Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Jag kan inte förstå varför de skulle släppa den kundkretsen, även om det bara säljs ett fåtal Odin ger det ett bra tillskott i kassan som kan säkerställa produktion, löner förmåner och givetvis avkastning som i sin tur kan användas till konsumtion kanske tom välgörenhet till olika hjälporganisationer. För att inte tala om skatt. En såld Odin ger ju 75 000kr till staten i slutledet och ytterligare pengar i andra led. Det är ju några socialbidrag eller en extra enklare operation.
Kasta inte sten utan att tänka hela vägen. Kanske är det skitkablar "Made in China" som stöder såväl diktaturer, låga löner, usla arbetsförhållanden och som inte drar in ett piss i moms till vårt samhällsbygge. Tänk lite......
hcl skrev:boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom.
Jag tittade lite på deras hemsida, då jag är intresserad av bra balanserade kablar, men de använder Belden 1800F och den är inget vidare.
Harryup skrev:Den eventuella ljudmässigt kvalite'n behöver inte alls avspegla sig i priset. Och storleken på förtjänsten behöver inte alls avspegla sig i försäljningspriset. Tillverkningskostnader och låga volymer, höga försäljningskostnader kan äta upp vinster utan problem. Sen kanske en kostsam produkts existen beror på att den skall medverka till att sälja mindre kostsamma produkter iom att det snackas mera om märket vilket ju funkar i denna tråd
Conan skrev:Att pris och prestanda inte riktigt hänger ihop vad gäller hifi-kablar är ju årets underdrift, men det finns ju andra områden där detta gäller, och armbandsur är ju ett klassiskt exempel. Vad som jag tycker gör dyrkabelbranschen speciell är att man primärt inte säljer de extremt dyra produkterna på status och exklusivitet (som klockorna) utan på ljudmässiga fördelar - fördelar som nästan uteslutande försvinner när man inte vet vilken sladd som är inkopplad.
Ungefär som att Rolex skulle hävda att deras ur faktiskt håller tiden bättre än andras, och sen envist förneka alla faktiska mätningar av tiden och jämförelser med billigare ur. Eller så skulle de säga att tiden bara "känns bättre" med deras klockor...
Chaconne skrev:Fan grabbar det är midsommarafton, släpp tassarna från tangentbordet, lyft blicken och gör nått kul i stället.
Mvh
DQ-20 skrev:hcl skrev:boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom.
Jag tittade lite på deras hemsida, då jag är intresserad av bra balanserade kablar, men de använder Belden 1800F och den är inget vidare.
Nu blev jag allt lite förvånad. Skulle du kunna lämna en motivering till åsikt?
/DQ-20
Rydberg skrev:Den som tror att man köper ett mekaniskt ur pga dess tekniska specifikationer har nog fått ett o annat om bakfoten
Conan skrev:Rydberg skrev:Den som tror att man köper ett mekaniskt ur pga dess tekniska specifikationer har nog fått ett o annat om bakfoten
Visst, men gäller det också dyrkablar; att man inte köper dem för sina ljudmässiga fördelar utan för utseende, status och exklusivitet? Det är ju inte precis det tillverkarna & nasarna för fram i sin marknadsföring.

shifts skrev:Är inte finkablar inträdeskortet till hififolkets finrum? Tror visst att folk köper dem för dess exklusivitet och vad det signalerar (ha!) till andra med intresset.
shifts skrev:Är inte finkablar inträdeskortet till hififolkets finrum? Tror visst att folk köper dem för dess exklusivitet och vad det signalerar (ha!) till andra med intresset.
shifts skrev:Nog tror jag att de flesta motiverar för sig själva att det handlar om att förbättra ljudet hemma, men kan inte låta bli att ha en stark misstanke om att det också handlar om grupptillhörighet.
Rydberg skrev:Känner igen det där, i början lyssnar man "med öronen" och man hör precis det som det skriver om i hifipressen. Sedan kommer för många den revolutionära perioden (faller ofta samma med tekniska studier) då nästan allt som var rätt o riktigt för ett par år sedan plötsligt är 100% BS. Efter detta kommer man till tillnyktringsfasen då man förstår att allt är inte svart och vitt. Många här verkar ha fastnat i den andra fasen
Fasmatchade koaxiala mikrovågskablar kan vara riktigt dyrt (>100kkr) vet jag av erfarenhet. Naturligtvis är här priset mer berättigat då applikationen är betydligt mer krävande.Morello skrev:Det finns som sagt inget magiskt med kablar och dessuotm är det extra trivialt i lågfrekvenssammanhang (audio). Kablar som skall fungera förutsägbart upp vid mikrovågsfrekvenser är något helt annat och mycket svårare, men trots det är dom kablarna billigare än audiotramset.![]()
Morello skrev:Eftersom det regnar skall jag löda ihop en ny kabel, då nuvarande är litet för kort. Det blir CT100 med Neutrik-don.
Rydberg skrev:Fasmatchade koaxiala mikrovågskablar kan vara riktigt dyrt (>100kkr) vet jag av erfarenhet. Naturligtvis är här priset mer berättigat då applikationen är betydligt mer krävande.Morello skrev:Det finns som sagt inget magiskt med kablar och dessuotm är det extra trivialt i lågfrekvenssammanhang (audio). Kablar som skall fungera förutsägbart upp vid mikrovågsfrekvenser är något helt annat och mycket svårare, men trots det är dom kablarna billigare än audiotramset.![]()
[
Användare som besöker denna kategori: Illuwatar och 22 gäster