Moderator: Redaktörer
HenrikTornquist skrev:Jag har sett det göras på tuben. Efter skivtvätt spänns skivan fast i en borrmaskin och körs upp till 3000 varv. Detta centrifugerar bort det mesta av tvättvätskan. Hur fort kan man snurra en lp utan att det är skadligt rent fysiskt? Den torde väl tåla betydligt högre hastigheter, så man kan få den helt torr, eller?
Perfector skrev:Mjuk frottehandduk och snurra skivan i tumgreppet så blir det torr och fin.
HenrikTornquist skrev:@darkg: dom väsnas så förbannat, jag kan inte ens använda dom på allmänna toaletter.
PekkaJohansson skrev:Perfector skrev:Mjuk frottehandduk och snurra skivan i tumgreppet så blir det torr och fin.
Jag hörde det här rådet framföras i en skivbutik i veckan utan att innehavaren protesterade - underligt nog. Det är nämligen ett utmärkt sätt att repa skivan och trycka eventuell kvarvarande smuts tillbaka ner i spåren. Den mest skonsamma och effektiva tvättmetoden är att väta skivan (isopropanol och destillerat vatten), borsta försiktigt med mjuk stråförsedd skivborste och därefter suga upp både vätska och smuts med ett munstycke med någon form av textil på anliggningsytan. VPI och Loricraft är två av flera skivtvättillverkare som gör detta på förnuftigt sätt, den senare möjligen snäppet klokare. Några av oss har gjort hembyggen enligt Loricraft-principen. En automatiserad och riktigt tjusig variant ses här:
https://www.youtube.com/watch?v=gr7bXNiiEnM
Ovanstående har diskuterats många gånger på Faktiskt men det känns med tanke på nytillkomna läsare angeläget att inte heller den här gången låta ett dåligt råd stå okommenterat.
Med vänlig hälsning
Pekka
paa skrev:
OT-mode:
En sån där har jag råkat på i herrtoaletten vid Gävle Bro, som jag skulle kunnat slå vad om att någon pissat i!
Perfector skrev:En mjuk svamp och fingervarmt vatten med en droppe Yes löser all smuts och sedan en MJUK frottehandduk om du nu skulle ha missat den detaljen.
PekkaJohansson skrev:Perfector skrev:En mjuk svamp och fingervarmt vatten med en droppe Yes löser all smuts och sedan en MJUK frottehandduk om du nu skulle ha missat den detaljen.
Nej, jag missade verkligen inte den detaljen men det du skriver nu gör mig än mer förtvivlad. Du gnuggar alltså först runt smutsen med en mjuk svamp och upprepar sedan proceduren med en mjuk trasa? Tänk på att dammkorn är hårda, att vinylplast är väldigt mjuk materia och att vindlingarna i spåren är i ytterst små. ....
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Perfector skrev:En mjuk svamp och fingervarmt vatten med en droppe Yes löser all smuts och sedan en MJUK frottehandduk om du nu skulle ha missat den detaljen.
Nej, jag missade verkligen inte den detaljen men det du skriver nu gör mig än mer förtvivlad. Du gnuggar alltså först runt smutsen med en mjuk svamp och upprepar sedan proceduren med en mjuk trasa? Tänk på att dammkorn är hårda, att vinylplast är väldigt mjuk materia och att vindlingarna i spåren är i ytterst små.
Kunskapen om skötsel och handhavande av vinyl är förskräckande liten trots den aggressiva återlanseringen av mediet. Det räcker att besöka en second hand-butik eller en loppis där folk lägger sina skitiga labbar på hela spelytan efter att ha bläddrat igenom hundratals backar av skitiga konvolut. Jag är som bekant ingen vinylfantast men jag störs av att ljudkvaliteten förvärras ytterligare av oförsiktigt handhavande.
Vill med dessa måhända rättframma ord önska Perfector och alla andra en trevlig fredagskväll! Åter till trådämnet!
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:
Var det inte du Pekka som med emfas påstod/påstår att en skiva på en skivtallrik med filtmatta slirar om den inte klampas fast med en klampmojäng . . . typ ?
Perfector skrev:Men vi skiter i det i den här tråden för du missförstår per batteridrift och det är så trist.
PekkaJohansson skrev:Laila skrev:
Var det inte du Pekka som med emfas påstod/påstår att en skiva på en skivtallrik med filtmatta slirar om den inte klampas fast med en klampmojäng . . . typ ?
Laila,
Var det inte du som hävdade detta för ett antal år sedan och nu uppenbarligen har glömt att jag förklarade sakernas tillstånd? Snabb repris: filtmatta är ett dåligt val eftersom skivan måste ligga så stilla på tallriken som möjligt för minimalt svaj. Filt är ojämnt, saknar oftast urgröpning för etikett och skivkant enligt RIAA-standarden samt har liten friktion mot vinylen - tänk scratching!
Varför äterkommer hela tiden dessa underliga inlägg så fort det presenteras förslag att minimera vinylens tillkortakommanden?
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:PekkaJohansson skrev:Perfector skrev:En mjuk svamp och fingervarmt vatten med en droppe Yes löser all smuts och sedan en MJUK frottehandduk om du nu skulle ha missat den detaljen.
Nej, jag missade verkligen inte den detaljen men det du skriver nu gör mig än mer förtvivlad. Du gnuggar alltså först runt smutsen med en mjuk svamp och upprepar sedan proceduren med en mjuk trasa? Tänk på att dammkorn är hårda, att vinylplast är väldigt mjuk materia och att vindlingarna i spåren är i ytterst små. ....
Med vänlig hälsning
Pekka
Om du sköljer rikligt under en vattenkran samtidigt som du rengör med svampen så kan du nog tränga/
rengöra ganska djupt ner i spåren tror jag mig veta . . . när du som sagt samtidigt sköljer av skivan
så är den förhoppningsvis hyggligt ren innan avtorkandet. Själv så föredrar jag lufttorkning i diskställ men har vid "brådska" testat med en ren fiberduk, å det funkade tillfredsställande.
Laila skrev:PekkaJohansson skrev:Laila skrev:
Laila,
Var det inte du som hävdade detta för ett antal år sedan och nu uppenbarligen har glömt att jag förklarade sakernas tillstånd? Snabb repris: filtmatta är ett dåligt val eftersom skivan måste ligga så stilla på tallriken som möjligt för minimalt svaj. Filt är ojämnt, saknar oftast urgröpning för etikett och skivkant enligt RIAA-standarden samt har liten friktion mot vinylen - tänk scratching!
Varför äterkommer hela tiden dessa underliga inlägg så fort det presenteras förslag att minimera vinylens tillkortakommanden?
Med vänlig hälsning
Pekka
Därför att det inte är med sanning överensstämmande är mitt korta svar . . . igen, en skiva spelandes på en skivtallrik med filtmatta utan klampning ändrar inte läge i förhållande till tallriken hur mycket du än vill det . . . du påstod dessutom att du hade sett mätningar/själv mätt upp ett antal mm i drift efter en LP-avspelning . . . vill bara försöka att avliva några myter angående vinylavspelning där du just återigen marknadsfört en . . . typ.
Thomas_A skrev:Laila skrev:PekkaJohansson skrev:
Med vänlig hälsning
Pekka
Om du sköljer rikligt under en vattenkran samtidigt som du rengör med svampen så kan du nog tränga/
rengöra ganska djupt ner i spåren tror jag mig veta . . . när du som sagt samtidigt sköljer av skivan
så är den förhoppningsvis hyggligt ren innan avtorkandet. Själv så föredrar jag lufttorkning i diskställ men har vid "brådska" testat med en ren fiberduk, å det funkade tillfredsställande.
Det jag har erfarit är att avlagringar från vatten, särskilt om det är mineralrikt, skapar små saltkristaller här och där om man inte blir av med allt. Ska man skölja och torka bör man använda avjonat eller hellre avjonat + filtrerat vatten, åtminstone i sista sköljningen. Sköljning + torkning kan nog fungera för att få bort smuts men du kommer samtidigt trycka dit nytt damm, om än i mindre mängd. Även den renaste duken luddar av sig lite även om det inte syns med blotta ögat och allt damm som är i vattenfasen fastnar inte i duken utan trycks tillbaka. Jag föredrar att suga upp vätskan snarare än att torka.
Thomas_A skrev:Laila skrev:PekkaJohansson skrev:
Laila,
Med vänlig hälsning
Pekka
Därför att det inte är med sanning överensstämmande är mitt korta svar . . . igen, en skiva spelandes på en skivtallrik med filtmatta utan klampning ändrar inte läge i förhållande till tallriken hur mycket du än vill det . . . du påstod dessutom att du hade sett mätningar/själv mätt upp ett antal mm i drift efter en LP-avspelning . . . vill bara försöka att avliva några myter angående vinylavspelning där du just återigen marknadsfört en . . . typ.
För en remdrivan skivspelare sker det ju en viss "drift", räknade att det var ca 0,034 % minskning i hastighet när jag spelade jämfört med när tonarmen var uppe, motsvarar ca 9 cm drift om jag räknat rätt för min spelare under 3 min spelande jämfört med när skivan inte spelade. Detta är med all sannolikhet mellan rem och remskiva där detta slirning uppstår och inte mellan filtmatta/skiva/tallrik. Men om det är någon hastighetssänkning i en direktdriven spelare med en filtmatta måste det ske mellan filtmåtta/tallrik/skiva... någon som mätt??? Antagligen sker det men det kan vara så lite att det är omätbart.
PekkaJohansson skrev:...och därefter suga upp både vätska och smuts med ett munstycke med någon form av textil på anliggningsytan.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Laila skrev:
För en remdrivan skivspelare sker det ju en viss "drift", räknade att det var ca 0,034 % minskning i hastighet när jag spelade jämfört med när tonarmen var uppe, motsvarar ca 9 cm drift om jag räknat rätt för min spelare under 3 min spelande jämfört med när skivan inte spelade. Detta är med all sannolikhet mellan rem och remskiva där detta slirning uppstår och inte mellan filtmatta/skiva/tallrik. Men om det är någon hastighetssänkning i en direktdriven spelare med en filtmatta måste det ske mellan filtmåtta/tallrik/skiva... någon som mätt??? Antagligen sker det men det kan vara så lite att det är omätbart.
Hur vet man att mätningen är typisk för remdrivna skivspelare? Finns ju skivspelare med fastlimmad filt och lös filt och med avancerade motorstyrningar och väldigt simpla.
/Harryup
sportbilsentusiasten skrev:Så först används borste så damm/skräp trycks ned i spåret. Sedan löser man upp skiten med vatten så skiten kommer längst ned i spåret. Sedan trycker man ned skiten med att torka med handduk - eller så använder man tryckluft att trycka ned skiten i spåren.
Tycker detta är heltokigt.
Istället, låt pickuppen samla upp dammet o blås av dammet med munnen alt slipa lite med vibrator.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster