perception audio: by bladelius.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Re: perception audio: by bladelius.

Inläggav UrSv » 2016-08-08 00:27

Vinylcalle skrev:Vad jag hört var det Mikael Bladelius pappa som höll i produktionen på något företag han hade. Men det kanske inte är korrekt?

MvH Carl

Enligt info direkt från fadern stämmer det väl för åtminstone delar av produktportföljen.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

brn2rn

Inläggav brn2rn » 2016-08-08 09:41

Det stämmer såtillvida att Mikaels far var med och drog igång det bolag som monterade kretskort till den tidiga produktionen.
Man handplockade ett litet gäng från Luxor Electronics. Fungerade ganska bra.
Slutmontering skedde däremot på olika håll beroende på vilken produkt det gällde. Cd-spelaren slutmonterades av oss i ett rätt stort antal tex.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-10 01:13

Vad jag har hört så var det ett företag där man anställde folk som varit långtidsarbetslösa och som företag fick betalt för att ha hos sig på praktik. Men det kanske inte stämmer?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-10 09:51

Jag har reparerat ett Fatang-slutsteg en gång i tiden och det är kvalitetsgrejjer helt klart.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

brn2rn

Inläggav brn2rn » 2016-08-10 10:26

Vid uppstarter är det ju ganska vanligt att man ser sig om vilka människor som innehar av företaget eftersökt kunskap. Just i Motala så är det lätt att tänka sig att det vid den tiden fanns rätt många med elektronikkunskaper i ryggen som hade fått gå från Luxor när tillverkningen av tv/radio flyttades eller lades ner. Att det till det då kommer arbetsmarknadspolitiska åtgärder är ju i linje med hur vårt samhälle fungerar. Så det behöver inte vara negativt alls om det nu stämmer. Du får nog fråga Jalle om du vill veta mer tyvärr.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-11 09:35

Vinylcalle skrev:Vad jag har hört så var det ett företag där man anställde folk som varit långtidsarbetslösa och som företag fick betalt för att ha hos sig på praktik. Men det kanske inte stämmer?

MvH Carl

Varför behövs det ens poängteras isåfall?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-12 01:38

Elfsberg skrev:
Vinylcalle skrev:Vad jag har hört så var det ett företag där man anställde folk som varit långtidsarbetslösa och som företag fick betalt för att ha hos sig på praktik. Men det kanske inte stämmer?

MvH Carl

Förklara gärna?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-12 08:26

Elfsberg skrev:

MvH Carl

Jante....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-12 10:09

MvH Carl

De långtidsarbetslösa fick chansen att jobba och bygga ihop spännande hifi. Det låter väl perfekt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-12 22:15

mrGaskill skrev:

MvH Carl

De långtidsarbetslösa fick chansen att jobba och bygga ihop spännande hifi. Det låter väl perfekt.

Ja det är väl bra. Det är mindre bra om man utnyttjar att man får betalt för att ha människor som arbetar åt en. Nu har jag ingen aning om det var så men det finns företag som bygger sin verksamhet på det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-12 22:49

Jag tycker det är ganska illa att insinuera om något som man har mindre bra koll på. Jag har något minne om något företag som sålde eller säljer beg. hifi och som satte ordinarie priser astronomiskt och lockade med jätterabatter på saker som var överprissatta som man fick en bedräglig känsla av. Nu minns jag inte namnet på firman, så jag ska inte skriva något mer. Det kan bli jättefel och det är onödigt, så den diskussionen får nog hoppas över helt och hållet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-08-12 23:21

Vinylcalle skrev:
mrGaskill skrev:

MvH Carl

Ja det är väl bra. Det är mindre bra om man utnyttjar att man får betalt för att ha människor som arbetar åt en. Nu har jag ingen aning om det var så men det finns företag som bygger sin verksamhet på det.

MvH Carl

Är det inte själva tanken med att subventionera personer som har svårt att få jobb? Tanken är ju just att de ska få jobb och att då anklaga de företag som anställer dessa människor för vad-det-nu-är känns ju ganska meningslöst. Företagen gör ju just det som önskas.

Skit samma, det viktiga är väl att det finns företag som producerar högklassig hifi?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 23:38

Gissar att det inte är anställda människor som Calle pratar om . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-13 00:16

Laila skrev:Gissar att det inte är anställda människor som Calle pratar om . . . typ.

Helt rätt. Det handlar om praktik och liknande där företaget får bra betalt för att ha praktikanter hos sig.

Oavsett vad så verkar det vara otroligt känsligt att prata om detta företag som inte ens finns längre och knappt inte fanns heller med tanke på den lilla produktion man tydligen hade.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-13 00:19

mrGaskill skrev:Jag tycker det är ganska illa att insinuera om något som man har mindre bra koll på. Jag har något minne om något företag som sålde eller säljer beg. hifi och som satte ordinarie priser astronomiskt och lockade med jätterabatter på saker som var överprissatta som man fick en bedräglig känsla av. Nu minns jag inte namnet på firman, så jag ska inte skriva något mer. Det kan bli jättefel och det är onödigt, så den diskussionen får nog hoppas över helt och hållet.

Jag har inga problem att diskutera hur dåligt Repsam och under en tid Rehifi var under tidigare ägare (på många områden). Ett problem var att man tog in praktikanter som inte hade någon koppling till hifi och hur det fungerade till att sköta kritiska moment i företaget. För dessa praktikanter tror jag säkert att man fick ekonomiska bidrag.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-14 18:41

Vinylcalle skrev:Oavsett vad så verkar det vara otroligt känsligt att prata om detta företag som inte ens finns längre och knappt inte fanns heller med tanke på den lilla produktion man tydligen hade.

Nä. Däremot är det några reaktioner på en av dina kommentarer.

Rätta in dig i ledet, be om ursäkt, carry on.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-18 13:07

brn2rn skrev:
Affären med Hifi-Klubben blev vi blåsta på av deras dåvarande norske VD, på ett mycket fult sätt tyvärr

Kan du utveckla detta?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-08-18 13:13

Vinylcalle skrev:
mrGaskill skrev:Jag tycker det är ganska illa att insinuera om något som man har mindre bra koll på. Jag har något minne om något företag som sålde eller säljer beg. hifi och som satte ordinarie priser astronomiskt och lockade med jätterabatter på saker som var överprissatta som man fick en bedräglig känsla av. Nu minns jag inte namnet på firman, så jag ska inte skriva något mer. Det kan bli jättefel och det är onödigt, så den diskussionen får nog hoppas över helt och hållet.

Jag har inga problem att diskutera hur dåligt Repsam och under en tid Rehifi var under tidigare ägare (på många områden). Ett problem var att man tog in praktikanter som inte hade någon koppling till hifi och hur det fungerade till att sköta kritiska moment i företaget. För dessa praktikanter tror jag säkert att man fick ekonomiska bidrag.

MvH Carl

Fast hela tanken med statens upplägg är ju att få dessa individer ut i arbetslivet.
Oavsett hur bra det är för företaget/kunderna (=företagets ansvar) ger det individerna, kanske otroligt viktig, erfarenhet av arbetslivet.
Erfarenhet som i bästa fall kan leda till annat arbete.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-18 13:40

Utan att låta så arg ville jag bara belysa hur fel det blir (reserverade även för att jag förmodligen har fel i mina insinuationer) när man diskuterar sådant man inte har så bra koll på.
Jag tror också att det är viktigt att knega och hålla igång så mycket man kan, när man kan. Läser man policyn i punkt 9 och snubblande nära en annan punkt, så kanske det bästa är att diskutera Bladelius bara. (Baksätesmoderering kanske..)
Men, ja vad hände med hifiklubben? Jag tänker ju kanske handla en receiver av dem i form av en Denon x4300h. Men det går ju att köpa en Onkyo rz 1100 kanske. (OT). :)

vänligen,

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-18 14:09

Från audio till arbetsmarkandspolitiska åtgärder. 8)

Jag hör hur det skramlar om Karls nycklar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-18 14:34

Ja, jag tycker sånt här är mer intressant att nysta i. En gammal artikel från NyT publicerad 1999. :)

http://www.nyteknik.se/industri/micke-s ... fi-6467341

Nu kanske man inte får klippa och klistra av copyrightskäl, men:

"- Jag vill inte att hemmapularna ska få tag på mig. De som själva bygger förstärkare och ständigt är på jakt efter goda råd och det senaste i komponentväg. Jag har inte tid med sånt, säger Mikael Bladelius.

I sådana kretsar är Micke "het", liksom bland ljudentusiaster i Europa, Norge och kanske i någon mån i Sverige.

Hans förstärkare och cd-spelarekom i fjol från ingenstans men såldes för ungefär 30 miljoner kronor, framförallt i Tyskland och England.

- EU-direktiv gör det omöjligt att tillverka bästa möjliga cd-spelare. Vi får inte använda de bästa klockkretsarna. De anses avge för mycket elektromagnetisk strålning. "Jittret" blir högre än nödvändigt, en störning som är fullt hörbar.

Trots det har hifi-tidningar i Europa höjt honom till skyarna, liksom de skandinaviska och svenska specialtidningarna, fast med något års fördröjning. "

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-18 17:42

Skärmning av klockor måste väl ändå vara en ekonomi/praktiskt fråga snarare än en teknisk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-18 21:12

Ingen aning. Men jag gillar drivet hos vissa hifi-makare såsom t.ex. Bladelius. Man blir nästan lite sugen att löda sådär lite på improvisation eller nåt.

brn2rn

Inläggav brn2rn » 2016-08-25 11:34

Nej jag kan självklart inte utveckla exakta saker kring affärsverksamhet.
Jag tar det gärna face2face, men inte i ett öppet forum.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi