Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Sugen på Holographic's slutsteg?

Ja dom verkar intressanta
179
59%
Vet inte
38
12%
Nej det är jag inte
88
29%

Antal röster : 305

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Re: Vilka är sugna på Holographic slutsteg?

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-30 08:36

kusling skrev:
Fredzz0rs skrev:
sprudel skrev:Jag har länge använt stand alone dac som försteg. Nu har jag skaffat ett försteg och det var till fördel.
Har du en en rejäl förstegsdel går det bättre, men risken är att det låter lite anemiskt utan.
Har också provat en rad dacar med volympot och de stora skillander jag upplevt mellan dem decimerades till väldigt, väldigt små när ett dedikerat försteg drev slutstegen. Jag har också haft dn misstanken, att förstegsdelen har en stor roll i hur du upplever ljudet.

Okay, tack för dina synpunkter Sprudel. Om du skulle rekommendera mig något vad skulle det vara?
Jag har inte möjlighet att lägga mer är 15 000 kr på en anläggning. Köper jag HA:S försteg och slutsteg så är jag
Redan uppe i 14000 kr. Blir inte mkt över till en Dac då.

Känns som jag likt förbannat får satsa på någon form av allt i ett lösning. Frågan är bara vad.

Jag va inne på samma spår som dig, Hegel HD12 och en HA Amp 17 till mina piP.

Lite svårt att testa de ihop innan köp, så jag läste massa på nätet tills jag blev knäpp. Men det ger ju inte så mkt.

Eftersom jag tycker förstärkningen är viktigare än D/A-omvandlingen köpte jag ett HA amp 17 och testade med min Nad-receiver (T743v2) som försteg då den har pre out. Nu vet jag inte Nadens utgångsnivå från försteget, men jag kunde maxa volymen på den utan att det va olidligt. Så jag började kolla lite... HA amp 17 är inte byggd för att passa försteg som har 2 vrms ut (som typ alla DACar med volymkontroll har). HAs eget försteg ger "Max output level 10Vrms". Hegel HD12 ger 2,5.
Nu hade jag dock blivit lite kär i slutsteget, så istället för att lämna tillbaka det sket jag i Hegeln och köpte HAs egna försteg istället. Och en USB-DAC för 2000:-. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig men jag hoppas att nåt så basic som HA-prylarna borde överleva lite längre i gengäld, de har ju inga inbyggda funktioner man kommer vilja uppgradera.

Nu har jag dock mer kraft än piP klarar av. Men det ger ju lite marginal ifall man vill byta högtalare i framtiden.

Annars kan du göra tvärt om, köp Hegel HD12 och något annat slutsteg (eller testa med HA amp 17 ändå).

Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter! Har förstått att Amp seventeen kräver ganska hög vrms-signal.
Jag var aldrig ägt något slutsteg så har inget att jämföra med men jag har blivit nyfiken på HA:s produkter.

Är du nöjd med din Amp seventeen? Å blev det stor skillnad när du bytte till deras försteg från din NAD?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-30 09:12

Fredzz0rs skrev:
kusling skrev:
Fredzz0rs skrev:
Okay, tack för dina synpunkter Sprudel. Om du skulle rekommendera mig något vad skulle det vara?
Jag har inte möjlighet att lägga mer är 15 000 kr på en anläggning. Köper jag HA:S försteg och slutsteg så är jag
Redan uppe i 14000 kr. Blir inte mkt över till en Dac då.

Känns som jag likt förbannat får satsa på någon form av allt i ett lösning. Frågan är bara vad.

Jag va inne på samma spår som dig, Hegel HD12 och en HA Amp 17 till mina piP.

Lite svårt att testa de ihop innan köp, så jag läste massa på nätet tills jag blev knäpp. Men det ger ju inte så mkt.

Eftersom jag tycker förstärkningen är viktigare än D/A-omvandlingen köpte jag ett HA amp 17 och testade med min Nad-receiver (T743v2) som försteg då den har pre out. Nu vet jag inte Nadens utgångsnivå från försteget, men jag kunde maxa volymen på den utan att det va olidligt. Så jag började kolla lite... HA amp 17 är inte byggd för att passa försteg som har 2 vrms ut (som typ alla DACar med volymkontroll har). HAs eget försteg ger "Max output level 10Vrms". Hegel HD12 ger 2,5.
Nu hade jag dock blivit lite kär i slutsteget, så istället för att lämna tillbaka det sket jag i Hegeln och köpte HAs egna försteg istället. Och en USB-DAC för 2000:-. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig men jag hoppas att nåt så basic som HA-prylarna borde överleva lite längre i gengäld, de har ju inga inbyggda funktioner man kommer vilja uppgradera.

Nu har jag dock mer kraft än piP klarar av. Men det ger ju lite marginal ifall man vill byta högtalare i framtiden.

Annars kan du göra tvärt om, köp Hegel HD12 och något annat slutsteg (eller testa med HA amp 17 ändå).

Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter! Har förstått att Amp seventeen kräver ganska hög vrms-signal.
Jag var aldrig ägt något slutsteg så har inget att jämföra med men jag har blivit nyfiken på HA:s produkter.

Är du nöjd med din Amp seventeen? Å blev det stor skillnad när du bytte till deras försteg från din NAD?

Använder man ett riktiktigt försteg typ äldre nad som går att hitta billigt på tradera eller blocket så ger dom lika mycket rms ut som pre25.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-06-30 10:07

kusling skrev:Eftersom jag tycker förstärkningen är viktigare än D/A-omvandlingen köpte jag ett HA amp 17 och testade med min Nad-receiver (T743v2) som försteg då den har pre out. Nu vet jag inte Nadens utgångsnivå från försteget, men jag kunde maxa volymen på den utan att det va olidligt. Så jag började kolla lite... HA amp 17 är inte byggd för att passa försteg som har 2 vrms ut (som typ alla DACar med volymkontroll har). HAs eget försteg ger "Max output level 10Vrms". Hegel HD12 ger 2,5.

Tidigt i min nuvarande Benchmark DAC2 + Holographic AMP SevenTeen-uppsättning kom jag fram till samma slutsats. Var inte helt nöjd med ljudet: det saknades någonting, framförallt i dynamikstarka inspelningar (orgelmusik, t.ex.). Det lät helt enkelt anemiskt.

Lyckligtvis kan jag få ut mer kräm ur DAC2 genom att skippa RCA-kablaget och istället köra en XLR-RCA-adapter. De balanserade utgångarna har nämligen omställbar dämpning, varför gainet nu skall vara uppe på 5,47 Vrms i min setup. Ett välbehövligt "järntillskott" i systemet, och anemin är nu botad. :)

Samtidigt får jag inte riktigt ihop varför det skall krävas så ofantligt mycket gain för en förhållandevis liten förstärkare. Enligt formeln i den här artikeln får jag det till att 1 Vrms är fullt tillräckligt för ett slutsteg på 50W. Enligt formeln verkar det t.o.m. som att 2 Vrms (vilket tydligen är industristandard sedan CD:ns intåg?) räcker och blir över till det mesta. Men bevisligen stämmer det ju inte, vilket det finns flera vittnesmål om här på faktiskt.se.

Så hur funkar det egentligen? Varför behöver Holographic Audios eget försteg lämna 10 Vrms? Och skulle jag för den delen få ännu bättre ljud om jag kunde öka gainet till just 10 Vrms i mitt system? :?

Tacksam om någon kan reda ut det hela.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-30 10:13

Det är väl ett sätt att hålla nere brusgolvet?
Emotiva är väl gjorda för full utstyrning på 1,2V i alla fall i första generationen.
De får lite sämre mätprestanda men kan å andra sidan styras ut fullt via hemmabioreceiver och liknande.
Senast redigerad av PappaBas 2016-06-30 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-30 10:16

Försteget kan lämna upp till 10 VRMS, sedan klipper det. Alla försteg har en sådan övre gräns. Hur mycket som maximalt kommer ut beror på hur mycket som kommer in.
PRE 25 har 12 dB förstärkning (x4)

AMP17 har en förstärkning om 20 dB (x10). Steget lämnar 20 VRMS (50W, 8 ohm), vilket motsvarar 2 VRMS in för full utstyrning.

Att driva detta slutsteg direkt från en CD-maskin eller DAC med inbyggd volymkontroll är påg ränsen till för lite.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

kusling

Inläggav kusling » 2016-06-30 13:49

Fredzz0rs skrev:Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter! Har förstått att Amp seventeen kräver ganska hög vrms-signal.

Det är mitt första slutsteg också.

Jag hörde en enorm skillnad jämfört med min Nad-receiver direkt när jag började använda det. Detaljrikedom och renheten i ljudet (min Nad färgade ljudet en hel del) är de stora skillnaderna, min Nad hade redan bra kraft. De skillnaderna va så stora att jag blev såld direkt. Även stegets storlek och utseende är 100%. Jag älskar halvbredd som inte behöver en megastor tv-bänk.

negativt:
- Ett sprak uppstod när man satte på/stängde av slutsteget i början, men numera låter det ingenting. Nånting behövde väl mjukna till lite.
- Slutsteget verkar va byggt för jordade uttag. Min lägenhet har inga såna så ett visst jordbrum finns när kompressorn i mitt kylskåp går, etc. Det är anledningen till att jag stänger av steget när jag inte använder det. Det är dock inte så högt att jag hör det när jag spelar musik (annat än tysta partier i klassisk musik). Förhoppningsvis försvinner det när jag flyttar till ny lägenhet. Slutsteg mår väl bäst av att va igång.

Förstegets skillnader var mer subtila. Jag tror min Nads försteg va ganska neutralt i färgningen. Men jag märkte stor skillnad med just kraften. Detaljrikedom och så blev nog bättre, men jag hade inte Nad som försteg så länge att jag hann analysera riktigt eftersom det mest uppseendeväckande var att det var för klent. Handhavande, utseende och storlek är dock 100%. Fjärrkontrollen är en stor aluminiumklump. :D Resten av försteget är så cleant att min farmor skulle förstå. Jag tycker det är en lättnad att slippa en hemmabioreceivers alla menyer, inställningar och smartfunktioner.

Enda nackdelen med försteget är väl att det ju kostar en del. Den här kombon är ju dyrare än de flesta hemmabioreceivers men förhoppningsvis också bättre ljud. Och, jag behöver inte byta de här så fort en ny hdmi-standard kommer ut.

Dvs otroligt bra prylar, men vad som är bäst för dig jämfört med Hegel H80 är ett väldigt svårt val. :)
Det är viktigt att du väljer rätt och blir nöjd.
:)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-30 16:24

kusling skrev:
Fredzz0rs skrev:Tack för att du dela med dig av dina erfarenheter! Har förstått att Amp seventeen kräver ganska hög vrms-signal.

Jag hörde en enorm skillnad jämfört med min Nad-receiver direkt när jag började använda det. Detaljrikedom och renheten i ljudet (min Nad färgade ljudet en hel del) är de stora skillnaderna, min Nad hade redan bra kraft. De skillnaderna va så stora att jag blev såld direkt. Även stegets storlek och utseende är 100%. Jag älskar halvbredd som inte behöver en megastor tv-bänk.

negativt:
- Ett sprak uppstod när man satte på/stängde av slutsteget i början, men numera låter det ingenting. Nånting behövde väl mjukna till lite.
- Slutsteget verkar va byggt för jordade uttag. Min lägenhet har inga såna så ett visst jordbrum finns när kompressorn i mitt kylskåp går, etc. Det är anledningen till att jag stänger av steget när jag inte använder det. Det är dock inte så högt att jag hör det när jag spelar musik (annat än tysta partier i klassisk musik). Förhoppningsvis försvinner det när jag flyttar till ny lägenhet. Slutsteg mår väl bäst av att va igång.

Förstegets skillnader var mer subtila. Jag tror min Nads försteg va ganska neutralt i färgningen. Men jag märkte stor skillnad med just kraften. Detaljrikedom och så blev nog bättre, men jag hade inte Nad som försteg så länge att jag hann analysera riktigt eftersom det mest uppseendeväckande var att det var för klent. Handhavande, utseende och storlek är dock 100%. Fjärrkontrollen är en stor aluminiumklump. :D Resten av försteget är så cleant att min farmor skulle förstå. Jag tycker det är en lättnad att slippa en hemmabioreceivers alla menyer, inställningar och smartfunktioner.

Enda nackdelen med försteget är väl att det ju kostar en del. Den här kombon är ju dyrare än de flesta hemmabioreceivers men förhoppningsvis också bättre ljud. Och, jag behöver inte byta de här så fort en ny hdmi-standard kommer ut.

Dvs otroligt bra prylar, men vad som är bäst för dig jämfört med Hegel H80 är ett väldigt svårt val. :)

Tror också att du gjort en bra investering!
Vad kör du för Dac till det här? Kopplar du bara in den via RCA i någon av de analoga ingångarna på försteget?
Kravet jag har på en Dac är att den ska ha både USB och optiska ingångar, ev även koaxial då jag vill kunna koppla in dator/ tv via optisk. Tanken är att Apple Tv samt konsol får skicka ljudet via hdmi till tv:n och så får den skicka vidare ljudet till Dac:en via optisk.

Vill gärna att det ska finnas en vettig hörlursutgång på dacen också. Men känns som att jag inte kommer hitta en sådan Dac för under 5000 kr.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-30 16:38

Morello skrev:Försteget kan lämna upp till 10 VRMS, sedan klipper det. Alla försteg har en sådan övre gräns.

Alla? Ja, med en IC på utgången matad med plus minus 15V DC, vilket iofs är ganska vanligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-30 21:41

Morello skrev:
AMP17 har en förstärkning om 20 dB (x10). Steget lämnar 20 VRMS (50W, 8 ohm), vilket motsvarar 2 VRMS in för full utstyrning.

Att driva detta slutsteg direkt från en CD-maskin eller DAC med inbyggd volymkontroll är påg ränsen till för lite.

Borde väl gå att öka förstärkningen rätt enkelt?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-30 22:00

Morello skrev:AMP17 har en förstärkning om 20 dB (x10). Steget lämnar 20 VRMS (50W, 8 ohm), vilket motsvarar 2 VRMS in för full utstyrning.

Men, men, förklara nu långsamt och med mild röst varför det inte blir på gränsen till för mycket! Jag anar att jag nästan förstår någonting här.
Don’t just do something, sit there.

kusling

Inläggav kusling » 2016-06-30 23:14

Fredzz0rs skrev:
kusling skrev:

negativt:

Tror också att du gjort en bra investering!
Vad kör du för Dac till det här? Kopplar du bara in den via RCA i någon av de analoga ingångarna på försteget?
Kravet jag har på en Dac är att den ska ha både USB och optiska ingångar, ev även koaxial då jag vill kunna koppla in dator/ tv via optisk. Tanken är att Apple Tv samt konsol får skicka ljudet via hdmi till tv:n och så får den skicka vidare ljudet till Dac:en via optisk.

Vill gärna att det ska finnas en vettig hörlursutgång på dacen också. Men känns som att jag inte kommer hitta en sådan Dac för under 5000 kr.
den här till datorn http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1957971

Cdspelaren har inbyggd. Musikstreamern också. Jag föredrar Förstegets ingångsväljare

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-01 11:17

Flint skrev:
Morello skrev:Försteget kan lämna upp till 10 VRMS, sedan klipper det. Alla försteg har en sådan övre gräns.

Alla? Ja, med en IC på utgången matad med plus minus 15V DC, vilket iofs är ganska vanligt.

Jag menade att alla aktiva försteg har en övre gräns. Inte nödvändigtvis 10 VRMS.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-01 11:53

Morello skrev:Försteget kan lämna upp till 10 VRMS, sedan klipper det. Alla försteg har en sådan övre gräns. Hur mycket som maximalt kommer ut beror på hur mycket som kommer in.

Detta tycker jag är ett olyckligt designbeslut för en produkt av den här typen. Jag gissar att det är eftergift åt någon biostandard eller liknande. Ca 0,7V för full utstyrning är betydligt mera användbart i hemmiljö.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-01 12:19

Mja, det är ju en liten förstärkare så det går ju åt ungefär lika mycket att styra ut den som en THX-specad (+29dB) apparat som lämnar 500 W tex.

Problemet uppstår när man inte har ett adekvat (läs med cirka +6 till +20dB amplifikation) försteg
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-01 13:06

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Försteget kan lämna upp till 10 VRMS, sedan klipper det. Alla försteg har en sådan övre gräns. Hur mycket som maximalt kommer ut beror på hur mycket som kommer in.

Detta tycker jag är ett olyckligt designbeslut för en produkt av den här typen. Jag gissar att det är eftergift åt någon biostandard eller liknande. Ca 0,7V för full utstyrning är betydligt mera användbart i hemmiljö.

Jo, det tycker jag också. I nämnda fall kommer man visserligen att kunna styra ut slutsteget fullt om fonogrammet är rejält utstyrt. Vilka fonogram är inte det idag? Brukar oftast vara på andra hållet att man toppklippt för att få upp medelnivån. Är rätt ovanligt att man ligger långt under 0dBFS i topparna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-01 13:18

PerStromgren skrev:. Ca 0,7V för full utstyrning är betydligt mera användbart i hemmiljö.

700 mV för full utstyrning medför att stegens förstärkning blir beroende av hur mycket effekt de lämnar. Det är just det man inte vill ha, utan THX föreskriver +29dB - oaktat uteffekt.

För övrigt tycker jag att 700 mV är på tok för lite för ett litet kralligare slutsteg - högre signalnivå medför bättre signal till störförhållande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-01 16:02

Finns ju försteg med fasta steg och då skulle 0,7V bli galet få steg på en hel del apparater.

/Harryup

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-07-01 16:20

Fick precis detta svar från Holographic Audio via min mail. Hänger inte med så mycket i de tekniska detaljerna men kan det betyda att det nya slutsteget blir lättare att driva?

Hej Fredrik,

Tack för ditt mejl.

Jag tycker det låter som en utmärkt ide.
AMP17 kommer dock at utgå (slut på lager) och ersättas med AMP16.
AMP16 är en AMP17 men som är förbättrad på en tiotal punkter; större trafo, fullbreddslåda, klippindikator, EMI-filter, DC-filter för trafon, större kons bank, lägre dist mm
Namnbytet är bara för att det skall bli 6-dB steg framöver (AMP10, 16, 22, 28 och 34).
AMP16 har samma effekt som amp17.
Serieproduktion pågår, öppet för förbeställning.

Det stämmer att våra slutsteg har 10k inimpedans
Jag är säker på att Hegel klarar att lämna tillräcklig med spänning för att styra ut våra slutsteg.

Best regards,
Lars Karlsson
INNOTEC / Holographic Audio ®

Hej!

Är intresserad av att slå till på en Amp Seventeen till mina piPs. Då jag mest spelar från digitala källor så funderar jag på att köpa en Hegel HD12 som får agera både försteg och DAC.

Tänkte höra om ni/du tror att detta försteg kan funka bra tillsammans med ert slutsteg.
Har förstått att slutsteget har 10 kohms impendans?

Har försökt hitta vad HD12:ans utsignalvärde är men har inte hittat det.

Om ni anser dessa två inte kommer lira. Kan ni komma med något annat förslag?

Mvh Fredrik

Skickat från min iPhone

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-01 18:14

Morello skrev:
PerStromgren skrev:. Ca 0,7V för full utstyrning är betydligt mera användbart i hemmiljö.

700 mV för full utstyrning medför att stegens förstärkning blir beroende av hur mycket effekt de lämnar. Det är just det man inte vill ha, utan THX föreskriver +29dB - oaktat uteffekt.

För övrigt tycker jag att 700 mV är på tok för lite för ett litet kralligare slutsteg - högre signalnivå medför bättre signal till störförhållande.

Men är s/n ett problem?

Beträffane thx så verkar amp17 strunta i det i alla fall, ju? Och varför vill man inte ha olika förstärkning, i hemmiljö används de ju inte blandat i alla fall?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-01 18:17

Harryup skrev:Finns ju försteg med fasta steg och då skulle 0,7V bli galet få steg på en hel del apparater.

/Harryup

Menar du volymkontrollen? Om skillnaden mellan 0,7 och 2 V spelar någon roll på den punkten är det ganska illa, eller hur? Det finns nog gott om cd som inte är fullt utstyrda.
... tycker jag!

Per

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-02 12:26

Innan jag besökt faktiskt, ja. Efter ha läst många trådar där konstruktören är inblandad, nej.

Mvh

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-07-02 13:21

Chaconne skrev:Innan jag besökt faktiskt, ja. Efter ha läst många trådar där konstruktören är inblandad, nej.

Mvh

Din förlust! :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-02 14:00

Raderat.
Senast redigerad av Flint 2016-07-02 14:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-02 14:01

Konstruktören (Nagref) av AMP17 är tyvärr avliden. :cry:

Allas vår förlust!
-Innehar F-skattsedel-

kusling

Inläggav kusling » 2016-07-02 14:22

Chaconne skrev:Innan jag besökt faktiskt, ja. Efter ha läst många trådar där konstruktören är inblandad, nej.

Mvh

Morello skrev:Konstruktören (Nagref) av AMP17 är tyvärr avliden. :cry:

Allas vår förlust!

Själv skiter jag i konstruktörens personlighet eftersom jag ändå inte känner denne, förutsatt att dennes mål är att göra en så bra produkt som möjligt. Duktiga ingenjörer som inte hindras av marknadsavdelningar bör alltid uppmuntras (även om de kan va lite excentriska). :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-02 14:36

"Hindras av markandsavdelningen" - vad betyder det?

Skall man överleva som konsult bör man nog snarast ta fasta på uppdragsgivarens önskemål.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-02 17:22

kusling skrev:Själv skiter jag i konstruktörens personlighet eftersom jag ändå inte känner denne, förutsatt att dennes mål är att göra en så bra produkt som möjligt. Duktiga ingenjörer som inte hindras av marknadsavdelningar bör alltid uppmuntras (även om de kan va lite excentriska). :)

Tror inte Holographic Audio har någon marknadsavdelning, det är ju inget stort företag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-02 17:30

RogerGustavsson skrev:
kusling skrev:Själv skiter jag i konstruktörens personlighet eftersom jag ändå inte känner denne, förutsatt att dennes mål är att göra en så bra produkt som möjligt. Duktiga ingenjörer som inte hindras av marknadsavdelningar bör alltid uppmuntras (även om de kan va lite excentriska). :)

Tror inte Holographic Audio har någon marknadsavdelning, det är ju inget stort företag.

Marknadsavdelning finns ju alltid även om det är samma person som konstruktör eller byggare.
Det säljs ju produkter, ställs ut på mässor, man gör broschyrer osv.

I övrigt håller jag med Morello, man gör klokt i att lyssna på beställare.

/Harryup

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-02 18:06

Morello skrev:Konstruktören (Nagref) av AMP17 är tyvärr avliden. :cry:

Allas vår förlust!

Då hade jag fel, bortse från mitt inlägg.

Mvh

kusling

Inläggav kusling » 2016-07-03 11:22

RogerGustavsson skrev:

Nä, vilket ju var min poäng. :wink:

Morello skrev:"Hindras av markandsavdelningen" - vad betyder det?

Skall man överleva som konsult bör man nog snarast ta fasta på uppdragsgivarens önskemål.

Extremt förenklat då (eftersom ingen fattade mitt påstående):
Oftast listar ingenjörerna ut hur en produkt ska göras för att uppfylla sin funktion. Sen kommer en marknadsavdelning och säger att den är ful, det behövs fler "funktioner", produkten behövs snackas upp och det lovas saker den inte håller, det skapas komplexiteter som kommer i vägen för grundfunktionen, det ska byggas in svagheter som gör att kunden måste köpa ny fortare, etc, etc.

Ibland har marknadsavdelningen rätt, t.ex måste ibland ett gränssnitt utvecklas så att vanliga människor kan använda produkten. Ibland måste en viss känsla skapas för att produkten ska sälja. Men ofta tar känsla och planerat åldrande överhand och vi som bara är konsumenter får stå där med halvkassa prylar. Jag tycker det är skönt när ingenjörerna får göra en så bra grundprodukt som möjligt och sen slippa försämra den. När det gäller förstärkare och högtalare behövs inte så mycket skit.

En analogi: När det gäller musik så vet ju mastringsteknikerna hur en skiva ska mastras för att låta bra, men pga uppdragskrav och halvsanningar om ökad försäljning så har loudness war skapats.

Vad planerat åldrande innebär: https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande
Utförligt: https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
Loudness war: https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

Harryup skrev:I övrigt håller jag med Morello, man gör klokt i att lyssna på beställare.
/Harryup

Ja det är ju självklart att de måste lyssna på uppdragsgivaren.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi