Hur snabbt tål en lp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Hur snabbt tål en lp?

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-06 10:30

Jag har sett det göras på tuben. Efter skivtvätt spänns skivan fast i en borrmaskin och körs upp till 3000 varv. Detta centrifugerar bort det mesta av tvättvätskan. Hur fort kan man snurra en lp utan att det är skadligt rent fysiskt? Den torde väl tåla betydligt högre hastigheter, så man kan få den helt torr, eller?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Re: Hur snabbt tål en lp?

Inläggav Thomas_A » 2016-08-06 11:23

HenrikTornquist skrev:Jag har sett det göras på tuben. Efter skivtvätt spänns skivan fast i en borrmaskin och körs upp till 3000 varv. Detta centrifugerar bort det mesta av tvättvätskan. Hur fort kan man snurra en lp utan att det är skadligt rent fysiskt? Den torde väl tåla betydligt högre hastigheter, så man kan få den helt torr, eller?

Har du dammsugare? Sprid ut tvättvätskan och kör skivan och ta bort. Prova en sådan här

https://www.youtube.com/watch?v=lt2M1Tmbh90

Obs inga garantier. Har en modifierad variant med pipettspetsar på...

En handdriven Loricraft för inga pengar alls....
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-06 12:12

Mjuk frottehandduk och snurra skivan i tumgreppet så blir det torr och fin.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-06 15:39

Varför inte blåsa av skivan med tryckluften?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-06 15:52

Bästa handtorken, borde kunna göra tjänst:

Bild
Don’t just do something, sit there.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-06 18:06

Perfector skrev:Mjuk frottehandduk och snurra skivan i tumgreppet så blir det torr och fin.

Jag hörde det här rådet framföras i en skivbutik i veckan utan att innehavaren protesterade - underligt nog. Det är nämligen ett utmärkt sätt att repa skivan och trycka eventuell kvarvarande smuts tillbaka ner i spåren. Den mest skonsamma och effektiva tvättmetoden är att väta skivan (isopropanol och destillerat vatten), borsta försiktigt med mjuk stråförsedd skivborste och därefter suga upp både vätska och smuts med ett munstycke med någon form av textil på anliggningsytan. VPI och Loricraft är två av flera skivtvättillverkare som gör detta på förnuftigt sätt, den senare möjligen snäppet klokare. Några av oss har gjort hembyggen enligt Loricraft-principen. En automatiserad och riktigt tjusig variant ses här:

https://www.youtube.com/watch?v=gr7bXNiiEnM

Ovanstående har diskuterats många gånger på Faktiskt men det känns med tanke på nytillkomna läsare angeläget att inte heller den här gången låta ett dåligt råd stå okommenterat.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-06 21:17

@Perfector: det där har vi pratat om, och det finns ingen rimlig fysisk möjlighet att det fungerar.
@darkg: dom väsnas så förbannat, jag kan inte ens använda dom på allmänna toaletter.
@övrigt: ja, kanske en sug enligt Loricraft-principen. Dock blir det "jobbigare" med båda sidorna blöta efter ultraljudstvätt.
Möjligen munstycken likt VPI och OkkiNokki, men det blir knöligt att få till det för 5+ skivor samtidigt.

Ingen som sitter på info om själva sakfrågan, när kollapsar skivans spår av centrifugalkraften? Kan man koppla en vinkelslip på 6-11000varv utan att sabba skivan tro?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-06 21:19

HenrikTornquist skrev:@darkg: dom väsnas så förbannat, jag kan inte ens använda dom på allmänna toaletter.

Sant, men det går fort över!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-06 21:21

PekkaJohansson skrev:
Perfector skrev:Mjuk frottehandduk och snurra skivan i tumgreppet så blir det torr och fin.

Jag hörde det här rådet framföras i en skivbutik i veckan utan att innehavaren protesterade - underligt nog. Det är nämligen ett utmärkt sätt att repa skivan och trycka eventuell kvarvarande smuts tillbaka ner i spåren. Den mest skonsamma och effektiva tvättmetoden är att väta skivan (isopropanol och destillerat vatten), borsta försiktigt med mjuk stråförsedd skivborste och därefter suga upp både vätska och smuts med ett munstycke med någon form av textil på anliggningsytan. VPI och Loricraft är två av flera skivtvättillverkare som gör detta på förnuftigt sätt, den senare möjligen snäppet klokare. Några av oss har gjort hembyggen enligt Loricraft-principen. En automatiserad och riktigt tjusig variant ses här:

https://www.youtube.com/watch?v=gr7bXNiiEnM

Ovanstående har diskuterats många gånger på Faktiskt men det känns med tanke på nytillkomna läsare angeläget att inte heller den här gången låta ett dåligt råd stå okommenterat.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har 1200 vinyler som bevisar motsatsen.
En mjuk svamp och fingervarmt vatten med en droppe Yes löser all smuts och sedan en MJUK frottehandduk om du nu skulle ha missat den detaljen.
Så skivbutiken och jag har fog för påståendet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-06 22:05

darkg skrev:Bästa handtorken, borde kunna göra tjänst:

[ Bild ]

OT-mode:
En sån där har jag råkat på i herrtoaletten vid Gävle Bro, som jag skulle kunnat slå vad om att någon pissat i!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-06 22:10

paa skrev:
darkg skrev:Bästa handtorken, borde kunna göra tjänst:

[ Bild ]

OT-mode:
En sån där har jag råkat på i herrtoaletten vid Gävle Bro, som jag skulle kunnat slå vad om att någon pissat i!

Oh my... man kan göra så. Men det är inte rätt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-06 22:27

Perfector skrev:En mjuk svamp och fingervarmt vatten med en droppe Yes löser all smuts och sedan en MJUK frottehandduk om du nu skulle ha missat den detaljen.

Nej, jag missade verkligen inte den detaljen men det du skriver nu gör mig än mer förtvivlad. Du gnuggar alltså först runt smutsen med en mjuk svamp och upprepar sedan proceduren med en mjuk trasa? Tänk på att dammkorn är hårda, att vinylplast är väldigt mjuk materia och att vindlingarna i spåren är i ytterst små.

Kunskapen om skötsel och handhavande av vinyl är förskräckande liten trots den aggressiva återlanseringen av mediet. Det räcker att besöka en second hand-butik eller en loppis där folk lägger sina skitiga labbar på hela spelytan efter att ha bläddrat igenom hundratals backar av skitiga konvolut. Jag är som bekant ingen vinylfantast men jag störs av att ljudkvaliteten förvärras ytterligare av oförsiktigt handhavande.

Vill med dessa måhända rättframma ord önska Perfector och alla andra en trevlig fredagskväll! Åter till trådämnet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-08-06 23:23

En möjlighet är ju att köpa en knippe dansbandsskivor på närmaste loppis och testa. Se bara till att ha handskar, och positionera dig inte i tangentens riktning. Jag skulle nog se till att montera borrmaskinen/vinkelslipen fast. Lite obalans med det utsticket gör nog apparaten svårhanterad annars.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-06 23:46

PekkaJohansson skrev:
Perfector skrev:En mjuk svamp och fingervarmt vatten med en droppe Yes löser all smuts och sedan en MJUK frottehandduk om du nu skulle ha missat den detaljen.

Nej, jag missade verkligen inte den detaljen men det du skriver nu gör mig än mer förtvivlad. Du gnuggar alltså först runt smutsen med en mjuk svamp och upprepar sedan proceduren med en mjuk trasa? Tänk på att dammkorn är hårda, att vinylplast är väldigt mjuk materia och att vindlingarna i spåren är i ytterst små. ....
Med vänlig hälsning

Pekka

Om du sköljer rikligt under en vattenkran samtidigt som du rengör med svampen så kan du nog tränga/
rengöra ganska djupt ner i spåren tror jag mig veta . . . när du som sagt samtidigt sköljer av skivan
så är den förhoppningsvis hyggligt ren innan avtorkandet. Själv så föredrar jag lufttorkning i diskställ men har vid "brådska" testat med en ren fiberduk, å det funkade tillfredsställande.

Var det inte du Pekka som med emfas påstod/påstår att en skiva på en skivtallrik med filtmatta slirar om den inte klampas fast med en klampmojäng . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-07 00:05

PekkaJohansson skrev:

Nej, jag missade verkligen inte den detaljen men det du skriver nu gör mig än mer förtvivlad. Du gnuggar alltså först runt smutsen med en mjuk svamp och upprepar sedan proceduren med en mjuk trasa? Tänk på att dammkorn är hårda, att vinylplast är väldigt mjuk materia och att vindlingarna i spåren är i ytterst små.

Kunskapen om skötsel och handhavande av vinyl är förskräckande liten trots den aggressiva återlanseringen av mediet. Det räcker att besöka en second hand-butik eller en loppis där folk lägger sina skitiga labbar på hela spelytan efter att ha bläddrat igenom hundratals backar av skitiga konvolut. Jag är som bekant ingen vinylfantast men jag störs av att ljudkvaliteten förvärras ytterligare av oförsiktigt handhavande.

Vill med dessa måhända rättframma ord önska Perfector och alla andra en trevlig fredagskväll! Åter till trådämnet!

Med vänlig hälsning

Pekka

diskmedel har en ytspänningsnedbrytande effekt och så grusiga blir inga vinyler överhuvud taget.
Man spolar skivan med ljummet vatten och tillsätter ett par droppar diskmedel som då löser upp sig och når runt hela skivan.
Men vi skiter i det i den här tråden för du missförstår per batteridrift och det är så trist.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-07 00:06

@Laila: vad använder du för diskställ? Jag har inte sett något vettigt,

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-07 00:08

Laila skrev:

Var det inte du Pekka som med emfas påstod/påstår att en skiva på en skivtallrik med filtmatta slirar om den inte klampas fast med en klampmojäng . . . typ ?

Laila,

Var det inte du som hävdade detta för ett antal år sedan och nu uppenbarligen har glömt att jag förklarade sakernas tillstånd? Snabb repris: filtmatta är ett dåligt val eftersom skivan måste ligga så stilla på tallriken som möjligt för minimalt svaj. Filt är ojämnt, saknar oftast urgröpning för etikett och skivkant enligt RIAA-standarden samt har liten friktion mot vinylen - tänk scratching!

Varför äterkommer hela tiden dessa underliga inlägg så fort det presenteras förslag att minimera vinylens tillkortakommanden?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-07 00:14

Ett vanligt, samma som jag använder till disken . . . typ.
Man får balansera upp skivorna i stället bara, brukar funka prima.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-07 00:18

Perfector skrev:Men vi skiter i det i den här tråden för du missförstår per batteridrift och det är så trist.

Trist om du uppfattar det så. Tro mig - ingen vill hellre än jag köpa och spela skivor som inte har drabbats av nedgnuggning av smuts i spåren. Men visst - ingen idé att älta om vi inte når fram till varandra. Åter: trevlig kväll!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-07 00:31

PekkaJohansson skrev:
Laila skrev:

Laila,

Var det inte du som hävdade detta för ett antal år sedan och nu uppenbarligen har glömt att jag förklarade sakernas tillstånd? Snabb repris: filtmatta är ett dåligt val eftersom skivan måste ligga så stilla på tallriken som möjligt för minimalt svaj. Filt är ojämnt, saknar oftast urgröpning för etikett och skivkant enligt RIAA-standarden samt har liten friktion mot vinylen - tänk scratching!

Varför äterkommer hela tiden dessa underliga inlägg så fort det presenteras förslag att minimera vinylens tillkortakommanden?

Med vänlig hälsning

Pekka

Därför att det inte är med sanning överensstämmande är mitt korta svar . . . igen, en skiva spelandes på en skivtallrik med filtmatta utan klampning ändrar inte läge i förhållande till tallriken hur mycket du än vill det . . . du påstod dessutom att du hade sett mätningar/själv mätt upp ett antal mm i drift efter en LP-avspelning . . . vill bara försöka att avliva några myter angående vinylavspelning där du just återigen marknadsfört en . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-07 01:58

Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:

Nej, jag missade verkligen inte den detaljen men det du skriver nu gör mig än mer förtvivlad. Du gnuggar alltså först runt smutsen med en mjuk svamp och upprepar sedan proceduren med en mjuk trasa? Tänk på att dammkorn är hårda, att vinylplast är väldigt mjuk materia och att vindlingarna i spåren är i ytterst små. ....
Med vänlig hälsning

Pekka

Om du sköljer rikligt under en vattenkran samtidigt som du rengör med svampen så kan du nog tränga/
rengöra ganska djupt ner i spåren tror jag mig veta . . . när du som sagt samtidigt sköljer av skivan
så är den förhoppningsvis hyggligt ren innan avtorkandet. Själv så föredrar jag lufttorkning i diskställ men har vid "brådska" testat med en ren fiberduk, å det funkade tillfredsställande.

Det jag har erfarit är att avlagringar från vatten, särskilt om det är mineralrikt, skapar små saltkristaller här och där om man inte blir av med allt. Ska man skölja och torka bör man använda avjonat eller hellre avjonat + filtrerat vatten, åtminstone i sista sköljningen. Sköljning + torkning kan nog fungera för att få bort smuts men du kommer samtidigt trycka dit nytt damm, om än i mindre mängd. Även den renaste duken luddar av sig lite även om det inte syns med blotta ögat och allt damm som är i vattenfasen fastnar inte i duken utan trycks tillbaka. Jag föredrar att suga upp vätskan snarare än att torka.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-07 02:11

Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:
Laila skrev:

Laila,

Med vänlig hälsning

Pekka

Därför att det inte är med sanning överensstämmande är mitt korta svar . . . igen, en skiva spelandes på en skivtallrik med filtmatta utan klampning ändrar inte läge i förhållande till tallriken hur mycket du än vill det . . . du påstod dessutom att du hade sett mätningar/själv mätt upp ett antal mm i drift efter en LP-avspelning . . . vill bara försöka att avliva några myter angående vinylavspelning där du just återigen marknadsfört en . . . typ.

För en remdrivan skivspelare sker det ju en viss "drift", räknade att det var ca 0,034 % minskning i hastighet när jag spelade jämfört med när tonarmen var uppe, motsvarar ca 9 cm drift om jag räknat rätt för min spelare under 3 min spelande jämfört med när skivan inte spelade. Detta är med all sannolikhet mellan rem och remskiva där detta slirning uppstår och inte mellan filtmatta/skiva/tallrik. Men om det är någon hastighetssänkning i en direktdriven spelare med en filtmatta måste det ske mellan filtmåtta/tallrik/skiva... någon som mätt??? Antagligen sker det men det kan vara så lite att det är omätbart.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-07 04:47

Thomas_A skrev:
Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:
Med vänlig hälsning

Pekka

Det jag har erfarit är att avlagringar från vatten, särskilt om det är mineralrikt, skapar små saltkristaller här och där om man inte blir av med allt. Ska man skölja och torka bör man använda avjonat eller hellre avjonat + filtrerat vatten, åtminstone i sista sköljningen. Sköljning + torkning kan nog fungera för att få bort smuts men du kommer samtidigt trycka dit nytt damm, om än i mindre mängd. Även den renaste duken luddar av sig lite även om det inte syns med blotta ögat och allt damm som är i vattenfasen fastnar inte i duken utan trycks tillbaka. Jag föredrar att suga upp vätskan snarare än att torka.

+1

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-07 04:52

Thomas_A skrev:
Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:
Laila,

Med vänlig hälsning

Pekka

För en remdrivan skivspelare sker det ju en viss "drift", räknade att det var ca 0,034 % minskning i hastighet när jag spelade jämfört med när tonarmen var uppe, motsvarar ca 9 cm drift om jag räknat rätt för min spelare under 3 min spelande jämfört med när skivan inte spelade. Detta är med all sannolikhet mellan rem och remskiva där detta slirning uppstår och inte mellan filtmatta/skiva/tallrik. Men om det är någon hastighetssänkning i en direktdriven spelare med en filtmatta måste det ske mellan filtmåtta/tallrik/skiva... någon som mätt??? Antagligen sker det men det kan vara så lite att det är omätbart.

Hur vet man att mätningen är typisk för remdrivna skivspelare? Finns ju skivspelare med fastlimmad filt och lös filt och med avancerade motorstyrningar och väldigt simpla.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-07 07:17

PekkaJohansson skrev:...och därefter suga upp både vätska och smuts med ett munstycke med någon form av textil på anliggningsytan.

Men det där känns ju inte riktigt klokt. Vad är det som säger att inte alls sugs upp utan smutsen fastnar i textilen och sen "åker med" runt skivan?

Det vettigaste för att rengöra skivor tror jag är:

1. Rengöring i ultraljudsbad med en tvättvätska av destvatten, IPA och Yes (går säkert att hitta nåt optimalt här)
2. Blåsa torrt & rent med lämpligt filtrerad (andningskvalitet) tryckluft

Så lite fysisk kontakt mellan skivytan och filtdynor, handdukar o.dyl. som möjligt tror jag är bra.

I trådfrågan: Vinylskivan i sig tål nog en jädrans massa rpm innan den "desintegreras" :) men problemet är nog snarare att spänna fast skivan så att den kan snurra jämnt och utan att "slira" och skada centrumhålet eller området där den klampas fast. Det är ju heller inte ovanligt att centrumhålet inte är centrerat i skivan och då händer det nog grejer vid ett par tusen rpm... 8O

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-07 10:07

Harryup skrev:
Thomas_A skrev:
Laila skrev:

Hur vet man att mätningen är typisk för remdrivna skivspelare? Finns ju skivspelare med fastlimmad filt och lös filt och med avancerade motorstyrningar och väldigt simpla.

/Harryup

Driften kan skilja men den kan inte bli noll. Friktionsdrift måste ha en viss förlust (rem, hjul etc).

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-07 11:12

Tryckluft är ju ett bekymmer, jag har helt enkelt inte tillgång till det.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-07 12:25

Så först används borste så damm/skräp trycks ned i spåret. Sedan löser man upp skiten med vatten så skiten kommer längst ned i spåret. Sedan trycker man ned skiten med att torka med handduk - eller så använder man tryckluft att trycka ned skiten i spåren.
Tycker detta är heltokigt.

Istället, låt pickuppen samla upp dammet o blås av dammet med munnen alt slipa lite med vibrator.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-07 12:36

Har just roat mig med att kontrollera driften mellan skiva å tallrik vid avspelning med
oklampad filtmatta: sida 2 av GATEWAY 2(ECM 1105) LP avspelandes på Lenco L75 med
Jelco 750D tonarm med en Pickering XLZ-7500-S med VividLine-nål å 1.5g nåltryck.
Kanten på på både skivtallrik å skiva markerades med en liten bit "gubbskinn"(målartejp)
som sedan precisionmärktes upp med hjälp av en fin märkpenna.

Efter inpassning av märkningarna påbörjades avspelning från början till slutet av skivan
varefter tonarmen lyfts av skivan följt av avslag av drivverk. När skivtallriken efter ca 2
minuter slutat snurra så kollas uppmärkningarna där ingen för ögat(mitt å en kär väns)
avvikelse i förhållande till inpassningen innan påbörjad avspelning kunde iakttagas . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-07 12:37

sportbilsentusiasten skrev:Så först används borste så damm/skräp trycks ned i spåret. Sedan löser man upp skiten med vatten så skiten kommer längst ned i spåret. Sedan trycker man ned skiten med att torka med handduk - eller så använder man tryckluft att trycka ned skiten i spåren.
Tycker detta är heltokigt.

Istället, låt pickuppen samla upp dammet o blås av dammet med munnen alt slipa lite med vibrator.

du säger slit ner nålen istället för att hålla den ren.
Märklig rekommendation
OCH!
Var har du dina plattor egentligen då dom uppenbarligen blir så skitiga?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi