. Tycker volymkontrollen är helt adekvat dimensionerad!
Edit: Har man väldigt känsliga högtalare och slutsteg kanske man kan få problem dock
Rydberg skrev:Fast ett utgångsrelä hanterar ju helt andra strömmar och beträffande signalreläer så finns det ju väldigt fina sådan som är hermetiskt tillslutna. Tiden lär väl utvisa hur bra lösningen är.
Fredzz0rs skrev:Någon som vet hur HD12:ans inkrementell ser ut då?
När jag provade en H80 till ett par piPs så vågade vi inte spela högre än -70 DB på förstärkaren
Fredzz0rs skrev:sprudel skrev:Jag har länge använt stand alone dac som försteg. Nu har jag skaffat ett försteg och det var till fördel.
Har du en en rejäl förstegsdel går det bättre, men risken är att det låter lite anemiskt utan.
Har också provat en rad dacar med volympot och de stora skillander jag upplevt mellan dem decimerades till väldigt, väldigt små när ett dedikerat försteg drev slutstegen. Jag har också haft dn misstanken, att förstegsdelen har en stor roll i hur du upplever ljudet.
Okay, tack för dina synpunkter Sprudel. Om du skulle rekommendera mig något vad skulle det vara?
Jag har inte möjlighet att lägga mer är 15 000 kr på en anläggning. Köper jag HA:S försteg och slutsteg så är jag
Redan uppe i 14000 kr. Blir inte mkt över till en Dac då.
Känns som jag likt förbannat får satsa på någon form av allt i ett lösning. Frågan är bara vad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster