Max_Headroom skrev:
Wow! Högklassigt skivomslag. Jag har bara en Frank Valdor skiva (rubberboat party) och borde förståss köpa fler. Dessa kommer ju att bli värda multum om några år.
Musiken håller dock inte riktigt samma höga klass som omslagen.
De musikaliska kvaliteterna är kanske ganska få men musiken är i alla fall munter!

Min skiva ger stark "sällskapsresan-feeling" och man blir lite sugen på att (på fyllan) dansa runt en plastgran i en pool! Jag ska fan se till att de som närvarar vid min begravning ska få lyssna till Frank Valdor (och inget annat). Med lite tur är det dock 50 år dit så jag kanske hinner ändra mig.
Jag tror förövrigt också på en stark värdeutveckling, "the King of Dynamic Party Sound" har tämligen nyligen kilat vidare och man vet ju hur upphovsmannens död påverkar värdet när det gäller stor konst.
DVD-ai skrev:Hade ett sådant paket och 4st par sådana högtalare
(ej kopplade till den kompakt enheten)
så jag är väl bekant med modellen

Jag läste om detta när jag sökte för att se om högtalarna förekommit på forumet tidigare!

Först anledningen till jag äger dessa kvalitetshögtalare.
När jag sprang runt på loppisar i min ungdom lärde jag mig ganska snart att om det står Dux på någongting så gör man bäst i att sky tingesten i fråga som pesten om man inte är sugen på effektfattiga kompaktsystem och/eller högtalare i plast. Innan jag lärde mig detta lyckades jag dock införskaffa mig ett par av just dessa högtalare. Jag har ärligt talat ingen aning om var de exemplaren är nu, kanske på tippen. I vilket fall mindes jag att dessa lät bättre än många andra Dux/Philips eller t.ex Luxor sniktalare byggda i plast.
I fredags efter jobbet när jag letade skivor i en återvinningsbutik som kör med "50% på allt" nu under sommaren så fick jag syn på ett par av dessa Dux/Philips "431"-högtalare. Priset var rimligt, 160kr ( dvs 80kr) men jag tänkte att detta plastskräp lämnar jag åt någon annan. Jag svängde förbi butiken igen igår för att se om de satt ut några nya backar med skivor för 5kr styck (de hade de) men jag tog också en tur förbi elektroniken. Nu hade någon slitet loss de fastlimmade "frontgallren" och då såg jag att diskanterna är Philips AD 0160, jag äger andra "bättre" högtalare med dessa diskanter, 4 reservdiskanter för 80kr kändes som en riktigt bra deal!
Nu tänker jag inte slakta högtalarna om inte nöd uppstår dvs jag behöver en diskant, jag vet av erfarenhet att högtalarelement förvaras säkrast monterade i högtalarlådor. Jag tänker rent av vid ett senare tillfälle att förstöka fixa det som behöver fixas för att se om ljudet förbättras. Högtalarna är för närvarande i fullt spelbart skick och alla element verkar felfria men det finns endå en del att åtgärda.
Här kommer lite bilder på Dux Sound Project SX 6431.
Hela härligheten med frontgallret monterat

Utan gallret.

Baksidan

Klistermärket med specifikationer.

Bashögtalaren, i detta fall Philips AD 8067 men modellen såldes även med "AD 8061" och "AD 8066".

Sen till en lustig detalj, dessa exemplar har tre identiska Philips AD 0160 diskanter men den fjärde ser ut att vara från en annan batch.

Det svarta fåret i diskantfamiljen.

En bild på högtalarna inkopplade.

Jag tycker nog att högtalarna låter helt okey med tanke på att de är från mitten av 70-talet och att lådorna är byggda i plast. Det finns som sagt en del att åtgärda på dessa exemplar. Basreflex-hål verkar inte vara en ursprunglig del av konstruktionen men det finns endå små pysande hål som troligtvis tillkommit när en tidigare ägare velet hänga upp högtalarna med hjälp av spikar på väggen i maskinhallen, dessa hål behöver sättas igen. Det ena vridreglaget för att ställa diskant mellan "top" och "front" ger inget motstånd alls även om båda diskanterna faktiskt spelar, detta måste undersökas.
Till högtalarna passande musik.
Evert Taube (sjunger till luta och orkester) - När jag var ung (CABALLERO)