Vilken typ av kapacitans på phono-kabel ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vilken typ av kapacitans på phono-kabel ?

Inläggav Svante » 2016-07-09 14:47

Ah, efter lite googlande hittade jag formeln för kapacitansen i en cylindrisk kondensator. Den har diametern (radien) på innerledaren i sig. C=2*pi*epsilon*L/ln(Rskärm/Rinnerledare). Det som händer när man kopplar in den andra ledaren är att den effektiva diametern på innerledaren ökar, och då ökar C. Jag tror faktiskt inte att man bara kan lägga ihop kapacitanserna som jag gjorde i första exemplet.

OT: Lustigt nog har alltså en kabel som man "skalar upp" så att både skärmens och innerledarens diameter blir x gånger större SAMMA kapacitans per meter. Och vill man göra en lågkapacitiv kabel ska innerledaren vara tunn som ett hårstrå och skärmen (kabelns ytterdiameter) tjock som en orm. Och så ska man inte ha plast utan vacuum som isolator :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-09 15:06

Intressant det här med kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-09 18:51

Svante skrev:OT: Lustigt nog har alltså en kabel som man "skalar upp" så att både skärmens och innerledarens diameter blir x gånger större SAMMA kapacitans per meter.

Det ser man när man jämför antennkablar av normerad typ, kapacitansen är samma för olika diametrar. Däremot blir förlusterna beroende på dimension olika.

Kabeltillverkaren Mogami har/har haft en räknare på sin hemsida där man ser förlusterna för olika kablar och impedansförhållanden.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-09 21:24

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:OT: Lustigt nog har alltså en kabel som man "skalar upp" så att både skärmens och innerledarens diameter blir x gånger större SAMMA kapacitans per meter.

Det ser man när man jämför antennkablar av normerad typ, kapacitansen är samma för olika diametrar. Däremot blir förlusterna beroende på dimension olika.

Kabeltillverkaren Mogami har/har haft en räknare på sin hemsida där man ser förlusterna för olika kablar och impedansförhållanden.

Hmm, med förlusterna, menar du kabelns karaktäristiska impedans och att det blir förluster om man inte har anpassat den till sändaren/mottagaren? Eller menar du förluster i dielektrikat?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-09 21:32

Tidigare hade Elfa en jämförande uppställning med antennkablar. Där fanns en tydlig bild av hur tappet vid högre frekvenser såg ut, viktigt vid t.ex. satellitmottagning. Karakteristisk impedans 75 ohm och kapacitans 55 pF för flertalet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-09 21:35

RogerGustavsson skrev:Tidigare hade Elfa en jämförande uppställning med antennkablar. Där fanns en tydlig bild av hur tappet vid högre frekvenser såg ut, viktigt vid t.ex. satellitmottagning. Karakteristisk impedans 75 ohm och kapacitans 55 pF för flertalet.

Hmm, det var inte svar på frågan men kanske ändå. Jag tolkar det som att tabellen visade en kabelspecifik förlust, alltså inte en som kunde beräknas ifrån kabelns geometri?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-09 21:59

Svante skrev:Ah, efter lite googlande hittade jag formeln för kapacitansen i en cylindrisk kondensator. Den har diametern (radien) på innerledaren i sig. C=2*pi*epsilon*L/ln(Rskärm/Rinnerledare).

Bah! Erik Halléns Elektricitetslära, 1953 års utgåva, sid 41, hade givit dig detta utan en massa fipplande på en datamaskin! :evil:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-09 22:10

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Tidigare hade Elfa en jämförande uppställning med antennkablar. Där fanns en tydlig bild av hur tappet vid högre frekvenser såg ut, viktigt vid t.ex. satellitmottagning. Karakteristisk impedans 75 ohm och kapacitans 55 pF för flertalet.

Hmm, det var inte svar på frågan men kanske ändå. Jag tolkar det som att tabellen visade en kabelspecifik förlust, alltså inte en som kunde beräknas ifrån kabelns geometri?

Ungefär så här listade Elfa RG-kablarna:

Bild

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-07-10 19:06

Lite Off Topic, men de 4 kondensatorerna, jag ska byta i förstärkaren, visar alla värden inom +-20% trots deras ålder.
De på 2200uF är dock 85-graders, så det blir 105-graders där istället.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-10 19:17

Online kalkylator för (Mogami)kablar, http://www.mogami.com/e/cad/electrical.html

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-07-14 10:15

85 cm kablar gjorda på Gotham DGS-2 mätte 104pF när jag kopplade mätarens plus på kabelns plus och minus på minus i samma ände.
50 cm Exibel (lite grövre än lakritssnören) mättes på samma sätt och visade 43pF.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 10:30

Alfacruizer skrev:85 cm kablar gjorda på Gotham DGS-2 mätte 104pF när jag kopplade mätarens plus på kabelns plus och minus på minus i samma ände.
50 cm Exibel (lite grövre än lakritssnören) mättes på samma sätt och visade 43pF.

Det låter rimligt. Om du mäter på skivspelaren på själva phonokontakterna men utan pickup får du värdet för både kabeln och även den del som ligger i armen fram till pickupen. Sen återstår bara att på något sätt ta reda på RIAA-stegets ingångskapacitans. Inte helt tillförlitligt att mäta där med kapacitansmätaren (tror jag) eftersom det även finns resistans inblandad. Ska för säkerhets skull kolla vad som händer med säg 100pF parallellkopplat med 47Kohm.

Jo det gick ganska bra. Hittade lite snabbt en 220pF konding och mätvärdet ändrade sig inte av att parallellkoppla den med 47K så det kanske kan funka att mäta direkt på RIAA-stegets ingång.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-07-14 10:54

Flint skrev:
Alfacruizer skrev:85 cm kablar gjorda på Gotham DGS-2 mätte 104pF när jag kopplade mätarens plus på kabelns plus och minus på minus i samma ände.

Det låter rimligt. Om du mäter på skivspelaren på själva phonokontakterna men utan pickup får du värdet för både kabeln och även den del som ligger i armen fram till pickupen. Sen återstår bara att på något sätt ta reda på RIAA-stegets ingångskapacitans. Inte helt tillförlitligt att mäta där med kapacitansmätaren (tror jag) eftersom det även finns resistans inblandad. Ska för säkerhets skull kolla vad som händer med säg 100pF parallellkopplat med 47Kohm.

Jo det gick ganska bra. Hittade lite snabbt en 220pF konding och mätvärdet ändrade sig inte av att parallellkoppla den med 47K så det kanske kan funka att mäta direkt på RIAA-stegets ingång.

Skivspelaren utan pickup gav 89pF och ingången på budget-RIAA'n gav strax under 10 efter att jag plockat bort 2 st 220pF.
Tyvärr har jag kortslutit nåt i min NAD-stärkare, så fick plugga in en 15 år gammal Pioneer-receiver, men den har Phono-ingång, som också visade under 10pF.
Nån dag ska jag förlänga de fasta kablarna i skivspelaren med korta Exibel och mäta. Jag borde hamna på runt 130-135 och om phonoingången stämmer så blir det ca 140 totalt. Måste bara hitta RCA-skarven :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 11:04

Alfacruizer skrev:
Flint skrev:

Skivspelaren utan pickup gav 89pF och ingången på budget-RIAA'n gav strax under 10 efter att jag plockat bort 2 st 220pF.
Tyvärr har jag kortslutit nåt i min NAD-stärkare, så fick plugga in en 15 år gammal Pioneer-receiver, men den har Phono-ingång, som också visade under 10pF.
Nån dag ska jag förlänga de fasta kablarna i skivspelaren med korta Exibel och mäta. Jag borde hamna på runt 130-135 och om phonoingången stämmer så blir det ca 140 totalt. Måste bara hitta RCA-skarven :lol:

Som jämförelse. Jag får 22pF in på mitt hembyggda RIAA-steg (OPA2134) och det saknar helt belastningskondensator på ingången men har ca 100mm kabel mellan ing.kontakten och kretskortet och där tippar jag att den största delen av de 22pF ligger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-14 11:45

Alfacruizer skrev:Hittat bild på ljudkortets kretskort vid ingången och tänker här att kondensatorerna märkta 8j 10 16v gäller ingångskapacitansen.
Betyder detta 10 pF bara ?

[ Bild ]

10µF, 16 V, 8J=tillverkningsdatumskod.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-14 15:23

Är det någon som vet hur kapacitansmätaren i en multimeter typiskt fungerar? Att den fungerar när man mäter en kondensator direkt är väl att vänta, men vad händer om det även finns en resistans eller ännu värre, en induktans?

Jag tror liksom Flint att "att mäta kapacitansen på phonoingången" inte låter sig göras så enkelt som att man kopplar multimetern till ingången och vrider den till "pF".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-14 17:23

Svante skrev:Är det någon som vet hur kapacitansmätaren i en multimeter typiskt fungerar? Att den fungerar när man mäter en kondensator direkt är väl att vänta, men vad händer om det även finns en resistans eller ännu värre, en induktans?

Jag tror liksom Flint att "att mäta kapacitansen på phonoingången" inte låter sig göras så enkelt som att man kopplar multimetern till ingången och vrider den till "pF".

Frågan är om inte mätaren bortser från resitansen eftersom den är fasfri. Jag vet inte. Bara en tanke. Mätaren mäter väl fasläget på mätsignalen oavsett var den kommer ifrån?

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-07-14 18:48

Lite text från Kina-mätarens manual:
"It is applied with CMOS double-bevel A/D convertor that is automatic in zeroing and polar selection, and makes instruction for beyond measuring range"
Eventuella stavfel kommer från manualen :wink:
Inget kopplingsschema eller annan info alltså.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-14 22:46

Flint skrev:
Svante skrev:Är det någon som vet hur kapacitansmätaren i en multimeter typiskt fungerar? Att den fungerar när man mäter en kondensator direkt är väl att vänta, men vad händer om det även finns en resistans eller ännu värre, en induktans?

Frågan är om inte mätaren bortser från resitansen eftersom den är fasfri. Jag vet inte. Bara en tanke. Mätaren mäter väl fasläget på mätsignalen oavsett var den kommer ifrån?

Om man leker med tanken att mätaren mäter med en sinus (vilket inte alls är säkert) så skulle den kunna ta den reaktiva delen av R + 1/jwC och räkna ut kapacitansen. Då skulle man förutsätta att resistansen och kapacitansen sitter i serie. Man skulle också kunna ta den reaktiva delen av R // 1/jwC = R/jwC / (R+ 1/jwC) = R / (1 + jwRC)= R(1-jwRC)/(1+(wRC)²) vilket ger reaktiva delen -wR²C/(1+(wRC)²) och en annan kapacitans.

Baserat på en enda frekvens kan man alltså inte veta hur stor kapacitansen är om man inte vet hur den är ihopkopplad med motståndet.

Föregående

Återgå till Teknikforum