Adhoc skrev:Det är bra länge sedan jag mätte med REW men minns jag rätt
tror jag du markerat och lagt in en filtrering för någon frekvens för diagrammet (den rödaktiga kurvan). Troligen en tämligen låg frekvens eftersom det är "långt" topparna och dom avtar i styrka ganska långsamt. Själv valde jag dB på Y-axeln istf dBFS, då blir det (för mig i alla fall) enklare att jämföra hur starka reflektionerna är i förhållande till direktljudet.
Dom reflektioner du har inom ca 2 ms och som är nästan lika starka som direktljudet, kan vara från kant på högtalaren, mikrofonstativet eller något annat väldigt nära mikrofonen eller högtalarelementet. Om du markerar peaken vid tid 0, trycker och håller ned ctrl samtidigt som du för cursorn mot en peak längre bort i tid, så visas med röd text det extra avståndet som ljudreflektionen har gått i förhållande till direktljudet. Med hjälp av den extra gångvägen kan du därefter börja undersöka varifrån reflektionen kommer, från sidovägg, golv, prylar och möbler som står mellan mikrofon och högtalare etc, etc.
Mina gamla mätningar:
viewtopic.php?p=1681416#p1681416 (Du har troligen använt en nyare version av REW än den jag körde med, eventuellt kan det vara skillnad numera mot det jag skrivit ovan.)
Tack för tippsen, Möjligheten att välja db istället för dbFS verkar inte finnas i min version den röda kurvan kom från att jag mätt 20-200 samt 20 -24000 i samma session har tagit bort den samt zoomat ut för att leta sena reflektioner då ser det ut så här.
Hittar igen riktigt tydlig sen reflektion, kanske är det snedtaket som räddar mig? men quadruple-peaken i början måste jag försöka reda ut vad den beror på, jag har läst att vissa element en oönskad dubbel-peak men inte quadruple, vad har jag för kandidater?
* Fullfrekvens element med "whizzer cone" möjlig dubbel peak?
* Kant refelektioner låda?
* Mic stativ?
* Front tyg ala'50-tal kanske med sämre ljud-transparens, ljud-påverkan?
valt av estetiska själ
* Kan det ha med elektronik, filter att göra?
# Kan denna quadruple-peak vara ansvarig för den oroliga mät kurvan jag får?