Det är ju rena skämtet. Inte ens solid diamant. Har de köpt namnet och kränger vad som helst med varumärket Shibata?
Ser ut som en konisk nål av sämsta kvalisort.
Med vänlig hälsning
Peter
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Fast van den Hul verkar anklaga flera än Fritz Gyger. Det kanske finns fler synvinklar på vem som gjort vad, inte bara van den Hul's?
Här diskuteras en del om nålformer, http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=22894
Kan man fortfarande få nålar bytta hos van den Hul? Prislistorna tar bara upp kompletta pickuper. Om man t.ex vill byta nå på en Audio Technica eller Dynavector. Gör han sånt?
Morello skrev:Peter, så FG70-nålen är alltså itne identisk med vare sig VHD1- elle VDH2-nålen?
Jag har läst någonstans här i kanalen att så är fallet.
Här skriver Ingvar Ö att nålarna, vdh2 resp. FG70, är svåra att skilja på i mikroskop, så det pekar ju på att FG70 är en kopia:
viewtopic.php?p=312229#p312229
Thomas_A skrev:De passar vet jag från Vinyl engine. Här är en tråd.
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=38536
Morello kör du med OM med eller utan 2,5 g vikten? Det går ju att minska den rörliga massan med 2,5 gram om man tar bort den, förutsatt att tonarmen/motvikten klarar att balansera den.
Thomas
Svante skrev:Thomas_A skrev:De passar vet jag från Vinyl engine. Här är en tråd.
Morello kör du med OM med eller utan 2,5 g vikten? Det går ju att minska den rörliga massan med 2,5 gram om man tar bort den, förutsatt att tonarmen/motvikten klarar att balansera den.
Thomas
Hmm, rimligen 5 g väl? Eller tänker jag fel nu? Egentligen tröghetsmomentet då, men det är väl det som är intressant?
Thomas_A skrev:Svante skrev:Thomas_A skrev:De passar vet jag från Vinyl engine. Här är en tråd.
Thomas
Hmm, rimligen 5 g väl? Eller tänker jag fel nu? Egentligen tröghetsmomentet då, men det är väl det som är intressant?
Finessen som inte många använder är att vikten kan tas bort som halverar massan hos PUn till 2,5 gram. Har du en arm på 10 g effektiv massa sänker du från 15 till 12,5 gram. Kompliansen ligger runt 25. Med vikten hamnar resonansen runt 8,2 Hz, utan vikten ca 9 Hz. Låter kanske inte mycket men det är ändå bättre.
Svante skrev:Thomas_A skrev:Svante skrev:
Finessen som inte många använder är att vikten kan tas bort som halverar massan hos PUn till 2,5 gram. Har du en arm på 10 g effektiv massa sänker du från 15 till 12,5 gram. Kompliansen ligger runt 25. Med vikten hamnar resonansen runt 8,2 Hz, utan vikten ca 9 Hz. Låter kanske inte mycket men det är ändå bättre.
Vad jag menar är att "effektiv massa" egentligen handlar om tröghetsmoment. Om man minskar massan vid pickupen med 2,5 g så måste man flytta motvikten närmare vridningscentrum, och då minskar tröghetsmomentet även pga detta. Mitt antagande var att det minskar med ytterligare 2,5 g "effektiv massa". Fast jag är inte säker på att det blir så.
Siffrorna du anger antyder en "massändring" på (8,2/9)²=0,790 ggr och 0,790*15=11,85 g, alltså lite mindre än 12,5 g. Att det inte blir 10,0 g kan bero på att hela massan inte ligger på samma avstånd från vridningscentrum som det horisontella avståndet mellan motviktens tyngdpunkt och vridningscentrum.
Thomas_A skrev:Det är sant att motviktens position men också hur armens vikt ser ut över längden, det påverkar också några tiondelar. Värdena är därför approximativa, men principen är ändå densamma och du får lägre störningar och renare signal.
Svante skrev:Thomas_A skrev:Det är sant att motviktens position men också hur armens vikt ser ut över längden, det påverkar också några tiondelar. Värdena är därför approximativa, men principen är ändå densamma och du får lägre störningar och renare signal.
Ja, fast det här talar ju faktiskt för att en motvikt inte ska ha massan distribuerad i höjdled.
Nu handlar väl ändå allt detta med resonansfrekvenser om att den ska hamna "rätt", den sätter ju undre gränsfrekvensen för systemet och man vill inte ha med signaler från skeva och buckliga skivor, men man vill ändå ha med den lägsta basen.
Thomas_A skrev:Svante skrev:Thomas_A skrev:Det är sant att motviktens position men också hur armens vikt ser ut över längden, det påverkar också några tiondelar. Värdena är därför approximativa, men principen är ändå densamma och du får lägre störningar och renare signal.
Ja, fast det här talar ju faktiskt för att en motvikt inte ska ha massan distribuerad i höjdled.
Nu handlar väl ändå allt detta med resonansfrekvenser om att den ska hamna "rätt", den sätter ju undre gränsfrekvensen för systemet och man vill inte ha med signaler från skeva och buckliga skivor, men man vill ändå ha med den lägsta basen.
Jag pratar inte så mycket om de klassiska skeva och buckliga skivorna, de är ett mindre problem då de skivorna inte är så många. Vinylskivor har dock i sig en ojämnhet i rtom skapar signaler 2-6 Hz vertikalt och en mer optimal resonansfrekvens vertikalt skulle snarare ligga runt 15 Hz för att minimera dessa störningar. Horisontellt kan ju resonansen ligga lägre, där är det mest 0,55 Hz signal som stör. Där ligger också basen graverad.
Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:Svante skrev:
Jag pratar inte så mycket om de klassiska skeva och buckliga skivorna, de är ett mindre problem då de skivorna inte är så många. Vinylskivor har dock i sig en ojämnhet i rtom skapar signaler 2-6 Hz vertikalt och en mer optimal resonansfrekvens vertikalt skulle snarare ligga runt 15 Hz för att minimera dessa störningar. Horisontellt kan ju resonansen ligga lägre, där är det mest 0,55 Hz signal som stör. Där ligger också basen graverad.
I stort sett samma teorier som användes vid konstruktionen av Dynavectors DV-505 (samt 501 och 507). Har en själv. Kör med lätta skal och använder den med högkomplianta pickuper.
MvH Carl
Thomas_A skrev:Svante skrev:Thomas_A skrev:Det är sant att motviktens position men också hur armens vikt ser ut över längden, det påverkar också några tiondelar. Värdena är därför approximativa, men principen är ändå densamma och du får lägre störningar och renare signal.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Svante skrev:
Vad jag minns från min LP-tid så ger en resonansfrekvens på 15 Hz vertikalt ganska mycket höjning vid 20 Hz och en "blötare" bas än en lägre resonansfrekvens, ...säg kring 10 Hz.
Googlade snabbt och fann dessa kurvor.
[ Bild ]
Med dämpning kan det bli så här.
[ Bild ]
Det här är med Mörch tonarm som är synnerligen dämpad.
[ Bild ]
Svante skrev:Ja, när man ser de där kurvorna verkar det ju som att det är de höga Q-värdena som är problemet och jag förstår alla varianter med medsläpade borstar etc som dök upp. Det är konstigt egentligen att inte dämpning slog igenom mer. Eller gjorde det det? Idag borde det ju gå att göra någon manick som ger magnetisk dämpning.
Morello skrev:Svante skrev:Ja, när man ser de där kurvorna verkar det ju som att det är de höga Q-värdena som är problemet och jag förstår alla varianter med medsläpade borstar etc som dök upp. Det är konstigt egentligen att inte dämpning slog igenom mer. Eller gjorde det det? Idag borde det ju gå att göra någon manick som ger magnetisk dämpning.
SME har en dämptillsats (SME FD-100?)för äldre armar vill jag minnas. Sedan har vi väl tex Well Tempered - om jag minns rätt.
Satt och spisade rätt sent igår och det var verkligen kul!
Morello skrev:Svante skrev:Ja, när man ser de där kurvorna verkar det ju som att det är de höga Q-värdena som är problemet och jag förstår alla varianter med medsläpade borstar etc som dök upp. Det är konstigt egentligen att inte dämpning slog igenom mer. Eller gjorde det det? Idag borde det ju gå att göra någon manick som ger magnetisk dämpning.
SME har en dämptillsats (SME FD-100?)för äldre armar vill jag minnas. Sedan har vi väl tex Well Tempered - om jag minns rätt.
Satt och spisade rätt sent igår och det var verkligen kul!
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:
Vad jag minns från min LP-tid så ger en resonansfrekvens på 15 Hz vertikalt ganska mycket höjning vid 20 Hz och en "blötare" bas än en lägre resonansfrekvens, ...säg kring 10 Hz.
Googlade snabbt och fann dessa kurvor.
[ Bild ]
Med dämpning kan det bli så här.
[ Bild ]
Det här är med Mörch tonarm som är synnerligen dämpad.
[ Bild ]
Och hur mycket bass har du vid 20 Hz på en genomsnittlig skiva? Basen är ju också monokopplad i gravering så det är ingen vertikal resonans. Se i övrigt:
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf
Och min pickup med och utan borste, alldeles för låg resonansfrekvens enligt mig. Skulle alltså vilja upp på minst 10 Hz, och närmare 15 Hz. Se dock hur det ser ut vid 2-6 Hz där skivbukcligheterna har sitt maximum. Det är inte så roligt... även om borsten är effektiv i en riktning.
[ Bild ]
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster