Gjorde nya mätningar på Midsommardagen - för att hylla det nordiska ljuset. Utomhus och högtalaren ställd på 1,35m ovan mark.
Det här bli de sista mätningar jag gör. Nu kommer jag bygga ihop och provlyssna hela sommaren ...
Jag mätte inte på element var för sig, med och utan filter etc. Det har jag "tröttnat" på. Nu endast på komplett högtalare,
Resultatet är marginellt annorlunda än förra veckans inomhusmätning på höjd 75 cm.
Det som då eventuellt ansågs vara "rumspåverkan" kanske inte är det trots allt. Det finns nu också. Iofs kan det vara "utomhusrummet", men jag tror att mina "variationer" i tonkurva beror på något annat. Mer troligen låda, baffel och elementens placering samt en mängd andra orsaker jag inte känner till eller förstår.
Själv är jag dock nöjd.
Högtalaren spelar bra och jag är egentligen mycket nöjd.

Högtalaren har en peak efter 15kHz vilket "ser" dåligt ut, men jag hör ju inte detta och har sedan förut skippat det "problemet". Däremot så leder det till (?) en rak tonkurva vid ca 30°off-axis vilket jag numer benämner "mycket bra rundstrålande högtalare, som gjord för rumslyssning i valbar position". Basen lyckas jag inte mäta, eller egentligen verifiera, finnas under 100Hz. men jag upplever basen som bra. Ingen basmaskin givetvis, men svagt distinkt. Precis lagom.
(Jag mäter bas t.ex. direkt framför baselement och direkt utanför basport, men kan inte koppla detta till en resulterande tonkurva. Läste ett papper om hur man kunde (enligt XXX) slå samman sådana mätningar i REW och på så sätt få fram en "optimistiskt tillfixad mätkurva" (min benämning). Men, ... ah, så har jag inte gjort iaf.)
Nu till mätningarna.
1m 30° off-axis:
Min "optimalt bredstrålande högtalare" säljs in så här ...

. Och shit vad jag har trimmat filtret.

- JB1 B2 F6 1m 30° off-axis.png (50.44 KiB) Visad 4763 gånger
1m on-axis:

- JB1 B2 F6 1m.png (44.34 KiB) Visad 4763 gånger
1m varierande off-axis:

- JB1 B2 6 0°, 15°, 30°, 45°, 60° off-axis.png (91.54 KiB) Visad 4763 gånger
1m varierande off-axis : 200Hz - 15kHz (Skippar bas och över 15kHz)
Rakare än så här kan jag inte fixa.

- JB1 B2 F6 1m 0,2-15kHz on-off-axis.png (70.74 KiB) Visad 4763 gånger
Varierande avstånd 20cm - 1m:
Det finns en svag svacka mellan 1-10kHz med en peak kring 5-6kHz som syns på korta avstånd. På lite längre avstånd "försvinner" den.
Jag har valt att gå efter tonkurva på 1m hellre än 20cm vid mina trimningar. Och provlyssningar.

- JB1 B2 F6 20-100cm (1-12 Smoothing).png (127.46 KiB) Visad 4763 gånger
Fas:
Jädrar vad fasinfon kan variera mellan olika mätningar. Tonkurvor är väldigt exakta mellan olika mätningar, men faskurvor varierar mycket i REW. Presenterar en som jag tycker är "vanligast", men det varierar mycket. Ibland "hej vilt" faktiskt.

- JB1 B2 F6 Fas 1m (1a mätning).png (77.91 KiB) Visad 4763 gånger
Distortion:
Resultatet säger mig egentligen ingenting. Kan inte alls avgöra om bra, medel eller kass. Eller bara "så här är det".

- JB1 B2 F6 Distortion 1m.png (132.67 KiB) Visad 4763 gånger
Stegsvar:
Stegsvar tror jag mycket på ...
Kommer mäta det för kommande högtalare och se om jag kan se skillnader jag *tror* kan uppstå.

- JB1 B2 F6 Stegsvar 1m.png (49 KiB) Visad 4763 gånger
Övrigt:
- Tombstone. Jag gjorde ett par mätningar i Tombstone. Ganska likt. Egentligen lite mindre "avslöjande". Dvs, kurvan ser ut som möjligen lite mindre smoothing men rakare över lag, faktiskt.
- HOLM. Tja, ser lika dan't ut som förra veckan. Ingen noterbar skillnad. Tycker HOLMs (defaulta) sätt att presentera resultat är som att "ta bort andra signifikanta siffran". Kan ju vara korrekt, men blir också trubbigt. Dvs, dålig upplösning.
(HOLM verkar ev. vara stabilare i mätningar av fas. Har dock inte kollat upp jättenoga.)
- Om bara en säger "skitbra", blir jag glad.

Nu ska jag måla lådor och bygga ihop. Och låta högtalarna gå på långtidslyssning.
Dock - en liten hemlis. Jag har gjort dessa tester med en riktigt råttbo till delningsfilter då jag byggt ihop med komponenter jag hade hemma. Och för att undvika 3st parallellkopplade kondingar och 2 st parallella spolar ska jag bygga ett riktigt med rätt komponentvärden. Då blir deras värden lite, lite annorlunda. Blir troligen en "verifieringsmätning" innan jag bygger ihop.
Nästa projekt blir en 3L muppsvariant i basreflex. Den räknar jag med att "bara slänga ihop". Sedan väntar ett mer spännande projekt med nya utmaningar. Det presenteras i annan kommande tråd. Det blir inget "häftigt", utan precis tvärtom, "billigt".
Nu vankas lunch. Hej.