Chaconne skrev:Jag har själv ett förflutet från branschen dock inte längre. Jag skulle vilja säga att det är mycket svårt att i dag bedriva verksamhet som hifihandlare. Det är ingen slump att det finns försvinnande få affärer kvar mot hur det en gång såg ut.
Kundunderlaget saknas idag på ett sett som nog aldrig skådats tidigare, många saknar idag ljudanläggning. Innan Lehmann kraschen och lågkonjunkturen som följde så var det hyggligt lätt att göra affärer, men efter, var det stopp i många år.
Jag känner inte igen 50% som någon standardmarginal, hade det varit så hade det varit lite enklare att bedriva verksamhet. Branschen är behäftad med en stor mängd prövningar som gängse person inte känner till och det syns även när jag läser i tråden.
På den tiden det begav sig var marginalen på högtalare mellan 35 % och 40 %. Man kunde förhandla sig till viss bonus. Du känner inte igen 50 % som standardmarginal, men på tillbehör var det en standardmarginal. Jag tror t.ex. inte ni jobbade med så lågt som 40 % med Suprakabel. Nu har högtalare och hörlurar hamnat i 50 % trappsteget. Det är bara att vänja sig.
Gå in på allabolag och sök exempelvis på Pause Ljud & Bild AB. Det är offentliga siffror. 2013 och 2014 var usla år i branschen. En siffra du kan titta på är bruttomarginalen som är den genomsnittliga bruttomarginalen på samtliga produkter. 2013 är 39%, 2014 är 36,8 %, 2015 är 42,9 %. Om det är genomsnittsmarginalen inkl TV-försäljning, vad tror du de har för marginal på de högtalare som de pushar på och säljer? Jag vet.
Med tanke på att deras soliditet var negativ år 2014, vilket innebär att deras kapital var förbrukat d v s negativt eget kapital, och att deras soliditet år 2015 var positivt, vilket innebär att bolaget är positivt och sunt, så får man nog leva med att butiker är med nöd tvungna att ligga på över 40 % i genomsnittsmarginal för att överleva. Man kan också titta på att vinstmarginalen endast är någon procent och det är egentligen för lågt.
Att som Alexi och Bamsefar resonera på deras sätt är i detta fall fullkomligt verklighetsförvrängt. Jag är till och med förvånad över hur långt från verkligheten de resonerar.
Vad gäller Audio Consept så är deras bolag inte Aktiebolag och därför inte offentlig handling, men de har samma förutsättningar som Pause att överleva. Audio Consept har betydligt lägre genomsnittlig lageromsättning och bör därför ha ännu högre marginal för att överleva. De har dock mindre antal anställda. Det medför dock att de får jobba häcken av sig och jobba den mängd tid som ingen av er ens skulle drömma om, annat än i mardrömmar med slaveri på tapeten. Skall en verksamhet betraktas som sund affärsidé så bör varje anställds tid, inklusive företagsägare, vara 40 timmar/vecka. De på Audio Consept jobbar nog minst det dubbla. De verkar trivas med sitt jobb och har fördelen att som kunna umgås med sin kära via jobbet.
Tittar man på Alingsås Hifi-Consult Aktiebolag på alla bolag så ser man att de har en genomsnittlig bruttomarginal på 42,9 % och de har legat över 40 % och även på 45 %. Därav positiva bokslut och hög soliditet. Deras omsättning är dock under hälften av vad jag trodde.
Sedan finns Ultimate Sound & Music USM Aktiebolag i Vimmerby. De importerar ingen hifi utan köper allt från svenska distributörer. De har en genomsnittlig bruttomarginal på 27-30 % och redovisar ingen förlust så de visar att det är möjligt att jobba med lägre marginal. Dock känner jag ägaren Jörgen Nilsson och han jobbar häcken av sig och får slita hårt för att få butiken att gå runt. Förutom han själv har han 1 anställd. Deras personalkostnad och hyreskostnad är bråkdelen av Pause Ljud & Bilds och även hans marknadsföringskostnad. I alla dessa butiker jobbar eldsjälar som sliter hårt och att de skulle klara sig på 20-30 % marginal på högtalare skulle de nog uppleva som ett hån. De bedriver ingen hobbyverksamhet utan de får slita för sitt levebröd.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.