Kan man hyra en musikanläggning av någon?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Kan man hyra en musikanläggning av någon?

Inläggav E » 2006-01-04 13:01

Kära Faktiskt-läsare!

Hoppas att ni har haft en trivsam och rolig jul- och nyårshelg! Det har jag haft. :)

Hörni! :P

Om man har en idé som kräver en riktigt kompetent musikanläggning men avskräcks av kostnaden för inköp av en sådan, då kan förstås tanken dyka upp: Kan man hyra en musikanläggning? (Det gjorde den i alla fall för mig! :o :wink: )

Det handlar ju inte om några slit och släng-produkter, precis. Snarast tvärtom: Så vitt jag vet är livslängden på till exempel ett Ino-system mycket god - mycket bättre än på en bil i alla fall. Att kunna hyra verkar därför ganska rimligt. Jag skulle faktiskt utan tvekan köpa eller hyra ett tidigare uthyrt/begagnat Ino-system, i synnerhet om det använts med förnuft och varit på mätkontroll.

Månne hyr Ino Audio rentav själva ut? Men slutsteg, fonogram-maskiner och annat behövs också. :)

Att kunna hyra sin musikanläggning kan ju vara högintressant även för många andra, exempelvis de som flyttar/planerar att flytta ofta och därför behöver förändra sin anläggning ibland, eller de som tror att de kan komma att vilja uppgradera. Eller?

Tacksam för alla tips!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-04 15:34

Hela 50 pers har läst ämnet (minus några som kanske läst flera gånger) och ingen har något att säga? :(

Äsch, förlåt, jag ska inte vara så otålig... :oops:

Mvh E*

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-04 15:54

pa, disco och party anläggningar finns ju att hyra lite varstans...men nån hifi anläggning har jag aldrig sett....men med tanke på vad dom brukar ta ut i hyra för en pa anläggning så tror jag inte att hyra en hifianläggning skulle vara direkt prisvärt)får oftast så lär man ju inte bara hyra en hifianläggning över helgen, som oftast är fallet men en pa anläggning).....tror det skulle vara billigare att köpa på avbetalning alternativt låna pengar på banken till en anläggning...dessutom får du ju då behälla anläggningen :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-04 16:00

Köpa allt nytt och sedan sälja hela rasket när du inte längre behöver det? Det bör vara ungefär lika kostsamt, eftersom uthyraren måste ha den marginalen.

Och har du inte medlen tillgängliga kontant, finns det en uppsjö banker därute som mer än gärna slänger pengarna efter dig! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-04 16:15

perstromgren skrev:Och har du inte medlen tillgängliga kontant, finns det en uppsjö banker därute som mer än gärna slänger pengarna efter dig! :D

Nej, inte just mig, men tack för tipset.

Vad gäller jämförelsen med PA-/disco-anläggningar, så kanske det är så att dessa slits så mycket att det därför blir dyrt (används i större utsträckning av "våldsamma" personer)? Jag tänker på högklassig HiFi-utrustning som håller för sitt syfte i jag-vet-inte-hur-många-år; den borde ju vara möjlig att hyra ett par år eller så?

Mvh E*

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-04 16:21

perstromgren skrev:Köpa allt nytt och sedan sälja hela rasket när du inte längre behöver det? Det bör vara ungefär lika kostsamt, eftersom uthyraren måste ha den marginalen.

dessutom så misstänker jag att uthyraren vill tjäna lite pengar på det också....så det blir nog billigare att köpa helt klart....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-04 16:40

Thorn kanske :lol: 8)
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-04 17:12

Pioneer hade för länge sedan en anläggning uppbyggd med TAD-element. Jag tror det gick att hyra den.
PA med hög hifikvalitet, typ.
Fanns på mässa i Älvsjö, och spelades demo på i Konserthuset tror jag.
Någon som vet något mer om den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-04 21:27

En PA anläggning för uthyrning är gjord för att tåla tuffa tag, men metallhörn på alla lådor. Fetstora lådor att frakta elektroniken i etc.
Det gör att den faktiskt håller riktigt länge vid uthyrning.
Möjligen går ett eller annat högtalarelement åt ibland, men det är oftast inte så dyra saker som sitter i.
Dessutom så hyrs den oftast för en helg och då är den som hyr beredd att betala ett högt dagspris. Jämför med att hyra bil.

Så vill nog ingen att ens HiFi anläggning skall se ut, så risken för åtmindstånne kosmetiska skador är ganska stor, och troligen vill man hyra den för ganska lång tid (säg från 1 till några år).
Första året faller en anläggning otroligt i pris och några kosmetiska repor gör att den faller ännu mera. En ny anläggning kan i värsta fallet rasa till halva priset på ett år, så detta är priset en kommerciell uthyrare måste ta för att få lönsamhet.
Så antag att du vill hyra en ny anläggning, då måste du vara beredd att betala halva nypriset under första året.
Klarar man att betala det så är det nog klokare att köpa anläggningen på 2-3 års avbetalning i en HiFi butik.

Ett ännu sundare sätt är att köpa en begagnad anläggning som är ungefär det man vill ha för att sedan sälja den när man inte vill ha den. Oftast får du ut ganska nära det pris du köpte grejorna för så kostnaden är minimal. Nackdelen är att du måste ha pengarna eller kunna låna ihop dem.

I analogin med hyra av bil så vet jag flera kompisar som under längre utlandsvistelse har varit på ställen där man kan köpa en begagnad bil och om man sköter den hyfsat bra tills man inte längre behöver den så är man garanterad ett hyfsat pris när man säljer tillbaks den till handlaren.
Något liknande inom HiFi skulle nog fungera. Det närmaste jag har sett i Sverige har dock fått svidande kritik för sin osaklighet på flera forum, så det verkar inte vara helt lätt att driva detta kommerciellt.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-04 22:48

Att hyra utrustning som man använder sällan eller under en begränsad tid (må vara en helg eller något år) är väl det enda hållbara i framtiden? Jag vill kunna hyra min cykel, mitt kylskåp, etc. Det gör ju att tillverkaren/uthyraren bryr sig om livslängden och servicen, i stället för att tillverka slit och släng-skräp. Att det inte ska gå att hyra verkar helt barockt!

Att hyra en cykel bör kosta några hundralappar om året. Att hyra en förstklassig HiFi-anläggning några tusenlappar.

Att man tappar halva nypriset redan första året gäller väl knappast högklassig HiFi-utrustning?! 8O Den brukar stå sig i värde rätt bra, om jag inte har fel. Nad 208 och Ino-högtalare åtminstone. Kanske Rotel 10xx-steg och andra erkänt fina produkter också?

Får väl sikta in mig på avbetalning då, men det lär inte gå, åtminstone inte för all utrustning...

Märkligt att ingen tycks hyra ut HiFi. Den som sitter på stålar har en ypperlig chans att göra något gott med dem, och försörja sig på detta! Många skulle bli glada.

Mvh E*

LeoArietis

Inläggav LeoArietis » 2006-01-10 23:18

E skrev:Att hyra utrustning som man använder sällan eller under en begränsad tid (må vara en helg eller något år) är väl det enda hållbara i framtiden? Jag vill kunna hyra min cykel, mitt kylskåp, etc. Det gör ju att tillverkaren/uthyraren bryr sig om livslängden och servicen, i stället för att tillverka slit och släng-skräp. Att det inte ska gå att hyra verkar helt barockt!

Att hyra en cykel bör kosta några hundralappar om året. Att hyra en förstklassig HiFi-anläggning några tusenlappar.

Att man tappar halva nypriset redan första året gäller väl knappast högklassig HiFi-utrustning?! 8O Den brukar stå sig i värde rätt bra, om jag inte har fel. Nad 208 och Ino-högtalare åtminstone. Kanske Rotel 10xx-steg och andra erkänt fina produkter också?

Får väl sikta in mig på avbetalning då, men det lär inte gå, åtminstone inte för all utrustning...

Märkligt att ingen tycks hyra ut HiFi. Den som sitter på stålar har en ypperlig chans att göra något gott med dem, och försörja sig på detta! Många skulle bli glada.

Mvh E*

(Jag väljer att numrera styckena)
1. Du har en poäng i att hyrutrustning troligen håller högre kvalité, men uthyraren måste ha marginal och högre kvalité brukar kosta.

2-3. En anläggning som varit uthyrd kommer troligtvis ha betydligt lägre värde jämfört med en anläggning som varit privatägd. Den extra värdeminskningen måste den som hyr betala för. Jag kan tänka mig att den som hyr måste teckna lite längre kontrakt och sedan ha en option att köpa loss med någon sorts förbestämd friköpningssumma.

3. Ytterst få produkter har så stabila begagnatvärden och att på förhand gissa vilka produkter som erhåller kultstatus är svårt för att inte säga nästan omöjligt. (Har du en fungerande kristallkula?)

4. Avbetalning eller lån är och skall vara dyrare än kontant betalning (i en fungerande ekonomi).

5. Orsaken att ingen gör det är att de ekonomiska riskerna är stora jämfört med att sälja... marknaden är nog mycket mindre än du tror och de som hyr går ju till Torn och är med all säkerhet inte speciellt intresserade av att hyra high-end.

Den som hyr ut måste ju förränta sitt kapital (investeringen i apparaterna) och dessutom få riskpremie för de apparater som inte blir uthyrda hela tiden eller som visar sig svårsålda efter hyrestiden.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 00:36

E: Du kan få hyra min stereo! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-11 00:43

inga problem 50lax/mån så är saken biff skicka ett pm bara :twisted:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 01:59

...medan du kan hyra min för 49 laxar och en öring 8)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-11 02:17

Hej LeoArietis och tack för att du tar tag i ämnet! Mycket glädjande. :)

LeoArietis skrev:(Jag väljer att numrera styckena)
1. Du har en poäng i att hyrutrustning troligen håller högre kvalité, men uthyraren måste ha marginal och högre kvalité brukar kosta.

Jag är ingen ekonom, men jag är helt för att den som hyr ut ska ha betalt för sitt arbete och de eventuella risker som tas, etc.

LeoArietis skrev:2-3. En anläggning som varit uthyrd kommer troligtvis ha betydligt lägre värde jämfört med en anläggning som varit privatägd. Den extra värdeminskningen måste den som hyr betala för.

Troligtvis, säger du. Då säger jag att om den servats och skötts väl så värderar i alla fall inte jag den särskilt mycket lägre bara för att jag råkar veta dess historia (=att den har varit till glädje för fler än en). Tänker främst på en Ino-högtalare nu, men det gäller nog alla fina mojänger, tror du inte?

LeoArietis skrev:Jag kan tänka mig att den som hyr måste teckna lite längre kontrakt och sedan ha en option att köpa loss med någon sorts förbestämd friköpningssumma.

Det där tyckte jag lät bra. :) Fast man bör kunna hyra kortare perioder också - t ex en månad kan vara minsta tid man betalar för (man kan ju lämna tillbaka den tidigare dock).

LeoArietis skrev:3. Ytterst få produkter har så stabila begagnatvärden och att på förhand gissa vilka produkter som erhåller kultstatus är svårt för att inte säga nästan omöjligt. (Har du en fungerande kristallkula?)

Poängen kanske är att de ytterst få produkterna ska bli många fler? Vidare kan man ju hyra ut produkter med redan kultstatus. Man behöver väl ingen kristallkula för att gissa att välskötta Nad 208 (med dawen-designad frontplåt?) och Ino pi60 kommer att glädja väldigt många även om 20-30-... år! :)
  Kultstatus och kultstatus, förresten. Duger det inte att erbjuda riktigt fina apparater med lång livslängd, hög användar-/servicevänlighet och som inte är alltför svåra att tycka om estetiskt? De kommer ju att stå sig, för det allra mesta.

LeoArietis skrev:4. Avbetalning eller lån är och skall vara dyrare än kontant betalning (i en fungerande ekonomi).

Jag förstår mig inte på ekonomi, men litar på att du har rätt. :oops:

LeoArietis skrev:5. Orsaken att ingen gör det är att de ekonomiska riskerna är stora jämfört med att sälja... marknaden är nog mycket mindre än du tror och de som hyr går ju till Torn och är med all säkerhet inte speciellt intresserade av att hyra high-end.

De ekonomiska riskerna är övervinnbara. Marknaden är nog mycket större/viktigare än du tror :wink: och jag har varit hos Torn men inte hittat något jag velat ha. (Red.: Förresten är inte heller jag intresserad av High-End (det betyder väl bara dyr-fi?), utan enbart av HiFi. 8) )

LeoArietis skrev:Den som hyr ut måste ju förränta sitt kapital (investeringen i apparaterna) och dessutom få riskpremie för de apparater som inte blir uthyrda hela tiden eller som visar sig svårsålda efter hyrestiden.

Efter hyrestiden? Det är ju så långt fram i tiden att man knappt kan överblicka. Då har den väl gjort sitt och ska kasseras/återvinnas. Återigen: Jag är helt för att den som hyr ut ska få något tillbaka! Pengar och uppskattning, till exempel. :)
(Apparater som inte blir uthyrda ska man inte ha. Och de kan ju inte vara uthyrda jämt - de måste ju få lite kärlek och omtanke (service) också! :wink: )

dawen,

Tack! :D Men jag tror att din stereo kanske inte riktigt har den kapacitet som krävs. Menar du verkligen att jag skulle få hyra den? Det var snällt. Hur länge och vad kostar det? :P

Håkan,

Tack! :D Men jag tycker att det låter lite dyrt, nej ganska mycket, faktiskt - några tiopotenser, typ!

Mvh E*

Red.: Endast kodfel.
Senast redigerad av E 2006-01-11 03:07, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 02:31

E skrev:jag tror att din stereo kanske inte riktigt har den kapacitet som krävs.

Ok. Du tror fel 8) :wink:

E skrev:Menar du verkligen att jag skulle få hyra den? Det var snällt. Hur länge och vad kostar det? :P

Tja, hur länge vill du hyra den? Dock vill jag ha 3500 i månaden för det. Då ingår inte frakt eller bänk med tillhörande center, plus att jag tänker fota allting och ta betalt för alla eventuella skador.

Du får dock låna skivan jag kommer glömma i spelaren gratis :D

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-11 02:55

dawen skrev:
E skrev:jag tror att din stereo kanske inte riktigt har den kapacitet som krävs.

Ok. Du tror fel 8) :wink:

Nix! Tror jag faktiskt inte - för mig alltså. Kraven är nämligen större och rummet likaså. Eller har du något nytt som jag inte känner till?

dawen skrev:Dock vill jag ha 3500 i månaden för det.

Hur räknar du då? 8O Det måste vara en särdeles fin och dyr anläggning, eller så har den extremt kort livslängd, eller så vill du bara ha orimligt mycket betalt.

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 03:10

E skrev:Nix! Tror jag faktiskt inte - för mig alltså. Kraven är nämligen större och rummet likaså. Eller har du något nytt som jag inte känner till?

I dagsläget spelar jag på pi18 med basmoduler (har fyra, använder bara två p.g.a. placeringsproblem). 2 st 208, Sentec ec8.

E skrev:Hur räknar du då? 8O Det måste vara en särdeles fin och dyr anläggning, eller så har den extremt kort livslängd, eller så vill du bara ha orimligt mycket betalt.

Fin och dyr är den, tycker jag. Orimligt mycket betalt? Det är så mycket jag vill ha för att vara utan min stereo. Ungefär.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-11 03:17

dawen skrev:
E skrev:Nix! Tror jag faktiskt inte - för mig alltså. Kraven är nämligen större och rummet likaså. Eller har du något nytt som jag inte känner till?

I dagsläget spelar jag på pi18 med basmoduler (har fyra, använder bara två p.g.a. placeringsproblem). 2 st 208, Sentec ec8.

Det duger inte på långa vägar. Högtalarna ska ju klara att återge stereofoniska fonogram, utan att för den skull skylta allt för mycket med stereosystemfelen. Det där är väl mer en dubbel-mono-anläggning - lämpligare för (visst) studiobruk? :P 8)

Men tack för erbjudandet, ehuru orimligt dyrt (den blir ju betald på ett år).

Fler?

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 03:23

E: Du är stor i orden för att spela på Tannoy Reveal, eller har du bytt upp dig? Fortfarande Sonabreceiver också?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-11 03:42

Vad har min privata anläggning med saken att göra? :?

Men jag förstår att du vill retas tillbaka. Jag har samma kassa anläggning fortfarande, ja. Men åter till ämnet, tack!

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 03:50

Retas tillbaka? Jag tycker att varken du eller jag retats.

Jag citerar dig:
E skrev:Så vitt jag vet är livslängden på till exempel ett Ino-system mycket god - mycket bättre än på en bil i alla fall. Att kunna hyra verkar därför ganska rimligt. Jag skulle faktiskt utan tvekan köpa eller hyra ett tidigare uthyrt/begagnat Ino-system, i synnerhet om det använts med förnuft och varit på mätkontroll.

Du kunde ha specat att det fanns saker som var viktigare än att det var Ino som gjort grejorna. Rydberg som spelar på pi60s tycker faktiskt att det låter bättre hemma hos mig på en del punkter.

Men, är det så att det är stereosystemets brister som inte ska höras, så sorry.

Vilka är de förresten? På vilket sätt är de hörbara?

Eller överdriver du bara? Vilka Inomodeller har du provlyssnat förresten?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-11 04:24

Nu har vi glidit ifrån ämnet tycker jag (fast jag har ju hjälpt till själv), men jag ska besvara dina frågor.
dawen skrev:Retas tillbaka? Jag tycker att varken du eller jag retats.

Jag har i alla fall retats lite. "Räcker inte på långa vägar" var ju en lätt överdrift, t ex. :wink:

dawen skrev:Jag citerar dig:
E skrev:...

Du kunde ha specat att det fanns saker som var viktigare än att det var Ino som gjort grejorna.

Jaha, gjorde jag inte det? Ber om ursäkt i så fall. Jag har talat om livslängd, högsta kvalitet, service, etc. Ino var bara ett exempel. Jag har frågat om det finns någon som hyr ut riktigt fina musikanläggningar, det är allt. Inte specat något än. Det är ett generellt ämne, nämligen.

dawen skrev:Rydberg som spelar på pi60s tycker faktiskt att det låter bättre hemma hos mig på en del punkter.

Det betvivlar jag inte alls. Berätta gärna vilka punkter, förresten, men kanske i ett annat ämne eller PM. Din anläggning låter säkert förträffligt, men är den den rätta för mitt (inte nödvändigtvis privata) behov? Hur som helst så var den för dyr att hyra. :wink:

dawen skrev:Men, är det så att det är stereosystemets brister som inte ska höras, så sorry.

Vilka är de förresten? På vilket sätt är de hörbara?

Ja, det är inte för studiobruk. Vilka de är är inte jag rätt man att svara på. Jag tror att du kanske kan berätta för mig, snarare än tvärtom? :) Jag har ju inga lyssningserfarenheter av det. Man vill väl undvika att högtalarna talar om var de står, t ex? Regnbågseffekten, etc.

dawen skrev:Eller överdriver du bara? Vilka Inomodeller har du provlyssnat förresten?

Jag tror inte att jag överdriver, ber om ursäkt ifall det låter så. Jag har inte provlyssnat någon modell än, för övrigt.

Åter till ämnet!

Mvh E*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 04:51

E skrev:Jag skulle faktiskt utan tvekan köpa eller hyra ett tidigare uthyrt/begagnat Ino-system, i synnerhet om det använts med förnuft

Du tror att du kan få tag i något dylikt för mindre pengar än vad jag har erbjudit mig? Jag tror inte att du kommer hitta någon som hyr ut faktiskt.

Kul förresten att du uttalar dig med sådan respekt för Ino Audio's produkter, utan att ha lyssnat på en enda av dem. Är inte det en gnutta oseriöst?

