Allmän babbeltråd om högtalare, konstruktioner osv osv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Allmän babbeltråd om högtalare, konstruktioner osv. blev

Inläggav Cortado » 2016-07-05 16:30

KarlXII skrev:
FBK skrev:Vi har olika synpunkter i detta ämne märker jag.

Bara ett förslag till åskådningssätt. :)

Hade jag en tråd som kom av sig på det här sättet så skulle jag faktiskt uppskatta om moderatorerna modererade tråden så att man får ha den on-topic. Sen förstår jag att det blir mycket för dem att hålla reda på och som tar från deras fritid.

Går det att sätta moderingsrättigheter så att alla trådar jag skapar kan jag moderera, eller åtminstone gömma inlägg som hamnar utanför topic?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-05 16:44

Ett enkelt sätt att få en tråd på spåret igen är att sammanfatta vad man fått reda på och ställa en följdfråga, samt helt ignorera alla inlägg som är utanför ämnet.

Nej, man kan inte ta bort inlägg själv om man inte är redaktör.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-07-05 16:46

Cortado skrev:
FBK skrev:
Martin skrev:Förstod nästan att den här tråden skulle utmynna i något sådant, det ska dras till sin spets. Att tappa något bakom soffan får en ny innebörd.

Jag gjorde misstaget att starta tråden,men nu kommer jag inte göra om det igen. Det är ingen ide att starta trådar här då de kapas och tar nya inriktningar utan att någon bryr sig om trådskaparens frågor. Är väl ett sätt (eller mål) för en del att få folk att tröttna på att posta. Så ser jag på saken så här i efterhand.

Hoppas du ser att det finns inlägg i tråden som faktiskt försöker ta din frågeställning framåt och att du provar att försöka svara på dem inläggen så kanske vi kommer på spåret igen. Jag vill gärna dra den frågan vidare

+1!

FBK> Av nyfikenhet, vad är det du söker för svar? Vad föranleder din frågeställning?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 20:30

Vill minnas att Mirage gjorde en brutal stativare, typ 'state of the art'. Kommer dock inte ihåg namnet? Men den gick att spela brutalt högt med samtidigt som den var satans svårdriven. Vet att jag blåste ett Perreaux-steg på denna.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-07-06 10:25

FBK skrev:
Martin skrev:Förstod nästan att den här tråden skulle utmynna i något sådant, det ska dras till sin spets. Att tappa något bakom soffan får en ny innebörd.

Jag gjorde misstaget att starta tråden,men nu kommer jag inte göra om det igen. Det är ingen ide att starta trådar här då de kapas och tar nya inriktningar utan att någon bryr sig om trådskaparens frågor. Är väl ett sätt (eller mål) för en del att få folk att tröttna på att posta. Så ser jag på saken så här i efterhand.

Det kan här handla lite om begreppet som man frågar får man svar. Om frågan liknar "hur långt är ett snöre" kan det ju vara bra som någon sa att berätta mera om tankarna bakom frågan, mer specifikt vad det var som gjorde att den dök upp. Annars blir det lätt att det svävar iväg.

Känns som att Objektivisten här ovan lyckas pinpointa mer exakt vad det var du menade.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-06 10:47

Har jag bidragit till den tråkiga stämningen så ber jag härmed ödmjukt om ursäkt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-06 12:22

FBK skrev:...., finns det något annat forum i Svedala förutom då Flashback med så mycket individer gillar att pinka andra på ryggen ? Inte vad jag sett i alla fall.

Darkside?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-06 16:08

DQ-20 skrev:
FBK skrev:...., finns det något annat forum i Svedala förutom då Flashback med så mycket individer gillar att pinka andra på ryggen ? Inte vad jag sett i alla fall.

Darkside?

/DQ-20

:mrgreen:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-06 16:32

Perfector skrev:Har jag bidragit till den tråkiga stämningen så ber jag härmed ödmjukt om ursäkt.

Du har inte bidragit till någon tråkig stämning!

Lite märkligt att det ofta blir stopp i debatterandet när man kommit en bit på vägen till svar. Att frågeställningen var lite luddig fick tydligen inte påpekas. Inte heller fick man ifrågasätta dimensionering av bassystem baserat på en märklig formel.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-06 17:27

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Har jag bidragit till den tråkiga stämningen så ber jag härmed ödmjukt om ursäkt.

Du har inte bidragit till någon tråkig stämning!

Nä, det är möjligt, men mitt inhopp startade hela resonemanget om olika element osv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-10 12:02

Rydberg skrev:
Cortado skrev:
FBK skrev:Jag gjorde misstaget att starta tråden,men nu kommer jag inte göra om det igen. Det är ingen ide att starta trådar här då de kapas och tar nya inriktningar utan att någon bryr sig om trådskaparens frågor. Är väl ett sätt (eller mål) för en del att få folk att tröttna på att posta. Så ser jag på saken så här i efterhand.

Hoppas du ser att det finns inlägg i tråden som faktiskt försöker ta din frågeställning framåt och att du provar att försöka svara på dem inläggen så kanske vi kommer på spåret igen. Jag vill gärna dra den frågan vidare

+1!

FBK> Av nyfikenhet, vad är det du söker för svar? Vad föranleder din frågeställning?

Såg ditt inlägg först nu och jag vet att du vill väl,men jag har släppt frågan då jag inte orkar bry mig längre då trådar blir så här, här.och det finns annat att pyssla med. (Lovar att inte starta fler trådar) Så jag förstår inte varför det helt plötsligt blev tyst,några kanske kom på att det var inget vidare beteende även om de aldrig skulle erkänna det. Men nu kan ni köra på som ni brukar göra och fortsätt att prata bassystem osv. Jag ändrade till och med om rubriken (ska ändra igen) så ni får helt fritt spelutrymme utan att någon behöver bry sig om vad tråden egentligen handlade om.

Ps. Och ett gott råd, när folk frågar något så kan ni försöka att svara på frågan först och främst innan er hjärnan kokar över på sådant som snurrar i den jämnt, det blir lite mer respektfullt emot trådskaparen. Och om det nu kokar för fullt där uppe så starta egna trådar kring ämnet så ni kan få utlopp för det, man mår bättre av sådant dvs. få utlopp för sina intressen,känslor osv osv..
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Allmän babbeltråd om högtalare, konstruktioner osv osv.

Inläggav Perfector » 2016-07-10 12:21

Starta fler trådar så kanske vi lär oss av dom i framtiden.
Om du lämnar oss i tystnad är det en förlust för forumet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-10 16:18

FBK: Inlägg: 2747 Blev medlem: 2004-07-25
Perfector: Inlägg: 7396 Blev medlem: 2013-03-20
Säger en del om aktiviteten här mellan oss två och jag har noll koll på vad som får dig att skriva mycket här. Men jag var extra aktiv när jag ägde ett visst högtalarmärke som är poppis här, du bidrar massor mer än jag gör då jag har ändrat inriktning totalt och inte alls är intresserad av det tekniska,pekpinnar, tumregler och osv. utan låter mina sinnen styra helt och hållet numera framför siffror och annat. Och forat har också tagit en mer elitistiskt inriktning sista åren och är inte alls som när jag blev medlem och det är inget som tilltalar mig heller så jag tittar bara in ibland när jag har tid över och brist på annat och 99% av medlemmarna tycker inte att det är någon förlust, snarare det motsatta då jag är långt ifrån poppis. En annan iakttagelse när jag träffat Faktiskt.se medlemmar är, aha det är du som är FBK och samtidigt så har de varit trevliga (finns undantag...) så att skriva på forum och träffas IRL är det oftast mycket stora skillnader på och den biten kommer jag nog aldrig förstå varför det ska vara så.
Nu är det ju Söndag i Juli med sol ute, annars hade jag säkerligen denna tråd tagit fart, inte pga. all OT inlägg utan pga det jag skrev med för mycket överkokta hjärnor. Lika bra för det skulle nog bli en del syrliga kommentarer kring det och som tur är så finns ju Flint och Boris som håller ingång några av medlemmarna så de får utlopp för sina känslor, jag känner inte för den biten så slutklämmen är att min tystnad inte är någon förlust för det här forumet.
Så fortsätt och diskutera det ni gjorde här, det fanns ju intresse för det! Nu ska jag bära ner kartonger i källaren och kolla om jag har kvar några kartonger till en del elektronik som bara står och som jag tänkt sälja extra billigt för det måste rensas när det ändå inte använts, blir det bara stående så får ingen glädje av det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-10 16:27

FBK skrev:FBK: Inlägg: 2747 Blev medlem: 2004-07-25
Perfector: Inlägg: 7396 Blev medlem: 2013-03-20
Säger en del om aktiviteten här mellan oss två och jag har noll koll på vad som får dig att skriva mycket här. Men jag var extra aktiv när jag ägde ett visst högtalarmärke som är poppis här, du bidrar massor mer än jag gör då jag har ändrat inriktning totalt och inte alls är intresserad av det tekniska,pekpinnar, tumregler och osv. utan låter mina sinnen styra helt och hållet numera framför siffror och annat. Och forat har också tagit en mer elitistiskt inriktning sista åren och är inte alls som när jag blev medlem och det är inget som tilltalar mig heller så jag tittar bara in ibland när jag har tid över och brist på annat och 99% av medlemmarna tycker inte att det är någon förlust, snarare det motsatta då jag är långt ifrån poppis. En annan iakttagelse när jag träffat Faktiskt.se medlemmar är, aha det är du som är FBK och samtidigt så har de varit trevliga (finns undantag...) så att skriva på forum och träffas IRL är det oftast mycket stora skillnader på och den biten kommer jag nog aldrig förstå varför det ska vara så.
Nu är det ju Söndag i Juli med sol ute, annars hade jag säkerligen denna tråd tagit fart, inte pga. all OT inlägg utan pga det jag skrev med för mycket överkokta hjärnor. Lika bra för det skulle nog bli en del syrliga kommentarer kring det och som tur är så finns ju Flint och Boris som håller ingång några av medlemmarna så de får utlopp för sina känslor, jag känner inte för den biten så slutklämmen är att min tystnad inte är någon förlust för det här forumet.
Så fortsätt och diskutera det ni gjorde här, det fanns ju intresse för det! Nu ska jag bära ner kartonger i källaren och kolla om jag har kvar några kartonger till en del elektronik som bara står och som jag tänkt sälja extra billigt för det måste rensas när det ändå inte använts, blir det bara stående så får ingen glädje av det.

Allt ljus och all frid går med dig dit du går :P

Föregående

Återgå till Generellt om hifi