Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Vad missar jag?
dewpo skrev:Här är ett exempel på elementen jag refererar till http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=347:x1-08-exotic-f8&catid=93&Itemid=504
darkg skrev:dewpo skrev:Här är ett exempel på elementen jag refererar till http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=347:x1-08-exotic-f8&catid=93&Itemid=504
Jag fattar inte; vad visar den streckade linjen här?
http://www.seas.no/images/stories/exoti ... _F8--2.jpg
dewpo skrev:darkg skrev:dewpo skrev:Här är ett exempel på elementen jag refererar till http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=347:x1-08-exotic-f8&catid=93&Itemid=504
Jag fattar inte; vad visar den streckade linjen här?
Heldragen Linje visar Seas faktiska mätning av elementet i en sluten låda 60 liter, streckad teoretisk respons i oändligbaffel ...
darkg skrev:dewpo skrev:darkg skrev:Jag fattar inte; vad visar den streckade linjen här?
Heldragen Linje visar Seas faktiska mätning av elementet i en sluten låda 60 liter, streckad teoretisk respons i oändligbaffel ...
Tack!
dewpo skrev:darkg skrev:dewpo skrev:
Tack!
Fast jag noterade nyss att diagrammet visar 4 ohm's varianten av elementet jag länkade inte 8 ohm's varianten som var den jag länkade...
Kalejdokom skrev:dewpo skrev:Vad missar jag?
Kanske just det faktum att det blir omotiverat dyrt om det verkligen skall kunna konkurrera ut ett 2-/3-vägssystem med premiumprestanda. Elementet du länkar till är ju ett tydligt exempel.
dewpo skrev:dom flesta hör inte mer än 16000 Hz ändå.
Vad missar jag?
Alexi skrev:dewpo skrev:dom flesta hör inte mer än 16000 Hz ändå.
Vad missar jag?
Vi säger att du bara hör till 16kHz, så kommer ändå toner dör över skapa hörbara problem längre ner i det hörbara området om elementet inte beter sig snyggt. Om vi säger att vi löst det, när är det ok att det börjar rulla av? Är frekvenskurva rak inom 0,1dB fram till 16kHz för att sedan falla av snyggt? Om inte så är det definitivt något du kan höra eftersom det sker långt under din satta gräns. Se bara på elementet du länkade till hur den beter skg mellan 1-10kHz och jämför det med ett bra diskantelements kurva. Vilket tror du ger mer hörbar påverkan? En snyggt hanterad del ing i en tvåvägare eller försöka hantera problem du ser där?
dewpo skrev:Alexi skrev:dewpo skrev:dom flesta hör inte mer än 16000 Hz ändå.
Vad missar jag?
Vi säger att du bara hör till 16kHz, så kommer ändå toner dör över skapa hörbara problem längre ner i det hörbara området om elementet inte beter sig snyggt. Om vi säger att vi löst det, när är det ok att det börjar rulla av? Är frekvenskurva rak inom 0,1dB fram till 16kHz för att sedan falla av snyggt? Om inte så är det definitivt något du kan höra eftersom det sker långt under din satta gräns. Se bara på elementet du länkade till hur den beter skg mellan 1-10kHz och jämför det med ett bra diskantelements kurva. Vilket tror du ger mer hörbar påverkan? En snyggt hanterad del ing i en tvåvägare eller försöka hantera problem du ser där?
Jag är medveten om att Fullfrekvensare har en spretig/livfull diskant. Men som jag försökte påpeka tidigare så hör i vilket fall som helst åtminstone jag riktnings påverkan på ljudet i en flervägare när ljudet vandrar mellan diskant mellanregister som jag tycker är minst lika störande om inte mer... Och jämför du istället med ett coaxial element http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=374:e0051-0406-c16n001f&catid=60:seas-excel-coaxial-drivers&Itemid=361 så ser den diskanten inte heller så käck ut.
dewpo skrev:Kalejdokom skrev:dewpo skrev:Vad missar jag?
Kanske just det faktum att det blir omotiverat dyrt om det verkligen skall kunna konkurrera ut ett 2-/3-vägssystem med premiumprestanda. Elementet du länkar till är ju ett tydligt exempel.
Fast filtret bli billigt jämfört med en 3-vägare baffelstegs kompensation och om man ska driva med rörförstärkare kanske impendanskorigering/konjugat länk, Sen är ju 6000 för ett element mycket men i totalkostnad motsvarar det ju 2000 per element i 3 vägare eller 3000 per element i en 2 vägare. Själv har jag aldrig hört Exotic'en bara den billigare FA22RCZ. Men jag tycker pris kontra prestanda/kvalitet är en av fullfrekvenshögtalrens styrkor... Visst fullfrekvensare har problem i fallet med min egen FA22RZC mest sådana som jag själv bär ansvaret för. Men det har även de flervägshögtalare jag lyssnat på haft. Jag lyssnade till exempel på Heco statement i BRL's lyssning rum och även om ljudet var klart, kraftfull & engagerande så var lobingen fruktansvärd ljudet vandrade upp och ned... Jag diskuterade detta med en annan återförsäljare och han sa att den högtalaren bara gör sig i större rum, & kanske är det så den kanske låter underbart i ett rum med mera volym på lite längre avstånd. Sen undrar jag om olika människor kanske är känsliga för olika saker...
Cortado skrev:
Problemet med den spretiga onaxis tonkurvan är ju att den färgar ljudet på ett sätt som inte nödvändigtvis är bra (enligt statistik dåligt). Offaxisljudet kommer sedan att studsa mot väggar, golv och tak för att sedan summeras i örat. Forskning (Floyd Toole & Co bland annat) pekar på att människor generellt vill ha en jämn tonkurva rakt fram och ett jämnt fall off axis, utan att att ha en massa "fladder".
Cortado skrev:dewpo skrev:Alexi skrev:Vi säger att du bara hör till 16kHz, så kommer ändå toner dör över skapa hörbara problem längre ner i det hörbara området om elementet inte beter sig snyggt. Om vi säger att vi löst det, när är det ok att det börjar rulla av? Är frekvenskurva rak inom 0,1dB fram till 16kHz för att sedan falla av snyggt? Om inte så är det definitivt något du kan höra eftersom det sker långt under din satta gräns. Se bara på elementet du länkade till hur den beter skg mellan 1-10kHz och jämför det med ett bra diskantelements kurva. Vilket tror du ger mer hörbar påverkan? En snyggt hanterad del ing i en tvåvägare eller försöka hantera problem du ser där?
Jag är medveten om att Fullfrekvensare har en spretig/livfull diskant. Men som jag försökte påpeka tidigare så hör i vilket fall som helst åtminstone jag riktnings påverkan på ljudet i en flervägare när ljudet vandrar mellan diskant mellanregister som jag tycker är minst lika störande om inte mer... Och jämför du istället med ett coaxial element http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=374:e0051-0406-c16n001f&catid=60:seas-excel-coaxial-drivers&Itemid=361 så ser den diskanten inte heller så käck ut.
Problemet med den spretiga onaxis tonkurvan är ju att den färgar ljudet på ett sätt som inte nödvändigtvis är bra (enligt statistik dåligt). Offaxisljudet kommer sedan att studsa mot väggar, golv och tak för att sedan summeras i örat. Forskning (Floyd Toole & Co bland annat) pekar på att människor generellt vill ha en jämn tonkurva rakt fram och ett jämnt fall off axis, utan att att ha en massa "fladder".
Sedan är jag nyfiken på den/de högtalare där du hört att ljudet vandrar mellan elementen, vad var det för högtalare?
dewpo skrev:
Sedan är jag nyfiken på den/de högtalare där du hört att ljudet vandrar mellan elementen, vad var det för högtalare?
Cortado skrev:
Jag menar alltså, vilka egenskaper är det hos respektive kategori som gör att du föredrar/inte föredrar högtalarna?
I övrigt håller jag nog med om just det med att ett lyxigt utseende på en högtalare påverkar vad man tycker om ljudet högtalaren producerar, allra helst om man ser/sett högtalaren innan man lyssnar på den. Det är alltså placeboeffekten du pratar om, man lyssnar med ögonen. Detta har också testats och resultaten är minst sagt fascinerande. Det går nästan inte att lita på lyssnare om de får använda ögonen, oavsett om det är en erfaren lyssnare eller inte.
, så problemet där är kanske att det på en mässa är svårt att få en bra lyssnings plats... Annars tycker jag stereopositionering är viktigt jag föredrar egentligen flerkanals inspelningar men har nöjt mig med ett stereo system på grund av kostnaderna det drar med sig med många kanaler... Sen så har jag trots att jag är en väldigt stram person, Så långt från spirituell man kan komma lite svårt med dagens syn på vetenskap, Det är nästan så att vetenskap/psudovetenskap har blivit vår nya religion. Jag tror inte att livets all problem kan lösas genom att applicera formel A på problem B så att säga... Lyssna på Rotersand war on error, den beskriver ganska bra hur jag känner angående det moderna samhället...The directionality of electrostatics can also be a disadvantage in that it means the 'sweet spot' where proper stereo imaging can be heard is relatively small, limiting the number of people who can fully enjoy the advantages of the speakers simultaneously
dewpo skrev:Lite vid sidan om ämnet, Jag är bara 41 men jag saknar att man kunde höra skillnad på olika Bilar känna på lukten att det var en Saab som passerat, jag tycker det är tråkigt att vi skapar ett samhälle som är så rationellt att där inte finns plats för olika konstruktioner med olika karaktär olika styrkor och svagheter. Jag tror det skapar ett samhälle där vi har så stark förväntan på vad vi ska få att vi ratar allt som är annorlunda. Att denna förväntan sen går fastställa statistiskt tycker jag inte gör den till vetenskap den är fortfarande kultur! På prisjakt finns 779 Golv högtalare 431 är basreflex 279 3-vägs system 85 2-vägs 85 2,5-vägs alla andra konstruktioner är marginal produkter det finns 1 Bredbandare. Jag tycker det är en tråkig fördelning... Man skulle förstås kunna argumentera att den bästa konstruktionen vinner det som bäst gagnar konsumenten är det som säljer, men är det så? om man tar ett annat exempel vid sidan av ämnet kaffebryggare statiskt vill en majoritet kaffe drickare ha kaffe som är mellan 92-96 grader som har bryggts med en bryggtid på mellan 4-6 minuter men trots det är det bar 1 av 10 kaffe bryggare som klara detta inte för att dom har en udda konstruktion utan för att kvaliteten är för dålig... Det finns som jag ser det många vägar att gå för att åstad komma något Bra, och allt behöver inte likriktas för att åstad komma det. Jag tror det "kvalitets brist"/"pris press" som är ansvarig för majoriteten av ljud system som inte uppfyller användarnas förväntningar inte udda alternativa konstruktioner, dess tror jag oftast görs av personer som brinner för vad dom gör och ger användarna ett kanske inte helt rationellt men emotionellt välbefinnande.
Michael skrev:Med tanke på rubriken (nya), har det hänt något dramatiskt på sista tiden?
Eller hur står sig de gamla bredbandarna mot de nya?
Nu vet jag inte om de var så jätte bra igentligen, men namn som Coral Beta och Lowther dyker upp i huudet.
//Michael
dewpo skrev:Michael skrev:Med tanke på rubriken (nya), har det hänt något dramatiskt på sista tiden?
Eller hur står sig de gamla bredbandarna mot de nya?
Nu vet jag inte om de var så jätte bra igentligen, men namn som Coral Beta och Lowther dyker upp i huudet.
//Michael
Seas exotic har Xmax +-2,1mm, Seas FA22RCZ +-3mm. Bägge har Xdamage +-7mm det fortfarande lite jämfört med dedikerade bas-element men räcker för "Normala" lysnings nivåer även i sluten låda eller basreflex inte bara Horn... Lowther har +-1mm... annars diskant reproduktionen vet jag inte... Borde det inte vara det lättare och starkare material möjliggör att membranet blir styvt nog för längre Xmax trots att det är lätt nog för högre frekvenser? Dist vet jag inte men Seas brukar ligga i topp på andra typer av membran...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster