Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav adagio » 2016-06-24 09:46

Jag kan inte förstå varför de skulle släppa den kundkretsen, även om det bara säljs ett fåtal Odin ger det ett bra tillskott i kassan som kan säkerställa produktion, löner förmåner och givetvis avkastning som i sin tur kan användas till konsumtion kanske tom välgörenhet till olika hjälporganisationer. För att inte tala om skatt. En såld Odin ger ju 75 000kr till staten i slutledet och ytterligare pengar i andra led. Det är ju några socialbidrag eller en extra enklare operation.
Kasta inte sten utan att tänka hela vägen. Kanske är det skitkablar "Made in China" som stöder såväl diktaturer, låga löner, usla arbetsförhållanden och som inte drar in ett piss i moms till vårt samhällsbygge. Tänk lite......
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-24 09:50

Givetvis måste det även finnas kablar/bilar/klockor/vin prissatta så det passar alla och envar. Men att det finns lyxvaror gör nog inte de övriga segmenten sämre, kanske tvärtom.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-24 10:14

adagio skrev:Jag kan inte förstå varför de skulle släppa den kundkretsen, även om det bara säljs ett fåtal Odin ger det ett bra tillskott i kassan som kan säkerställa produktion, löner förmåner och givetvis avkastning som i sin tur kan användas till konsumtion kanske tom välgörenhet till olika hjälporganisationer. För att inte tala om skatt. En såld Odin ger ju 75 000kr till staten i slutledet och ytterligare pengar i andra led. Det är ju några socialbidrag eller en extra enklare operation.
Kasta inte sten utan att tänka hela vägen. Kanske är det skitkablar "Made in China" som stöder såväl diktaturer, låga löner, usla arbetsförhållanden och som inte drar in ett piss i moms till vårt samhällsbygge. Tänk lite......

Ta själv och tänk lite var dina pengar går i samhälls bygget heller made i japan canare ,belden, Cardas är dom största tillverkarna av koppar kabel och dom flesta ormolje tillverkare köper i från cardas.
För jag tänker inte bidra med ett rött öre till detta samhällsbygge.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-24 10:32

Den eventuella ljudmässigt kvalite'n behöver inte alls avspegla sig i priset. Och storleken på förtjänsten behöver inte alls avspegla sig i försäljningspriset. Tillverkningskostnader och låga volymer, höga försäljningskostnader kan äta upp vinster utan problem. Sen kanske en kostsam produkts existen beror på att den skall medverka till att sälja mindre kostsamma produkter iom att det snackas mera om märket vilket ju funkar i denna tråd.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-24 11:40

Om du läste mitt inlägg från sidan innan? En vara som säljs i Sverige momsas i Sverige. Dvs inkomst till oss.
Mina "råvaror" kommer från ett litet familjeföretag i USA, en medelstor svensk kraftkabeltillvekre samt kontakter från Japan, och under utprovning kontakter från Tyskland, USA och Lichtenstein.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-24 14:19

hcl skrev:
boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom. :)

Jag tittade lite på deras hemsida, då jag är intresserad av bra balanserade kablar, men de använder Belden 1800F och den är inget vidare.

Nu blev jag allt lite förvånad. Skulle du kunna lämna en motivering till åsikt?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-24 15:00

Harryup skrev:Den eventuella ljudmässigt kvalite'n behöver inte alls avspegla sig i priset. Och storleken på förtjänsten behöver inte alls avspegla sig i försäljningspriset. Tillverkningskostnader och låga volymer, höga försäljningskostnader kan äta upp vinster utan problem. Sen kanske en kostsam produkts existen beror på att den skall medverka till att sälja mindre kostsamma produkter iom att det snackas mera om märket vilket ju funkar i denna tråd

Att en kabeltillverkare har riktigt dyra produkter i sitt sortiment tror jag hänger mest samman med att få de mindre kostsamma sladdarna att verka "billigare". Har du en kabel för 300 000:- i prislistan så verkar ju sladden för 16 995:- rena lågpriskabeln, och kan göra en presumtiv köpare beredd att lägga mer pengar på kablaget än han tänkt sig från början.

Tillverkningskostnaden för den där 300 000 kronors sladden måste ju vara löjligt låg i jämförelse med priset, och alla sålda kablar efter den första per år måste ju vara ren vinst för tillverkaren.

Att pris och prestanda inte riktigt hänger ihop vad gäller hifi-kablar är ju årets underdrift, men det finns ju andra områden där detta gäller, och armbandsur är ju ett klassiskt exempel. Vad som jag tycker gör dyrkabelbranschen speciell är att man primärt inte säljer de extremt dyra produkterna på status och exklusivitet (som klockorna) utan på ljudmässiga fördelar - fördelar som nästan uteslutande försvinner när man inte vet vilken sladd som är inkopplad.

Ungefär som att Rolex skulle hävda att deras ur faktiskt håller tiden bättre än andras, och sen envist förneka alla faktiska mätningar av tiden och jämförelser med billigare ur. Eller så skulle de säga att tiden bara "känns bättre" med deras klockor... :D

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-24 15:42

Jag har faktiskt en dyrkabel på gång in efter många år av förnuft 8O , ska bli kul att prova den. Faller den mig inte i smaken kan jag sälja den med bra vinst naturligtvis 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-06-24 15:49

Conan skrev:Att pris och prestanda inte riktigt hänger ihop vad gäller hifi-kablar är ju årets underdrift, men det finns ju andra områden där detta gäller, och armbandsur är ju ett klassiskt exempel. Vad som jag tycker gör dyrkabelbranschen speciell är att man primärt inte säljer de extremt dyra produkterna på status och exklusivitet (som klockorna) utan på ljudmässiga fördelar - fördelar som nästan uteslutande försvinner när man inte vet vilken sladd som är inkopplad.

Ungefär som att Rolex skulle hävda att deras ur faktiskt håller tiden bättre än andras, och sen envist förneka alla faktiska mätningar av tiden och jämförelser med billigare ur. Eller så skulle de säga att tiden bara "känns bättre" med deras klockor... :D

++;

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-24 16:01

Den som tror att man köper ett mekaniskt ur pga dess tekniska specifikationer har nog fått ett o annat om bakfoten :roll:

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-24 16:05

Fan grabbar det är midsommarafton, släpp tassarna från tangentbordet, lyft blicken och gör nått kul i stället.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-24 16:09

Chaconne skrev:Fan grabbar det är midsommarafton, släpp tassarna från tangentbordet, lyft blicken och gör nått kul i stället.

Mvh

För er ja, här nere är det då ingen midsommar så jag behöver minsann inte lyfta blicken :evil: :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-24 16:13

Ja, samma här. Dålig action på Faktiskt nu när folk är upptagna med att mumsa nypotatis. :evil:
2021 maj på Spotify

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-25 12:04

DQ-20 skrev:
hcl skrev:
boom skrev:http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm Dom är så transparenta att jag letar fortfarande efter dom. :)

Jag tittade lite på deras hemsida, då jag är intresserad av bra balanserade kablar, men de använder Belden 1800F och den är inget vidare.

Nu blev jag allt lite förvånad. Skulle du kunna lämna en motivering till åsikt?

/DQ-20

Troligen så har han så dåligt argument att det inte ens finns en förklaring till det.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-25 19:31

Kan den vara styv så att den vrider sönder kontakter?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-25 20:28

sprudel skrev:Kan den vara styv så att den vrider sönder kontakter?

Troligtvis inte . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-26 08:44

Rydberg skrev:Den som tror att man köper ett mekaniskt ur pga dess tekniska specifikationer har nog fått ett o annat om bakfoten

Visst, men gäller det också dyrkablar; att man inte köper dem för sina ljudmässiga fördelar utan för utseende, status och exklusivitet? Det är ju inte precis det tillverkarna & nasarna för fram i sin marknadsföring.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-26 11:28

Conan skrev:
Rydberg skrev:Den som tror att man köper ett mekaniskt ur pga dess tekniska specifikationer har nog fått ett o annat om bakfoten

Visst, men gäller det också dyrkablar; att man inte köper dem för sina ljudmässiga fördelar utan för utseende, status och exklusivitet? Det är ju inte precis det tillverkarna & nasarna för fram i sin marknadsföring.

Jag tror ingen, mig själv inräknad, skulle köpa audiokablar för deras utseende eller exklusivitet. Signalkablar ser man ju knappt bakom racket och vissa av dessa är ju även hiskeligt fula (ex Cardas). När jag själv höll på mycket med dyrkablar (framförallt signalkablar) var det bara pga deras ljudmässiga skillnader. Den bästa kabeln var svårt fula Nordost QF, hade jag valt bara på snygghet hade det nog blivit Kimber Kable Select KS-1130 :P

Nordost QF
Bild

Kimber Kabel Select KS-1130
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-26 11:54

Är inte finkablar inträdeskortet till hififolkets finrum? Tror visst att folk köper dem för dess exklusivitet och vad det signalerar (ha!) till andra med intresset.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-26 11:58

shifts skrev:Är inte finkablar inträdeskortet till hififolkets finrum? Tror visst att folk köper dem för dess exklusivitet och vad det signalerar (ha!) till andra med intresset.

Det finns säkert undantag men ingen av de jag pratat med, och det är ganska många, har valt kablar utifrån ett annat perspektiv än ett rent ljudligt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-26 12:04

Jo, så klart, det är väl knappast något man skulle ange som anledning (då skulle inträdeskortet dras tillbaka med omedelbar verkan). Nog tror jag att de flesta motiverar för sig själva att det handlar om att förbättra ljudet hemma, men kan inte låta bli att ha en stark misstanke om att det också handlar om grupptillhörighet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-26 12:08

shifts skrev:Är inte finkablar inträdeskortet till hififolkets finrum? Tror visst att folk köper dem för dess exklusivitet och vad det signalerar (ha!) till andra med intresset.

Och vad det signalerar till den egna hjärnan. Men nog om detta.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-26 12:14

shifts skrev:Nog tror jag att de flesta motiverar för sig själva att det handlar om att förbättra ljudet hemma, men kan inte låta bli att ha en stark misstanke om att det också handlar om grupptillhörighet.

Jag tror du har fått det intrycket av för mycket forumläsande. Det kan kanske finnas en klick med folk som vill vara med i någon inofficiell klubb med häftiga prylar. Men du måste betänka att den stora massan inte alls kommunicerar ut till omvärlden vad de har för anläggning, allra minst genom diverse internetforum. Den enda potentiella fanklubben är i de flesta fall frugan, men sådana blir sällan imponerade av "exklusiva audiokablar", där är nog en annan typ av kabel av intresse :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-26 12:33

Jodå, så kan det mycket väl vara. Sitter ju trots allt här vid skärmen i vardagsrummet och spekulerar.

Minns när jag som tidig hifinörd i mina tonår hade ett högljutt bråk med min far som motsatte sig att alla mina elektronikprylar konstant skulle stå på. Hans argument var högre elförbrukning var av ondo. Mitt var att det uppenbart att de lät så mycket bättre (hade läst detta och höll med om det jag läst) när allt stått på i flera dygn. Min slutsats efter bråket var att det var uppenbart att han verkligen inte förstod någonting alls, vilken oupplyst trögskalle han var. Fanns ingen annan hifinörd vid denna tid som visste om att jag ens existerade, men jag befann mig själv i denna grupp från mitt eget sätt att se det och vi visste minsann vad som var rätt och riktigt. Hade även CD-skivor i frysen vid något tillfälle, men detta lyckades jag tack och lov snabbt förkasta som ren idioti redan då.

I dag förstår jag min far bättre. Lite lustigt nog ser jag dock fortfarande vuxna pojkar (talar inte om dig nu Rydberg) argumentera om samma saker och på samma sätt som jag gjorde med min far 14 år fyllda. Det där inträdeskortet existerar nog oftast i huvudet på individen och inte mellan individer. Det går alldeles utmärkt att placera sig själv i en grupptillhörighet utan gruppens kännedom.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-26 13:00

Känner igen det där, i början lyssnar man "med öronen" och man hör precis det som det skriver om i hifipressen. Sedan kommer för många den revolutionära perioden (faller ofta samma med tekniska studier) då nästan allt som var rätt o riktigt för ett par år sedan plötsligt är 100% BS. Efter detta kommer man till tillnyktringsfasen då man förstår att allt är inte svart och vitt. Många här verkar ha fastnat i den andra fasen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-06-26 13:03

Rydberg skrev:Känner igen det där, i början lyssnar man "med öronen" och man hör precis det som det skriver om i hifipressen. Sedan kommer för många den revolutionära perioden (faller ofta samma med tekniska studier) då nästan allt som var rätt o riktigt för ett par år sedan plötsligt är 100% BS. Efter detta kommer man till tillnyktringsfasen då man förstår att allt är inte svart och vitt. Många här verkar ha fastnat i den andra fasen :)

Du glömde den fjärde fasen. Då man insett att något inte låter bra pga dist utan trots denna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-26 13:16

Touché Rydberg, det är nog en riktig betraktelse! :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-26 13:38

Det finns som sagt inget magiskt med kablar och dessuotm är det extra trivialt i lågfrekvenssammanhang (audio). Kablar som skall fungera förutsägbart upp vid mikrovågsfrekvenser är något helt annat och mycket svårare, men trots det är dom kablarna billigare än audiotramset. 8O

Naturligtvis bör man inse att det kostar en hel del pengar att knåpa ihop en Kimber select med fina trälådor och special-XLR-don med trådetaljer etc, men detta har ingenting med teknisk prestanda att göra. Lika lite som den 20 mm tjock alufront på ett slutsteg. Vi talar kosmetika - inget fel i det, men man bör inte blanda ihop kosmetika med teknisk prestanda.

Eftersom det regnar skall jag löda ihop en ny kabel, då nuvarande är litet för kort. Det blir CT100 med Neutrik-don.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-26 13:49

Morello skrev:Det finns som sagt inget magiskt med kablar och dessuotm är det extra trivialt i lågfrekvenssammanhang (audio). Kablar som skall fungera förutsägbart upp vid mikrovågsfrekvenser är något helt annat och mycket svårare, men trots det är dom kablarna billigare än audiotramset. 8O
Fasmatchade koaxiala mikrovågskablar kan vara riktigt dyrt (>100kkr) vet jag av erfarenhet. Naturligtvis är här priset mer berättigat då applikationen är betydligt mer krävande.

Morello skrev:Eftersom det regnar skall jag löda ihop en ny kabel, då nuvarande är litet för kort. Det blir CT100 med Neutrik-don.

Gör du rätt i, CT100 är en bra kabel, mycket trevligare än RG62 :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-26 15:49

Rydberg skrev:
Morello skrev:Det finns som sagt inget magiskt med kablar och dessuotm är det extra trivialt i lågfrekvenssammanhang (audio). Kablar som skall fungera förutsägbart upp vid mikrovågsfrekvenser är något helt annat och mycket svårare, men trots det är dom kablarna billigare än audiotramset. 8O
Fasmatchade koaxiala mikrovågskablar kan vara riktigt dyrt (>100kkr) vet jag av erfarenhet. Naturligtvis är här priset mer berättigat då applikationen är betydligt mer krävande.

[ :)

Å det finns ju audiotramskablar som kostar >100 kkr, men sådana priser är nog trots allt ganska extremt inom industrin - inte sant?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi