Rotel2 bygger nya frontar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rotel2

Rotel2 bygger nya frontar!

Inläggav rotel2 » 2016-07-01 20:51

Howdy!

Nu är det dags! Jag hade egentligen planerat att börja långt senare, men jag mötte en bekant som kunde såga upp allt skivmaterial.
Tanken med att testa nya frontar är för att min nuvarande inte klarar den ljudnivån som jag vill uppnå. Det beror nog framför allt på SS8545K00 som vid lite högre ljudnivåer kroknar, möjligen dist?
De nya frontarna, om de nu blir tillräckligt bra, är alltså tänkta att ersätta de befintliga frontarna.

Jag har aldrig tidigare byggt en 2,5vägs högtalare så detta kommer att bli spännande! Håll tummarna för mig!
Snälla, konstruktiva och bra tips är alltid välkomna!

Diskant: SS2905/9300 i WG.
Bas/mellan: 2st Vifa p21.

Först måste jag få ihop waveguiderna med mina diskanter. Jag vet ännu inte hur bra dessa diskanter, SS2905/9300, passar i just denna WG. De måste alltså mätas upp.
Jag gjorde klart båda medans måtten fanns kvar i mitt huvud. Passformen blev riktigt bra! So far, so good.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lådorna gick fort att få ihop. Bafflarna är inte klara.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
DorreN

Re: Rotel2 bygger nya frontar!

Inläggav DorreN » 2016-07-02 09:39

Heja heja!

Följer med nöje!

Lycka till. :-)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-03 21:02

Har nu under kvällen gjort lite mätningar på SS2905/9300 i waveguiden. Detta utan någon baffel.

Blåkurva= Onaxis
Rödkurva= 10grader
Lilakurva= 20grader

Spridningen ser ju faktiskt bra ut!
Höjningen mellan 2-4kHz verkar vara den typiska för just waveguides. Vi får se hur det kommer att se ut när "paktet" sitter i baffeln.

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-03 21:58

rotel2 skrev:Har nu under kvällen gjort lite mätningar på SS2905/9300 i waveguiden. Detta utan någon baffel.

Blåkurva= Onaxis
Rödkurva= 10grader
Lilakurva= 20grader

Höjningen mellan 2-4kHz verkar vara den typiska för just waveguides. Vi får se hur det kommer att se ut när "paktet" sitter i baffeln.

[ Bild ]

Heja heja! Och jag som inte trodde 930000 skulle funka i WG. Jag rekommenderar LspCAD att simulera filter om du inte redan löst det med http://www.ijdata.com/LspCAD_demo.html I demo-versionen går det tydligen bara att simulera två element åt gången, men filtret för 0,5-basen lär ju bli ganska enkelt (bara en enda stor spole).

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-03 22:38

Tarzan skrev:
rotel2 skrev:Har nu under kvällen gjort lite mätningar på SS2905/9300 i waveguiden. Detta utan någon baffel.

Blåkurva= Onaxis
Rödkurva= 10grader
Lilakurva= 20grader

[ Bild ]

Heja heja! Och jag som inte trodde 930000 skulle funka i WG. Jag rekommenderar LspCAD att simulera filter om du inte redan löst det med http://www.ijdata.com/LspCAD_demo.html I demo-versionen går det tydligen bara att simulera två element åt gången, men filtret för 0,5-basen lär ju bli ganska enkelt (bara en enda stor spole).

Nej, det vet man inte innan man testat... :)
Spridningen ser lovade ut. Eftersom mitt rum är så pass smalt så går det nästan inte att sitta mer än 20grader off-axis.

Jag använder både Speakers workshop och Lspcad.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-07-04 09:44

Ser bra ut! Blir säkert ännu lite bättre på baffel. Roligt med nya waveguideprojekt!
MEK - MetallElementKlubben

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-04 22:27

Några hejarop har det allt blivit! Tack! Jag kämpar på i mån av tid. :)

..apropå tid, så fick jag 45min över. Barnen somnade och min bättre hälft skickade ut mig i garaget.

Jag gjorde det tråkiga arbetet först, att fasa av eventuella "ojämnheter" från kanterna. Efter det så rundade jag av botten, toppen samt baksidan.
Bild
Bild

Jag märkte att mina tidigare fräsjiggar för håltagning hade sjungit på sista versen. Blev att tillverka en ny utav 6mm MDF.
Bild
Bild

Längre än så här hann jag inte ikväll.

Vi ses!

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-06 13:29

Jag har visst glömt bort hur tråkigt det kan vara att fräsa ned element i bafflel. Man kanske endast skulle bygga centerkanaler... :roll:

Båda bafflarna är nästan klara. Det som fattas är fasning av hörn samt att fasa hålens baksida för bas/mellan-elementen.

Bild
Bild

Jag kände ett visst behov att testa att montera WG:n. Den sitter som en smäck!

Bild

...to be continued...

