UffeH skrev:Pekka, varför är det ett problem att vinylmediet återkommer?
Med vänliga hälsningar
Uffe
Hej Uffe!
Det korta svaret är att vinylmediet är ett dåligt system att lagra och spela musik på.
Som musikälskare, välljudsentusiast och skivsamlare vill jag höra den inspelade historien i bästa tänkbara ljudkvalitet - bredbandigt, med oförvanskad dynamik och klang samt med största möjliga distorsionsfrihet. Sett över en dryg hundraårsperiod har de tekniska möjligheterna att spela in och återge ljudhändelser förbättrats men vi konsumenter har ofta snuvats på konfekten. Det är precis vad som sker igen med återlanseringen av vinylsystemet.
Cd-systemet är det första som tillåter lyssnare att höra mer eller mindre exakt det som spelades in, det vill säga systemet i sig sätter inga käppar i hjulet. Perioden från 1982 till 1990 kan ses som en guldålder då delar av den inspelade musikhistorien gavs ut relativt oförvanskad. Sedan dess har utvecklingen gått bakåt med allt kraftigare processering av musiken (dynamisk komprimering, tonkurveingrepp) samtidigt som man tycks luta sig mot det tekniskt mycket sämre vinylsystemet.
I dag står musikköparen i valet mellan undermåliga och processerade cd-skivor och undermåliga vinylskivor med alla dess brister i form av svaj, distorsion, resonanser och slitage - för att inte tala om masteringingrepp och sena kopior av masterproduktionsbandet. Att branschen har gått drygt hundra år tillbaka i historien - till de mekaniska lagrings- och avspelningsmetoder som lanserades av Edison och Berliner på 1890-talet - är en tragedi. På de flesta andra områden strävar människan efter förbättringar men den inspelade ljudhistorien är ett undantag. I rättvisans namn vill jag inflika att goda exempel finns för den som letar men det gäller främst ett fåtal bolag som spelar in och ger ut konstmusik.
Jag blir lika ledsen varje gång jag besöker en skivbutik och det fräser om musiken som spelas för att man har fått för sig att vinyl är ballt. Vart tog omsorgen om musiken vägen? Lika ledsen blir jag när jag läser en hifi-tidning och det förespeglas att vinyl skulle vara framtiden.
Vinylskivan har sin plats i historien och i många samlingar inklusive min men den borde förpassas till historien när det finns så många bättre metoder att lagra och lyssna på musik. För att undvika att stödja den pågående utvecklingen avstår jag från att köpa nyproducerad vinyl. Samtidigt är jag mån om den existerande musikskatten som finns på historiska vinylplattor och som ibland inte kan hittas på annat format - därav mitt engagemang för bästa möjliga skötsel av skivorna.
Med vänlig hälsning
Pekka