Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-12 09:36

Korta, täta och mjuka strån borde vara modellen. Jag har en kolfiberborste som liknar den här:

Bild

Det vore också intressant att se en seriös utvärdering av nålrengörare som bygger på vibrationer. Någon som har erfarenheter?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 09:53

Jag brukar sätta mig vid urmakarbänken, beväpna ögat med stenhålslupp för att sedan försiktigt plocka bort föroreningar med putspinne doppad i Elma Suprol.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-12 10:03

PekkaJohansson skrev:Korta, täta och mjuka strån borde vara modellen. Jag har en kolfiberborste som liknar den här:

[ Bild ]

Det vore också intressant att se en seriös utvärdering av nålrengörare som bygger på vibrationer. Någon som har erfarenheter?

Med vänlig hälsning

Pekka

Goldrings gamla hade borst som vibrerade. Frekvens var mellan 400 och 1000 Hz. Minns inte om det var kolfiber. Den var batteridriven. Den fungerade klanderfritt. Nålen blev ren utan att något skadades eller slets. Perfekt nålrengörare. Jag importerade och sålde dessa under många år och hade aldrig något klagomål utan endast nöjda användare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 10:06

Då önskar jag beställa en sådan, Peter. Hur lång är leveranstiden och hur mycket kostar den?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-12 10:15

Morello skrev:Då önskar jag beställa en sådan, Peter. Hur lång är leveranstiden och hur mycket kostar den?

Det var länge sedan. Vet inte om den fortfarande tillverkas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 10:17

petersteindl skrev:
Morello skrev:Då önskar jag beställa en sådan, Peter. Hur lång är leveranstiden och hur mycket kostar den?

Det var länge sedan. Vet inte om den fortfarande tillverkas.

Mvh
Peter

Jag ska kika på ebay. :)
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-12 10:25

Inlägg hämtat från http://www.analogplanet.com/content/flux-hi-fi-electronic-stylus-cleaner#T1KLc7HSyMwPVYOb.97. Produkten som testas, Flux, kostar en dryg tusenlapp på Ebay:

"The most popular electronic stylus cleaners in the U.S. were the Audio Technica AT637 and the identical Signet SK305. They operated at about 400 Hz, that last measurement I've seen was 415Hz. Despite this they were, and still are, often referred to as ultrasonic cleaners. I have even seen the Flux identified as such.

The Goldring cleaner is another cleaner that was said to be ultrasonic but was not. Goldring has also stated that the maximum cantilver deflection from it's device would be about twice that of the hottest LP.

In any case, the use of ultrasonic frequencies would make no sense as these were mechanical cleaners that did not rely on the cavitation of a fluid.

As far as I can tell these products might only dangerous when used for a much longer time period than the 5 to 20 second recommendations, a not unlikely situation given the intensity of likely users.

I'm sure that the Flux is a fine product , but I am not convinced that it performs better than the originals."

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-12 10:48

Thomas_A skrev:Troligen är tandborste lite för grov.

Har någon erfarenhet av denna typ med täta korta kolfiber? Kan också vätas med isopropanol.

https://www.svalander.se/?ma=get_image&id=11395

Jag tycker den funkar bra, dock utan bilder som styrker mitt tyckande.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-12 11:47

Har en sådan hemma, kanske provar på några gamla nålar:

Bild

62000 borstslag per minut, vibrerar, snurrar inte. Behöver dock se vilka borstar som finns.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-12 11:51

PekkaJohansson skrev:Inlägg hämtat från http://www.analogplanet.com/content/flux-hi-fi-electronic-stylus-cleaner#T1KLc7HSyMwPVYOb.97. Produkten som testas, Flux, kostar en dryg tusenlapp på Ebay:

"The most popular electronic stylus cleaners in the U.S. were the Audio Technica AT637 and the identical Signet SK305. They operated at about 400 Hz, that last measurement I've seen was 415Hz. Despite this they were, and still are, often referred to as ultrasonic cleaners. I have even seen the Flux identified as such.

The Goldring cleaner is another cleaner that was said to be ultrasonic but was not. Goldring has also stated that the maximum cantilver deflection from it's device would be about twice that of the hottest LP.

In any case, the use of ultrasonic frequencies would make no sense as these were mechanical cleaners that did not rely on the cavitation of a fluid.

As far as I can tell these products might only dangerous when used for a much longer time period than the 5 to 20 second recommendations, a not unlikely situation given the intensity of likely users.

I'm sure that the Flux is a fine product , but I am not convinced that it performs better than the originals."

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag köpte en AT 637 från eBay. Utan att ha bilder som styrker mitt tyckande, tycker jag den är bra. Mycket feelgood, om inte annat, och det är inte att förakta.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-08-12 18:51

Bild

Jag har en sådan. Det är hårt packade fina kolfiberborst. tar bort all skit. Vid festliga tillfällen häller jag på lite iso. Sen har jag en sådan där svamp också som laila gillar. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-12 19:13

Jag diskade just lite skivor (en i taget) i varmt vatten. Nålen blev kanske renare eller smutsigare som bonus av min totalt skoningslösa metod.

1. Blöt skivan i varmt vatten under kranen (inte rykande hett).

2. Fyll skivan med handdiskmedel, verkligen ös på diskmedel.

3. Gegga runt handdiskmedlet med en fiberduk som medföljde en billig datorskärm. Undvik att torka på de nu böta skivetiketterna.

4. Skölj av skivan.

5. Skölj ur det mesta av diskmedlet ut fiberduken, vrid sen ur den.

6. Torka av skivan, vrid ur fiberduken och torka av igen, upprepa om nödvändigt. Undvik att torka för mycket på skivettiketterna.

7. Håll i skivan i en minut eller två tills resten vattnet till synes dunstat bort.

8. Lägg skivan på skivspelarens tallrik, skit i att ettiketterna fortfarande är blöta.

9. Spela hela första sidan. vänd och spela andra sidan.

Var nålen riktigt skitig så har den säkert blivit aningen renare... eller skitigare, någon försämring har jag i alla fall ej märkt och skivor som någon spillt matrester och annat kladd på går nu att spela! :D

Min metod fungerar för de som köpt snorbillig skivspelare och billiga men väldigt smutsiga skivor hos Stadsmissionen, kanske inte för andra...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-08-12 21:49

Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 22:08

Jo, vi har ju alla våra käpphästar*, eller hur, min käre CODY . . . typ ? :wink: 8O :D 8)

* Måste något motvilligt erkänna att jag testat på 1 st LP, å blanker blev den, men resten av
joxet jag inhandlade har nu förbrukats för därmed avsedda funktionaliteter.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-08-12 22:26

Du menar att du använt joxet till ditt HÅR?? :wink: Kan väl säga att balsammetoden är bra fortfarande. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 22:44

Ja, te dä lelle som ä kvar . . .typ. :wink:
(Vi "fruntimmer" rakar ju oss på både traditionella, å de mest omöjliga orter numera).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-12 22:46

Balsam har nog som tidigare nämnts siloxanliknande komponenter för att göra det glansigt och minska friktion. Som vinylglans som av flera visat sänka brus och knaster med upp till 10 dB. Dock har ju schampo mer komponenter. Skulle inte lite destillerat vatten, yes + siloxane fungera lika bra?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-12 23:01

jonaz81a skrev:... någon försämring har jag i alla fall ej märkt och skivor som någon spillt matrester och annat kladd på går nu att spela! :D

Urk, matrester. Så här års får man särskilt se upp för... kräftskivor.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 23:28

Thomas_A skrev:Balsam har nog som tidigare nämnts siloxanliknande komponenter för att göra det glansigt och minska friktion. Som vinylglans som av flera visat sänka brus och knaster med upp till 10 dB. Dock har ju schampo mer komponenter. Skulle inte lite destillerat vatten, yes + siloxane fungera lika bra?

Möjligt, men själv så äja lite petig mä antiskatinginställningarna å har ingen lust te å
justere om på var å varannan platta beroende på hur å vilken formula* som den är behandlad mä, om dä nu någonsin går att ha koll på ? Har ju flera tiotalet Lp:er vill ja minnas . . . typ. :evil:

*Friktionsindexnedsättande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 23:37

jonaz81a skrev:Jag diskade just lite skivor (en i taget) i varmt vatten. Nålen blev kanske renare eller smutsigare som bonus av min totalt skoningslösa metod.

1. Blöt skivan i varmt vatten under kranen (inte rykande hett).

2. Fyll skivan med handdiskmedel, verkligen ös på diskmedel.

3. Gegga runt handdiskmedlet med en fiberduk som medföljde en billig datorskärm. Undvik att torka på de nu böta skivetiketterna.

4. Skölj av skivan.

5. Skölj ur det mesta av diskmedlet ut fiberduken, vrid sen ur den.

6. Torka av skivan, vrid ur fiberduken och torka av igen, upprepa om nödvändigt. Undvik att torka för mycket på skivettiketterna.

7. Håll i skivan i en minut eller två tills resten vattnet till synes dunstat bort.

8. Lägg skivan på skivspelarens tallrik, skit i att ettiketterna fortfarande är blöta.

9. Spela hela första sidan. vänd och spela andra sidan.

Var nålen riktigt skitig så har den säkert blivit aningen renare... eller skitigare, någon försämring har jag i alla fall ej märkt och skivor som någon spillt matrester och annat kladd på går nu att spela! :D

Min metod fungerar för de som köpt snorbillig skivspelare och billiga men väldigt smutsiga skivor hos Stadsmissionen, kanske inte för andra...

Tack för den.
Det har jag sagt hela tiden, men byter ut trasan mot en mjuuuuk frottehandduk och snurrar skivan i tumgreppet på båda sidor.
Allt utom rena repor försvinner.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-12 23:51

Perfector skrev:Tack för den.
Det har jag sagt hela tiden, men byter ut trasan mot en mjuuuuk frottehandduk och snurrar skivan i tumgreppet på båda sidor.

Högst tveksamt, samt orsakar nya. Notera gärna jonaz81a anmärkning:

"Min metod fungerar för de som köpt snorbillig skivspelare och billiga men väldigt smutsiga skivor hos Stadsmissionen, kanske inte för andra..."

Vi är på ett hifi-forum. Snälla, sluta att marknadsföra rent horribla sätt att behandla ett redan bristfälligt medium!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-12 23:54

PekkaJohansson skrev:
Perfector skrev:Tack för den.

Högst tveksamt, samt orsakar nya. Notera gärna jonaz81a anmärkning:

"Min metod fungerar för de som köpt snorbillig skivspelare och billiga men väldigt smutsiga skivor hos Stadsmissionen, kanske inte för andra..."

Vi är på ett hifi-forum. Snälla, sluta att marknadsföra rent horribla sätt att behandla ett redan bristfälligt medium!

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har 1200 vinyler som säger nåt helt annat
var och en blir salig på sin egen fason.
Dessutom skarvade jag bara på föregående talare, men du har hängt upp dig på att jag har en åsikt och tror att jag säger att det är den enda vägen att gå.
Trist!
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-13 00:09

Perfector skrev:Jag har 1200 vinyler som säger nåt helt annat
Dessutom skarvade jag bara på föregående talare, men du har hängt upp dig på att jag har en åsikt och tror att jag säger att det är den enda vägen att gå.
Trist!

Du har inte bara en "åsikt" utan rekommenderar i flera trådar att man ska gnugga vinylskivor med svampar och frottéhanddukar. Jag skulle önska att du slutade med det eftersom det är skadligt för skivorna. Jag och andra har förklarat varför.

Som sagt: det är inte bara ett problem att vinylmediet återkommer, utan även att kunskapen om hur det ska hanteras tycks ha gått förlorad. Låt oss återgå till förslag på hur man förbättrar vinylavspelningen i den mån det är möjligt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-13 00:58

Pekka, du verkar att ha allvarliga problem med Perfectors metod . . . har du testat den ?

Själv så kör jag med med en "unkisborste" fylld med Yes . . . sköljer skivan under rinnande
ljummet vatten, svabbar skivan med lödigt Yes-lödder i spårens riktning samt sköljer
därefter av d:o genom att rotera skivan under kranen. Har fungerat riktigt bra för mig. Torkar i diskställ eller vid brådska med en fiberduk. Bor i Stockholm där vattnet är relativt mjukt.

Betvivlar inte ett ögonblick att en dedikerad apparajt kan göra rengöringen bättre, men
att utifrån näppeligen gjorda egna tester eller försök*, på ett mästrande å besserwissigt
vis tala om för Perfector att han i alla år jobbat med att förstöra sin skivsamling, tycker åtminstone jag är lite övermaga . . . typ. :evil:

* Om du har undersökt saken så får du gärna meddela forumet . . .
Senast redigerad av Laila 2016-08-13 01:31, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-13 01:11

Laila skrev:Pecka, .

Om du syftar på mig så borde du, typ, veta exakt vad som har skrivits i frågan i de olika trådarna där du själv har, typ, medverkat.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-13 01:18

PekkaJohansson skrev:
Laila skrev:Pecka, .

Om du syftar på mig så borde du, typ, veta exakt vad som har skrivits i de olika trådarna där du själv har, typ, medverkat.

Varför upprepa?*

Med vänlig hälsning

Pekka

Ursäkta för att jag stavade dit namn fel** Pekka, det var slarvigt. :oops:
Men resten förstod jag inte . . . har du verkligen läst vad jag skrivit . . . typ ? 8O

*Ev upprepning beror troligen på svårigheter för mottagaren att acceptera vissa fakta.
** Nu redigerat.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-13 01:39

Jo, jag förstår allt och är fortfarande kritisk till gnuggmetoden. Jag tänker inte utsätta min surt förvärvade och ganska unika samling för den. Bevisbördan ligger på den som hävdar att man ska behandla mjuk vinyl illa. Ta fram två likvärdiga skivor och gnugga en och undersök skillnaden mellan de två!

Åter, varför ska vi som medlemmar på ett hifi-forum hålla på med dessa dumheter? Vinyl spelar man bara om musiken inte finns på cd eller är uselt överförd till cd.

Jag hör just nu Lennon i "When I get home" på cd-utgåvan av Beatles "A hard day's night" från 1987 och det är riktigt bra!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2016-08-13 01:52, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-13 01:49

PekkaJohansson skrev:Jo, jag förstår allt och är fortfarande kritisk till gnuggmetoden. Jag tänker inte utsätta min surt förvärvade och ganska unika samling för den. Bevisbördan ligger på den som hävdar att man ska behandla mjuk vinyl illa. Ta fram två likvärdiga skivor och gnugga en och undersök skillnaden mellan de två!

Åter, varför ska vi som medlemmar på ett hifi-forum hålla på med dessa dumheter? Vinyl spelar man bara om musiken inte finns på cd eller är uselt överförd till cd.

Jag hör just nu Lennon i "When I get home" på cd-utgåvan av Beatles "A hard day's night" från 1987 och det är riktigt bra!

Med vänlig hälsning

Pekka

He he, bevisbördan ligger nog hos den som hävdar/påstår att en metod är direkt skadlig
. . . inte hos den som råkar använda den , eller . . . typ. 8)

Men f.ö. så önskar jag en fortsatt prima lyssning. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-13 07:47

PekkaJohansson skrev:
Trist!

Du har inte bara en "åsikt" utan rekommenderar i flera trådar att man ska gnugga vinylskivor med svampar och frottéhanddukar. Jag skulle önska att du slutade med det eftersom det är skadligt för skivorna. Jag och andra har förklarat varför.

Som sagt: det är inte bara ett problem att vinylmediet återkommer, utan även att kunskapen om hur det ska hanteras tycks ha gått förlorad. Låt oss återgå till förslag på hur man förbättrar vinylavspelningen i den mån det är möjligt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Gnugga så mycket du vill med dina klumpar till händer.
Jag är fin i handen som en fröken och repar ingenting.
Vill man missförstå allting så gör man tydligen det.
Trevlig helg på dig i alla fall.
Edit:
Vill åxå tacka Laila som i alla fall försöker förstå vad som skrivs.
Det värmen hjärtat.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-13 08:38

Perfector skrev:
PekkaJohansson skrev:
Trist!

Med vänlig hälsning

Pekka

Gnugga så mycket du vill med dina klumpar till händer.
Jag är fin i handen som en fröken och repar ingenting.
Vill man missförstå allting så gör man tydligen det.
Trevlig helg på dig i alla fall.
Edit:
Vill åxå tacka Laila som i alla fall försöker förstå vad som skrivs.
Det värmen hjärtat.

Men allvarligt talat, hur bra kan metoden vara om du har slitit ut en nål efter att ha spelat 400 skivor? Tyder inte det på att något är katastrofalt fel?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi