Moderator: Redaktörer
paa skrev:Är det någon adapter med I den kombinationen?
Cortado skrev:Hej faktiskt!
Självbyggartrådarna på faktiskt.se är inspirerande och kul att läsa i. Såpass inspirerande att vi (jag och DanNorman) också ville göra en byggtråd där vi försöker bygga en hyfsat enkel högtalare som gemene man kan bygga utan att ha tillgång till avancerade verktyg. Vi har lite idéer om vad vi tycker är en bra högtalare och försöker att sätta upp kvantifierbara, objektiva om än höga mål. Vi ska försöka dokumentera processen så gott det och och uppdatera denna tråd i takt med snedteg och framsteg.
För att göra det enkelt att få tag på alla komponenter så försöker vi hålla oss till sortimentet som finns hos Hifikit. Mest för att slippa handla hos tveksamma Holländare.
Konkreta mål:
Tonkurva on axis:
- 200Hz-15kHz, +/-1dB.
Tonkurvor horisontellt:
- Tonkurva, +/- 15° skall ha tonkurva så lik on axis som möjligt, helst inom +/- 1dB.
- Tonkurvor +/- 15°-45° skall vara jämna och fallande mot höga frekvenser.
Tonkurvor vertikalt:
- 45° uppåt (takreflex) skall vara så jämn som möjligt.
- Diskanthöjd skall vara 850mm.
- Tonkurvan skall inte avvika mer än 1dB inom 0-5°.
Tonkurva under 200Hz:
- Svagt fallande mot låga frekvenser för att med rumsstöd få hyfsat rak tonkurva.
- Hörbar bas <36Hz.
Ljudtryckskapacitet
- Nog för att bli vräkt ur en lägenhet.
Vilka av dessa mål tycker ni är viktiga egenskaper hos en högtalare?
Alla idéer, förslag, pekpinnar och tumregler mottages tacksamt!
dewpo skrev:Vad har ni haft för problem med Holländarna? När jag bygge filter handlade jag både från hifi-kit och loudspeakerfreaks hade inga problem leverans tiden var lite längre men det framgick redan innan beställning att jag valt beställnings varor. Sen finns ju Tyskarna http://www.lautsprechershop.de/ https://www.intertechnik.com/ fast därifrån har jag alldrig handlat...
dewpo skrev:Annars verkar ert projekt väldigt proffsigt såg en bild tidigare i tråden på mätning utomhus vad har ni för mätutrustning när ni mäter?
Cortado skrev:Hej faktiskt!
Självbyggartrådarna på faktiskt.se är inspirerande och kul att läsa i. Såpass inspirerande att vi (jag och DanNorman) också ville göra en byggtråd där vi försöker bygga en hyfsat enkel högtalare som gemene man kan bygga utan att ha tillgång till avancerade verktyg. Vi har lite idéer om vad vi tycker är en bra högtalare och försöker att sätta upp kvantifierbara, objektiva om än höga mål. Vi ska försöka dokumentera processen så gott det och och uppdatera denna tråd i takt med snedteg och framsteg.
För att göra det enkelt att få tag på alla komponenter så försöker vi hålla oss till sortimentet som finns hos Hifikit. Mest för att slippa handla hos tveksamma Holländare.
Konkreta mål:
Tonkurva on axis:
- 200Hz-15kHz, +/-1dB.
Tonkurvor horisontellt:
- Tonkurva, +/- 15° skall ha tonkurva så lik on axis som möjligt, helst inom +/- 1dB.
- Tonkurvor +/- 15°-45° skall vara jämna och fallande mot höga frekvenser.
Tonkurvor vertikalt:
- 45° uppåt (takreflex) skall vara så jämn som möjligt.
- Diskanthöjd skall vara 850mm.
- Tonkurvan skall inte avvika mer än 1dB inom 0-5°.
Tonkurva under 200Hz:
- Svagt fallande mot låga frekvenser för att med rumsstöd få hyfsat rak tonkurva.
- Hörbar bas <36Hz.
Ljudtryckskapacitet
- Nog för att bli vräkt ur en lägenhet.
Vilka av dessa mål tycker ni är viktiga egenskaper hos en högtalare?
Alla idéer, förslag, pekpinnar och tumregler mottages tacksamt!
mawes skrev:Kul tråd, följer! Låg dist vore ju fint också, men det är kanske givet.![]()
mawes skrev:Ni har ju maskiner som gör livet lättare när man bygger lådor så tror ni om att ta fram ett limmaihopsjälv-kit? eller iaf snygga bafflar?
erimos skrev:Ett vildsint förslag från läktaren: 3D-printad baffel med integrerad waveguide?
Man kanske kan printa ett någorlunda tjockt/snyggt skal som man sedan fyller med ... något gjutbart.
Laddar man sen upp CAD-modellen på shapeways kan vem som helst bygga högtalaren med mycket små krav på verktyg.
PappaBas skrev:Har ni Hål eller slitsar runt röret på mitten och sedan filt ovanpå?Paa gjorde väl en hel del med det.
Enda är väl att man måste laborera lite med längden för avstämningen ändras.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 237 gäster