Rörförsteg, olika rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Rörförsteg, olika rör

Inläggav distad » 2016-06-29 20:14

sprudel!
Bara att kontakta en riktig rör guru http://www.erikasson.se/ om du vill testa lite.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-29 20:25

adagio skrev:Intressant fråga sprudel. Hur kunde det bli det? Måste allt testas blindt? Hur kan en upplevelse blindtestas och varför?
Ett restaurangbesök, blindtest mot medhavd doggybag. Kan man ens njuta av en Ardbeg eller måste den blindtestas mot en Laphroaig. Måste alla upplevelser till varje pris verifieras och bevisas?

Svaret borde vara självklart för alla vid det här laget: blindtest efterfrågas typiskt när rapporterade lyssningsupplevelser står i diametral motats till redan vedertagen kunskap i ämnet. Tex när den rapporteras om hörbara skillnader mellan elektriskt ekvivalenta kablar. Alltså i de fall då det högst sannolikt rör sig om helt vanlig inbillning/suggestion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-29 20:29

Bra FBK. :)
Ska ringa Perka.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-06-29 20:33

Tror han har en hel del på lager hemma, och han har ju en gedigen erfarenhet angående rör, minst sagt!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-07-14 09:01

Perka tyckte jag skulle mäta upp mina gamla rör på Radiomuseet i Göteborg som har rörprovare, bra ide', men Akkelis har också rörprovare så jag tar en sväng till Stefan i hans nya och mycket trevliga HiFi-butik.
Roland på Tango Tubes var ju ett perfekt tips. Får hem två Philips NOS som ska prövas i kombo med Telefunken.
På söndag ska jag också hämta ett CJ Premier 17 LS2 i Oslo. I den sitter två Telefunken och två Philips, tänka sig. :)
Är nyfiken på att jämföra LS med LS2 som har teflonkondingar och en annan nätdel.
Trevlig jakt på fantastiska försteg, de växer inte på träd här i skandinavien.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 09:51

Blir inte återgivningen lite "hal" med sådana kondingar?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-07-14 09:56

Morello skrev:Blir inte återgivningen lite "hal" med sådana kondingar?

:D

Smooth and liquid, heter det. 8)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 10:06

sprudel skrev:Trevlig jakt på fantastiska försteg, de växer inte på träd här i skandinavien.

Nej, dom som finns är troligen bara framräknade och inte kritiskt subjektivt avlyssnade under konstruktionsarbetet. Kanske inte efter heller. 8)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-14 10:23

sprudel skrev:Perka tyckte jag skulle mäta upp mina gamla rör på Radiomuseet i Göteborg som har rörprovare, bra ide', men Akkelis har också rörprovare så jag tar en sväng till Stefan i hans nya och mycket trevliga HiFi-butik.
Roland på Tango Tubes var ju ett perfekt tips. Får hem två Philips NOS som ska prövas i kombo med Telefunken.
På söndag ska jag också hämta ett CJ Premier 17 LS2 i Oslo. I den sitter två Telefunken och två Philips, tänka sig. :)
Är nyfiken på att jämföra LS med LS2 som har teflonkondingar och en annan nätdel.

Grattis, hoppas verkligen att den lever upp till dina förväntningar då du väntat på just den.
Senast redigerad av distad 2016-07-14 10:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 10:43

sprudel skrev:
Morello skrev:Blir inte återgivningen lite "hal" med sådana kondingar?

:D

Smooth and liquid, heter det. 8)

Är det kopplingskondingen på utgången vi pratar om nu? Det torde vara den enda kopplingskonding som finns i detta steg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-07-14 10:53

FBK skrev:
sprudel skrev:Perka tyckte jag skulle mäta upp mina gamla rör på Radiomuseet i Göteborg som har rörprovare, bra ide', men Akkelis har också rörprovare så jag tar en sväng till Stefan i hans nya och mycket trevliga HiFi-butik.

Grattis, hoppas verkligen att den lever upp till dina förväntningar då väntat på just den.

Jag tror inte på några större skillnader, grundkonstruktionen är densamma. Då spelar rörbestyckningenn större roll.

Du kan läsa mer här om skillnaderna Morello.

http://www.stereophile.com/content/conrad-johnson-premier-17ls-line-stage-preamplifier-sam-tellig-17ls2#T85chCw1JBTrLKSh.97

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 11:17

Jag vet ingenting om teflobkondensatorer. Vad är deras egenskapar och fördelar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 11:24

Flint skrev:Jag vet ingenting om teflobkondensatorer. Vad är deras egenskapar och fördelar?

Superlågt läckage, snäv tolerans om så önskas och mycket hög temeraturstabilitet, dvs ingenting som är direkt viktigt för att AC-koppla en signal.

Däremot är det en mycket lämplig kondensator i tex en integrator där läckströmmen måste vara låg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 11:26

Morello skrev:
Flint skrev:Jag vet ingenting om teflobkondensatorer. Vad är deras egenskapar och fördelar?

Superlågt läckage, snäv tolerans om så önskas och mycket hög temeraturstabilitet, dvs ingenting som är direkt viktigt för att AC-koppla en signal.

Däremot är det en mycket lämplig kondensator i tex en integrator där läckströmmen måste vara låg.

Huvudsakligt användningsområde, digitala pryttlar?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 11:32

Snarare analoga pryttlar. Tex om man kräver snäv tolernas OCH liten tempkoefficient.
Vill minnas att dom är ganska dyra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 18:01

Morello skrev:Snarare analoga pryttlar. Tex om man kräver snäv tolernas OCH liten tempkoefficient.

Tycker du att prissättningen är motiverad? Har varan hittat sitt naturliga värde?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 18:32

Det har jag ingen uppfattning om, men jag undrar hur man motiverar valet av teflonkonding i ett audioförsteg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-07-14 19:08

Morello skrev:Snarare analoga pryttlar. Tex om man kräver snäv tolernas OCH liten tempkoefficient.

Jag har inte blindtestat mina kopplingskondensatorer, utan spelat flera månader mellan bytena i de radikalt omkonstruerade klass-A förstärkare som Perka byggde åt mig för snart 30 år sedan, på tidigare "fulmoddade" Dynaco Mk.III-chassier.
Bara transformatorerna och lite av strömförsörjningen blev kvar...
Begränsad´uteffekt, ca. 30W men ypperlig kontroll i basen , häpnadsväckande upplösning - bättre än mina McIntosh MC75 60th Anniversary, och vidöppen diskant, inget murrigt sound här! Dock störde jag mig med tiden på att diskanten snarare hade en glittrande karaktär, än en skimrande, som t.ex McIntosh med de blå ERO MKP 0,47 uF som Perka valt.
Det fick mig att börja prova andra, t.ex ryska ft-3 teflonkondingar
http://www.ebay.com/itm/Ft-3-0-22uf-600V-Russian-teflon-capacitors-Lot-of-25-NEW-in-box-/400705378630
Bild
stora bumlingar 7 cm långa och 3 cm diameter, så av utrymmesskäl fick jag nöja mig med 0,22 uF (som Mk.III har i original) och med tiden lät det mindre glittrigt.
Men så pajade en, och typiskt för dessa blev det inte avbrott utan kortis, vilket kostade mig både slutrör och likriktarrör, så jag vågade inte fortsätta med dem sedan jag kommit över ett set lite spelade General Electric 6550 från 1960-talet och NOS Philips E80CC som drivrör. Äntligen återfick jag den närapå holografiska återgivning jag saknat sedan mitten av 1990-talet när mina GEC Gold Lion KT88 var slut och jag var tvungen att köra med nytillverkade rör.
Det ÄR något magiskt med rätt NOS-rör.
Tills vidare får dessa
Bild
duga som kopplingskondensatorer.

Amerikanska teflonkondingar är riktigt dyra, men om de minskar risken att "skjuta" svårersättliga NOS-rör så kanske ändå...
http://www.v-cap.com/tftf-capacitors.php
eller inte, de jag skulle behöva kostar 157.48 USD per styck för 4 samt alla pålagor blir 8.000 - 9.000 SEK - orimligt!!!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 19:49

SCR-kondingarna vet jag är adekvata, dvs uppvisar inte några olinjöriteter.

Men jämförde du olika värden? Då har du ju liksom inte skruvat på en parameter, utan två, varav den ena kan medföra att en massa andra saker påverkas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-07-14 21:04

Morello skrev:SCR-kondingarna vet jag är adekvata, dvs uppvisar inte några olinjariteter.

Men jämförde du olika värden? Då har du ju liksom inte skruvat på en parameter, utan två, varav den ena kan medföra att en massa andra saker påverkas.

SCR-kondensatorerna (0,47 uF 630V) har samma kapacitansvärde som de blå MKP-kondensatorerna (0,47 uF 400V) slutstegen levererades med efter ombyggnaden, men har högre spänningstålighet, även om 400 V ska vara tillräckligt där de sitter.
Å andra sidan finns det kondensatornördar som hävdar att (åtminstone) PIO-kondensatorer med högre spänningsrating "låter bättre" än motsvarande med lägre rating, men jag har inte fått klart för mig i vilket avseende och tvivlar.

Testen med teflonkondensatorer med halva värdet var ett undantag för det fanns ingen fysisk möjlighet att få plats med fyra stycken parallellkopplade två och två.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 21:25

Ja, det finns till och med folk som tror sig höra skillnad på elektrisk ekvivalenta kablar samt höra effekten av icke påvisbar tvärimpedansmodulation etc., så jag är inte förvånad över det fnns "kondensatornördar...." :)
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-14 21:47

Jag vågar inte säga nåt, tror jag. Kanske tar jag mod till mig.....PIO 8O Foliespolar :o
Kul att du tycke Roland var en bra idé.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 21:55

Lite svårt att ersätta en kopplingskondensator med en drolle dock.
-Innehar F-skattsedel-

Föregående

Återgå till Generellt om hifi