Oj, respons!
Tack för era fina ord. Trodde faktiskt ett tag att mina inlägg inte uppdaterades som de skulle...
Jag ska försöka svara så gott jag kan;
Tarzan skrev:Har du funderat någonting på delning i förhållande till elementplacering och loobing/utsläckning i höjdled? Själv körde jag ju mest på måfå enligt principen nära är bra för hög delning. Jag har bara 18 cm mellan diskantens och basens centrum och det är inte för särskilt många grader i höjdled som tonkurvan håller sig något så när utsläckningsfri.
Nej, tyvärr inte. Jag mätte upp wg, även i några fler varianter som inte presenterades här. Jag återkommer med fler mätningar så fort jag kan.
Jag testade dock att simulera ett filter - 1a ordningen, som såg riktigt fint ut. Men eftersom jag inte vet hur mellan/basarnas frekvenssvar ser ut så passar jag lite där. Dock är tanken att använda så pass få komponenter som möjligt (...det är det iof alltid, men som amatör är det lätt att go bananas på konjugatlänkar, notchfilter, höga ordningstal samt olika dämpsatser). Eventuellt att jag får fila på ett notchfilter till diskanten (L R C i serie) beroende på hur det kommer att se ut.
Det är generellt svårt att sia om hur det kan- och kommer att bli. Jag har 22,5cm - C/C, gick inte att få ihop de tightare utan att göra någon form av ingrepp i WGn.
HenrikE skrev:Tror förresten det kan vara klokt att kladda lite färg nere i elementförsänkningarna också. Även om passningen är jättebra är det stor risk att den ljusa mdf:en lyser längs kanten annars.
Bra tips! Det ska anammas. Tack
Kalejdokom skrev:rotel2 skrev:Någon som tycker att de är fina....?

22 juli är väl inte den dag på året som det hänger flest besökare på Faktiskt.se

.
Men visst är dom snygga

. Dock, med försänkning på framsidan och fasning på insidan blir det inte mycket MDF kvar att skruva i. Hur går dina tankar där? Min erfarenhet är att man skruvar bara en gång i MDF, sen är det kört, eftersom materialet "löser upp sig" när man skruvat i det.
Det där med infästning av elementen har jag faktiskt tänkt på. Tack

Elementen har ca 4mm gods, och det blir ca 10mm MFD kvar att skruva i. Det räcker gott och väl. I mina tidigare högtalarbyggen har jag alltid använt islagsmutter, vilket alltid har fungerat bra. Av min tidigare erfarenhet så vet jag att jag nästan aldrig har skruvat i- och ur elementen mer än kanske två ggr. Vid eventuella problem med skruv i MDFn, så kan jag i efterhand montera islagsmutter.
jonasby skrev:Följer och tycker det är snyggt, mycket snyggt!
Kikar på din rollade svarta yta. Den ser väldigt slät och "orollad" ut. Är det bilden eller är den så slät?
Lite avis ...
Ja, de är rollade. Det blev faktiskt en riktigt fin yta för att vara målade med roller. Det som drar ner betyget på lådorna är skarvarna i MDFn. Jag hade faktiskt först tänkt att fräsa ned ett spår, 19mm in från kanterna, för att på så sätt slippa se skarven (den syns även fast man spacklar noga, vilket jag gjort).
Tack för responsen! Vi ses!
/Johan