Lönsamt att producera högtalare i Sverige?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ante_77

Re: Lönsamt att producera högtalare i Sverige?

Inläggav ante_77 » 2016-07-16 12:25

Bamsefar skrev:50% marginal för ett par högtalare i slutledet? Är det ens sant? Det gör att t.ex. Wilson Audio för 300.000 alltså bara kostar 150.000 i inköp och därmed en vinst på 150.000 enbart för säljaren - det låter som ocker och lurendrejeri....

Nej, det är där staten kommer in och tjänar 60k rakt av. Sedan lönekostnaden och arbetsgivaravgiften till den som sålde.

Tjoflöjt så tjänade staten 140k och försäljaren ska vara glad om han får 10k i näven

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 12:31

rikkitikkitavi skrev:Jag skulle inte säga att utvecklimgskostnaderna för en dyrare säng är lägre än för högtalare, men prosuktionskostnaden är betydligt högre än 1250 kr/st.

Bara materialet täcker denna kostnaden (skruv, bult, virke, lim, tyg , stålfjädrar skum)

Och tillverkning, well ihopmontering av delar som tillverkats i Baltikum, Polen, Kina, Portugal är närmare sanningen.

Ungefär som högtalare tillverkade i Sverige då.
Min farsa jobbade på en dyrsängstillverkare i femton år.

Åtminstone förr var marginalen 50 % eller mer i detaljistled i möbelbranschen om detaljister hade varulager. För sängar, soffor och fåtöljer blir det fysiskt stora varulager och är man i Stockholms Centrum med stort varulager så blir det en stor hyreskostnad. I möbelbranschen hoppar man över distributionsledet. Logistiken kostar dock. IKEA förändrade hela branschen. Det är direktförsäljning med optimerad logistik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-16 12:35

50% rabatt för demoparet tycker jag låter helt rimligt om butiken måste köpa loss dem och 20-30% på de högtalarna man sedan säljer.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 12:58

@ Alexi: ingen handlare har lägre marginal än 35 % på högtalare. Ingen handlare promotar högtalare under 45% marginal.

Jag tror många på forumen har en naiv bild hur verkligheten ser ut. Ta t.ex. de stora drakarna Media Markt och Elgiganten. De har t.ex. 180 dagars full returrätt. De jobbar med långa kredittider och det kostar 500 tusen kr i uppläggningsavgift att ens få börja sälja dit. Med stora kända märken är det lättare. Stora detaljister vet sin makt idag. Små detaljister inom High End direktimporterar egna märken och får därigenom högre marginal. Säljer man till sådana butiker och vill att de även promotar det de inte är agent eller distributör för så duger inte lägre marginaler än på det som butikerna direktimporterar. Även med samma marginal har man en nackdel eftersom butikerna äger det de direktimporterar och de riskerar inte priskonkurrens från andra butiker.

Det handlar om vem som tar risk. Risk och investeringar kostar mycket. Ingen vill ta risk, men någon måste agera bank om det skall finnas varulager och då måste någon stå för varulagret. Varulagret får heller inte tappa i värde såsom exempelvis det blev med platta TV där priserna nedjusterades varje månad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 13:03

Naivt var ordet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 13:24

För att ytterligare ge en lite bättre inblick och förståelse så kan jag säga att handlare kan jobba med 20-25 % marginal. Då kan de ju säga att de bara har jättelåg marginal.

... Istället jobbar man med bonussystem som i slutändan ger 50 % marginal. Då kan man både visa och säga att man inte tjänar pengar på det man säljer. Jättebra. Dock är det så att det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna.

Priserna måste ändock anpassas till 50% marginal.

Mvh
Peter

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 15:19

Jag har själv ett förflutet från branschen dock inte längre. Jag skulle vilja säga att det är mycket svårt att i dag bedriva verksamhet som hifihandlare. Det är ingen slump att det finns försvinnande få affärer kvar mot hur det en gång såg ut.
Kundunderlaget saknas idag på ett sett som nog aldrig skådats tidigare, många saknar idag ljudanläggning. Innan Lehmann kraschen och lågkonjunkturen som följde så var det hyggligt lätt att göra affärer, men efter, var det stopp i många år.
Jag känner inte igen 50% som någon standardmarginal, hade det varit så hade det varit lite enklare att bedriva verksamhet. Branschen är behäftad med en stor mängd prövningar som gängse person inte känner till och det syns även när jag läser i tråden.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 15:50

Det kan ju vara så att kedjor och affärer med licensavtal har så stora marginaler, men jag har inte sett det under alla mina år i butik.

Mvh

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-16 16:12

Eftersom Peter har erfarenhet i nutid och mina kunskaper har blivit några år så kan jag nog faktiskt tro att utgångspunkten är runt 50% marginal.
Det är verkligen inte så att kundantalet växer explosionsartat. Så kostnader finns för ganska många dagar då folk inte handlar HiFi, typ större delen av tiden då det är >+15°C i detta landet. På sommaren köper man lite Blutooth-högtalare och surfplattor och lite alla möjliga grejor hos Elgiganten och liknande affärer.
När det gäller högtalare så kan man ju räkna med att de finns i ett antal olika finishar så säljer man ett par så är det stor chans att man inte har dom i lager om det är lite kostsammare saker. Och sen är det ju så att folk springer runt och prutar så chansen är mycket stor att en affär görs upp med rabatter och/eller möjligen inbyten. Så risken är stor att man skaffar sig en hyllvärmare där en stor del av vinsten kanske sitter. I värsta fall sitter mer än vinsten fast i inbytet så att man får lägga ut momspengar istället för att få in några direkt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-16 16:22

Slutsats - direktförsäljning från nätet från tillverkaren själv.

Då blir min gamla tanke på demo-ställen utan försäljning avdammad igen. Någonstans att gå och få lyssna på vad man är intresserad av, utan att den som sköter stället skall ha några ekonomiska incitament från ett märke till ett annat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 16:35

Chaconne skrev:Jag har själv ett förflutet från branschen dock inte längre. Jag skulle vilja säga att det är mycket svårt att i dag bedriva verksamhet som hifihandlare. Det är ingen slump att det finns försvinnande få affärer kvar mot hur det en gång såg ut.
Kundunderlaget saknas idag på ett sett som nog aldrig skådats tidigare, många saknar idag ljudanläggning. Innan Lehmann kraschen och lågkonjunkturen som följde så var det hyggligt lätt att göra affärer, men efter, var det stopp i många år.
Jag känner inte igen 50% som någon standardmarginal, hade det varit så hade det varit lite enklare att bedriva verksamhet. Branschen är behäftad med en stor mängd prövningar som gängse person inte känner till och det syns även när jag läser i tråden.

På den tiden det begav sig var marginalen på högtalare mellan 35 % och 40 %. Man kunde förhandla sig till viss bonus. Du känner inte igen 50 % som standardmarginal, men på tillbehör var det en standardmarginal. Jag tror t.ex. inte ni jobbade med så lågt som 40 % med Suprakabel. Nu har högtalare och hörlurar hamnat i 50 % trappsteget. Det är bara att vänja sig.

Gå in på allabolag och sök exempelvis på Pause Ljud & Bild AB. Det är offentliga siffror. 2013 och 2014 var usla år i branschen. En siffra du kan titta på är bruttomarginalen som är den genomsnittliga bruttomarginalen på samtliga produkter. 2013 är 39%, 2014 är 36,8 %, 2015 är 42,9 %. Om det är genomsnittsmarginalen inkl TV-försäljning, vad tror du de har för marginal på de högtalare som de pushar på och säljer? Jag vet.

Med tanke på att deras soliditet var negativ år 2014, vilket innebär att deras kapital var förbrukat d v s negativt eget kapital, och att deras soliditet år 2015 var positivt, vilket innebär att bolaget är positivt och sunt, så får man nog leva med att butiker är med nöd tvungna att ligga på över 40 % i genomsnittsmarginal för att överleva. Man kan också titta på att vinstmarginalen endast är någon procent och det är egentligen för lågt.

Att som Alexi och Bamsefar resonera på deras sätt är i detta fall fullkomligt verklighetsförvrängt. Jag är till och med förvånad över hur långt från verkligheten de resonerar.

Vad gäller Audio Consept så är deras bolag inte Aktiebolag och därför inte offentlig handling, men de har samma förutsättningar som Pause att överleva. Audio Consept har betydligt lägre genomsnittlig lageromsättning och bör därför ha ännu högre marginal för att överleva. De har dock mindre antal anställda. Det medför dock att de får jobba häcken av sig och jobba den mängd tid som ingen av er ens skulle drömma om, annat än i mardrömmar med slaveri på tapeten. Skall en verksamhet betraktas som sund affärsidé så bör varje anställds tid, inklusive företagsägare, vara 40 timmar/vecka. De på Audio Consept jobbar nog minst det dubbla. De verkar trivas med sitt jobb och har fördelen att som kunna umgås med sin kära via jobbet.

Tittar man på Alingsås Hifi-Consult Aktiebolag på alla bolag så ser man att de har en genomsnittlig bruttomarginal på 42,9 % och de har legat över 40 % och även på 45 %. Därav positiva bokslut och hög soliditet. Deras omsättning är dock under hälften av vad jag trodde.

Sedan finns Ultimate Sound & Music USM Aktiebolag i Vimmerby. De importerar ingen hifi utan köper allt från svenska distributörer. De har en genomsnittlig bruttomarginal på 27-30 % och redovisar ingen förlust så de visar att det är möjligt att jobba med lägre marginal. Dock känner jag ägaren Jörgen Nilsson och han jobbar häcken av sig och får slita hårt för att få butiken att gå runt. Förutom han själv har han 1 anställd. Deras personalkostnad och hyreskostnad är bråkdelen av Pause Ljud & Bilds och även hans marknadsföringskostnad. I alla dessa butiker jobbar eldsjälar som sliter hårt och att de skulle klara sig på 20-30 % marginal på högtalare skulle de nog uppleva som ett hån. De bedriver ingen hobbyverksamhet utan de får slita för sitt levebröd.

Med vänlig hälsning
Peter

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 17:02

Hejsan Peter,

Självklart har tillbehör som kabel högre marginal. Jag hade god insikt i våra marginaler på de högtalare vi sålde och ingen hade ens i närheten av 50 % marginal.

Mvh

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 17:04

Harryup skrev:Eftersom Peter har erfarenhet i nutid och mina kunskaper har blivit några år så kan jag nog faktiskt tro att utgångspunkten är runt 50% marginal.
Det är verkligen inte så att kundantalet växer explosionsartat. Så kostnader finns för ganska många dagar då folk inte handlar HiFi, typ större delen av tiden då det är >+15°C i detta landet. På sommaren köper man lite Blutooth-högtalare och surfplattor och lite alla möjliga grejor hos Elgiganten och liknande affärer.
När det gäller högtalare så kan man ju räkna med att de finns i ett antal olika finishar så säljer man ett par så är det stor chans att man inte har dom i lager om det är lite kostsammare saker. Och sen är det ju så att folk springer runt och prutar så chansen är mycket stor att en affär görs upp med rabatter och/eller möjligen inbyten. Så risken är stor att man skaffar sig en hyllvärmare där en stor del av vinsten kanske sitter. I värsta fall sitter mer än vinsten fast i inbytet så att man får lägga ut momspengar istället för att få in några direkt.

/Harryup

Min erfarenhet som baseras i nutid säger mig att om du är obunden butik så är de flesta högtalare marginalsatta betydligt under 50%

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 17:08

Chaconne skrev:Hejsan Peter,

Självklart har tillbehör som kabel högre marginal. Jag hade god insikt i våra marginaler på de högtalare vi sålde och ingen hade ens i närheten av 50 % marginal.

Mvh

Så var det på den tiden. Idag är det inte så längre. Elektronik har lägre marginaler och drar ner den genomsnittliga bruttomarginalen. Högtalare, tillbehör och hörlurar (utom Bose) drar upp den. TV sänker marginalen totalt.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 17:20

petersteindl skrev:
Chaconne skrev:Hejsan Peter,

Mvh

Så var det på den tiden. Idag är det inte så längre. Elektronik har lägre marginaler och drar ner den genomsnittliga bruttomarginalen. Högtalare, tillbehör och hörlurar (utom Bose) drar upp den. TV sänker marginalen totalt.

Jag bidrar bara med erfarenhet från den butik jag arbetade i, hyggligt nyligen, inte alla butiker, jag har inte insikt hur andra har det.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 17:25

Jag tror också många underskattar hur lång tid det faktiskt tar i anspråk att sälja en komplett anläggning. Det var ytterst sällan det kom i någon och sa att jag vill ha den och den förstärkaren, dacen osv. Utan det var ofta frågan om en mycket långdragen affär, med flertalet bokade demonstrationer i butik, många hemlån, flertalet telefonsamtal och Installation hemma hos kund.Ju mer kostsam anläggningen var desto längre tog affären. Vid installationer från nybygge kunde det ta mer än ett år från ax till limpa. Sådant måste också tas i beaktan, man kan inte bara stirra sig blind på en marginal.

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 17:28

Chaconne skrev:
Harryup skrev:Eftersom Peter har erfarenhet i nutid och mina kunskaper har blivit några år så kan jag nog faktiskt tro att utgångspunkten är runt 50% marginal.

/Harryup

Min erfarenhet som baseras i nutid säger mig att om du är obunden butik så är de flesta högtalare marginalsatta betydligt under 50%

Mvh

Så är det. Det jag pratar om är de högtalare som säljs i butik, inte om de som finns i butik. Butiker kan antingen importera själv eller tillverka eller få specialrabatt från distributör. Allt detta ger ung 50 % marginal.

Om en butik har 10 högtalarmärken så säljer butiken 3 av dessa varumärken. De andra 7 tillsammans står för mindre än 10 % av omsättningen i den specifika butiken. Så är det i de flesta hifibutiker jag kommit i kontakt med under årens lopp. Vill man vara 1:a så måste man ge marginal utöver vad de andra ger. Vill man vara 2:a så duger det med lite bättre än de andra. Vill man vara 3:a så kan det gå med samma som de andra d v s 37-40 %, men man bör ligga 1-2 % bättre eller ge marknadsföringsbidrag. Men det är meningslös sysselsättning att ligga bland de andra 7 varumärkena. Därför är 50 % marginal det som måste ges för att få försäljning i butiken. De mycket kända och större varumärkena som för tillfället har drag under galoscherna behöver inte ge sådan marginal, men nykomlingar och udda märken kommer helt enkelt inte in i de intressanta butikerna utan att öka butikernas bruttomarginal.

I USA är det än värre. Där får du dessutom betala hyra för de kvadratmeter dina produkter tar i anspråk förutom duktigt med marginal. Ofta får man betala cash för att komma in med produkter i butiken. Det har ändrat sig på de senaste 4 åren.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 17:30

Chaconne skrev:Jag tror också många underskattar hur lång tid det faktiskt tar i anspråk att sälja en komplett anläggning. Det var ytterst sällan det kom i någon och sa att jag vill ha den och den förstärkaren, dacen osv. Utan det var ofta frågan om en mycket långdragen affär, med flertalet bokade demonstrationer i butik, många hemlån, flertalet telefonsamtal och Installation hemma hos kund.Ju mer kostsam anläggningen var desto längre tog affären. Vid installationer från nybygge kunde det ta mer än ett år från ax till limpa. Sådant måste också tas i beaktan, man kan inte bara stirra sig blind på en marginal.

Mvh

Jo, men det är ju just den långa tiden det tar i anspråk som bidrar till att butiker behöver högre marginal. Ju lägre varulageromsättning desto högre marginal behövs.

Med vänlig hälsning
Peter

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 17:56

petersteindl skrev:
Chaconne skrev:

/Harryup

Mvh

Så är det. Det jag pratar om är de högtalare som säljs i butik, inte om de som finns i butik. Butiker kan antingen importera själv eller tillverka eller få specialrabatt från distributör. Allt detta ger ung 50 % marginal.

Om en butik har 10 högtalarmärken så säljer butiken 3 av dessa varumärken. De andra 7 tillsammans står för mindre än 10 % av omsättningen i den specifika butiken. Så är det i de flesta hifibutiker jag kommit i kontakt med under årens lopp. Vill man vara 1:a så måste man ge marginal utöver vad de andra ger. Vill man vara 2:a så duger det med lite bättre än de andra. Vill man vara 3:a så kan det gå med samma som de andra d v s 37-40 %, men man bör ligga 1-2 % bättre eller ge marknadsföringsbidrag. Men det är meningslös sysselsättning att ligga bland de andra 7 varumärkena. Därför är 50 % marginal det som måste ges för att få försäljning i butiken. De mycket kända och större varumärkena som för tillfället har drag under galoscherna behöver inte ge sådan marginal, men nykomlingar och udda märken kommer helt enkelt inte in i de intressanta butikerna utan att öka butikernas bruttomarginal.

I USA är det än värre. Där får du dessutom betala hyra för de kvadratmeter dina produkter tar i anspråk förutom duktigt med marginal. Ofta får man betala cash för att komma in med produkter i butiken. Det har ändrat sig på de senaste 4 åren.

Med vänlig hälsning
Peter

De flesta kunder vill ju ha drag under galoscherna alternativet, och brukar var väldigt tveksamma till nya och okända märken som ger butiken högre marginaler. Jag kommer ihåg att jag var förvånad över att kunderna valde det märke det kände igen, framför det märke de tyckte lät bäst. Ett fenomen som återkom ofta. Exemplet avser högtalare med samma marginal. Slutsatsen är väl att reklam och recensioner i pressen trumfar den egna upplevelsen. Naturligtvis inte alltid, men i min erfarenhet, förbluffande ofta.

Mvh

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 18:03

Nattlorden skrev:Slutsats - direktförsäljning från nätet från tillverkaren själv.

Då blir min gamla tanke på demo-ställen utan försäljning avdammad igen. Någonstans att gå och få lyssna på vad man är intresserad av, utan att den som sköter stället skall ha några ekonomiska incitament från ett märke till ett annat.

Det senare exemplet är nog något vi kommer se mer av i framtiden. Att generalagenten själv har ett showroom. Jag tror att butikerna kommer få allt mer svårt att ha lite dyrare hifi på demo.

Direktförsäljningen är självklart bra för konsumenten, men leder till att snart finns det inga butiker kvar.

Tyvärr är det många konsumenter som får en demo på ett par timmar, hemlån och service av butiken, för att sedan tacka för kaffet och handla där det är billigast på nätet, vilket naturligtvis står dem fritt att göra, men det leder åter igen till butiksdöd, något vi såg mycket av ett par år sedan. Frågan hur många butiker som överlever 5-10 år till?

Mvh

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-16 18:11

Chaconne skrev:
petersteindl skrev:
Chaconne skrev:

Mvh

Med vänlig hälsning
Peter

De flesta kunder vill ju ha drag under galoscherna alternativet, och brukar var väldigt tveksamma till nya och okända märken som ger butiken högre marginaler. Jag kommer ihåg att jag var förvånad över att kunderna valde det märke det kände igen, framför det märke de tyckte lät bäst. Ett fenomen som återkom ofta. Exemplet avser högtalare med samma marginal. Slutsatsen är väl att reklam och recensioner i pressen trumfar den egna upplevelsen. Naturligtvis inte alltid, men i min erfarenhet, förbluffande ofta.

Mvh

Drag under galoscherna är inte inne alls nu, osynligt ska det vara :roll: Men du har fullkomligt rätt i det du skriver att kunderna väljer hellre kända märken som är inarbetade' på den svenska marknaden och som helst också då fått bäst i test i någon tidning sedan om något annat låter bättre är inte det viktigaste. Har många gånger hört av butiker att det är svårt att sälja märken som inte funnits på den svenska marknaden länge. Kommer särskilt ihåg någon modell ifrån Infinity när de var på väg utför som fick bäst i test och som såldes mycket av, men bra lät de inte när man jämförde emot annat i liknande prisklass. En gammal jobb kollega gick på niten och när jag upplysta om att det finns mycket annat som låter bättre så tog det inte lång tid innan de bytes ut.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-07-16 18:18

FBK skrev:
Chaconne skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Mvh

Drag under galoscherna är inte inne alls nu, osynligt ska det vara :roll: Men du har fullkomligt rätt i det du skriver att kunderna väljer hellre kända märken som är inarbetade' på den svenska marknaden och som helst också då fått bäst i test i någon tidning sedan om något annat låter bättre är inte det viktigaste. Har många gånger hört av butiker att det är svårt att sälja märken som inte funnits på den svenska marknaden länge. Kommer särskilt ihåg någon modell ifrån Infinity när de var på väg utför som fick bäst i test och som såldes mycket av, men bra lät de inte när man jämförde emot annat i liknande prisklass. En gammal jobb kollega gick på niten och när jag upplysta om att det finns mycket annat som låter bättre så tog det inte lång tid innan de bytes ut.

Tjena FBK,

jag tolkade att Peter menade med drag under galoscherna för stunden den produkt som är hetast, tex i ett test av känd press.
Och visst är det så att anläggningarna blir allt mindre, många hade väldigt orealistiska förväntningar när de var inne i butiken. Det skulle vara ytte pytte litet fick inte synas, och man skulle känna en hästspark i bröstet av basen, fylla ett rum på 50 kvm och inte kosta mer en fem tusen. En önskan som är lite knivig att förverkliga.

Mvh

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-16 18:26

Utvecklingen letar nya vägar och stänger till gamla som inte fungerar längre. Alla inblandade från tillverkare till slutkund får vänja sig, eller låta bli.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 18:35

Flint skrev:Utvecklingen letar nya vägar och stänger till gamla som inte fungerar längre. Alla inblandade från tillverkare till slutkund får vänja sig, eller låta bli.

Precis. Marknaden i och med Internet har helt förändrats på de senaste åren och kommer fortsatt att förändras. Nya marknader växer fram och gamla dör. Nya marknadsföringsknep ser dagens ljus.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-07-17 16:17

petersteindl skrev:
Flint skrev:Utvecklingen letar nya vägar och stänger till gamla som inte fungerar längre. Alla inblandade från tillverkare till slutkund får vänja sig, eller låta bli.

Precis. Marknaden i och med Internet har helt förändrats på de senaste åren och kommer fortsatt att förändras. Nya marknader växer fram och gamla dör. Nya marknadsföringsknep ser dagens ljus.

Så är det och så har det nog alltid varit (mer eller mindre). Ett uppenbart problem med alla varianter är då kunderna inte ids (eller inser värdet av att) informera sig tillräckligt inför sina inköp och mer eller mindre följdaktligen sitter med ett undermåligt presterande system. Möjligen till en förhållandevis låg absolut kostnad, men ändå underpresterande i förhållande till målbild och prestanda per insatt krona.

För att nämna ett exempel på vad jag uppfattar är undervärderat bland dagens kunder så skulle jag vilja lyfta fram installationskompetens (hur rummet utformas och hur högtalarna samspelar på bästa sätt med rummet, hur utrustningen kopplas och vilka möbler som är bra att ställa hifi-utrustning på/i). Här rör det sig inte om stora utgifter utan mest om att göra ett flertal mindre signifikanta val, som tillsammans ger en nämnbar påverkan på hur bra en anläggning presterar.

Att läsa tidningar eller nät-forum ger (enligt min mening) inte tillräcklig erfarenhet för att göra ovanst. på ett nöjaktigt sätt och att köpa hifi via nätet, få det hemskickat och att bara packa upp och köra ger lång ifrån de prestanda som bra utrustning kan erbjuda.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-17 20:28

hcl skrev:
petersteindl skrev:

Så är det och så har det nog alltid varit (mer eller mindre). Ett uppenbart problem med alla varianter är då kunderna inte ids (eller inser värdet av att) informera sig tillräckligt inför sina inköp och mer eller mindre följdaktligen sitter med ett undermåligt presterande system. Möjligen till en förhållandevis låg absolut kostnad, men ändå underpresterande i förhållande till målbild och prestanda per insatt krona.

För att nämna ett exempel på vad jag uppfattar är undervärderat bland dagens kunder så skulle jag vilja lyfta fram installationskompetens (hur rummet utformas och hur högtalarna samspelar på bästa sätt med rummet, hur utrustningen kopplas och vilka möbler som är bra att ställa hifi-utrustning på/i). Här rör det sig inte om stora utgifter utan mest om att göra ett flertal mindre signifikanta val, som tillsammans ger en nämnbar påverkan på hur bra en anläggning presterar.

Att läsa tidningar eller nät-forum ger (enligt min mening) inte tillräcklig erfarenhet för att göra ovanst. på ett nöjaktigt sätt och att köpa hifi via nätet, få det hemskickat och att bara packa upp och köra ger lång ifrån de prestanda som bra utrustning kan erbjuda.

Fast så har det väl alltid varit. Att folk köpt "häftiga" grejor för att de ser just häftiga ut och missat att de kunnat få bättre ljud per krona om de köpt mindre coola grejor, men mer välljudande. Det är inte många som har möjlighet att jämföra särskilt många produkter/produktkombinationer i en känd lyssningsmiljö. Alltså blir det en chansning, mer eller mindre välinformerad givetvis. Själv hade jag bara tur som ramlade på Carlsson o NAD 208, hade jag vunnit på Stryktipset istället hade jag kanske köpt Krell och Wilson för många fler kronor, utan att få mer välljud...
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi