Hej LeoArietis och tack för att du tar tag i ämnet! Mycket glädjande.
LeoArietis skrev:(Jag väljer att numrera styckena)
1. Du har en poäng i att hyrutrustning troligen håller högre kvalité, men uthyraren måste ha marginal och högre kvalité brukar kosta.
Jag är ingen ekonom, men jag är helt för att den som hyr ut ska ha betalt för sitt arbete och de eventuella risker som tas, etc.
LeoArietis skrev:2-3. En anläggning som varit uthyrd kommer troligtvis ha betydligt lägre värde jämfört med en anläggning som varit privatägd. Den extra värdeminskningen måste den som hyr betala för.
Troligtvis, säger du. Då säger jag att om den servats och skötts väl så värderar i alla fall inte jag den särskilt mycket lägre bara för att jag råkar veta dess historia (=att den har varit till glädje för fler än en). Tänker främst på en Ino-högtalare nu, men det gäller nog alla fina mojänger, tror du inte?
LeoArietis skrev:Jag kan tänka mig att den som hyr måste teckna lite längre kontrakt och sedan ha en option att köpa loss med någon sorts förbestämd friköpningssumma.
Det där tyckte jag lät bra.

Fast man bör kunna hyra kortare perioder också - t ex en månad kan vara minsta tid man betalar för (man kan ju lämna tillbaka den tidigare dock).
LeoArietis skrev:3. Ytterst få produkter har så stabila begagnatvärden och att på förhand gissa vilka produkter som erhåller kultstatus är svårt för att inte säga nästan omöjligt. (Har du en fungerande kristallkula?)
Poängen kanske är att de ytterst få produkterna ska bli många fler? Vidare kan man ju hyra ut produkter med redan kultstatus. Man behöver väl ingen kristallkula för att gissa att välskötta Nad 208 (med dawen-designad frontplåt?) och Ino pi60 kommer att glädja väldigt många även om 20-30-... år!
Kultstatus och kultstatus, förresten. Duger det inte att erbjuda riktigt fina apparater med lång livslängd, hög användar-/servicevänlighet och som inte är alltför svåra att tycka om estetiskt? De kommer ju att stå sig, för det allra mesta.
LeoArietis skrev:4. Avbetalning eller lån är och skall vara dyrare än kontant betalning (i en fungerande ekonomi).
Jag förstår mig inte på ekonomi, men litar på att du har rätt.
LeoArietis skrev:5. Orsaken att ingen gör det är att de ekonomiska riskerna är stora jämfört med att sälja... marknaden är nog mycket mindre än du tror och de som hyr går ju till Torn och är med all säkerhet inte speciellt intresserade av att hyra high-end.
De ekonomiska riskerna är övervinnbara. Marknaden är nog mycket större/viktigare än du tror

och jag har varit hos Torn men inte hittat något jag velat ha. (Red.: Förresten är inte heller jag intresserad av High-End (det betyder väl bara dyr-fi?), utan enbart av
HiFi.

)
LeoArietis skrev:Den som hyr ut måste ju förränta sitt kapital (investeringen i apparaterna) och dessutom få riskpremie för de apparater som inte blir uthyrda hela tiden eller som visar sig svårsålda efter hyrestiden.
Efter hyrestiden? Det är ju så långt fram i tiden att man knappt kan överblicka. Då har den väl gjort sitt och ska kasseras/återvinnas. Återigen: Jag är helt för att den som hyr ut ska få något tillbaka! Pengar och uppskattning, till exempel.
(Apparater som inte blir uthyrda ska man inte ha. Och de kan ju inte vara uthyrda jämt - de måste ju få lite kärlek och omtanke (service) också!

)
dawen,
Tack!

Men jag tror att din stereo kanske inte riktigt har den kapacitet som krävs. Menar du verkligen att jag skulle få hyra den? Det var snällt. Hur länge och vad kostar det?
Håkan,
Tack!

Men jag tycker att det låter lite dyrt, nej ganska mycket, faktiskt - några tiopotenser, typ!
Mvh E*
Red.: Endast kodfel.