Video från Audio Research

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Video från Audio Research

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-23 19:55

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Video från Audio Research

Inläggav Perfector » 2016-06-23 20:39

Nice, men var är alla högtalare dom byggde en gång?
Har dom lagt ner helt?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-23 21:02

Audio Research har såvitt jag vet inte tillverkat högtalare men väl distribuerat Magnepan Tympani. Du tänker möjligtvis inte på Acoustic Research, högtalartillverkaren?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-06-23 21:41

RogerGustavsson skrev:Audio Research har såvitt jag vet inte tillverkat högtalare men väl distribuerat Magnepan Tympani. Du tänker möjligtvis inte på Acoustic Research, högtalartillverkaren?

Naturligtvis gör jag det.
Tack för rättningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-06-28 18:44

Tack, väldigt intressant. Blir lite sugen på ARC....om det ändå inte vore så meckigt med rör. Kul att se att Warren Gehl har den goda smaken att provspela produkterna på Magnepan 20.7.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-29 19:11

Intressanta videos!! Helt rätt, kul att se Maggies. Ang rör o krångel är det väl inte krångligare än man gör det. Å Audio Research är väl några av de mint krångliga märkena?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-06-29 23:24

adagio skrev:Intressanta videos!! Helt rätt, kul att se Maggies. Ang rör o krångel är det väl inte krångligare än man gör det. Å Audio Research är väl några av de mint krångliga märkena?

Nja nog är det väl generellt krångligare med rör än transistorer men de med autobias (VTL m.fl) är väl lättare att ha att göra med. ARC kan efter vad jag hört kräva reparation om ett rör går sönder (resistorer, etc) men visst har rör sin charm.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-30 08:52

Jo det är sant. En kompis till mig råkade faktiskt ut för just det. Jag råkade också ut för en liknande händelse med min Cary. Ett rör fick sk red plate och säkringen löste. Dumt nog tänkte jag bara byt säkring o kör. Löste en säkring ytterligare, bytte till reservrör och allt verkade honky dory men sen, "Holy smoke" enkelt att felsöka, kontrollmätte på motstånden på motsv kretsar, lödde dit nytt motstånd men allt fungerade i te riktigt som det skulle.lät apa i den kanalen. En noggrannare kontroll avslöjade att ytterligare ett lömskt placerat motstånd fått härdsmälta. Mäta, byta. Klart spelar som en dröm.
Det är ju rätt starka grejer, rörslutsteg så "visst gör det ont när motstånd brista" men det är ju bara marginell skillnad att byta säkring eller ett motstånd. Jag har dock hört att ARC märker motstånden efter eget system, så man måste mäta på motsv krets för att få rätt värde.0
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-30 11:40

Dom handlöder kretskorten! Inte undra på att det kostar pengar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-30 11:46

Vad tycker de som sett filmen om utsagan ARC gör avseende kabellyftare? :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-30 11:59

Rydberg skrev:Vad tycker de som sett filmen om utsagan ARC gör avseende kabellyftare? :D

Vad säger de?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-30 12:23

Rydberg skrev:Vad tycker de som sett filmen om utsagan ARC gör avseende kabellyftare? :D

Snart har vi en till tråd om blindtester. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-06-30 17:43

sprudel skrev:

Vad säger de?

Att det ger en ljudmässig skillnad. De nämner också, apropå en person som inte ens ville prova något annat än lampsladd då det enligt honom omöjligt kunde göra skillnad, att ingenjörer (enligt deras erfarenhet) ofta anser att om det mäter lika låter det också lika. Tycker mig känna igen det från någon annanstans :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-30 17:53

Det låter väl som det normala smädandet av ingenjörer, på i stort sett varje forum för hifi?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-30 17:56

Morello skrev:

Snart har vi en till tråd om blindtester. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ja, vi väntar på en blindtest angående huruvida din SR2000 bedöms subjektivt välljudande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-30 18:32

Det är nog mest du som tjötar om det. :) Du kanske kan få låna ett för test om du ber snällt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-30 18:37

darkg skrev:Det är nog mest du som tjötar om det. :) Du kanske kan få låna ett för test om du ber snällt?

Njae, jag offrar bara tid på sånt jag bedömer är värt det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-01 16:04

Flint skrev:
darkg skrev:Det är nog mest du som tjötar om det. :) Du kanske kan få låna ett för test om du ber snällt?

Vill man krångla en aning så skulle man kunna blindtesta om man kan höra skillnader i en A-B test mellan steg som man inte kan detektera i en F/E-test.
Kan ju ge en vik i någon riktning beroende på resultatet. Sen kan ju tiden i A-B testet också varieras.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-01 17:30

Flint skrev:

Det verkar som att du bedömer att det är speciellt mycket värt att hacka på Morello?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-01 20:07

paa skrev:
Flint skrev:

Det verkar som att du bedömer att det är speciellt mycket värt att hacka på Morello?

Vi har olika uppfattning om vad som borde blindtestas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-13 16:42

Är det inte konstigt att deras guldöra Warren inte använder kabellyftare i sitt testrum?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-13 18:04

paa skrev:

Är det inte konstigt att deras guldöra Warren inte använder kabellyftare i sitt testrum?

De använder dessutom silikonringar runt sina förstegsrör. Någon engelsk tidskrift testade ett gäng
o kom fram till att i de fall skillnad kunde noteras så gjorde de mer skada än nytta(kommer inte ihåg vilken tidning).

Nu väntar jag bara på att marknadsavdelningen kräver att det skall monteras Bybee Quantum Purifier
på alla demo-produkter.

Kabellyftarna får i alla fallen mig att tappa något i förtroende för märket . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-13 18:50

Om jag någon gång skaffar kabellyftare ska de vara gjorda i elfenben men diskret gråsvart lackerade för att inte väck uppmärksamhet och dra guldöronens guldögon till sig. För mig räcker det med att jag vet att materialet i lyftarna är akustiskt och elektriskt överkorrekt och dessutom smaskigt dyrt. Tänk att få kunna skryta med att mina kabellyftare är utrotningshotade.

Återgå till Generellt om hifi