Alexi skrev:Jag har tänkt mig en delning mellan toppar och basar ganska högt i frekvens men flackt, ungefär så som bs60 är delade mot pi60, men topparna behöver inte följa med lika lågt.Johan_Lindroos skrev:På något sätt vill du ha dem som "infra" alltså att de ska spela ned till under 20 Hz, eller?Nej det tänker jag inte, det var mer ett skämt. Men man vet aldrig vad som händer i framtidenJohan_Lindroos skrev:Men du skriver också att du tänker dela helheten av system, jag förmodar typ vid 80 Hz mot ett ytterligare annat basmodulsystem?
Jag börjar misstänka att du inte läst mitt första inlägg? Dels är det en plats jag redan provat ut som fungerar bra. Dels ska de delas så högt att det är fördelaktigt att de står nära.Johan_Lindroos skrev:Men varför tycker du att du vill ha detta märkliga basstödssystem så nära topparna? Hur har du resonerat? Jag funderar väl så att du placerar basstödstornet på den plats där den akustiskt sett låter bäst.Behov och behov, det är ju kul att bygga något annorlunda också. Jag tror det här kommer passa mitt behov perfekt.Johan_Lindroos skrev:Har du verkligen undersökt OM du är i behov av basstöd?
Nu pratar vi om totalt 9 liter i botten. Orsaken att det blir volym över är för att jag vill ha 3st separata kaviteter och en viss höjd på den understa och då måste lådan bli väldigt komplex eller så blir det utrymme över.Johan_Lindroos skrev:Varför lämna tomma volymer i en låda för bly eller annat, när du tänker använda compoundprincipen? D v s du tar bort volym på ett ställe och tillför onödig volym på ett annat.Isf skulle jag bygga ett vanligt infra X12 system eftersom de ska spela under 80Hz. Men jag vill inte ha ett så stort system just nu och jag tror inte heller jag har behov av det så länge jag bor i lägenhet.Johan_Lindroos skrev:Tänk om du byggde 12 st helt separat bs22 istället (eller färre). Då skulle du kunna placera ut dem där de verkligen gör bäst nytta och med många så skulle de f-n inte dista mycket.
Nej också för att jag tror att det blir bra, kul och något eget. Jag tror det kommer ge mig precis det jag saknar idag.Johan_Lindroos skrev:Vill du ha sådana torn för att... du helt enkelt tycker det är snyggt?Men det är kul att gräva ner sig i detaljer. De andra ser jag som rätt spikat. Lyssna på musik kan jag redan göraJohan_Lindroos skrev:Krångligt att bygga, du har sedan snurrat in dig i smådetaljer som inte är avgörande. Varför inte bygga något enkelt så att du kommer till skott istället och kan lyssna på musik?
TråkmånsJohan_Lindroos skrev:Varför inte bygga riktiga basmoduler?
Jag är på din sida Alexi.
Lek och ha roligt, idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken och då är det försent.