Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Eargasm

Re: Hemmabioreceiver som stereoförstärkare ...

Inläggav Eargasm » 2016-08-11 22:39

xeizo skrev:
Eargasm skrev:Nej.

Ps. Beroende på vilka kompromisser en kan acceptera.

Det lär inte vara några problem att få ett ännu bättre stereoljud än med en hemmabioreceiver, men då drar priset iväg. Och även hemmabioreceivern kan utrustas med bättre slutsteg, klass A osv.

Poängen med hemmabioreceivern är att förstegsdelen har ultimat mycket finesser, och man får hela paketet till ett relativt lågt pris.

Är det funktioner och bekvämlighet som är i fokus så står sig stereoförstärkaren sig slätt alla dagar, är dessutom pengar en avgörande faktor är det spiken i kistan, jag håller fullständig med.

Men struntar en i hur anläggningen går att integrera i vardagen med HDMI-växlar, Airplay, lågpassfilter, blutooth mottagare osv och endast vill lyssna på musik via två högtalare anser jag att gå old-school ger mest behållning när det gäller att lyssna på musik.

Men livet handlar för majoriteten av oss om kompromisser.., det svåra är att göra dem som passar en själv bäst just nu. Och märk väl att jag lägger ingen värdering i hur andra väljer att göra sina, behov och önskemål förändras också över tid..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-11 23:10

Jag använder ett 2-kanalsförsteg med separata slutsteg som driver frontarna när jag lyssnar på musik. Vid film har en ingång på försteget med volume-pass-through. För att spela musik kanske Marantzen duger, Denonen gjorde det inte.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-08-11 23:15

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Jag tror inte på någon av dessa SNR-data; i synnerhet inte phono-delen.
Egentligen säger inte specen någonting eftersom man inte anger referensnivån, men man får väl anta att den är fåtalet dBu och då blir 110 dB på linjeingångarna extraordinärt bra.

Finns det obereonde testdata för maskinen?

Som jag skrev förut, jag måste låna en biomaskin och mäta på ordentligt!

Yamaha brukar inte ange glädjesiffror, se tex uteffekten som är angiven till 2x140W i 8 Ohm i Stereo men som vid oberoende test i första inlägget är 2x178W 8 Ohm kontinuerligt vid 0.1% dist. VId 1% dist är uteffekten hela 2x200W i 8 Ohm, kontinuerligt. Peak vid 2 Ohm är angivet till 405W, men även där är det antagligen tilltaget i underkant. Trafon i receivern är faktiskt imponerande stor till omfånget så det ser inte ut som luftsiffror.

Som sagt, 110 dB SNR A-vägt för ett försteg är extraordinärt bra. Bara ett fåtal apparater tangerar sådana nivåer. Jag vet ungefär vad för prylar som sitetr i biomaskiner och det hela bär inte sannolikhetens prägel.

Hittade inte mätningarna på Yamahan på Sound & Visions hemsida trots att dom själva skriver att dom ska finnas där?
http://www.soundandvision.com/content/y ... pH1q7mo.97

Såhär mäter iaf Denon 4310:

Sound & Vision skrev:The signal-to-noise ratio with 2.83 volts driving an 8-ohm load from 10 Hz to 24 kHz with “A” weighting was –112.28 dBrA.

Länk: http://www.soundandvision.com/content/d ... 9vyMzPV.97
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 10:28

Här är ett test av systermodellen RX-A3050 som har nästan identiska specs:

http://hometheaterhifi.com/reviews/rece ... er-review/

Sammanfattningsvis är den enligt deras åsikt den bästa A/V-receivern någonsin, med ljudkvalitet nära mycket dyrare separata delar. Även i stereo.

Lyssnar just nu på en tyskpressad Philips-utgåva av Nursery Cryme från mitten på 70-talet och hör detaljer jag inte hört förut, fylligt och stabilt ljud, ingen sibilans, pinpoint stereo, bra perspektiv och bra släpp från högtalarna. Absolut inget som helst fel på Phono-ingången, trots att det är en A/V-receiver.

edit. Kansas "Song for America", hollandspressning från 1975, låter också helt fläckfritt. Jättebra ljud :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 12:25

Den inbyggda Spotify-klienten fungerar också klockrent, jag har Premium så den väljer högre kvalitet på strömmen, klangmässigt låter den i princip identiskt som mitt Xonar ST med bytta OP(och omdiskuterad HiFI-cable/ASIO). Men det är lite mer punch i basen, vilket kanske inte är så konstigt eftersom man slipper kablar. ESS-dacarna låter i alla fall uppenbarligen finfint.

Dream Theater "The Astonishing" låter just nu magnifikt med inbyggd Spotify :D
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 12:58

Om jag tolkar den lätt förvirrrade texten så anges ett A-vägt SNR relativt 2,83 V om 112 dBA.
Nej, jag tror inte en sekund på det. Inte en chans! Bland det tystaste jag sett i slutstegsväg (observera att detta inte inkluderar försteg) är styva 90dBA, vilket är toppklass!
Jag har tittat snabbt på SNR på två biomaskiner och där erbjöd förstegsdelen cirka 60-70 dBA. (vilket är mycket sämre än ett top of the line-försteg)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-12 13:03

Morello: Du får väl helt enkelt ordna dig ett exemplar av sagda apparat och mäta på. För antingen så är den ju fenomenalt bra eller så är det något som inte stämmer med specifikationerna.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 13:20

Morello skrev:Om jag tolkar den lätt förvirrrade texten så anges ett A-vägt SNR relativt 2,83 V om 112 dBA.
Nej, jag tror inte en sekund på det. Inte en chans! Bland det tystaste jag sett i slutstegsväg (observera att detta inte inkluderar försteg) är styva 90dBA, vilket är toppklass!
Jag har tittat snabbt på SNR på två biomaskiner och där erbjöd förstegsdelen cirka 60-70 dBA. (vilket är mycket sämre än ett top of the line-försteg)

Då måste mitt Tanbergsteg TPA 3006 A från 1985 anses vara ok med 96dBA(1W/8 Ohm) å
118dBA vid 150W/8 Ohm . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 13:28

Morello skrev:Om jag tolkar den lätt förvirrrade texten så anges ett A-vägt SNR relativt 2,83 V om 112 dBA.

Aventage är Yamahas high end-serie inom A/V, inte deras vanliga receivers. Yamaha gör/har gjort utmärkta separata delar genom åren. Finns ingen anledning för dom att inte använda lite av den kunskapen även idag.

Så, Morello, handsken är kastad bara att köpa/låna ett dylikt och mäta på. Dock finns det bortåt en miljard inställningar så chansen att ratta bort sig är påtaglig. Tänk på att du har chansen till att få göra en totalsågning, vilket är en skön känsla, tveka inte :twisted:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-12 13:45

Tror inte heller en sekund på det! Mina 28B-SST är verkligen tysta, med ingången kortsluten hör man typ ingenting även om man lägger örat mot elementen på högtalarna.

"The unweighted, wideband signal/noise ratio (ref. 1W into 8 ohms) was an excellent 81.5dB, this improving to 93.6dB when A-weighted.
Read more at http://www.stereophile.com/content/brys ... PGDoJRo.99"

Som sysnes bra mycket sämre än vad Yamahamaskinen påstås klara
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 14:36

Litet brum kunde jag höra ped örat mot en pip med ditt steg, men Brystonstegen är mycket tysta!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-12 14:42

Rydberg skrev:Tror inte heller en sekund på det! Mina 28B-SST är verkligen tysta, med ingången kortsluten hör man typ ingenting även om man lägger örat mot elementen på högtalarna.

"The unweighted, wideband signal/noise ratio (ref. 1W into 8 ohms) was an excellent 81.5dB, this improving to 93.6dB when A-weighted.
Read more at http://www.stereophile.com/content/brys ... PGDoJRo.99"

Som sysnes bra mycket sämre än vad Yamahamaskinen påstås klara

Frågan kanske är - vad är det där 'r':et ? Det är inget skrivfel, för de har samma i alla testerna.

Här från test av 9B SST²:
The signal-to-noise ratio with an 8-ohm load from 10 Hz to 24 kHz with “A” weighting was –105.13 dBrA using the RCA input and –111.10 using the XLR input.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 14:46

dBr anger att det är en relativ mätning utan vedertagen referens ungefär.
Helt onödigt att skriva så dB per se är en relativ, logaritmisk storhet utan entydig referens.

Slutsteg relateras ofta till 2,83V. Försteg till 1 V.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-12 14:50

Marantz AV7005 Prepro:
The signal-to-noise ratio with “A” weighting was –121.49 dBrA.
Read more at http://www.soundandvision.com/content/m ... 263CURW.99

(Marantz AV7005 är i grunden samma som Denon 3311 utan slutsteg )

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 14:54

Nattlorden skrev:Marantz AV7005 Prepro:
The signal-to-noise ratio with “A” weighting was –121.49 dBrA.
Read more at http://www.soundandvision.com/content/m ... 263CURW.99

(Marantz AV7005 är i grunden samma som Denon 3311 utan slutsteg )

Vilken är referensnivån?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-12 14:59

Man kan väl gissa att det var samma nivå hela vägen

The analog THD+N is less than 0.023 percent at 1 kHz with a 100-millivolt input and the volume control set to –4.0. Crosstalk with a 100-mV input was –87.87 dB left to right and –87.25 dB right to left. The signal-to-noise ratio with “A” weighting was –121.49 dBrA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 15:07

Referensnivån framgår, därav frågan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 15:11

Av någon mystisk anledning mätte inte Atkinsson SNR på Bryston 9B

http://www.stereophile.com/content/brys ... BWP5UYW.97
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 15:53

A/V-utrustning synes inte så dålig vs dyrstereo som ryktats, i alla fall inte vad gäller specs ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 16:23

Det finns frågetecken runt mätningarna samt inkonsekvens. Referensnivå saknas tex.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 16:30

xeizo skrev:A/V-utrustning synes inte så dålig vs dyrstereo som ryktats, i alla fall inte vad gäller specs ...

Du kan vara helt säker på att ett Bryston 9BST inte uppvisar ett SNR om runt 120 dB rel 2,83 V - inte ens med A-vägning.

Vidare är det kalrt suspekt att SNR ökar från cirka 90 med hela 30 dB nr A-vägningsfiltret kopplar in.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 16:32

Morello skrev:Det finns frågetecken runt mätningarna samt inkonsekvens. Referensnivå saknas tex.

Det måste finns någon på Faktiskt som har mätutrustning och som kan grilla några moderna receivers, gärna vs high-end separata enheter, det skulle vara mycket intressant!

Längtar nästan tillbaka till 70-talet när tidningarnas tester var proppfulla med S/N, slew rate, THD+IM, bandbredd och en massa fina kurvor. Alla slogs om zero distorsion. Nu skriver man mest bara hur det låter, vilket iofs är det viktigaste, men det är inte lika nördigt :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-12 16:38

Om någon kör hem en biomaskin till mig så lovar jag att göra ett nätrepotage! Jag har all utrustning som behövs.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-12 17:02

Morello skrev:Om någon kör hem en biomaskin till mig så lovar jag att göra ett nätrepotage! Jag har all utrustning som behövs.

Synd att du inte bor i Partilletrakten. Då kunde vi klämt en pizza med något gott att dricka till. :)
(Yamaha specar för övrigt bruset i min A3030 till "Signalbrusförhållande (IHF-A nätverk) Autdio 2 osv till högtalarutgång (kortsluten ingång 250 mV) 100 dB eller högre". Jag begriper inte så mycket av det, men det ser avancerat och förtroendeingivande ut.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-12 22:31

Vore intressant med en kontrollerad blindtest av en hygglig AVR å en bättre försteg/slutstegs -kombo* . . . är inte helt säker på att utfallet blir, som flera i tråden stolta ägare av separata apparajter verkar vara så totalt övertygade om . . . typ. :)

* Avseende på vad låter bäst . . å kan vi skilja AVR:en mot dä separata superduperhajfajet.
(Allt detta med "normalsvår" last/högisar av prima kvalisort).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-13 18:24

Aventage in action :D

Nu är allt inställt, subwoofer och alla källor, Spotify, Plex osv fungerar och låter kalas!

(mobilbilder, låg kvalitet)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2016-08-13 19:36

SL-3210 :D
Vilka minnen. Kul.

Tråden i sig är högintressant och skulle lätt lånat ut men 2313 eller vad det nu är jag har. :roll: om jag bott lite nära Täby.
Hopps det hela blir av.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-13 19:55

PickePock skrev:SL-3210 :D
Vilka minnen. Kul.

Tråden i sig är högintressant och skulle lätt lånat ut men 2313 eller vad det nu är jag har. :roll: om jag bott lite nära Täby.
Hopps det hela blir av.

Ja, eventuellt att jag volonterar framöver, men jag måste smälta lite först. Såg för övrigt en sida, hometheaterreference eller nåt sånt, som mätt på den mindre och äldre 1040 och den hade 114dB S/N A-vägt över RCA och 108dB ovägt när dom mätte. Dessa saker mäter nog rätt bra, det är för övrigt en gammal paradgren hos Yamaha eftersom det var dom som pushade mest för zero distorsion när det begav sig på 70-talet.

SL-3210, ja det är nostalgi, mitt exemplar räddades från sopbingen den såg bedrövlig ut och alla kablar var klippta men allt gick att fixa och den fungerar som om den vore splitter ny. Dessa direktdrivna verk är löjligt pålitliga.

Jag har en förkärlek för gamla Technics för att en skolkompis fick en SL-2000, den första billiga direktdrivna spelaren. runt 1974-75 nångång och jag var avundsjuk. Jag har haft en massa Thoréns, AR, HK, Yamaha mm mm spelare sen dess med dyra exotiska pickuper men Technics var the shit. Jag hade ingen svarv i flera år men när jag såg den där i bingen var det kärlek :)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-13 20:17

xeizo skrev:
SL-3210, ja det är nostalgi, mitt exemplar räddades från sopbingen den såg bedrövlig ut och alla kablar var klippta men allt gick att fixa och den fungerar som om den vore splitter ny. Dessa direktdrivna verk är löjligt pålitliga.

Jag har en förkärlek för gamla Technics för att en skolkompis fick en SL-2000, den första billiga direktdrivna spelaren. runt 1974-75 nångång och jag var avundsjuk. Jag har haft en massa Thoréns, AR, HK, Yamaha mm mm spelare sen dess med dyra exotiska pickuper men Technics var the shit. Jag hade ingen svarv i flera år men när jag såg den där i bingen var det kärlek :)

Technics SL-3210 var en riktigt snygg skivspelare! Att hitta en sådan i sopbingen kan inte känts fel även om personen som slängde den definitivt gjorde fel! :evil:

Yamaha kan sina saker, diskussionen om huruvida SNR-värdena är korrekta eller ej håler jag mig dock utanför... :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-08-13 21:03

Laila skrev:Vore intressant med en kontrollerad blindtest av en hygglig AVR å en bättre försteg/slutstegs -kombo* . . . är inte helt säker på att utfallet blir, som flera i tråden stolta ägare av separata apparajter verkar vara så totalt övertygade om . . . typ. :)

* Avseende på vad låter bäst . . å kan vi skilja AVR:en mot dä separata superduperhajfajet.
(Allt detta med "normalsvår" last/högisar av prima kvalisort).

Ja hade varit kul. Jag har två hemmabio receivrar, en Denon AVR 3805 (2005) och en Marantz SR-7010 (2015), båda kostade runt 12-15000 nya. Det är ju inte top of the line men inte heller de billigaste. Båda låter helt ok men upp till nivån till mina separata delar har de ganska långt kvar. Tyvärr bor jag ju väldigt "off side" annars hade vi kunnat anordna en träff här.
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi