Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-07-23 13:32

RogerGustavsson skrev:Rega-motorn är väl avkopplad från plinten/chassit? Om motorn sitter i sargen och innerchassit är avfjädrat, finns risk att innerchassit roterar en aning, åtminstone om innechassits massa är låg vilket ofta är fallet. Någon presenterade en idé om att innerchassits statiska massa skulle göras stor i förhållande till skivtallriken för att minimera rotationen. Vissa motorer går att montera på det avfjädrade chassit. Jag gjorde en del experimenterande på 80-talet med detta. Tyvärr togs inte några bilder och det kan vara lite svårt beskriva en del av lösningarna.

Minns inte hur det är gjort i Rega men motorn sitter väl i någon gummibussning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-23 17:15

I den som jag hade var motorn upphängd i gummiband/ring, typ rund drivrem . . . typer.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-23 21:30

Pro-Ject 9cc har ju en effektiv massa på 8 - 9 g eller så och med vikten i pickup-huset borta och en lättare motvikt så borde man hamna rätt bra och så körde jag med Super OM-40 tidigare. Trist utan nån form av automatik bara...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-24 19:54

Har lyssnat på Morellos spår och de är lite "grusiga", kan tyda på orena skivor eller för hög friktion mellan spår-nål. Möjligen är den sliten, men jag har också noterat att OM-nålen är lite grusig jämfört med ex SAS-nålen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-25 12:19

Jag lägger upp inspelningar för jämförelse så fort den nya nålen dyker upp.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-25 13:45

Kolla gärna in denna tråd om siloxane:

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... &start=105

Om du har tid med den gamla nålen och en skiva som du vill testa på och mäta bakgrundsbruset, alt spela in före och efter...

Finns på Biltema som "svamp".

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-25 19:55

Om det nu är silikonet som göret . . . kan ju vara det faktum att skivan blir ordentligt rengjord . . . typ.

Men forummedlem Cody gillar ju att tvätta skivor med en blandning av hårschampo å hårbalsam.

Själv så har jag arbetat med silikoner i olika form i mer än 15 bast så jag känner till dess krypförmåga . . . inget som jag vill behandla mina plattor/grammofonnålar/puppar med.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-25 20:07

Här används en mjuk svamp med fingervarmt vatten och yes diskmedel som har ytspänningsnedsättande tensider i sig.
Blöta skivan i vatten och även svampen samt ett par droppar diskmedel på vinylen samt tvätta runt i spåret.
Noggrann avsköljning med samma vattentemperatur.
Därefter en ren mjuk frotte'handduk som man håller i tumgreppet och snurrar plattan runt runt och sedan vänder ett halvt varv och gör samma sak igen.
Plattan blir ren och torr och allt utom rena repor försvinner.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-07-25 20:42

Perfector skrev:Här används en mjuk svamp med fingervarmt vatten och yes diskmedel som har ytspänningsnedsättande tensider i sig.
Blöta skivan i vatten och även svampen samt ett par droppar diskmedel på vinylen samt tvätta runt i spåret.
Därefter en ren mjuk frotte'handduk som man håller i tumgreppet och snurrar plattan runt runt och sedan vänder ett halvt varv och gör samma sak igen.

Fast du lär ju inte komma särskilt djupt i spåren med en svamp, vilket innebär att en del smuts sitter kvar i botten av spåren.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-25 20:52

HenrikTornquist skrev:
Perfector skrev:Här används en mjuk svamp med fingervarmt vatten och yes diskmedel som har ytspänningsnedsättande tensider i sig.

Fast du lär ju inte komma särskilt djupt i spåren med en svamp, vilket innebär att en del smuts sitter kvar i botten av spåren.

Fel, plattan blir ren hela vägen ner i botten på spåret just för att den är mjuk och formbar.
En hård svamp graverar nya spår i plattan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-25 21:30

Laila skrev:Om det nu är silikonet som göret . . . kan ju vara det faktum att skivan blir ordentligt rengjord . . . typ.

Men forummedlem Cody gillar ju att tvätta skivor med en blandning av hårschampo å hårbalsam.

Själv så har jag arbetat med silikoner i olika form i mer än 15 bast så jag känner till dess krypförmåga . . . inget som jag vill behandla mina plattor/grammofonnålar/puppar med.

Klart är att friktionen minskar som är testat, samt att brus och knaster minskar runt 10 dB. Likt våt avspelning. Tror att det har att göra med en yteffekt snarare än rengöring, vilket man också märker när man använder vinylglans i bilen. En ny (polerad) nål brukar liknande effekt jämfört med en sliten, det blir tystare och mindre knaster. SAS-nålen jag har mätte ca 5 dB lägre brusnivå jämfört med OM40 (båda nya nålar), tydande på en lägre friktion (antingen bättre polerad eller bättre passform).

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-07-25 22:48

Perfector skrev:
HenrikTornquist skrev:

Fel, plattan blir ren hela vägen ner i botten på spåret just för att den är mjuk och formbar.

På samma sätt som din handduk når spårens botten och torkar helt torrt? Jo, eller hur...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-25 23:15

Thomas_A skrev:
Laila skrev:Om det nu är silikonet som göret . . . kan ju vara det faktum att skivan blir ordentligt rengjord . . . typ.

Klart är att friktionen minskar som är testat, samt att brus och knaster minskar runt 10 dB. Likt våt avspelning. Tror att det har att göra med en yteffekt snarare än rengöring, vilket man också märker när man använder vinylglans i bilen. En ny (polerad) nål brukar liknande effekt jämfört med en sliten, det blir tystare och mindre knaster. SAS-nålen jag har mätte ca 5 dB lägre brusnivå jämfört med OM40 (båda nya nålar), tydande på en lägre friktion (antingen bättre polerad eller bättre passform).

Har man gjort jämförelsen i en arm så betyder inte det att man testat enbart nålen. Man har testat hur kombinationen spårar också. Men gör man testen på flera olika armar/spelare som är lämpliga kombinationer så börjar man veta något. Om skillnaden består förstås. Vilket den absolut kan göra, men man vet inte det efter test i en arm.

/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-25 23:35

Vad gäller pickup och nål har jag inte testat i flera armar men klart är att SAS-nålen hade betydligt lägre behov av antiskare än OM40 för att vara balanserad. Har inte gjort en spin-down mellan dessa PU för att testa friktion, men för just vinylglans har det en effekt, saxat från annans site där LAST inte hade någon effekt på friktion.

This is a quick test using a 'vinyl gloss', NOT LAST, still it could be interesting to show the result. 10 tests of each.

Spin down only platter+record: 30.3 +- 0.2s.
Spin down dry play : 26.4 +- 0.2s
Spin down with 'gloss' : 29.3 +- 0.3s

Not so bad.
gusten

http://www.audiokarma.org/forums/index. ... 337/page-2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-26 08:45

Perfector skrev:

Inte en en chans att en svamp tränger ned i spårens botten.
Det är lika sannolikt som att en gammal Opel bromsas från 100 kmph på 17 meter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-26 09:17

Morello skrev:
Perfector skrev:

Inte en en chans att en svamp tränger ned i spårens botten.
Det är lika sannolikt som att en gammal Opel bromsas från 100 kmph på 17 meter.

Det gör den inte, de tar 18 meter :-)
Men prova mjuka svampen och resten av mitt recept då istället för att anlägga moteld.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-26 09:46

Fortfarande lika orimligt och det är orimligt att en svamp tränger ned i µ-meterstora spår också.

Men du får säkert med dig större partiklar med svampen, men någon rengäring på djupet är det inte fråga om.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-26 09:57

På den tiden det begav sig för mycket länge sedan så var det analyssprit t.ex. Isopropylalkohol och helst med 1 droppe Kodak vätmedel som användes vid framkallning av film som rekommenderades för rengöring av LP. Detta för att ändra ytspänningen så att alkoholen skulle tränga ner på djupet i skivspåren.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-26 10:04

Jag använder isoproylalkohol blandat med destvatten. Tricket med Kodaks vätmedel har jag hört skall vara mycket effektivt!

Köpte för övrigt en helt ny LP med RHCP "Californication" i Lodnon härom dagen. Det var ett misstag - man har använt samma vansinniga master som till CD'n.
Som tur är kostade den bara 16 pund sterling.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-26 10:08

Thomas_A skrev:Vad gäller pickup och nål har jag inte testat i flera armar men klart är att SAS-nålen hade betydligt lägre behov av antiskare än OM40 för att vara balanserad. Har inte gjort en spin-down mellan dessa PU för att testa friktion, men för just vinylglans har det en effekt, saxat från annans site där LAST inte hade någon effekt på friktion.

This is a quick test using a 'vinyl gloss', NOT LAST, still it could be interesting to show the result. 10 tests of each.

Not so bad.
gusten

På vinyltiden kunde man läsa allmänt att det blev varmt vid avspelning i anläggningsytan mellan nål och vinyl och en aning vinyl då hamnade på nålen ( som var viktig att rengöra) men att det också fungerade som smörjmedel. Kan man tänka sig att vinyldeformationen minskar med lägre friktion vilket kanske inte alltid är enbart positivt. Kan man tänka sig att nålen om friktionen är lägre också kan ha lättare att röra sig i vertikalled? Man sänker ju inte enbart friktionen horisontellt. Kände ingen som använde våt avspelning nån längre stund. Folk kunde testa och det blev bättre. Sen fick man över tiden kladdigare skivor vilket gjorde att man diskade av dom och slutade med våt avspelning. Man körde med borstar i plastarmar för att ta bort smuts och minska statisk elektricitet. Sen bytte man skivspelare och det behövdes inte längre. "Bättre" skivspelare hade i regel mycket mindre problem med "allt" inklusive knäppar och knaster. Jordning av skivtallrikar var ibland ett problem också i kombination med filt eller gummimattor.
/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-07-26 10:28

Morello skrev:Som tur är kostade den bara 16 pund sterling.

Det är ju vanvettigt mycket för en så usel produktion. Den hör nog till något av det sämsta jag hört från det perspektivet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-26 10:42

shifts skrev:
Morello skrev:Som tur är kostade den bara 16 pund sterling.

Det är ju vanvettigt mycket för en så usel produktion. Den hör nog till något av det sämsta jag hört från det perspektivet.

Jag skulle gissa att den hade varit hygglig om Rick Rubin inte hade låtit den vansinneskomprimeras.

Jag får trösta mig med att det stora konvolutet faktiskt är ganska snyggt. Bara det är värt 16 pund sterling!! :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 10:42

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:Vad gäller pickup och nål har jag inte testat i flera armar men klart är att SAS-nålen hade betydligt lägre behov av antiskare än OM40 för att vara balanserad. Har inte gjort en spin-down mellan dessa PU för att testa friktion, men för just vinylglans har det en effekt, saxat från annans site där LAST inte hade någon effekt på friktion.

Not so bad.
gusten

På vinyltiden kunde man läsa allmänt att det blev varmt vid avspelning i anläggningsytan mellan nål och vinyl och en aning vinyl då hamnade på nålen ( som var viktig att rengöra) men att det också fungerade som smörjmedel. Kan man tänka sig att vinyldeformationen minskar med lägre friktion vilket kanske inte alltid är enbart positivt. Kan man tänka sig att nålen om friktionen är lägre också kan ha lättare att röra sig i vertikalled? Man sänker ju inte enbart friktionen horisontellt. Kände ingen som använde våt avspelning nån längre stund. Folk kunde testa och det blev bättre. Sen fick man över tiden kladdigare skivor vilket gjorde att man diskade av dom och slutade med våt avspelning. Man körde med borstar i plastarmar för att ta bort smuts och minska statisk elektricitet. Sen bytte man skivspelare och det behövdes inte längre. "Bättre" skivspelare hade i regel mycket mindre problem med "allt" inklusive knäppar och knaster. Jordning av skivtallrikar var ibland ett problem också i kombination med filt eller gummimattor.
/Harryup

Möjligen stiger temperaturen med 2-3 grader vid nålspetsen, men inte mer.

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 0&start=15

I övrigt finns det redan flera oberoende mätdata och musikfiler som visar en tydlig förbättring av ljudet när man minskar friktionen.

Thomas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-26 11:17

Helt sanslöst att värmemyten lever kvar. Vi talar om några mW (effekten pga friktionskraft) mellan nål och skiva, men nålen ser ju hela tiden "ospelad", kall vinyl då skivan snurrar,varför någon uppvärmning av signifikans aldrig sker.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-26 12:09

Morello skrev:Helt sanslöst att värmemyten lever kvar. Vi talar om några mW (effekten pga friktionskraft) mellan nål och skiva, men nålen ser ju hela tiden "ospelad", kall vinyl då skivan snurrar,varför någon uppvärmning av signifikans aldrig sker.

Utan att veta något om detaljerna tycker inte jag att det vore så himla osannolikt att det skulle kunna bli rejält varmt väldigt lokalt. Kanske är detta för att jag associerar med sträng-stråke där det faktiskt blir så varmt att hartset på stråken smälter kortvarigt. Det finns mycket övertygande bevis för det.

En pickupnål drabbas av mycket mindre effekt, men är å andra sidan mycket mindre.

Temperatur och värme är som bekant helt olika saker.

Så; för att veta hur det är måste det undersökas, och det verkar ju som att ni vet folk som har gjort det. Och då får man tro på de resultaten. Men självklart hur det är är det som sagt inte för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-26 12:15

Den största risken är i innerspåret där omkretsen är liten.
Om man låternålen ligga kvar och gå runt runt så blir det allt varmare tills fragment sätter sig på nålspetsen.
Jag har själv sett bilder på nålar som haft rejält med plast på nålen efter en stunds snurrande i innersta slutspåret.
I början på 80-talet fanns en uppsjö med rengöringsprylar, alltifrån specialsandpapper till vibratorer som fick plasten att lossna.
Så visst kan det bli rejält varmt om förutsättningarna är dom rätta.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 12:21

Svante skrev:
Morello skrev:Helt sanslöst att värmemyten lever kvar. Vi talar om några mW (effekten pga friktionskraft) mellan nål och skiva, men nålen ser ju hela tiden "ospelad", kall vinyl då skivan snurrar,varför någon uppvärmning av signifikans aldrig sker.

Utan att veta något om detaljerna tycker inte jag att det vore så himla osannolikt att det skulle kunna bli rejält varmt väldigt lokalt. Kanske är detta för att jag associerar med sträng-stråke där det faktiskt blir så varmt att hartset på stråken smälter kortvarigt. Det finns mycket övertygande bevis för det.

En pickupnål drabbas av mycket mindre effekt, men är å andra sidan mycket mindre.

Så; för att veta hur det är måste det undersökas, och det verkar ju som att ni vet folk som har gjort det. Och då får man tro på de resultaten. Men självklart hur det är är det som sagt inte för mig.

Vad jag minns från beräkningarna och diskussionerna blir nålen lite varmare eftersom den är konstant utsatt, spåret blir det inte. Men några särkilt höga temperaturökningar rör det sig inte om.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 12:22

Perfector skrev:Den största risken är i innerspåret där omkretsen är liten.
Om man låternålen ligga kvar och gå runt runt så blir det allt varmare tills fragment sätter sig på nålspetsen.
Jag har själv sett bilder på nålar som haft rejält med plast på nålen efter en stunds snurrande i innersta slutspåret.
I början på 80-talet fanns en uppsjö med rengöringsprylar, alltifrån specialsandpapper till vibratorer som fick plasten att lossna.

Har du någon källa på hur varm vinylen blir på detta sätt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-26 12:43

Thomas_A skrev:
Svante skrev:

Vad jag minns från beräkningarna och diskussionerna blir nålen lite varmare eftersom den är konstant utsatt, spåret blir det inte. Men några särkilt höga temperaturökningar rör det sig inte om.

Det måste bli en balans mellan tillförd effekt (P=F*v) och värmeavledningsförmåga i K/W. Misstaget man skulle kunna göra är att anta att hela nålspetsen får samma temperatur, det är inte självklart för mig. Och pratar man om små strukturer kan de hettas upp (och kylas av) extremt snabbt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-26 12:57

Perfector skrev:Den största risken är i innerspåret där omkretsen är liten.

Det är tvärtom eftersom effekten(som genererar värme) blir mindre ju närmare centrum nålen kommer.
Plastavlagringar på nålen är inget bevis för hög temperatur.
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi