Spotify mot Google Play Music

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Spotify mot Google Play Music

Inläggav Cortado » 2014-07-07 23:29

Tja!

Jag började idag bli lite nyfiken på om Spotify har någon värdig utmanare och har vid vissa tillfällen "nyfiknat" mig på Google Play Music.

Har någon erfarenhet av det och kan uttala sig lite om skillnaderna?

Låt oss diskutera, alla tänkbara aspekter är välkomna! (.. tror jag.... )

Mvh,
Jonne

Användarvisningsbild
RobotKeso

Re: Spotify mot Google Play Music

Inläggav RobotKeso » 2014-07-08 15:11

Ej lyssnat på google play, men google streamar i 320 kbps samma som spotify premium.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2014-07-08 15:12

M3 skrev igår om en test av 5 olika varianter på detta och där vann Deezer strax före Spotify.
http://www.idg.se/2.1085/1.568783/stort-test--5-hetaste-tjansterna-for-strommad-musik-en-av-dem-slar-spotify
Google Play fick ganska dåligt betyg. Det finns väl ytterligare någon/några som M3 inte utvärderade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2014-07-08 16:59

Föredrar fortfarande Spotify, det finns mycket progressive metal där och "discover" samt "artist radio" är klockrena!

Deezer och Google Play får fortsätta vänta i kulisserna ....
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2014-07-08 21:16

xeizo skrev:Föredrar fortfarande Spotify, det finns mycket progressive metal där och "discover" samt "artist radio" är klockrena!

Deezer och Google Play får fortsätta vänta i kulisserna ....

+1 på den.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-07-08 22:02

En fördel jag (m fl) upptäckt och gillar med Google Music är möjligheten att få lägga upp 20000 spår från sin samling och alltid ha tillgång till dessa (inkl offline på andra enheter). Som jag förstår Spotify så de skivor/artister som saknas i utbudet kan man addera i (iaf) PC klienten men de blir inte möjliga att lyssna på (offline men kanske inte heller online?, har inte själv testat än) i andra klienter.

Bootlegs, obskyra grejer, fel master, artisten finns men väldigt begränsat antal plattor på Spotify osv. Jag använder f ö båda f n.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2014-07-08 22:25

NirreFirre skrev:En fördel jag (m fl) upptäckt och gillar med Google Music är möjligheten att få lägga upp 20000 spår från sin samling och alltid ha tillgång till dessa (inkl offline på andra enheter). Som jag förstår Spotify så de skivor/artister som saknas i utbudet kan man addera i (iaf) PC klienten men de blir inte möjliga att lyssna på (offline men kanske inte heller online?, har inte själv testat än) i andra klienter.

Bootlegs, obskyra grejer, fel master, artisten finns men väldigt begränsat antal plattor på Spotify osv. Jag använder f ö båda f n.

Spotifys androidklient verkar inte ha någon möjlighet att öppna andra filer som finns på enheten, den verkar helt enkelt totalignorera dem så det är ju en klar nackdel kan jag tycka.

Rent generellt känner jag att Spotify gjort några dåliga småändringar med tiden sen jag började med Premium som jag inte riktigt kan sätta fingret på men känslan är typ "det var bättre förr". En spontan grejj är att de i många fall numera (som jag sett) endast erbjuder "den senaste" remastern av vissa skivor och jag är ju en stor hatare av loudness war så det ser jag också som en klar nackdel. Kanske skulle man istället erbjuda alternativet typ "visa endast originalutgåva om remaster finns" eller typ.. "den med minst kompression". Kanske är jag grinig.. hehe.. :D

Det är kanske lite av dessa grejjer jag önskar att se i en Spotifykonkurrent värdig att byta till eller i värsta fall komplettera med.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2016-02-15 22:44

Så nu snart 2 år senare. Är det någon som har provat hur tjänsterna är i förhållande till varandra? Läste precis ett test där de menade att Spotify har stannat av i utvecklingen och Google har kört om dem.

Jag använder själv Apple music idag samt deras ITunes match tjänst. Apple musics stora fördel är att familjekontot kostar 149kr/mån för 6 st användare. Tydligen så har Google play ett liknande abbonemang i USA men inte här än.

Nu funderar jag på att ta steget över till Google play.

Fördelar som jag ser det:

Google inte tar betalt för sin "iTunes match" tjänst och man får ladda upp 50000 låtar.
Bibliotek och Google play integreras med varandra. Saknas ett album så kan man köpa det, lägga till det i sitt biblioteket och sedan finns det där på alla enheter. Denna funktion saknar Spotify men inte Apple.
Deras Chromecast har multiroom vilket skulle göra det avsevärt mycket billigare än Sonos (dock kan jag inte lista ut om man kan spela olika låtar från ett Google play konto på flera Chromecast audioenheter som t.ex man kan på Sonos med Spotify. Någon som vet?)
Frugan har en chromebook
Enkelt för barnen och när youtube red släpps i Sverige så kommer det att ingå
Pris

Nackdelar:
Inte samma utbud som Apple och Spotify
Dela spellistor

Vad tycker ni talar för och emot?

/Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-16 01:03

Tycker vi kan ha en MasVis-off tråd där vi presenterar olika låtar från de olika aktörerna - vad tros?

.. eventuellt kan man hitta en trend på vilka som erbjuder minst komprimerat material?

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-02-16 19:34

Kribban skrev:Så nu snart 2 år senare. Är det någon som har provat hur tjänsterna är i förhållande till varandra? Läste precis ett test där de menade att Spotify har stannat av i utvecklingen och Google har kört om dem.

Det är troligen helt sant. Vet inte hur Google play funkar men spotify är inte bra. Vid varje ny uppdatering är det något som fungerar sämre...och de verkar helt strunta i önskemål från de betalande kunderna. Spotify blir snabbt ohanterlig om man har många spellistor med mycket musik i. Den verkar duga till att lyssna på veckans nyheter ungefär, inte att bygga upp ett eget "bibliotek".

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-02-16 22:35

Kör fortfarande med spotify. Har dock inte prövat något annat.

Är för hemmastad i spotify tror jag. Har haft det sedan 2008 (tror jag det var) och har mina gamla spellistor.

Egentligen handlar det nog egentligen bara av slapphet från min sida.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-16 22:57

BosseS skrev:
Kribban skrev:Så nu snart 2 år senare. Är det någon som har provat hur tjänsterna är i förhållande till varandra? Läste precis ett test där de menade att Spotify har stannat av i utvecklingen och Google har kört om dem.

Det är troligen helt sant. Vet inte hur Google play funkar men spotify är inte bra. Vid varje ny uppdatering är det något som fungerar sämre...och de verkar helt strunta i önskemål från de betalande kunderna. Spotify blir snabbt ohanterlig om man har många spellistor med mycket musik i. Den verkar duga till att lyssna på veckans nyheter ungefär, inte att bygga upp ett eget "bibliotek".

Har du skrivit till dem med synpunkter?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-02-17 00:07

KarlXII skrev:
BosseS skrev:

Har du skrivit till dem med synpunkter?

Tycker nog att alla på faktiskt borde logga in på Spotifys forum och glo runt lite, de har tar emot ideer och feedback där och man kan gå och titta på ideer som kommit in och rösta på sånt man tycker är bra. Jag tror inte att jag pratar för mig själv när jag säger att jag tycker att de skulle göra något gott för mänskligheten och börja ta steg mot volymkriget (loudness war). Det finns ideer på forumet som tar upp detta men de får ju inte så mycket röster.

Ett par grejjer jag vart inne på:

- Remasters är en grej som folk verkar ha reagerat på i en liten skala och jag ser att det möjligen finns en öppning för oss som gillar lite bättre (läs omastrat) ljud. Att dels erbjuda någon ursprungsversion av skivor och eventuella remasters för de som tror/tycker att det är bättre. Har en skiva kommit ut på säg 80-talet och dykt upp som 2-3 remasters så kan det även stå vilken av dessa utgåvor det är. Kanske även att det finns en inställning i preferenserna där man kan välja att alltid föredra en ursprungsversion eller äldst möjlig remaster, eller nyast.

- EBU R128, gissar att det skulle vara en bra grej.. eller?
Kanske skulle kunna vara valbart i preferenserna. Det skulle också ge Spotify information om hur många det faktiskt är som tycker att det är bra.

Slutligen en bild från deras forum som kanske kan kittla intresse och trigga utforskarlusten:
Bilagor
Idestatusar.PNG
Idestatusar.PNG (10.64 KiB) Visad 1869 gånger
Senast redigerad av Cortado 2016-02-17 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2016-07-07 09:05

nu när Spotify ändrade sitt pris för familj så är det Spotify som gäller. Barnen är överlyckliga :)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-07 09:11

Problemet med spotify är att äldre populärmusik kommer i form av senaste remaster, vilket är helt ointressant, varför jag också avslutade prenumerationen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-07-07 09:17

Morello skrev:Problemet med spotify är att äldre populärmusik kommer i form av senaste remaster, vilket är helt ointressant, varför jag också avslutade prenumerationen.

Har du berättat för dem varför du slutade?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-07 09:20

Har Spotify. Största irritationsmomentet är att UI:t suger och konsekvent blir sämre för vare uppdatering.
Mindre fonter, dåliga kontraster och urdålig zoomning. Försöker de sabotera för sig eller är det en full chimpans som designar UI hos de?
De är trevligt att de har funktion för att ge idéer på forumet men uppenbarligen skiter de i de.
Funderar på att byta men osäker på de andra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-07 09:23

Bill50x skrev:
Morello skrev:Problemet med spotify är att äldre populärmusik kommer i form av senaste remaster, vilket är helt ointressant, varför jag också avslutade prenumerationen.

Har du berättat för dem varför du slutade?

/ B

Nej, jag antar att intresset för återkoppling från diverse hifi-tomtar som jag är tämligen ointressant. :D
-Innehar F-skattsedel-

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-07-07 10:06

Spotify kan ju inte vara omedveten om sin egen ignorans av användarna, så de räknar troligen hem verksamheten med lite "spill" i form av några tiotusen missnöjda användare...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-07 10:21

Kör Tidal och tycker den känns ok, av nån anledning har jag alltid tyckt att Spotify känns tråkigt att lyssna på.
Är trött på musik med vattenstämpel kanske, blir i vart fall trött bara av att veta att musiken är påverkad hörbart på strömningstjänster.
Det verkar ju inte vara ett isolerat Spotifyproblem. Som jag ser det så är Roon som uppspelare av strömmande musik ifrån egen Nas med sina egna skivor bra då man kan få Tidal att fylla i med de skivor man inte själv har. Bara ett sätt att välja musik på oavsett om den är en egen skiva eller om det är Tidal. Roon är inte Spotifykompatibelt ännu.

/Harryup

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-07 11:21

Morello skrev:Nej, jag antar att intresset för återkoppling från diverse hifi-tomtar som jag är tämligen ointressant. :D

Jag ser dessvärre detta som väldigt sannolikt. Tror det krävs att en större del av deras kundbas återkopplar detta för att det ska tas på "allvar". Men som Pappabas säger, det finns ett forum där man kan föreslå saker och få annat folk att rösta på dem, dock är ju inte alla Spotifys prenumeranter medvetna om det. Jag har vart inne där och försökt att pusha på lite hifitomteideer.. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-07 11:35

Detta kanske kan vara intressant för de som är.. intresserade

http://www.aes.org/technical/documents/ ... _15_10.pdf

Riktlinjer för volymnormalisering för streamingtjänster. Rekommendationer från dokumentet:

- It is recommended that the Target Loudness of the stream not exceed -16 LUFS: to avoid excessive peak limiting, and allow a
higher dynamic range in a program stream.1
- It is recommended that the Target Loudness of a stream not be lower than -20 LUFS: to improve the audibility of streams on
mobile devices.
- It is recommended that short-form programming (60 seconds or less) be adjusted by constraining the Maximum Short-term
Loudness to be no more than 5 LU higher than the Target Loudness: This ensures that commercials and similar short-form
content are consistent with the stream loudness.
- It is recommended that the maximum peak level not exceed −1.0 dB TP: to prevent clipping when using lossy encoders

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2016-07-08 12:36

Hoppade på Spotify för 9 kr i 3 månader.
Nackdelen mot deezer är väl att man inte kan ladda in egen musik. Deezer har även lossless (flac som Tidal) men då måste man ha en sonos spelare.
Finns sidor där man kan importera/exportera spellistor mellan olika tjänster med blandat resultat.

Deezer har helt klart bäst utbud men sämst app.
Har dock inte använt Google play så detta inlägg är irrelevant...

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2016-07-08 13:55

Har kört Deezer i snart två år.
Ser ingen fördel med Spotify i jämförelse. Jag använder tredjepartsprogram för uppspelning via Sonos, så aplikationerna ser för mig nästan identiska ut.
Frun har lite koagomål att hon saknar alla Sporify-spellistor som hon har skapat under åren, och det argumentet gäller mot alla alternativ samt egenägd musik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-08 16:27

Är det bara jag som störs på alla dynamikreducerae remasters av framförallt populärmusik?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-08 16:41

Morello skrev:Är det bara jag som störs på alla dynamikreducerae remasters av framförallt populärmusik?

Nej. Det är inte bara du. :)

Det finns folk som försöker väcka Spotify i detta. En av ideerna är att man erbjuder både originalutgåvan av musiken och "den där senaste pump-rempastern". Typ. Länkar till deras forum finns där uppe, gå in och rösta vetja! :)

Återgå till Generellt om hifi