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-06 13:38

Så ja! Riktigt snyggt. Jag ser fram emot fortsättningen av detta bygge, det ser mycket lovande ut hittills. :)
Mycket kul - lite tid

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-06 23:36

All fasning är nu klar, puh!

Bild

Ny mätning av wg monterad i baffeln.

Bild

Däremot fick jag problem med impedansmätningen. Min matbox och dator verkar inte lira ihop längre. Får se hur jag löser detta nu. :(

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-07 14:48

Jag ger samma råd som jag fick i min tråd, testa Arta! Väldigt enkelt att få tillen lagom gate.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-11 17:26

Jag har fått lite expert hjälp gällande inställningar i REW.
Nu verkar även fasen hänga med på ett fint sätt.

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-11 17:36

rotel2 skrev:Jag har fått lite expert hjälp gällande inställningar i REW.

[ Bild ]

Har du några tankar kring delningen än?

Halv-OT-fråga:
Spoiler:
Visa
Hur gjorde du för att behålla samma gate från mätning till mätning? Sätter du tidpunkt 0 manuellt eller automatiskt? om automatiskt, sätts den vid största peak eller vid första ljud?

Jag undrar eftersom jag så gärna hade velat slippa windows i mätsammanhang.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-11 22:16

Tarzan skrev:
rotel2 skrev:Jag har fått lite expert hjälp gällande inställningar i REW.

[ Bild ]

Har du några tankar kring delningen än?

Halv-OT-fråga:
Spoiler:
Visa
Hur gjorde du för att behålla samma gate från mätning till mätning? Sätter du tidpunkt 0 manuellt eller automatiskt? om automatiskt, sätts den vid största peak eller vid första ljud?

Jag undrar eftersom jag så gärna hade velat slippa windows i mätsammanhang.

Jag har en tanke om en delning vid 3000Hz, och förhoppningsvis en ytterligare högre delning. Får se hur mellan/basarna beter sig helt enkelt.
Räknar men en flack delning.

Angående din fråga om gatningen så blev det enligt följande;
1. Mätning - ingen smooth.
2. Kollar upp första reflexen via impulse response.
3. Ir Windows - klickar i box "add frequence...". Ändrar "Left window" tills fasen vid 20kHz är 0grader. I mitt fall blev det 0.0015. Frekvens kurvan kommer då att se konstig ut, men fasen hamnar vid 0grader. Ändrar "ref.window" till 0, även fast den stod på 0 innan.
4. "Right window" enligt impulse response.
5. Klart!

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-13 16:05

Eftersom min mätbox gav upp tidigare, och att det är svårt att simulera filter utan korrekta impedansmätningar så tillverkade jag en "slinga".
Bild

Testade att mäta upp några olika element, den ser ut att fungera.

Här har vi impedansen för wg-paketet.
Bild

Jag har även testat, på prov, hur en delning vid 3700Hz - 1a ordningen kan se ut. Riktigt intressant... Eftersom jag ännu inte vet hur p21 kan matcha, så blir det inga bilder.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-14 15:44

Lådorna är nu ihopsatta!

Jag fyller tom utrymmet i botten av lådan med 20 kg sand. Lådorna är enormt tunga och stabila.
Bild

Två lådor som väntar på att spacklas, slipas osv.
Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-19 21:28

Hoho, alla faktisktianer!

Har nu lagt på grundfärg på båda lådorna. Känns som om jag har haft tur, både materialmässigt med bra passform, samt att jag fått mycket ledig tid på kvällarna.
Lådorna kommer slutligen att få samma svarta färg som mina surrar och baslådor, dvs mattsvart.
Bjuder på två bilder!

Bild

Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-22 17:41

Lådorna är nu färdigmålade. För att vara rollat är resultatet helt ok. De ska dessutom husera bakom vitaduken.
Om ljudet blir i världsklass, och efterfrågan blir enorm får jag kosta på en industrilackering...

Bild

Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-22 21:38

Någon som tycker att de är fina....? :roll:

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-07-22 22:40

rotel2 skrev:Någon som tycker att de är fina....? :roll:

Ja! Ser fram emot nästa uppdatering :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-23 09:01

22 juli är väl inte den dag på året som det hänger flest besökare på Faktiskt.se :wink: .
Men visst är dom snygga :) . Dock, med försänkning på framsidan och fasning på insidan blir det inte mycket MDF kvar att skruva i. Hur går dina tankar där? Min erfarenhet är att man skruvar bara en gång i MDF, sen är det kört, eftersom materialet "löser upp sig" när man skruvat i det.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-23 12:23

Rysligt snyggt, verkligen! Jag har följt denna tråden med spänning och väntar ivrigt på bilder med element på plats :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-23 15:48

Har du funderat någonting på delning i förhållande till elementplacering och loobing/utsläckning i höjdled? Själv körde jag ju mest på måfå enligt principen nära är bra för hög delning. Jag har bara 18 cm mellan diskantens och basens centrum och det är inte för särskilt många grader i höjdled som tonkurvan håller sig något så när utsläckningsfri.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-07-23 17:31

Tror förresten det kan vara klokt att kladda lite färg nere i elementförsänkningarna också. Även om passningen är jättebra är det stor risk att den ljusa mdf:en lyser längs kanten annars.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2016-07-23 20:30

Vill man inte schansa med passformen med att måla färg i försänkningarna så kan det räcka med att dra runt med en svart spritpenna på mdf:en
Då bygger man ingenting samtidigt som mdf:en suger upp den svarta färgen!

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-23 20:58

Följer och tycker det är snyggt, mycket snyggt!

Kikar på din rollade svarta yta. Den ser väldigt slät och "orollad" ut. Är det bilden eller är den så slät?
Lite avis ...
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-24 21:30

Oj, respons! 8)
Tack för era fina ord. Trodde faktiskt ett tag att mina inlägg inte uppdaterades som de skulle...

Jag ska försöka svara så gott jag kan;

Tarzan skrev:Har du funderat någonting på delning i förhållande till elementplacering och loobing/utsläckning i höjdled? Själv körde jag ju mest på måfå enligt principen nära är bra för hög delning. Jag har bara 18 cm mellan diskantens och basens centrum och det är inte för särskilt många grader i höjdled som tonkurvan håller sig något så när utsläckningsfri.

Nej, tyvärr inte. Jag mätte upp wg, även i några fler varianter som inte presenterades här. Jag återkommer med fler mätningar så fort jag kan.
Jag testade dock att simulera ett filter - 1a ordningen, som såg riktigt fint ut. Men eftersom jag inte vet hur mellan/basarnas frekvenssvar ser ut så passar jag lite där. Dock är tanken att använda så pass få komponenter som möjligt (...det är det iof alltid, men som amatör är det lätt att go bananas på konjugatlänkar, notchfilter, höga ordningstal samt olika dämpsatser). Eventuellt att jag får fila på ett notchfilter till diskanten (L R C i serie) beroende på hur det kommer att se ut.
Det är generellt svårt att sia om hur det kan- och kommer att bli. Jag har 22,5cm - C/C, gick inte att få ihop de tightare utan att göra någon form av ingrepp i WGn.

HenrikE skrev:Tror förresten det kan vara klokt att kladda lite färg nere i elementförsänkningarna också. Även om passningen är jättebra är det stor risk att den ljusa mdf:en lyser längs kanten annars.

Bra tips! Det ska anammas. Tack

Kalejdokom skrev:

22 juli är väl inte den dag på året som det hänger flest besökare på Faktiskt.se :wink: .
Men visst är dom snygga :) . Dock, med försänkning på framsidan och fasning på insidan blir det inte mycket MDF kvar att skruva i. Hur går dina tankar där? Min erfarenhet är att man skruvar bara en gång i MDF, sen är det kört, eftersom materialet "löser upp sig" när man skruvat i det.

Det där med infästning av elementen har jag faktiskt tänkt på. Tack :)
Elementen har ca 4mm gods, och det blir ca 10mm MFD kvar att skruva i. Det räcker gott och väl. I mina tidigare högtalarbyggen har jag alltid använt islagsmutter, vilket alltid har fungerat bra. Av min tidigare erfarenhet så vet jag att jag nästan aldrig har skruvat i- och ur elementen mer än kanske två ggr. Vid eventuella problem med skruv i MDFn, så kan jag i efterhand montera islagsmutter.

jonasby skrev:Följer och tycker det är snyggt, mycket snyggt!

Kikar på din rollade svarta yta. Den ser väldigt slät och "orollad" ut. Är det bilden eller är den så slät?
Lite avis ...

Ja, de är rollade. Det blev faktiskt en riktigt fin yta för att vara målade med roller. Det som drar ner betyget på lådorna är skarvarna i MDFn. Jag hade faktiskt först tänkt att fräsa ned ett spår, 19mm in från kanterna, för att på så sätt slippa se skarven (den syns även fast man spacklar noga, vilket jag gjort).

Tack för responsen! Vi ses!

/Johan

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-07-25 10:31

Jag brukar spiklimma fast plywoodklossar inuti lådan där skruvhålen kommer vara. Gillar vanlig grovgängad träskruv bättre än islagsmutter som kan lossna, rotera runt och samtidigt slita sönder MDF. -Å sen blir det ett helsike att få ut elementet. Om skruvhålet blir uppnött, är det enkelt att knacka in en plugg med lite lim på, så får man friskt gods igen. (Typ glasspinne, brukar vara i bok, Ø 4 mm eller blomsterpinne Ø 5 mm)

Bild

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-07-25 13:23

Jag propagerar som vanligt för rampamuffar. Man slipper dessutom genomgående hål som kan läcka. ;)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-25 13:35

Håller med, det är en mycket bra lösning.
Mycket kul - lite tid

Nästa

Återgå till DIY-forum