Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nilsviktor

Re: Den stora Guru-tråden

Inläggav nilsviktor » 2016-06-26 23:16

Hörni, stort tack för stöd och värmande ord! Paa: Det kan säkert vara som du säger i vissa fall. Jag hoppas naturligtvis att Guru kan drivas vidare i någon form (jag är ganska säker på att så kommer att ske). Jag kommer dock inte att vara den som driver det företaget i så fall. Min fokus närmsta tiden kommer att vara på mitt musicerande och på hänga med ungarna. Hojta till om ni behöver ett ganska bra violinist/altviolinist! Jag tar nya gig!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-06-27 16:27

Flera gånger har jag haft för avsikt att skriva en kärleksförklaring till Juniorerna, men avhållit mig eftersom jag bedömt det vara för sentimentalt och "subjektivt" för att vara något för forumet att tvingas hantera. Jag vill dock intyga att Guru Juniorer har förmågan att ge mig stunder av musikalisk affektion och eufori, utan att vare sig ta plats eller störa någon fru estetiskt. Jag älskar dem.

/en john som så klart hoppas att företaget lever vidare och att de som engagerat sig hittills blivit belönade för sin möda och fått den uppskattning de förtjänar

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-06-27 16:35

Tråkiga nyheter, hoppas att företaget kommer tillbaka då det är högtalare som låter mycket bra.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-06-29 11:30

Oerhört tråkigt.
Spännande framtid.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-29 18:33

Well put. "Spännande framtid". :) Jag tror det ordnar sig på ett bra sätt till slut.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-29 20:42

nilsviktor tänker tydligen inte fortsätta, men frågan är väl om iö har lust med en fortsättning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-29 21:12

Guru Audio utan Oehman är väl som Stevie Wonder utan Stevie Wonder.

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2016-06-29 21:29

En liten tragedi. Oerhört trist. Verkade som att Guru hade en del intressanta projekt som kanske aldrig blir verklighet nu.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-06-30 13:54

mrGaskill skrev:Guru Audio utan Oehman är väl som Stevie Wonder utan Stevie Wonder.

Det är väl frågan om han behövs mer. Vilka rättigheter har Guru till elementen och de modeller som finns?

Egentligen behövs väl inte så mycket annat gällande huvudhögtalare än just QM60 och Junior(eller plusvarianten).
En subwoofer eller två kanske, 8" och 10" t ex.

Om jag förstått saken rätt så fungerade Guru Audio alldeles utmärkt i början, sen flyttades produktionen och då vart det problem.

Det var ju ganska tyst ett tag men nu tycker jag det börjar dyka upp fler och fler Junior-ägare här på faktiskt och det finns minst två par QM60.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-30 14:01

Men framtida utveckling kanske blir svår utan Oehmans ideer? B&W t.ex. kommer med nytt och "bra" vart och vartannat år. Det är väl bra på sikt att komma med lite nytt.

Surroundhögtalare och sånt, som går att koppla i parallell, skulle ju kunna sälja bra kan jag tro, även av de som inte har Guru som huvudhögtalare. En modell motsvarande de små fina a1orna är ju en redigt bra ide för Atmos t.ex.

Men jag har ingen aning om Gurus verksamhet egentligen. Det jag känner till är det jag läst här. :-)

Men hur många små smidiga paralellkopplingsbara system finns det som låter väldigt bra i surround? - - Nej, just det. ...... Utveckla snarast och prångla ut i butiker. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-30 17:14

Någonting gick snett. Begrunda vad.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-30 18:20

Flint skrev:Någonting gick snett. Begrunda vad.

Det var de där jä*la kundernas fel självklart - de blev för många.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-30 18:22

Nattlorden skrev:

Det var de där jä*la kundernas fel självklart - de blev för många.

Ja, allt vore bättre utan kunder som bara stör en och är i vägen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-30 18:36

Kan det vara att produktionskostnaden översteg försäljningspriset?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-30 18:40

Jag skulle ha gissat på samma sak. Dessutom kanske det var logistikproblem och kvalitetsproblem om jag förstått trådens innehåll rätt. Inte så bra om man vill vara en premiumlirare kanske då man kanske lever på lite färre kunder men får ut mer deg per enhet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-30 18:43

Det finns ett spectra av saker som kan ha gått fel. Släpp skyddslapparna.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-30 18:44

Vi kan nog vara säkra på att den/de som förhoppningsvis tar över stafettpinnen har försökt ta reda på varför produktionskostnaderna blev högre än budgeterat och har idéer om hur detta kan hanteras/åtgärdas i framtiden.

Edit: Säg kostnader istället för produktionskostnader så täcker vi in allt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-30 18:54

Flint skrev:Det finns ett spectra av saker som kan ha gått fel. Släpp skyddslapparna.

ahhaa... :!: Bra upplysning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-30 18:56

Jag kan förstå skaparens/inovatörens vilja och intention som sen förvandlas till en penningmaskin som han inte kan stryra. Båda är frukter på samma gren - skapande och tillväxt. Den ena tillsynes oberoende av den andra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-01 15:29

Abstrakt eller inte, jag ser Allabolag.se som fakta. Med Internet nuförtiden kan man kolla allt, hur många tror du det finns som söker på sajter som Hitta.se och kollar vad det är för slags människor som bor i ett område som de ska åka och titta på en bostadsrätt i. Man får reda på.snittinkomst,vad de röstar på osv. Det här med F-skatt ser jag som naturligt om man är företagare, företag som inte har det är inte intresserade av att betala skatt som alla vanliga dödliga medborgare är tvungna att göra. Sedan att en del tycker det ena är okej, andra inte är ju fritt att tycka då luften är gratis.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-01 15:41

FBK verkar tro, eller önskar få det att framstå som att det var ino som har drivit Guru, vilket torde vara alldeles fel.
Det är väl nilsviktor som drivit företaget Guru, och iö som bistått med konstruktionerna?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-01 15:44

Jag trodde också att det var så. Men man kanske får lära sig något nytt här nu då. Det visar sig :) Men det är ju finfina konstruktioner. Det vore jäsiken om det inte rullade på stort förr eller senare. Hyfsat stort i alla fall. Höll sig flytande och fick en välförtjänt plats på hifi-marknaden.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-01 16:16

Jag tycker att det är synd när svenska arbetstillfällen försvinner oavsett vem som äger en firma eller företag.
Dessutom kan jag tycka att det är lite tarvligt att ens sitta och sia om vad som inte fungerade och varför när det finns medlemmar som arbetat med detta. Endera så kan man ju fråga dom och så så behöver man inte gissa.
Att jobba utan F-skattesedel är väl inget som har att göra med skattesmiteri eller inte. Däremot så skall väl en som lejer en sådan firma vara klar på om man kan bli skyldig till att betala skatten själv om nu inte firman gör det.

/HArryup

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-01 16:31

Tillverkning, kvalitetskontroll, säljorganisation, ekonomiavdelning och service i större skala är ju en utmaning.
Bremen verkar ju ha full koll på dessa. Kanske Guru kunde vara ett separat märke under Bremen? :)
beror ju på vad som finns i bolaget i form av intellektuella tillgångar, varumärkesnamn osv
Men IÖ måste/bör man nog ha med oavsett i alla fall som konsult.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-07-01 17:48

XXXXXXXXX

Inlägg ändrat i trådstädning.

/K12

Hur som helst, är det tråkigt att Guru Audio AB ser sig tvunget att hala flaggan för högtalarna verkar riktigt bra. (Personhistoriken för styrelsen som anges på Solidinfo.se blir jag inte riktigt klok på. Det anges inte när styrelsepersoner tillträdde, bara när dom avgick. Nils Viktor avgick 2 gånger som styrelseledamot på 6 dagar och Ingvar Öhman var den siste att lämna som styrelseledamot för knapp 2 månader sedan.)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-01 17:50

PappaBas skrev:Tillverkning, kvalitetskontroll, säljorganisation, ekonomiavdelning och service i större skala är ju en utmaning.
Bremen verkar ju ha full koll på dessa. Kanske Guru kunde vara ett separat märke under Bremen? :)
beror ju på vad som finns i bolaget i form av intellektuella tillgångar, varumärkesnamn osv
Men IÖ måste/bör man nog ha med oavsett i alla fall som konsult.

Det vore något att önska det! IÖ och Peter som CTO för varsin produktlinje i samma bolag! Vilka häftiga diskussioner på konstruktionsgenomgångarna det skulle bli. :D

PS Trist att firman gick i diket, förstås. Produkterna verkar ju väldigt kapabla och prisvärda. Nej, vi ska nog inte sätta oss på några höga hästar. Att starta produktbolag är ingen promenad i parken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2016-07-01 18:28

Adhoc skrev:Hur som helst, är det tråkigt att Guru Audio AB ser sig tvunget att hala flaggan för högtalarna verkar riktigt bra. (Personhistoriken för styrelsen som anges på Solidinfo.se blir jag inte riktigt klok på. Det anges inte när styrelsepersoner tillträdde, bara när dom avgick. Nils Viktor avgick 2 gånger som styrelseledamot på 6 dagar och Ingvar Öhman var den siste att lämna som styrelseledamot för knapp 2 månader sedan.)
Särskilt lustigt eftersom jag aldrig avgått ur styrelsen annat än vid själva konkursen, då det som jag förstår sker automatiskt. Det finns en massa anledningar att det ser ut som det gör i Guru. Det kan röra sig om faktiska förhållanden eller misstag eller fel i någon databas. Vad vet jag. Det spekuleras en hel del i tråden och det mesta är uppåt väggarna konstigt och en del verkar dessutom rent illvilligt. Jag förstår inte riktigt varför faktiskt. Trist.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-01 19:23

Jag skulle bheöva ett par till arbetsrummet. Kanske med en liten rörhäck.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-01 19:51

Jag skulle gärna ha ett par till zon 2. Att lyssna på musik när man ser på tv t.ex. Man får sätta upp ett par Junior plus på inköpslistan.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-01 20:32

Junior är supersnygga och låter väldigt väldigt fint :) QMTwo ser ut som en postlåda.
Hoppas det löser sig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi