Moderator: Redaktörer
nikstra skrev:Jag har några vinylskivor som har en sprakande distorsion som ökar och minskar med den inspelade nivån.
Här är ett exempel på hur det låter: vinyldist.mp3.
Det som är gemensamt för alla skivor som låter dåligt är att de antingen varit utlånade eller är köpta begagnade. Någon som kan höra om skivan är utsliten eller bara smutsig?
Skivorna ser inte ut att vara smutsiga, men eftersom jag inte haft dem hemma hela tiden sedan de var nya, så vet jag inte vad de kan ha varit med om. Det kanske är dags att kassera dem och leta efter bättre begagnade exemplar.
/Niklas
OlA-68 skrev:Nagrarnia! du skall få ett litet tips från en som provat det .
Det kan låta lite snuskigt / burleskt... men gör såhär.
slicka på pickupen ett litet tag, tag därefter och torka av försiktigt med en tops eller en pu-borste.
det är nämligen så att saliven innehåller smutslösande ensymer
försök jag provade med ett väldigt lyckat resultat
Ola
Nagrania skrev:slicka på pickupen ett litet tag,
Så äckligt!
Jag brukar ta "Ödåkra" akvavit men det kan ibland gå bra också med Alborgs julakvavit.
du ska fan inte ha färgad sprit på PU-n det färgar ju om nåt
Stefan skrev:Om skivan är väldigt statiskt laddad
så blir den inte kul att lyssna på
Magnuz skrev:F.ö. är det ju bara vänster kanal som låter riktigt illa. Kanske kan vara en ledtråd? Hur är det med de andra skivor du har som låter illa?
Kanske det är PU:n ändå. Något som är löst och börjar vibrera vid starka signaler av rätt frekvens.
Magnuz skrev:Det tror jag inte, det är nog snarare någon inställning som är galen. Om det stämmer att ena kanalen låter värre i början av skivan och den andra i slutet så är det definitivt så. Någon här kanske kommer ihåg/ ids räkna ut vilken inställning det är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster