FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2016-08-03 19:06

Vi har faktiskt en att offra.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-03 22:36

Det är intressant att WG300 tillsammans med DT300, diskanten wg:n är gjord för, mäter så här:

DT-300_WG-300_FR.gif
DT-300_WG-300_FR.gif (26.36 KiB) Visad 22648 gånger
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-04 18:25

The long(?) search is over!

Jag tror vi hittat en tillräckligt bra waveguide-diskantkombo nu. Det är WG300 med Vifa XT25BG60 monterad. Hifikit har Scan-speak-varianter av den, som borde funka lika bra. http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/diskant/discovery-r2604833000 tex.

Notis från Cortado 2019-05-03: Länken är fel - den ska peka på denna: https://www.hifikit.se/discovery-r2604-833000.html

Svart kurva är med ett testfilter jag slängde ihop.

xt25 spridning + lekfilter.PNG
xt25 spridning + lekfilter.PNG (50.01 KiB) Visad 22570 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-04 18:31

Ser snyggt ut!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-04 18:58

Är det någon adapter med I den kombinationen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-04 19:12

paa skrev:Är det någon adapter med I den kombinationen?

Ja. Elementet har en frontplatta med 5 skruvhål, waveguiden har bara 4 skruvhål för diskanten. Man åker på att plocka bort frontplattan på diskanten och ha en adapter.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-04 19:31

Cortado skrev:Hej faktiskt!

Självbyggartrådarna på faktiskt.se är inspirerande och kul att läsa i. Såpass inspirerande att vi (jag och DanNorman) också ville göra en byggtråd där vi försöker bygga en hyfsat enkel högtalare som gemene man kan bygga utan att ha tillgång till avancerade verktyg. Vi har lite idéer om vad vi tycker är en bra högtalare och försöker att sätta upp kvantifierbara, objektiva om än höga mål. Vi ska försöka dokumentera processen så gott det och och uppdatera denna tråd i takt med snedteg och framsteg.

För att göra det enkelt att få tag på alla komponenter så försöker vi hålla oss till sortimentet som finns hos Hifikit. Mest för att slippa handla hos tveksamma Holländare. :)

Konkreta mål:
Tonkurva on axis:
- 200Hz-15kHz, +/-1dB.
Tonkurvor horisontellt:
- Tonkurva, +/- 15° skall ha tonkurva så lik on axis som möjligt, helst inom +/- 1dB.
- Tonkurvor +/- 15°-45° skall vara jämna och fallande mot höga frekvenser.
Tonkurvor vertikalt:
- 45° uppåt (takreflex) skall vara så jämn som möjligt.
- Diskanthöjd skall vara 850mm.
- Tonkurvan skall inte avvika mer än 1dB inom 0-5°.
Tonkurva under 200Hz:
- Svagt fallande mot låga frekvenser för att med rumsstöd få hyfsat rak tonkurva.
- Hörbar bas <36Hz.
Ljudtryckskapacitet
- Nog för att bli vräkt ur en lägenhet.

Vilka av dessa mål tycker ni är viktiga egenskaper hos en högtalare?

Alla idéer, förslag, pekpinnar och tumregler mottages tacksamt!

Vad har ni haft för problem med Holländarna? När jag bygge filter handlade jag både från hifi-kit och loudspeakerfreaks hade inga problem leverans tiden var lite längre men det framgick redan innan beställning att jag valt beställnings varor. Sen finns ju Tyskarna http://www.lautsprechershop.de/ https://www.intertechnik.com/ fast därifrån har jag alldrig handlat... Annars verkar ert projekt väldigt proffsigt såg en bild tidigare i tråden på mätning utomhus vad har ni för mätutrustning när ni mäter? :?:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-04 20:04

dewpo skrev:Vad har ni haft för problem med Holländarna? När jag bygge filter handlade jag både från hifi-kit och loudspeakerfreaks hade inga problem leverans tiden var lite längre men det framgick redan innan beställning att jag valt beställnings varor. Sen finns ju Tyskarna http://www.lautsprechershop.de/ https://www.intertechnik.com/ fast därifrån har jag alldrig handlat...

Mja, det är väl främst leveranstiderna. Vi har beställt en del därifrån och leveranstider har varierat ganska kraftigt och senast jag beställde något (en RS125P-4) så stod det att den fanns i lager. Likväl fick jag den drygt 3veckor senare. Mailade och frågade vad som hände nånstans efter en vecka och då fick jag bara ett svar på att de mottagit mitt mail. Så, om alla delar går att köpa på HifiKit så är det ju ingen direkt nackdel, förutom då att det kan kosta några kr mer. :)

Sen är det ju inget som hindrar folk att köpa elementen någonannanstans.

dewpo skrev:Annars verkar ert projekt väldigt proffsigt såg en bild tidigare i tråden på mätning utomhus vad har ni för mätutrustning när ni mäter? :?

Tack och bock! :)

Vi använder lite blandat jox, bland annat har vi en Line Audio OM1.. som vi inte törs använda längre eftersom den gjorde ett besök i lera. Så just nu kör vi med en sån lite billigare som kräver kalibreringsfil (Dayton EMM-6 tror jag). Sen kör för tillfället mitt Presonus Audiobox iTwo som ljudkort. Mätprogram, där blir det oftast Holm, men vi har börjat titta lite på annat eftersom den bara kan presentera tre tonkurvor.

Utrustningen är dock bara en början, det gäller att veta hur man ska mäta, det är svårare än att skaffa grejjer. Och sen att tolka resultaten är kanske det svåraste. :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-04 21:46

På tal om mätutrustning så är vi inte säkra på tonkurva över 10kHz. Man kan dock dra lite slutsatser baserat på andras mätning och datablad och sånt. Jag tror inte vi är off med mer än nån dB :)
Holm är föredömligt enkelt att inte göra bort sig i, även om det går, och jag gjorde det i spridningsmätningen av DX25 + WG300. Kurvorna är normaliserade till samma nivå. Däremot är det rätt på mätningen av XT25 + WG300. Man får korrigera i huvudet :)

Man måste inte handla på Hifikit, men det vore bra om man ändå kan handla där. Loudspeakerfreaks håller ju ungefär halva priset.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-04 21:55

Adapterplattan mellan XT25 och WG300 kan gå att tillverka själv av nåt material som är 6mm tjockt om man är bra på att mäta och borra. Det som kan gå snett är centrering av diskanten i wg:n. Jag vet inte hur noga det är. Får väl CNC-fräsa en sné adapterplatta och testa :) Man måste även göra åverkan på frontplattan för att kunna skruva fast adapterplatta och diskant i wg:n. Den går INTE att ta av, som på DX25, för membranet är fäst i frontplattan.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-04 22:04

Den högra är den jag gjorde idag. Den har fördelen att den centrerar diskanten exakt med sin försänkning. De enda mått som är viktiga på den vänstra är borrhålen.

adapterring XT25 WG300.PNG
adapterring XT25 WG300.PNG (109.6 KiB) Visad 22487 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-04 22:22

En kort rättning, XT25'an har kvar sin frontplatta. Jag tog för givet att han hade monterat bort den för att den skulle passa en eventuell adapterring, men det har han alltså inte. :)

(Så kan det gå när man inte har ett öga på Dan.. ! :) )

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-04 23:30

Cortado skrev:Hej faktiskt!

Självbyggartrådarna på faktiskt.se är inspirerande och kul att läsa i. Såpass inspirerande att vi (jag och DanNorman) också ville göra en byggtråd där vi försöker bygga en hyfsat enkel högtalare som gemene man kan bygga utan att ha tillgång till avancerade verktyg. Vi har lite idéer om vad vi tycker är en bra högtalare och försöker att sätta upp kvantifierbara, objektiva om än höga mål. Vi ska försöka dokumentera processen så gott det och och uppdatera denna tråd i takt med snedteg och framsteg.

För att göra det enkelt att få tag på alla komponenter så försöker vi hålla oss till sortimentet som finns hos Hifikit. Mest för att slippa handla hos tveksamma Holländare. :)

Konkreta mål:
Tonkurva on axis:
- 200Hz-15kHz, +/-1dB.
Tonkurvor horisontellt:
- Tonkurva, +/- 15° skall ha tonkurva så lik on axis som möjligt, helst inom +/- 1dB.
- Tonkurvor +/- 15°-45° skall vara jämna och fallande mot höga frekvenser.
Tonkurvor vertikalt:
- 45° uppåt (takreflex) skall vara så jämn som möjligt.
- Diskanthöjd skall vara 850mm.
- Tonkurvan skall inte avvika mer än 1dB inom 0-5°.
Tonkurva under 200Hz:
- Svagt fallande mot låga frekvenser för att med rumsstöd få hyfsat rak tonkurva.
- Hörbar bas <36Hz.
Ljudtryckskapacitet
- Nog för att bli vräkt ur en lägenhet.

Vilka av dessa mål tycker ni är viktiga egenskaper hos en högtalare?

Alla idéer, förslag, pekpinnar och tumregler mottages tacksamt!

Kul tråd, följer! Låg dist vore ju fint också, men det är kanske givet. :)
Ni har ju maskiner som gör livet lättare när man bygger lådor så tror ni om att ta fram ett limmaihopsjälv-kit? eller iaf snygga bafflar?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-05 08:19

mawes skrev:Kul tråd, följer! Låg dist vore ju fint också, men det är kanske givet. :)

Låg dist, mja, den kommer väl vara tillräckligt låg för vad den är tänkt som. Det är ju inte tänkt att vara en supertopp, som kan blåsa sönder öron distfritt, vilket jag gissar att du är ute efter (utifrån dina krav då alltså).

Det är förresten en av fördelarna med waveguide, den akustiska förstäkningen man får av den gör ju att man inte behöver köra in lika mycket effekt i den som utan waveguide vilket för med sig att man får lägre dist. Man kan också se det som att elementet då tål mer effekt.

mawes skrev:Ni har ju maskiner som gör livet lättare när man bygger lådor så tror ni om att ta fram ett limmaihopsjälv-kit? eller iaf snygga bafflar?

Jo, vi har haft lite lösa tankar på det där. Det som talar emot är väl logistiken med att skicka grejjer kost och tvärs. Skulle vara kul att fräsa ut någon waveguidebaffel i genomfärgad MDF, kanske som en "finversion" och sen är "standardversionen" den man kan bygga med WG300.

Vi får helt enkelt se! :)

Användarvisningsbild
erimos

Inläggav erimos » 2016-08-05 11:35

Ett vildsint förslag från läktaren: 3D-printad baffel med integrerad waveguide?

Man kanske kan printa ett någorlunda tjockt/snyggt skal som man sedan fyller med ... något gjutbart.

Laddar man sen upp CAD-modellen på shapeways kan vem som helst bygga högtalaren med mycket små krav på verktyg.
"arguing with an engineer is like mudwrestling with a pig. after a few hours you start to realize that he actually likes it!"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-05 13:06

erimos skrev:Ett vildsint förslag från läktaren: 3D-printad baffel med integrerad waveguide?

Man kanske kan printa ett någorlunda tjockt/snyggt skal som man sedan fyller med ... något gjutbart.

Laddar man sen upp CAD-modellen på shapeways kan vem som helst bygga högtalaren med mycket små krav på verktyg.

Inte heller otänkbart. Vi får diskutera det och se vad vi tycker och tänker. :)

Adapterplattan kan man ju printa, det är ju inte svårt. Alls.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-06 20:07

Uppdatering!

Börjar med baselementet. Vi hade siktat in oss på Silverflute W17RC38-04 men har kommit fram till att vi inte ska använda det. Skälen lite kort då; 1) tonkurvan passar inte in i våra mål, 2) den första av två exemplar vi köpte hade ett väldigt litet hål för motorventilationen på bakstycket vilket medförde kvitter 3) ventilationshålet på det andra elementet var större men lät det med, även om det var vid en annan frekvens då (lägre). Vi och antagligen alla andra som vill bygga vill nog slippa behöva kolla vilket av elementen de får. Sen vet jag inte ifall det finns en risk med att andra saker skiljer mellan batchar. Det finns en intressant komik i att elementet heter "silver FLÖJT" när ventilationshålet piper som det gjorde.

Just nu håller vi på att utvärdera nästa kandidat, vilket är Seas ER18RNX. Än så länge verkar det lovande, tonkurvan passar bättre med målbilden men inget är spikat än. På sätt och vis är det det ju lite trist, iom att priset då går upp på elementet men å andra sidan verkar det vara mycket bättre. Inga kvitterljud finns där heller.

Igår gjorde vi en testlåda och mätte tonkurva med ovan nämnda element, först med kantiga sidor på baffeln 0, 15, 30 och 45 grader, sedan samma sak med en rundad samt fasad kant. Vi kan se att kombon XT25 och WG300 verkar strunta i huruvida kanterna är kantiga, rundade eller fasade. Det bekräftar ju mest waveguidens roll i det hela.

Idag har vi labbat med basporten, den består av två HP70 från Hifikit och de är ihopsatta så att båda ändar får en tratt. Kopplingen mellan portarna försöker vi få till med en koppling som ska släcka pipresonansen i porten vilken hamnat på ca 520Hz i befintligt utförande. Det verkar lite klurigt faktiskt.

Vi har också delat en WG300. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-06 20:13

Otroligt bra tempo måste jag säga.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-06 22:09

Lite bilder från dagens verksamhet, i ordning med Cortados inlägg:

ett kasst element.jpg
ett kasst element.jpg (125.86 KiB) Visad 22250 gånger

Det visar sig att resonansen blir större med röret utanför lådan, så vi jobbar med det för att tydligare se skillnader med de trick vi tar till. Mer om det senare.
mäta orgelpipa.jpg
mäta orgelpipa.jpg (135.8 KiB) Visad 22250 gånger

såga sågad wg.jpg
såga sågad wg.jpg (118 KiB) Visad 22250 gånger

delad wg300.jpg
delad wg300.jpg (103.26 KiB) Visad 22250 gånger

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-08-07 16:50

Har ni Hål eller slitsar runt röret på mitten och sedan filt ovanpå? ;) Paa gjorde väl en hel del med det.
Enda är väl att man måste laborera lite med längden för avstämningen ändras.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-07 17:07

Vi labbar med hål och slitsar för att nå tillräcklig dämpning av resonansen. Vi försöker lösa det så det ska bli repeterbart. Eftersom man ändå måste sätta ihop två rör, så experimenterar vi med ringar av mdf som både funkar som skarv och har hål/slitsar. Avstämningsfrekvensen är en smal sak sedan :)
Som det ser ut nu sitter röret i botten av lådan, eftersom det är så långt. Trots det är det inte långt nog, men ställer man högtalaren på 12mm höga fötter, tex sdfötter, åker avstämningen ner två hertz till.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-07 17:10

PappaBas skrev:Har ni Hål eller slitsar runt röret på mitten och sedan filt ovanpå? ;) Paa gjorde väl en hel del med det.
Enda är väl att man måste laborera lite med längden för avstämningen ändras.

Det var väl Svante? Sök på Svanteslits.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-08 07:46

ähhh Paa sug åt dig nu ;)

intressant projekt för övrigt ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-08-08 08:02

sluta phona er! Det heter phontratt!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-08-08 22:21

En liten miniuppdatering:

Då det är mest på helgerna vi hinner med detta så blir det sällan några mastodontuppdateringar mitt i veckorna men idag tänkte vi slänga ut något roligt här. Dan har fixat WG300-profilen och jag skissade ihop en baffel:

WG skiss 1.PNG
WG skiss 1.PNG (100.59 KiB) Visad 22034 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-18 12:05

Vi jobbar vidare i det fördolda. För att kunna göra ett vettigt filter och få till rätt (enligt våra mål) spridning i diverse vinklar behöver diskantelementet flyttas bakåt. Först gjorde vi en Ino i14-lik låda, men den är ganska svår att bygga, och dessutom kommer det väl kastas en massa skit för att "man härmar Ino". Så vi gjorde så här istället:

lutande baffel.jpg
lutande baffel.jpg (176.9 KiB) Visad 21862 gånger

Seas ER18RNX verkar fungera bra tonkurve- och filtermässigt över 300Hz. Vi får se hur det funkar bastonkurvemässigt. Lådan är 17L nu, porten kostar en liter och elementen nån halvliter till. Med två okapade och ihopsatta Monacor BR-70HP i botten på högtalaren blir avstämningsfrekvensen ca 34Hz, när högtalaren står på 12mm höga fötter.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-18 12:15

Bara för att ha nåt att säga säger jag att jag ser framför mig hur en sån kan ställas upp och ner ovanpå en annan, vad nu det skulle tjäna till. Om botten är snygg. Och kanske ena diskanten kan rullas av.

Det skulle väl kunna bli snyggt?

Edit aha, porten i botten ja.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-18 12:18

Så här mäter elementen on axis på lutande baffel:

lutande.jpg
lutande.jpg (68.77 KiB) Visad 21853 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-18 14:00

darkg: Elementavståndet diskant-diskant blir stort, och det ger extremt snäv spridning vertikalt. Waveguiden ger ju redan en fin boost i diskantens låga register. Tio gånger högre effekttålighet och tre gånger lägre dist typ. Även en medioker diskant blir extremt bra i stor waveguide, och det oaktat de fina (och nödvändiga?) spridningsegenskaperna :)

mawes

Inläggav mawes » 2016-08-18 14:51

hejja hejja :) det kliar i fingrarna att bygga. Behöver något till vardagsrummet och det här kanske kan vara något. Får man komma och lyssna när ni börjar känna er nöjda?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum