Inspelning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Inspelning

Inläggav Flint » 2016-06-30 15:06

Anders J skrev:"...Den där j*vla massan av hostande, snörvlande, permanent influensadrabbade idioter..."

Jo, jag har hört om de som använt kardioder eller åttor och då inte för att placera musikinstrumenten i loben utan för att att möjligaste mån placera snörvlarna i bakloben!

Skrattar. Jag gjorde en del liveinspelningar i ortens kyrkor i mitten på 70-talet. Utrustning: två Pearl DC73, ett hemmabyggt micksteg och en bandare Sony TC366. Resultatet blev tyckte jag då riktigt skapligt och lät på gott och ont ungefär som jag själv hade upplevt det på plats. Andra tyckte dock att det lät amatörmässigt eftersom inspelningen inte var tillrättalagd på samma sätt som det man hörde på "riktiga" inspelningar på skiva. Jag har alltid hellre velat att dokumentera än att arrangera, så än idag. Nåväl, en gång råkade mickarna stå ganska närma min gamle tandläkare från lågstadiet i grundskolan, en synnerligen hårdhänt djä¤% som vid några tillfällen hade sluntit (heter det så) och borrat mig i tungan, eller det kanske var slipade han gjorde. Ont gjorde det i alla fall och minnet av hans framfart i käften levde kvar långt upp i vuxen ålder. Han gillade tydligen kyrkomusik och hade tyvärr bänkat sig 2-3 meter från mina mickar. Han gillade tydligen också godis trots att han hade varit tandläkare för hela konserten var kompad av hans prasslanade med den ena pappersinslagna kolan efter den andra vilket jag effektivt dokumenterade varvat med kyrkorgel och gästande kör. Det gick an när både kör och orgel klämde i för kung och fosterland men så fort dom hämtade andan var han där med sitt prasslande igen. Nu är Stur för länge sedan borta och kolaprasslet förlåtet men då var jag minst sagt sur.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-30 15:54

A_Lindberg skrev:Dessutom minskar ett kort avstånd till orgeln det största problemet av alla för en ambitiös tekniker, nämligen PUBLIKEN. Den där j*vla massan av hostande, snörvlande, permanent influensadrabbade idioter som inte förmår att hålla sig hemma och undvika att sabba för sin medpublik och för mig. Jamenar, de kommer ju kunna höra konserten i radio istället ;)

Tja.... en tillräckligt "välmickad" publik kan vara en stor behållning på en inspelning... Jazz på Stampen t.ex.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2016-06-30 22:02

Finessen med min ambisonic inspelningsteknik är att om jag vill så kan jag rikta en motfasad virtuell Mick mot en stärkälla och jobba med att nolla bort det störande ljudet.

Det beror ju på hur störande det är och om inspelningen är värd den arbetsmängd som krävs.

Mvh Bo-Erik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-01 16:51

Vad säger Bertil Alving, som väl är en av våra främsta "inspelare" av orgel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-01 20:13

Om inte Bertil dyker upp i tråden. Han använder ofta fyra mikrofoner, två riktade som huvudpar och ett par rundtagande för ambiens lågt inmixade. Det riktade huvudparet kan ha baskompensation. Den på forumet hyllade CDn med Bondestam, http://www.ictusmp.com/#!bondeman-eng/c1768, är nog gjord på det viset. Ungefär som denna uppställning fast högre upp:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-01 21:19

Direktlänkning till bilden verkar inte funka. Denna funkar dock:
http://www.ictusmp.com/#!888.JPG/zoom/c22m/i15aby

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-07-01 22:22

patrik_ekman skrev:Hej!

Första inlägget på detta forum, säkert helt fel forum men försöker ändå.

Har lyssnat som en tok på gamla vinyler med körinspelningar och kyrkorglar. Försöker
analysera dem och lura ut vad jag själv gör för fel när jag spelar in.
När jag spelar in orglar så använder jag Line Audio CM3 i x-y stereo och två
Line Audio OM1 för att som jag tänker fylla på med kyrkans klang. Ett högt stativ
för att komma i nivå med orgeln, avstånd ca 12meter . Använder Zoom H6 för inspelningen. Men ändå
är jag inte nöjd. Kanske har man fel mikrofoner...
Sen körinspelning så tycker jag att jag inte får teckning för kören på ett bra sätt. Svårt att förklara.

Är väldigt imponerad över vad man hade förr för att spela in och att det låter bra. Kanske är placeringen av
mikrofonerna nyckeln.

Kanske någon här har lite råd. Har spelat in i kyrkor i flera år och haft möjlighet att experimentera.
Skulle dock vilja komma på rätt spår någon gång.

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda

Line audio mikrofoner är bra mikrofoner och övrig inspelningsutrustning håller också måttet för att få till en god inspelning så det behöver du inte fundera så mycket över. Mikrofoner och dess placering tror jag är nyckeln till ditt önskemål.. Fler har varit inne på att mikar med njurkarakteristik ändrar klang (tappar bas) vid längre avstånd (jag tyckte jag läste ca 30cm för dina). Vid vilket avstånd minskar denna klangändring då? Nja den slutar inte men den minskar vid ca 3meter och längre avstånd. Dvs klangskilnaden mellan direktljud och efterklang är mindre om direktljudet/källan och mikrofon är 3m eller över än om källan är närmre än ca 3m. Det blir dock aldrig en korrekt klangbalans mellan direktljud och efterklang med mikrofoner med njurkarakteristik.
Sen använder du rundtagande mikar till efterklangspåfyllnad d.v.s. du tillför ännu en klang.
Jag föreslår att OM njurar ska användas så ta upp på ca 3m avstånd från källan, sepparerade 17cm lätt utvridna och EQa klangen så du upplever den som du gjorde i kyrkan. Du har tillgång till 4kanaler så gör ett test och sätt de rundtagande mikrofonerna mellan 50%-65% närmre än njurarna ca 40-65cm isär lätt utvridna. Jämför sen vilken upptagning du tycker är närmast ditt ideal. Om du tar upp en utbredd kör så vinkla ut mikarna mer men behåll 40cm isär för omniparet. Möjligen kan man backa lite eller lyfta mikarna vid breda körer för att få en jämnare styrka mellan körens stämmor. Detta gäller oavsett vilka mikar du använder.
Detta (omni mikar A-B/40cm särade) har fungerat fint för mig. Jag saknar inte efterklang då rundtagande också tar upp lokalens efterklang. Vill man ha mer efterklang så flyttar man mikarna lite längre bak bara, och vill man ha mer närhet så flytta mikarna lite närmre.
Svårigheten i att hjälpa mer är att veta ditt idealljud/hur du vill ha det. Jag föreslår därför ett möte där vi blir ett par stycken som spelar några spår från sina inspelningar och förklarar hur man gjort och vad man är nöjd/missnöjd med. Vi kan säkert få med ett antal års erfarenhet och lära av varandra. Jag bidrar med mina 20år och 1hyllmeter inspelade skivor. Jag kan tänka mig vara hos mig om ca en månad då mina basar SKA vara klara.. (jag bor söder om stockholm..). Mycket kul att det spelas in i stugorna..

patrik_ekman

Inläggav patrik_ekman » 2016-07-02 07:16

A_Lindberg skrev:
En sak som sällan nämns är att kyrkor kan ha bedrövlig rumsklang för musikändamål, det är lätt att förväxla det med för lite rumsklang i en inspelningssituation, man flyttar mikrofonerna längre och längre ifrån instrumentet/-en för att få ett "större" ljud men det enda som händer är att man får en inspelning med för lite direktljud och ful efterklang. Då tycker jag att det är sundare att spela in så torrt man kan och fuska med konstgjord efterklang istället.

Du beskriver bra här hur jag upplever mina inspelningar. Det tydligaste är att rumsklangen i det jag gjort känns mesig och onaturlig.
/patrik
Senast redigerad av patrik_ekman 2016-07-02 07:26, redigerad totalt 1 gång.

patrik_ekman

Inläggav patrik_ekman » 2016-07-02 07:26

Rille skrev:
Line audio mikrofoner är bra mikrofoner och övrig inspelningsutrustning håller också måttet för att få till en god inspelning så det behöver du inte fundera så mycket över. Mikrofoner och dess placering tror jag är nyckeln till ditt önskemål.. Fler har varit inne på att mikar med njurkarakteristik ändrar klang (tappar bas) vid längre avstånd (jag tyckte jag läste ca 30cm för dina). Vid vilket avstånd minskar denna klangändring då? Nja den slutar inte men den minskar vid ca 3meter och längre avstånd. Dvs klangskilnaden mellan direktljud och efterklang är mindre om direktljudet/källan och mikrofon är 3m eller över än om källan är närmre än ca 3m. Det blir dock aldrig en korrekt klangbalans mellan direktljud och efterklang med mikrofoner med njurkarakteristik.
Sen använder du rundtagande mikar till efterklangspåfyllnad d.v.s. du tillför ännu en klang.
Jag föreslår att OM njurar ska användas så ta upp på ca 3m avstånd från källan, sepparerade 17cm lätt utvridna och EQa klangen så du upplever den som du gjorde i kyrkan. Du har tillgång till 4kanaler så gör ett test och sätt de rundtagande mikrofonerna mellan 50%-65% närmre än njurarna ca 40-65cm isär lätt utvridna. Jämför sen vilken upptagning du tycker är närmast ditt ideal. Om du tar upp en utbredd kör så vinkla ut mikarna mer men behåll 40cm isär för omniparet. Möjligen kan man backa lite eller lyfta mikarna vid breda körer för att få en jämnare styrka mellan körens stämmor. Detta gäller oavsett vilka mikar du använder.
Detta (omni mikar A-B/40cm särade) har fungerat fint för mig. Jag saknar inte efterklang då rundtagande också tar upp lokalens efterklang. Vill man ha mer efterklang så flyttar man mikarna lite längre bak bara, och vill man ha mer närhet så flytta mikarna lite närmre.
Svårigheten i att hjälpa mer är att veta ditt idealljud/hur du vill ha det. Jag föreslår därför ett möte där vi blir ett par stycken som spelar några spår från sina inspelningar och förklarar hur man gjort och vad man är nöjd/missnöjd med. Vi kan säkert få med ett antal års erfarenhet och lära av varandra. Jag bidrar med mina 20år och 1hyllmeter inspelade skivor. Jag kan tänka mig vara hos mig om ca en månad då mina basar SKA vara klara.. (jag bor söder om stockholm..). Mycket kul att det spelas in i stugorna..

Hej!

Du går precis i mina tankebanor efter hur denna tråd har utvecklat sig. Jag kommer att i höst spela in mer orgel i vår kyrka så då skall jag testa detta. Har även körkonsert i Varnhems klosterkyrka framöver, vilket akustiskt är en liten mardröm.

Det närmaste nu är en annan typ av uppsättning i vår kyrka. New orleans jazz cats. Jazz med andra ord.
Där har jag ju funderingar på ett helt annat upplägg. Mer med stormebran har ett gäng AKG2035 som jag inbillar mig att jag skall kunna använda. Eftersom möjligheten till optimal placeringen även här kommer vara begränsad. Ljudtrycket kommer vara enormt och publiken aktiv.

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-07-02 13:11

Är det inte så att syormembransmikrofoners jag upptagningslob smalnar med stigande frekvens?
Det gör dem olämpliga för ORTF-uppställning då de ger ett hål i ljudbilden mitt som blir bredare med frekvensen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

patrik_ekman

Inläggav patrik_ekman » 2016-07-02 13:25

lennartj skrev:Är det inte så att syormembransmikrofoners jag upptagningslob smalnar med stigande frekvens?
Det gör dem olämpliga för ORTF-uppställning då de ger ett hål i ljudbilden mitt som blir bredare med frekvensen.

Det kan jag tänka mig. Denna gång blir det mest en ljudupptagning då mikrofonerna främst skall användas till ljudet i kyrkan. Jag tappar ljuder via mixerns direkt-out. Sen får jag se vad jag kan få ihop.
Tror inte jag får möjlighet att placera mikrofonerna på något lämpligt sätt de sprids nog ut så de täcker in orkestern.
Har inte pratat med dem ännu men det skall in solister också han får man mixa in sedan. Mer jobb efteråt blir det nog.

/patrik

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-07-02 23:10

Alla mikar har avsmalnande lober med stigande frekvens. Lämpligheten i användandet av olika mikar beror på önskat resultat. Personligen ser jag det som ett problem och en möjlighet. Att gå runt hemma med hörlurar och en mick i vardera hand och lyssna/experimentera med olika vinklingar, höjd, avstånd och sen spela upp det i högtalarna.. Ta gärna hjälp av en vän som pratar eller klappar händerna och mäter/berättar kapselavstånd.. Lär känna dina mickar och dess begränsningar efter dina önskemål. Hur nära en källa med ett visst mikavstånd/vinkling är för nära/mycket/lite?
Hur tidiga/sena/starka reflexer behövs för naturligt eller önskat resultat av förankringen av ljudet till ett rum?
Sen tror jag att du kommer känna dig mer bekväm i vilka mikar du vill använda och varför du vill använda just dom på det sättet..
Jag föredrar A-B, 40-65cm särade kulor lätt utvridna/15-30grader avstånd till källan beror på lokalens akustik och önskad närhet i ljudet. (dålig akustik/efterklang=närmre mikplacering..)
Upplever du lika mycket efterklang i dina lurar vid inspelningen/i kyrkan som i högtalarna hemma?
( oftast inte av olika anledning..)
Jag tänker också- utgå från ett A-B par och mixa försiktigt in njurar om ökat fokus önskas i stället för att utgå från XY med klangfelsnjurar och försöka rädda det med efterklangskulor med "korrekt" klang..
Tja det var lite av mina tankar kring det hela. Och glöm inte att det är kul :D

Föregående

Återgå till Teknikforum