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-11 09:21

é! du får nog inrikta dig på att göra som 99% av alla andra hifi-nördar det är ngt som får försakas för denna delen av hemmet också, och det får bli ett evigt bytande tills man nått toppen.
börja med att köpa beggat leta efter bra grejjor pruta och använd därefter.
under den tid du äger den sedan påtalar du dess förträfflighet, och letar samtidigt efter nästa objekt.
säljer din förra stereo och har samtidigt köpt på dig ngt bättre efter några år börjar du komma upp i ligan
grundregel e bara att aldrig hoppa i sidled bara framåt
då kan man säga att du hyr prylarna för den eventuella förräntningen du skulle haft på initialkostnaden
Ola

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Kan man hyra en musikanläggning av någon?

Inläggav majjen04 » 2006-01-11 09:46

[quote="E"]Kära Faktiskt-läsare!

Hoppas att ni har haft en trivsam och rolig jul- och nyårshelg! Det har jag haft. :)

Hej E!

Varför inte lesa en anläggning, dvs du kommer överens om en månadskostnad och ett restvärde. Vill du således ej hyra längre så löser du ut anläggningen med dess restvärde alternativt lämnar tillbaks den.
Undvik vintage "prylar" typ Nad 208, de är gamla, går oftare sönder, dess restvärde är också mycket osäkert.

Jag skulle också begära en kreditupplysning innan jag ev lesade/hyrde ut min anläggning. Du skulle också behöva visa upp ett bevis på en teckande hemförsäkring.

För en anläggning värd 150000 kr skulle jag vilja ha ca: 3000 kr/månad på ett lesingkontrakt på 3 år! Restvärdet skulle sedan bli ca: 55000 kr.

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-11 16:53

För en anläggning värd 150000 kr skulle jag vilja ha ca: 3000 kr/månad på ett lesingkontrakt på 3 år! Restvärdet skulle sedan bli ca: 55000 kr.

Det ger att han betalar 3kkr*36mån=108kkr.
150kkr-108kkr=48kkr.
Med ett restvärde har du fått 55kkr-48kkr=7kkr i ränta.
På 150kkr i 3 år så är detta ca 1.5% i ränta.

Så förutom att du inte tar något betalt för ditt arbete och dina risker så lånar du ut pengar mycket billigare än banker, och troligen till mindre kreditvärdiga personer. Dessutom har du inte något påslag för de månader du kommer att stå med icke uthyrda apparater.
Tyvärr tror jag att dina siffror är så billiga att du kommer att gå i konkurs ganska kvickt.

Eftersom 3500:- per månad ansågs vara allt för dyrt så kan knappast månadskostnaden ökas mycket, alltså måste anläggningens pris sänkas en del.
Räntan på ditt kapital bör jämföras med de krediter som kan fås vid köp av HiFi utrustning på avbetalning. Ett praktiskt exempel från idag: effektiv årsränta 13,07% vid 100.000 kr.

Rimligare värden enligt mig är:
Startvärde 100kkr.
Hyreskostnad 3kkr/månad.
Restvärde efter 3 år 30kkr.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-11 17:22

silvervarg skrev:

Det ger att han betalar 3kkr*36mån=108kkr.
150kkr-108kkr=48kkr.
Med ett restvärde har du fått 55kkr-48kkr=7kkr i ränta.
.

Hur faen räknar du
Inbet.+restvärde-realvärde initialt = faktisk kostnad
dvs
3år x3000x 12 mån =108.000:-
restvärde55.000:-
realvärde 150.000:-
vsv faktisk kostnad= 13.000:- slaget på 3 år
det låter iofs. fortfarande billigt men den takten kan du få räntefritt på de flesta hifiaffärer men det är tveksamt om det finns ngn som vill hänga upp sin ekonomi i tre år på tretusen i månaden
har man så gott om det kan man lika gärna gå på banken och få bättre villkor

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-01-12 00:04

Hej OIA-68!

Den avsedda beräkningen avsåg vad jag vill ha för min reservanläggning!
Glöm ej att det är en synd att ta ränta, rätttrogna muslimer tar ju
t ex inte ett öre i ränta. Således är ca: 3% dyrt.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-12 09:49

Haakan_W skrev:inga problem 50lax/mån så är saken biff skicka ett pm bara :twisted:

Verkar som E får skaffa ett bra metspö :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi