jonasby bygger liten högtalare - för första gången

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Re: jonasby bygger liten högtalare - för första gången

Inläggav PappaBas » 2016-06-19 23:09

Testa mäta med LTAS och brus.
Och mäta on/off-Axis med gatening.
Du får med massa "rum" i mätningen som det är nu vilket gör att det är svårt att veta vad (om något) som skall åtgärdas.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-20 18:12

PappaBas skrev:Och mäta on/off-Axis med gatening.

+2

Jag skulle vilja se en mätning som visar on axis samt 15, 30, 45 grader, gatade och mätta på samma avstånd. Gärna utomhus. Om det nu ska mätas med REW så max 1/12 smoothing. Gaten (vet inte om det finns i REW.. men finns i Holm) gör ju att man inte behöver smootha.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-20 19:41

Cortado skrev:
PappaBas skrev:Och mäta on/off-Axis med gatening.

+2

Jag skulle vilja se en mätning som visar on axis samt 15, 30, 45 grader, gatade och mätta på samma avstånd. Gärna utomhus. Om det nu ska mätas med REW så max 1/12 smoothing. Gaten (vet inte om det finns i REW.. men finns i Holm) gör ju att man inte behöver smootha.

+3
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-06-20 20:38

Nattlorden skrev:
+3

+4

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-20 22:19

-7
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-20 23:49

På begäran, Off-axis på 1m.
(Inomhus med REW ...)

JB1 B2 F6 on-off-axis 1m.png
JB1 B2 F6 on-off-axis 1m.png (109.16 KiB) Visad 4918 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-21 00:06

jonasby skrev:På begäran, Off-axis på 1m.
(Inomhus med REW ...)

JB1 B2 F6 on-off-axis 1m.png

Du kan ju fortfarande gatea mätningen i REW. IR windows klickar du på och ändrar right window från 500 ms till några få. Du får titta under impulse hur många ms efter direktljudet som den tidigaste starka reflexen kommer.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-21 08:25

Tarzan skrev:
jonasby skrev:På begäran, Off-axis på 1m.
(Inomhus med REW ...)

Bilagan JB1 B2 F6 on-off-axis 1m.png finns inte längre

Du kan ju fortfarande gatea mätningen i REW. IR windows klickar du på och ändrar right window från 500 ms till några få. Du får titta under impulse hur många ms efter direktljudet som den tidigaste starka reflexen kommer.

Då blir det så här.
Jb1 B2 F6 on-off-axis 1m (gatead).png
Jb1 B2 F6 on-off-axis 1m (gatead).png (69.4 KiB) Visad 4889 gånger

Jag satte Right Window till 2ms. (Just här är HOLM enklare med sin "auto-detect" som jag inte kan se finns i REW.)
För olika värden på Right Win påverkas nedre frekvenser under ca 1kHz mycket, givetvis. Det finns värden som nästan helt släcker ut basens varianser, med svagt fallande kurva, likt såsom HOLM presenterar. Jag kan bara tycka det ser ut som "tryck ner alla fel så att de inte syns på bekostnad av att vissa sanningar inte syns".

Ni som ville se dessa kurvor - kommentera gärna.

Edit: Sorry, glömde ta med "Legend" i bild. Kurvorna visar on-axis, 30, 45 o 60 grader off-axis. På 1m.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-21 08:45

Tarzan skrev:... Du får titta under impulse hur många ms efter direktljudet som den tidigaste starka reflexen kommer.

Hrm, hur gör jag det?

Så här ser det ut under Impulse för mig. (Har zoomat in till +/- 4 ms i bild.) Men får inte ut nåt vettigt ur detta. Nåt jag missat?

impulse.png
impulse.png (44.85 KiB) Visad 4882 gånger

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-21 11:09

Grafen on/off-axis 1m förstorad.

Om vi bortser från 15kHz+ så länge ... (vilket jag ändå inte hör och är tillräckligt "ego" för att inte bry mig om ungdomarna 8) )
Så säger mig denna graf:

- Ev. dämpa ned diskant över 5kHz enstaka dB (eller så betraktar jag högtalaren som en "bredstrålande" som inte kräver sweetspot allena...)
- Ev. dämpa lite från 1kHz och nedåt. (trickigare)
Dessa läggs ev. in.

JB1 B2 F6 on-off-axis 1m 0,4-15kHz.png
JB1 B2 F6 on-off-axis 1m 0,4-15kHz.png (62.85 KiB) Visad 4853 gånger

Nu tar jag midsommarledigt från denna tråd.
Kommer tillbaka. Även i annan tråd ... :-)

- Glad Midsommar!

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-26 12:54

Gjorde nya mätningar på Midsommardagen - för att hylla det nordiska ljuset. Utomhus och högtalaren ställd på 1,35m ovan mark.
Det här bli de sista mätningar jag gör. Nu kommer jag bygga ihop och provlyssna hela sommaren ...

Jag mätte inte på element var för sig, med och utan filter etc. Det har jag "tröttnat" på. Nu endast på komplett högtalare,
Resultatet är marginellt annorlunda än förra veckans inomhusmätning på höjd 75 cm.
Det som då eventuellt ansågs vara "rumspåverkan" kanske inte är det trots allt. Det finns nu också. Iofs kan det vara "utomhusrummet", men jag tror att mina "variationer" i tonkurva beror på något annat. Mer troligen låda, baffel och elementens placering samt en mängd andra orsaker jag inte känner till eller förstår.

Själv är jag dock nöjd.
Högtalaren spelar bra och jag är egentligen mycket nöjd. :-)

Högtalaren har en peak efter 15kHz vilket "ser" dåligt ut, men jag hör ju inte detta och har sedan förut skippat det "problemet". Däremot så leder det till (?) en rak tonkurva vid ca 30°off-axis vilket jag numer benämner "mycket bra rundstrålande högtalare, som gjord för rumslyssning i valbar position". Basen lyckas jag inte mäta, eller egentligen verifiera, finnas under 100Hz. men jag upplever basen som bra. Ingen basmaskin givetvis, men svagt distinkt. Precis lagom.
(Jag mäter bas t.ex. direkt framför baselement och direkt utanför basport, men kan inte koppla detta till en resulterande tonkurva. Läste ett papper om hur man kunde (enligt XXX) slå samman sådana mätningar i REW och på så sätt få fram en "optimistiskt tillfixad mätkurva" (min benämning). Men, ... ah, så har jag inte gjort iaf.)

Nu till mätningarna.

1m 30° off-axis:
Min "optimalt bredstrålande högtalare" säljs in så här ... :-). Och shit vad jag har trimmat filtret.
JB1 B2 F6 1m 30° off-axis.png
JB1 B2 F6 1m 30° off-axis.png (50.44 KiB) Visad 4764 gånger

1m on-axis:
JB1 B2 F6 1m.png
JB1 B2 F6 1m.png (44.34 KiB) Visad 4764 gånger

1m varierande off-axis:
JB1 B2 6 0°, 15°, 30°, 45°, 60° off-axis.png
JB1 B2 6 0°, 15°, 30°, 45°, 60° off-axis.png (91.54 KiB) Visad 4764 gånger

1m varierande off-axis : 200Hz - 15kHz (Skippar bas och över 15kHz)
Rakare än så här kan jag inte fixa.
JB1 B2 F6 1m 0,2-15kHz on-off-axis.png
JB1 B2 F6 1m 0,2-15kHz on-off-axis.png (70.74 KiB) Visad 4764 gånger

Varierande avstånd 20cm - 1m:
Det finns en svag svacka mellan 1-10kHz med en peak kring 5-6kHz som syns på korta avstånd. På lite längre avstånd "försvinner" den.
Jag har valt att gå efter tonkurva på 1m hellre än 20cm vid mina trimningar. Och provlyssningar.
JB1 B2 F6 20-100cm (1-12 Smoothing).png
JB1 B2 F6 20-100cm (1-12 Smoothing).png (127.46 KiB) Visad 4764 gånger

Fas:
Jädrar vad fasinfon kan variera mellan olika mätningar. Tonkurvor är väldigt exakta mellan olika mätningar, men faskurvor varierar mycket i REW. Presenterar en som jag tycker är "vanligast", men det varierar mycket. Ibland "hej vilt" faktiskt.
JB1 B2 F6 Fas 1m (1a mätning).png
JB1 B2 F6 Fas 1m (1a mätning).png (77.91 KiB) Visad 4764 gånger

Distortion:
Resultatet säger mig egentligen ingenting. Kan inte alls avgöra om bra, medel eller kass. Eller bara "så här är det".
JB1 B2 F6 Distortion 1m.png
JB1 B2 F6 Distortion 1m.png (132.67 KiB) Visad 4764 gånger

Stegsvar:
Stegsvar tror jag mycket på ...
Kommer mäta det för kommande högtalare och se om jag kan se skillnader jag *tror* kan uppstå. 8)
JB1 B2 F6 Stegsvar 1m.png
JB1 B2 F6 Stegsvar 1m.png (49 KiB) Visad 4764 gånger

Övrigt:
- Tombstone. Jag gjorde ett par mätningar i Tombstone. Ganska likt. Egentligen lite mindre "avslöjande". Dvs, kurvan ser ut som möjligen lite mindre smoothing men rakare över lag, faktiskt.
- HOLM. Tja, ser lika dan't ut som förra veckan. Ingen noterbar skillnad. Tycker HOLMs (defaulta) sätt att presentera resultat är som att "ta bort andra signifikanta siffran". Kan ju vara korrekt, men blir också trubbigt. Dvs, dålig upplösning.
(HOLM verkar ev. vara stabilare i mätningar av fas. Har dock inte kollat upp jättenoga.)

- Om bara en säger "skitbra", blir jag glad. :-)

Nu ska jag måla lådor och bygga ihop. Och låta högtalarna gå på långtidslyssning.
Dock - en liten hemlis. Jag har gjort dessa tester med en riktigt råttbo till delningsfilter då jag byggt ihop med komponenter jag hade hemma. Och för att undvika 3st parallellkopplade kondingar och 2 st parallella spolar ska jag bygga ett riktigt med rätt komponentvärden. Då blir deras värden lite, lite annorlunda. Blir troligen en "verifieringsmätning" innan jag bygger ihop.

Nästa projekt blir en 3L muppsvariant i basreflex. Den räknar jag med att "bara slänga ihop". Sedan väntar ett mer spännande projekt med nya utmaningar. Det presenteras i annan kommande tråd. Det blir inget "häftigt", utan precis tvärtom, "billigt".

Nu vankas lunch. Hej.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-26 14:09

Ser bra ut :) ser inte ut som någon peak off-axis. Kan ju vara intressant att mäta i vertilled med?
Fasen varierar ju med mätavståndet så för filtersimulering mäter man på exakt samma avstånd för de olika elementen.
Har du fått kläm på gatening nu och ser t.ex golvteflex i impulssvaret?
Integrering av basport+närfältsmätning+vanlig kan du göra i olika program. I princip är det att presentera mätningarna i samma bild och jämka ihop övergångarna nivåmässigt.
Kul att följa ditt projekt och tycker du har all anledning att vara nöjd!
Imponerad över dina framsteg!
Glad sommar :)

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-10 20:18

Liten statusuppdatering.

Nu hänger målade lådor på tork. I specialtillverkad torkställning. Och - Utomhus ... 8) Men det funkar bra, inget synligt damm/smådjur etc.
2016-07-10 14.55.16.jpg
2016-07-10 14.55.16.jpg (167.94 KiB) Visad 4605 gånger

Målningen blir väl halvbra.
Målar med roller men färgen "stelnar" fort och det är svårt att hinna dra ut allt snyggt. (Tacka vet jag icke vattenbaserade färger ...)
Ytan blir sådär typiskt apelsinskalsaktig. Men OK.
Däremot så lyser MDF:ens kortsidor igenom ibland. Tyckte jag spacklade och slipade dessa "jättenoga", men de syns ändå. Svårt att "försegla" helt enkelt. Läste att lim och vatten (50-50) skulle funka bra. Nästa gång.

Nu kommer nästa problem. Hur ska jag montera det riktiga filtret? Har inte riktigt tänkt igenom detta. Köpte i början kretskort/lödkort för att löda komponenter, men det känns ev. lite "fel". Kanske bättre att köra med spånplatta, limma komponenter och löda ihop ledningarna. Dagens funderare. :-)

Och helt off-topic för denna tråd.
Öppnade kartongen med element för mitt nästa projekt, eller egentligen näst-nästa projekt. Större högtalare men betydligt mindre magnet. Hrm, kan den ens orka flytta konen? Spännande. Vi ses i en annan tråd för detta nya äventyr.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-12 16:18

Finn fem fel! :-)

(Eller möjligen "Före och efter".)

2016-07-12 13.51.08.jpg
2016-07-12 13.51.08.jpg (175.66 KiB) Visad 4546 gånger

2016-07-12 14.29.55.jpg
2016-07-12 14.29.55.jpg (185.42 KiB) Visad 4546 gånger

Högtalarna ihopmonterade och placerade i sin tänkta miljö. Lite provisoriskt än så länge.
Liten "ebaystärkare" som faktiskt är köpt på Siba/NetOnNet driver det hela. (Den har bluetooth, dock ej Apt-X, optiska och analoga ingångar så jag kommer kunna koppla in TV:n, CD-spelare, ChromeCast och Bluetooth samt att den har en Sub-utgång. Prisvärt för 990kr i Sverige.)

När jag först provlyssnade högtalarna på "labbänken" (matbordet) var mitt först intryck "Oj, vad det är mycket bas. Faktiskt lite för mycket." Undrar om inte högtalaren ger mer bas nu när den är helt förseglad och målad, tidigare har jag mätt och lyssnat med lådan delvis ihoptejpad längs en sida, vid kabelgenomföring, etc. Tyckte spontant att jag behövde skruva ned basen 2 steg (2 dB?) i min testförstärkare för att det skulle låta balanserat. Högtalarna står då en bit från vägg och ej "mycket nära vägg" som de kommer göra i bokhyllan. Hrm.

Hur som, högtalarna sattes upp på plats i bokhyllan för att spelas och långtidslyssnas på under sommaren. Möjligen gör närhet till vägg ("nån cm") att basportens basbidrag blir lägre vilket lugnar ned basen lite. Samtidigt borde ju närhet till vägg öka basen i övrigt, välan? För - bas ger denna lilla krabat. Kanske är "bastryck" en bättre beskrivning. Den går inte jättelångt ner i frekvens men den pumpar på, det gör den. Lite förvånande. Spontant kan jag tycka att för vissa låtar "bumlar" eller t.o.m. "mullrar" basen mer än välljuder, kanske. Men det är också positionsrelaterat. Står jag framför högtalarna på 2-3m avstånd låter det bra, sitter jag ned i soffan på ca 5 m avstånd (och lägre) blir ljudet sämre pga bumlig bas och troligen lägre diskantnivå. Men samtidigt är jag nog lite överkritisk efter allt trimningslyssnande. Vi får se vad jag tycker om en månad. Eller kanske bara om ett par timmar ...

Premiärlåten blev iaf "Life on Mars" som lät mycket bra. Junior B med Yelllo blev nog lite för mycket bas, speciellt spelad på hög volym. The Battle från filmen Gladiator, mycket bra vilket troligen innebär att högtalarna kommer funka bra med filmer. I Feel Love med Vanessa Mae har aldrig låtit så bra. F*n, t.o.m. Veronica Maggio låter ju bra idag. Zelmani låter perfekt.

Tycker högtalarna har en mycket bra detaljering, eller upplösning kanske man säger. Jag hör detaljer jag inte hört med andra högtalare. Rumsspridningen/öppenheten är bra men kanske inte i samma klass. Basen är ... omdiskuterad.

Mitt samlade intryck är trots allt KANONBRA! :-)

Efterord:
- Jag har inte mätt på högtalarna i målad låda eller på plats. Kommer troligen ske, men senare.
- När jag är helt klar, dvs sommarlyssnat och byggt in även filtren kommer jag lägga ut lådritning, filterritning etc. Slutdokumentation helt enkelt.

Kan också passa på att TACKA ALLA som hjälp till med tips, kunskaper, peppning och hejarop. Ni har hjälp mig till denna min första konstruerade högtalare. Från scratch till iaf lite bättre än bara "lyssningsbar". :-)

Hej!

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-12 16:34

Kan visa lite närbilder på de "välsvarvade" skönheterna.

Målade med roller i vit halvblank lackfärg (snickerifärg).

2016-07-12 13.21.05.jpg
2016-07-12 13.21.05.jpg (157.36 KiB) Visad 4542 gånger

Se baffelkurvan:
2016-07-12 13.22.20.jpg
2016-07-12 13.22.20.jpg (132.56 KiB) Visad 4542 gånger

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-12 19:00

Kul :) blev väldigt snygga!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-12 19:50

Ja, det där blev riktigt snyggt! Bra jobbat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-07-13 11:39

Litet tips:

När man har samma avstånd från membranmitt till kanter på högtalarens baffel så får man extra ojämn tonkurva, då kantreflexerna (som blir motfasiga) hjälper varandra då de kommer samtidigt. I din högtalare har du praktiskt taget samma avstånd till tre baffelkanter för både bas och diskant.

För baselementet vars relativt stora diameter gör avståndet från membrankant till baffelkanterna (de tre) hyggligt litet, blir effekten inte så problematisk. Spridningsegenskaperna i registret där interferenserna vill uppstå är nämligen liten och de lite högre frekvenserna är ju dessutom basen avskuren. Men för diskanten med sin lilla membrandiameter blir det värre.

Fasningen du gjort på sidorna av diskanten förvärrar problemet, även om det gör högtalaren snygg.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-13 11:51

Jag kan varmt rekommendera Svantes program "edge" för den som vill simulera dessa effekter.

http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-13 17:04

@iö & @Morello:

- Tack, jag vet ...

... numer. :-)

Jag har under resan förstått att diskantens placering som med avsmalnad baffel hamnat lika långt från 3 sidor är ... ickeoptimal. Med "extra ojämn" tonkurva som resultat. Och istället för att göra om baffel och placeringar så har jag fipplat med filtret så gott jag kunnat för att iaf balansera denna ojämnhet så gott det går. Genom att ändra delningsfrekvenser, brantheter och dämpningar har jag kunnat "lindra" egenheten iaf. Så på sätt och vis har jag lärt mig ganska mycket. Och det är positivt. :-)

Men nästa högtalare ska ta detta i beaktande från början. Den kommer också har mer "yta", dvs baffel, att spela på.
Tänkte först jag skulle placera diskant lite sidledes förskjutet, men tror man kan klara sig även utan det. Om man iaf ser till att övriga avstånd väljs "smart". (Tror jag.)

Tack grabbar!

Fråga: När jag simulerar en avfasad baffel, ansätter jag baffelstorlek som den är på den plana ytan, före avfasningen börjar. Är det den bästa approximationen eller finns bättre (som man kan göra i Basta eller Edge)?

Föregående

Återgå till DIY-forum