Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav xeizo » 2016-08-13 16:01

DVD-ai skrev:fortfarande faktiskts bästa tråd ! :D

Dom där technics högtalarna har jag hör tidigare, dom lät riktigt ointressant... :)

Men skivspelaren han fick tag i är ett fynd, med rätt pickup kan dom där låta riktigt bra, mycket lågt svaj och rumble och väldigt stabil tonarm. Enda "felet" är att dom inte har flytande upphängning, men det är bara att se till att ha ett stabilt underlag.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-13 18:26

DVD-ai skrev:fortfarande faktiskts bästa tråd ! :D

Dom där technics högtalarna har jag hör tidigare, dom lät riktigt ointressant... :)

"Riktigt ointressant" var en perfekt beskrivning! :)

xeizo skrev:
Men skivspelaren han fick tag i är ett fynd, med rätt pickup kan dom där låta riktigt bra, mycket lågt svaj och rumble och väldigt stabil tonarm. Enda "felet" är att dom inte har flytande upphängning, men det är bara att se till att ha ett stabilt underlag.

Ny pickup var det! Jag blev lite sugen på att skaffa mig en annan pickup som kanske låter bättre... eller sämre vem vet? Det verkar inte var någon exakt vetenskap detta. Jag kan i och för sig inte påstå att jag tycker JVC-pickupen låter illa.

I vilket fall så tittade jag lite på nätet igår kväll och satan i gatan vad dyra nya pickuper är! Nämde jag att jag är ganska snål? Men så drog jag mig till minnes att jag minsann har sett en Ortofon-pickup i en av de återvinningsbutiker där jag köpt skivor för 5kr styck den senaste dagarna. Ortofonen i fråga är en OM(B) 10, om jag fattat saken rätt så betyder "B" i OMB bara att det är en bulk variant.

Här är en bild på den begagnade Ortofon OM 10 jag ville köpa. Skicket är oklart men nålen har som ni kan se i alla fall en spets! :D

Problemet var att pickup-kräket satt fast på en skivspelare!

Bild

Nu när jag plötsligt äger en massa LP-skivor så kanske jag vill kunna spela dessa även i vardagsrummet så jag slipper släpa in vänner på besök i mitt tämligen kaosartade dator/Lo-Fi-rum. Slutsatsen efter lite rationaliserande med mig själv blev att jag gott kunde köpa en vinylsvarv till för att ha i vardagsrummet. Skivspelaren som Ortofonen satt fast på är en helautomatisk remdriven Dual CS-455-1 som är i skapligt optiskt skick. Dual-svarven saknade dock rem men enligt en av de på stället långtidssysselsatta "Fas 3"-arbetarna så gjorde det inget för de hade ersatt remmen med en gummisnodd.

Den Dual CS-455-1 som följde med Ortofon-pickupen. Vad fyller den runda platbiten för funktion? Det står "Made in Germany" på den så den verkar höra till. :D

Bild

Jag fick hosta upp mera pengar än jag gav för JVC-spelaren men om pickupen visar sig vara i gott skick så kan man nästan säga att jag fick skivspelaren på köpet...

Bild

Jag har inte provat skivspelaren än men jag blev lovad att den skulle fungera utmärkt så jag känner mig mig inte allt för orolig över det... med en gummisnodd som rem vad kan gå fel liksom.

Bild

Blev det någa skivor då? Jodå... en hel trave som är helt "on topic"!

Bild

Ny sida blev det också, jag tror bestämt att det är dags att återgå till "lagom distade stärkare"! :)
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-13 19:11, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-13 19:00

Cool äventyr i återvinningsträsket, men det där är en av Duals sämsta spelare, inte för att den är helt kass men din JVC bör krossa den i ljudkvalitet. Dessutom är JVC:n mycket snyggare :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-13 19:09

xeizo skrev:Cool äventyr i återvinningsträsket, men det där är en av Duals sämsta spelare, inte för att den är helt kass men din JVC bör krossa den i ljudkvalitet. Dessutom är JVC:n mycket snyggare :)

Det stämmer nog! Vi får se hur en tämligen kass skivspelare med (kanske) skaplig pickup står sig mot en bättre skivspelare med (kanske) sämre pickup. :D

En fördel jag kan se är att Dual-spelaren kan spela gamla "78-varvs"-skivor om det någonsin skulle bli aktuellt.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-08-13 19:28

jonaz81a skrev:...
Vad fyller den runda platbiten för funktion? Det står "Made in Germany" på den så den verkar höra till. :D
...

45-varvs singlar skulle kunna spelas i jukebox. Där är/var centrumhålet stort. Singlarna hade därför löst, eller möjlighet att ta bort, centrum med litet hål. Hålet kunde alltså göras större. Detta är en puck för att kunna spela singlar med stort hål.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-13 19:39

STDI skrev:
jonaz81a skrev:...
Vad fyller den runda plaStbiten för funktion? Det står "Made in Germany" på den så den verkar höra till. :D
...

45-varvs singlar skulle kunna spelas i jukebox. Där är/var centrumhålet stort. Singlarna hade därför löst, eller möjlighet att ta bort, centrum med litet hål. Hålet kunde alltså göras större. Detta är en puck för att kunna spela singlar med stort hål.

Tack för svaret! Skönt att det "mysteriet" blev löst. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-14 10:41

Jag kom på att jag har lyssnat till dom där technics högtalarna vid två tillfällen, den andra gången så lät dom intressantare för jag misstänker starkt att någon har uppskattat deras "spela starkt egenskaper" lite väl mycket...
Det lät sämre än "mycket ointressant", det lät rent av inte bra... men intressant lät det i vilket fall :lol:

Det var en mycket märklig påsmygande disstortion som drabbade baselementen främst och "kryddade" allting på lite samma sätt som en guitarstärkare, oerhört disstat men inget skorrande :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-14 11:08

DVD-ai skrev:Jag kom på att jag har lyssnat till dom där technics högtalarna vid två tillfällen, den andra gången så lät dom intressantare för jag misstänker starkt att någon har uppskattat deras "spela starkt egenskaper" lite väl mycket...
Det lät sämre än "mycket ointressant", det lät rent av inte bra... men intressant lät det i vilket fall :lol:

Det var en mycket märklig påsmygande disstortion som drabbade baselementen främst och "kryddade" allting på lite samma sätt som en guitarstärkare, oerhört disstat men inget skorrande :)

Jag har hittat ett användningsområde för mina ännu inte sönderspelade exemplar. :D

Känsligheten är bara 86 dB/W, detta i kombination med att de är 8 ohms högtalare och till synes tål förvånansvärt 8O med effekt utan att låta nämnvärt mera platta och tråkiga än de gör på normal volym gör att de är perfekta för att kolla om förstärkare i 30W - 50W klassen klipper eller på annat sätt distar märkbart tidigare än vad som är rimligt. Om jag spelar stark nog för att t.ex tända "80 watts (8 ohm) leden" (i topparna) på den plastiga Technics-förstärkarens "Power Level Meter" med mina Heco Mythos 700 (91 dB/W, 4 ohm) så skulle troligen saker börja trilla ner från väggarna och Polisen ringa på dörren inom kort.

Det hela kommer så klart sluta med att jag också spelar sönder kräken men det är ingen större förlust. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-14 20:48

Det är dags att utse en vinnare i mitt helt ovetenskapliga förstärkarkrig mellan två plastiga sub 5kg integsmodeller från 1984 inköpta för mindre än 100kr styck på Tradera.

Den enda som gissade på vilken som skulle vinna hade givetvis rätt men varför? Vi börjar med bilder på förstärkarna i fråga och deras specifikationer så ingen behöver leta i tråden för att se vad det handlar om.

Tävlande Nr.1: Pioneer SA-550.

Bild

Specifikation

Bild

Tävlande Nr.2: Technics SU-Z450.

Bild

Specifikation

Bild

Vad det gäller ljudkvalitet var det svårt att utse en vinnare, båda förstärkarna spelar vad jag kan höra oklanderligt med både "8 ohms" och "4 ohms"-högtalare. Med tanke på att det är två helt orörda 32 år gamla instegsmodeller som väger mindre än 5kg (vardera) så tycker jag nästan att redan detta faktum är "absoluten spitzenklasse!!!". För att utse en vinnare får man antingen spela riktigt riktigt högt för då märks det att Technics-förstärkaren har mera muskler eller titta på andra funktioner än själva för/slutstegen.

Vad det gäller kvalitet så har båda förstärkarna åldrats förvånansvärt väl. Jag har inte kunnat hitta en enda defekt, alla reglage är helt skrapfria och ingen av förstärkarna brusar eller har några andra hyss för sig. Tonkontrollerna fungerar som tänkt, lysdioderna lyser och alla ingångar och utgångar fungerar. Pioneer förstärkaren kändes först som den bättre byggda maskinen med sin aluminiumfront, diskreta slutstegstransistorer och vridreglage som också de är i aluminium men i "sub 5kg"-klassen tror jag snarare man ska se detta som slöseri med vikt/pengar som istället hade kunnat användas tll en större transformator och bättre kylning.

Varför vinner då Technics förstärkaren?

Design/kvalitet:

Vinnare Pioneer. Aluminium > Plast.

Muskler:

Vinnare Technics. Inte ens en 2 ohms last kunde få förstärkaren att krokna eller låta det minsta illa och förstärkaren överhettade inte trots att jag uteslutande använde förstärkarens "8-16 ohms läge".

Ljudkvalitet med CD-spelare som källa:

Oavgjort. Jag skulle behöva en switchbox och nivåjustering för att alls höra skillnad. Jag har inget att klaga på när det gäller någon av förstärkarna.

Riaa-förstärkardel:

Vinnare Technics. Technics var här den klara vinnaren, jag vågar inte lova att en mätning håller med men jag föredrar klart Technics-förstärkarens RIAA-del.

Funktioner och finesser:

Vinnare Technics: Förbikopplingsbar equalizer som fungerar utmärkt och leds som visar effekt. Jag behöver egentligen inget av detta men det skadar inte.

När jag provade att lasta Pioneer-förstärkaren med 2 ohm så sänktes ljudnivån markant trots att det altså var två par "4 ohms"-högtalare inkopplade. Visserligen delar högtalarna på effekten men jag ser endå detta som ett tecken på att förstärkaren kroknade. Det lät inte särskilt illa men jag vågade inte dra på ordentligt.

Med Technics-förstärkaren märktes ingen direkt skillnad i ljudnivå för en enskild högtalare när man gick från ett par till två par "4-ohms"-högtalare och den totala ljudnivån ökade ordentligt eftersom det nu var två par högtalare som spelade. Med Technics-förstärkaren spelade jag både högt och länge med 2 ohms last och det resulterade vara sig i "magisk vit rök", dist eller överhettning. Klart imponerande för en förstärkare som väger 4.9kg och som inte ska lastas med mindre än 8 ohm om man inte sänker transformatorns utspänning dvs använder "4-6 ohms läget" vilket jag altså inte gjorde. Technics SVI-3003 (tillverkad av Sanyo?) verkar vara en riktigt trevlig slutstegsmodul.

Min slutsats måste bli att om man bor i lägenhet så duger båda dessa förstärkare för att förstärka ljud från en "line"-källa och driva ett par högtalare med "normal känslighet", i alla fall för verkstadsarbetare utan guldöron. Med det inte sagt att jag skulle välja en av dessa om jag har bättre alternativ vilket jag har men det handlar nog inte så mycket om ljudkvalitet. Vem vill visa upp Technics-förstärkaren som till synes är ärketypen av "Black Plastic Crap" för gäster som kommer på besök... Någon gång i framtiden skulle det vara spännade att mäta på dessa snikbyggen för att få en mera objektiv bild av hur de presterar.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-14 22:13

Mycket bra och intressant test, och kul att få rätt!

Jag visste att SVI är bra, så det var lite fusk, de har lite av ett kultfölje på Audiokarma. Jag äger också vad som anses vara den mest välljudande SVI-förstärkaren som byggdes. Technics SU-V4X.

När jag var branschen var Technics Japanska konstruktörer på besök i min butik. På den tiden talade HiFi-pressen illa om moduler, diskret var vad som gällde. Jag frågade de japanska herrarna varför Technics som ville hålla en hög profil använde moduler? Dom bara skakade på huvudet, varför inte fick jag höra. Inget annat mäter eller låter bättre och så var det bra med den saken. Och det är nog sant vad dom sa, det sämsta med modulerna är egentligen bara att de kan vara svåra att ersätta ifall de skulle gå sönder. Och att de krävde dyr och komplicerad kylning vid högre effektuttag.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-14 22:29

xeizo skrev:Mycket bra och intressant test, och kul att få rätt!

Jag visste att SVI är bra, så det var lite fusk, de har lite av ett kultfölje på Audiokarma. Jag äger också vad som anses vara den mest välljudande SVI-förstärkaren som byggdes. Technics SU-V4X.

När jag var branschen var Technics Japanska konstruktörer på besök i min butik. På den tiden talade HiFi-pressen illa om moduler, diskret var vad som gällde. Jag frågade de japanska herrarna varför Technics som ville hålla en hög profil använde moduler? Dom bara skakade på huvudet, varför inte fick jag höra. Inget annat mäter eller låter bättre och så var det bra med den saken. Och det är nog sant vad dom sa, det sämsta med modulerna är egentligen bara att de kan vara svåra att ersätta ifall de skulle gå sönder. Och att de krävde dyr och komplicerad kylning vid högre effektuttag.

Ja att Technics förstärkaren har en SVI-modul verkar inte vara en nackdel alls. 0.007% THD vid 25W (1kHz) står sig vid en jämförelse bra mot många samtida (eller nutida för den delen) betydligt dyrare/tyngre/"bättre" förstärkare.

Heatpipe-lösningen i den här modellen verkar fortfarande efter 32 år fungera precis som tänkt, kylflänsarna blir varma men värmen avleds utan att kylaren blir "för varm" även om man spelar skapligt stark och länge och/eller plågar förstärkaren med svår last. Den här Technics-förstärkaren har skyddskretsar men de slog aldrig till så inget blev uppenbarligen för varmt och lasten heller inte jobbig nog för att räknas som kortslutning. :D

Ifall någon skulle ha missat det så kan jag informera om att det är OS nu! :D

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-15 21:39

Idag börjar jag med ett skivtips!

Om ni inte gillar skivor så kan ni scrolla ner en bit så finns där en högtalargåta där iden är att gissa vad det är för högtalare som jag har inkopplade nu! :D

Först var det skivtipset. Jag måste erkänna att många av de skivor jag köpt inte är skivor som kommer spelas när det är fest men här kommer ett undantag!

Frank Valdor und die Gogo Girls - Rhythmus a gogo. "Dynamic Party Sound"

Bild

Till och med skivans sleeve utstrålar fest!

Bild

Och kolla bara hur glad Frank Valdor ser ur att vara, för att inte tala om hur sund hans syn på "Go Go" är!

Bild

Det var i Frank Valdor "Hipp Hipp"-gänget hittade sin inspiration när de skapade karaktären Holger (Svenska kändisresor).

Bild

Sen var det högtalarmysteriet. Vilka i tråden inte tidigare förekommande högtalare har jag inkopplade just nu?

Dessa högtalare har sålts under många namn, både separat och tillsammans med feta ljudmaskiner! Nämn ett eller flera av de modellnamn högtalaren har begåvats med!

En fet bashögtalare, varsamt monterad och med god passform

Bild

Ingen ledtråd men väl ett djur!

Bild

Men vad är det här? Ett vridreglage och ett hål?

Bild

Down the rabbit hole we go. Här kan man få en bild av lådans kvalitet.

Bild

Det blev kanske för lätt eftersom högtalarmodellen har dykt upp här på forumet flera gånger förut, alltid under olika namn! :D
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-15 22:19, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-15 21:42

Dux eller philips, båda hade med diskanter på taket och framåt med en väljare för hur dom skulle samverka. En hade en slavbas åxå och dux var den som var mest poppis.
Mirsch hade 302 på samma tema.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-15 21:57

Perfector skrev:Dux eller philips, båda hade med diskanter på taket och framåt med en väljare för hur dom skulle samverka. En hade en slavbas åxå och dux var den som var mest poppis.
Mirsch hade 302 på samma tema.

Det duger! :D

Modellen heter "431".

I Dux form "Dux Sound Project SX 6431".

I Philips form t.ex "Philips 66RH431" eller "Philips 22RH431", troligtvis beror namnet på vilket Philips ljudpaket högtalaren såldes tillsammans med eller om den såldes separat.

Vem skulle inte vilja ha det här feta "Hi-Fi"-paketet?

Bild

Högtalaren såldes även med Radiola-logga och troligtvis under ytterligare en massa namn ute i Europa då Philips ägde en massa skumma lokala "ljud-varumärken" :)

Vi tittar närmre på denna högtalare imorgon då det börjar bli sent nu!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 06:16

Hade ett sådant paket och 4st par sådana högtalare :D
(ej kopplade till den kompakt enheten)
så jag är väl bekant med modellen :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-08-16 11:48

jonaz81a skrev:
Till och med skivans sleeve utstrålar fest!

[ Bild ]

Och kolla bara hur glad Frank Valdor ser ur att vara, för att inte tala om hur sund hans syn på "Go Go" är!

[ Bild ]

Wow! Högklassigt skivomslag. Jag har bara en Frank Valdor skiva (rubberboat party) och borde förståss köpa fler. Dessa kommer ju att bli värda multum om några år.
Musiken håller dock inte riktigt samma höga klass som omslagen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-16 19:01

Max_Headroom skrev:
Wow! Högklassigt skivomslag. Jag har bara en Frank Valdor skiva (rubberboat party) och borde förståss köpa fler. Dessa kommer ju att bli värda multum om några år.
Musiken håller dock inte riktigt samma höga klass som omslagen.

De musikaliska kvaliteterna är kanske ganska få men musiken är i alla fall munter! :) Min skiva ger stark "sällskapsresan-feeling" och man blir lite sugen på att (på fyllan) dansa runt en plastgran i en pool! Jag ska fan se till att de som närvarar vid min begravning ska få lyssna till Frank Valdor (och inget annat). Med lite tur är det dock 50 år dit så jag kanske hinner ändra mig.

Jag tror förövrigt också på en stark värdeutveckling, "the King of Dynamic Party Sound" har tämligen nyligen kilat vidare och man vet ju hur upphovsmannens död påverkar värdet när det gäller stor konst.

DVD-ai skrev:Hade ett sådant paket och 4st par sådana högtalare :D
(ej kopplade till den kompakt enheten)
så jag är väl bekant med modellen :lol:

Jag läste om detta när jag sökte för att se om högtalarna förekommit på forumet tidigare! :D

Först anledningen till jag äger dessa kvalitetshögtalare.

När jag sprang runt på loppisar i min ungdom lärde jag mig ganska snart att om det står Dux på någongting så gör man bäst i att sky tingesten i fråga som pesten om man inte är sugen på effektfattiga kompaktsystem och/eller högtalare i plast. Innan jag lärde mig detta lyckades jag dock införskaffa mig ett par av just dessa högtalare. Jag har ärligt talat ingen aning om var de exemplaren är nu, kanske på tippen. I vilket fall mindes jag att dessa lät bättre än många andra Dux/Philips eller t.ex Luxor sniktalare byggda i plast.

I fredags efter jobbet när jag letade skivor i en återvinningsbutik som kör med "50% på allt" nu under sommaren så fick jag syn på ett par av dessa Dux/Philips "431"-högtalare. Priset var rimligt, 160kr ( dvs 80kr) men jag tänkte att detta plastskräp lämnar jag åt någon annan. Jag svängde förbi butiken igen igår för att se om de satt ut några nya backar med skivor för 5kr styck (de hade de) men jag tog också en tur förbi elektroniken. Nu hade någon slitet loss de fastlimmade "frontgallren" och då såg jag att diskanterna är Philips AD 0160, jag äger andra "bättre" högtalare med dessa diskanter, 4 reservdiskanter för 80kr kändes som en riktigt bra deal!

Nu tänker jag inte slakta högtalarna om inte nöd uppstår dvs jag behöver en diskant, jag vet av erfarenhet att högtalarelement förvaras säkrast monterade i högtalarlådor. Jag tänker rent av vid ett senare tillfälle att förstöka fixa det som behöver fixas för att se om ljudet förbättras. Högtalarna är för närvarande i fullt spelbart skick och alla element verkar felfria men det finns endå en del att åtgärda.

Här kommer lite bilder på Dux Sound Project SX 6431.

Hela härligheten med frontgallret monterat

Bild

Utan gallret.

Bild

Baksidan

Bild

Klistermärket med specifikationer.

Bild

Bashögtalaren, i detta fall Philips AD 8067 men modellen såldes även med "AD 8061" och "AD 8066".

Bild

Sen till en lustig detalj, dessa exemplar har tre identiska Philips AD 0160 diskanter men den fjärde ser ut att vara från en annan batch.

Bild

Det svarta fåret i diskantfamiljen.

Bild

En bild på högtalarna inkopplade.

Bild

Jag tycker nog att högtalarna låter helt okey med tanke på att de är från mitten av 70-talet och att lådorna är byggda i plast. Det finns som sagt en del att åtgärda på dessa exemplar. Basreflex-hål verkar inte vara en ursprunglig del av konstruktionen men det finns endå små pysande hål som troligtvis tillkommit när en tidigare ägare velet hänga upp högtalarna med hjälp av spikar på väggen i maskinhallen, dessa hål behöver sättas igen. Det ena vridreglaget för att ställa diskant mellan "top" och "front" ger inget motstånd alls även om båda diskanterna faktiskt spelar, detta måste undersökas.

Till högtalarna passande musik.

Evert Taube (sjunger till luta och orkester) - När jag var ung (CABALLERO)

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-16 19:42, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 19:26

Basen är på 40 watt och delningen ger den lägre effekttåligheten
Om det är diskanten med den stora magneten är effekttåligheten 40 w vid 2000 Hz 12dB/oct.
Dela 3000 6/12 dB/Oct så har du en kraftigare högtalare.
Lek med tanken på en 40 liters låda basreflex så har du faktiskt en mer än normalgod högtalare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-16 19:32

Perfector skrev:Basen är på 40 watt och delningen ger den lägre effekttåligheten
Om det är diskanten med den stora magneten är effekttåligheten 40 w vid 2000 Hz 12dB/oct.
Lek med tanken på en 40 liters låda basreflex så har du faktiskt en mer än normalgod högtalare.

De här var lite fräcka annars, "OA3" :D

Av annan faktiskt medlem snodd bild. Se tråd viewtopic.php?t=56806
Bild

Jag har laddat ner databladet för Philips AD 8067 basen. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-16 19:36

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Basen är på 40 watt och delningen ger den lägre effekttåligheten

De här var lite fräcka annars, "OA3" :D

Av annan faktiskt medlem snodd bild.
[ Bild ]

Se tråd viewtopic.php?t=56806

Det där är en helt annan kaliber på bas.
Den breda gummikanten är resultatet av Philips lekstuga, där man hade 8, 10 och 12" bas med samma breda kant.
10'an och 12'an (10100 och 12100) var sagda att tåla 40 Watt vid 20 Hz med en resonans i det området.
8'an går väl under 30 Hz i 40 liter och är alldeles underbar.
Man klarar alla effektbehov i normalt boende med den.
Det finns har jag sett på tradera tom. en 6½ " bas med samma breda gummikant.
Jämför med dina dux så ser du vad jag menar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 19:38

jag slaktade mina Dux högtalare och lekte med basarna i olika konstruktioner, ham dock inte leka så mycket som jag ville innen alla basar var trasiga (pga en hylla med alla basar på och som slutade att sitta fast i väggen :roll: )

Men för att ha varit helt gratis för mig så var det rätt okey ändå att få leka med dom ett tag innan dom dog...
spelade helt ok i vettiga lådor, dom är i alla fall klart bättre än vad denna konstruktion ger dom möjlighet till att visa.
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-16 19:50

Perfector skrev:Det där är en helt annan kaliber på bas.
Den breda gummikanten är resultatet av Philips lekstuga, där man hade 8, 10 och 12" bas med samma breda kant.
10'an och 12'an (10100 och 12100) var sagda att tåla 40 Watt vid 20 Hz med en resonans i det området.
8'an går väl under 30 Hz i 40 liter och är alldeles underbar.
Man klarar alla effektbehov i normalt boende med den.
Det finns har jag sett på tradera tom. en 6½ " bas med samma breda gummikant.
Jämför med dina dux så ser du vad jag menar.

Jo jag menade mest iden, jag har i och för sig mina Ferguson Model 3425 som är i den stilen. :)

Jag har flera olika Philips 8"are liggande, dock så har de trasiga gummikanter, det är därför de har bilvit liggande. Att de från Dux-högtalarna är hela gör dem per automatik bättre! :D

Kolla på den här videon som visar en tok som plågar sina Dux SX 6431 (I slutet av videon). :D

DVD-ai skrev:jag slaktade mina Dux högtalare och lekte med basarna i olika konstruktioner, ham dock inte leka så mycket som jag ville innen alla basar var trasiga (pga en hylla med alla basar på och som slutade att sitta fast i väggen :roll: )

Men för att ha varit helt gratis för mig så var det rätt okey ändå att få leka med dom ett tag innan dom dog...
spelade helt ok i vettiga lådor, dom är i alla fall klart bättre än vad denna konstruktion ger dom möjlighet till att visa.

Allt annat än optimal förvaring har kostat mig en hel del högtalarelement. Numera finner jag det säkrast att låta elementen sitta kvar i sina lådor tills jag får användning för dem även om jag bara vill spara elementen och egentligen inte vill ha lådorna.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-17 21:35

Idag var jag riktigt trött efter jobbet så det blev inget testade av prylar men tråden har ju musik i titeln och sådan har spelats.

Här kommer tre skivor som jag föreställer mig att Dux-högtalarna kan ha spelat förut under sitt långa och hårda liv. Ingen av dessa skivor lider heller det minsta av högtalarnas många brister vilket är ett plus.

Först ut är "Carl Jularbo - Top 10". Det är ingen ide att jag tar med en bild som visar vilka låtar som är med på skivan då alla låter lika.

Bild

Skivan är inspelad med den senaste moderna tekniken, här är en text från skivomslagets baksida.

Bild

Sonen till Carl Jularbo, Oskar Eberhardt "Ebbe" Jularbo dog 1991, han liksom sin far sörjs av fans välden över.

"Fiesta los Guayaki" tänkte jag skulle passa till min eftermiddagslur, den höll mig dock vaken. Skivan låter som de delar av en western-film som utspelar sig i Mexiko.

Bild

Sist ut är "Golden Songs, Golden Islands of Greece - From Rhodos With Love". Har man varit på en grekresturang så kan man föreställa sig hur denna skiva låter.

Bild

Vi kör ett bonusnummer!

The all American POP Collection - Volume 1. Bästa spår är utan tvekan Bottle of Wine med Jimmy Gilmer. Versionen på tuben låter som den är rippad med en spik som pickup, min skiva låter bra.

Bild

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-18 20:48

Vi börjar dagens post med den sista skivan som spelades med "Dux SX 6431"-högtalarna.

Stereo Dance Party 3. Det är en reklamskiva utgiven för Expert där Carl-Gustav Lindstedt om och om igen förklarar hur bra Expert är mellan varenda låt.

Bild

Bild

På forumet finns en interessant tråd som handlar om vad hemmabyggda högtalare rimligen är värda. Jag blev lite nyfiken så jag köpte ett par luggslitna hemmabyggen för 100:- för att se hur ett par slumpmässigt utvalda åbäken med okänd upphovsman kan tänkas låta.

Ett par hemmabyggda högtalare för 100kr, priset var nedsatt från 150kr. Jag vet inte om det kan sägas vara billigt med tanke på skicket men jag ser det endå som billig underhållning. :D

Bild

Skicket var det, båda mellanregistren har intrycka "dust caps" och på den ena har konan släppt helt från kantringen.

Bild

På den här bilden där jag fixat "dust capen" ser man mer tydligt hur kantringen som ska vara limmad på undersidan av konan helt har släppt.

Bild

Jag trodde mig veta vad jag skulle finna för högtalarelement i lådan och jag prickade faktiskt tillverkare/märke på 3 av 3 element, diskanten för att jag har sådana liggande, de andra två för att jag lusläste alla Ljudia/MDS/HiFi-kit-kataloger som ung. Känner någon annan igen elementen?

Basen är nog utbytt under någon gång på vägen, det var ett av Ljudias billigaste bas-element runt 1995-1998 om jag kommer ihåg rätt. Jag skulle tro att högtalaren är byggd redan på 80-talet, diskant och mellanregister är av en annan "prisklass" jämfört med basen.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-18 21:15

Vågar man gissa på MGR som ju var ett sådant favvis billighetsmärke ungefär vid den tiden.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-18 21:16

Perfector skrev:Vågar man gissa på MGR som ju var ett sådant favvis billighetsmärke ungefär vid den tiden.

Det är rätt! :D

Bild

Just den här bas-modellen ingick i Ljudias billiga 2-vägs högtalare ~1995 om jag minns rätt. Jag kan minnas fel och det kan vart en 3-vägare men jag har i alla fall en minnesbild av den här basen monterad i en av Ljudias högtalare i deras katalog ~1995. Jag hittar noll information om elementet på nätet.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-18 21:35

Vilka snygga högtalare :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-18 22:11

Här kommer svaret på vilka de två andra elementen är.

Mellanregistret är egentligen ett fullregister men jag vill minnas att Ljudia använde det som mellanregister i flera av sina kit så högtalaren är säkert ursprungligen ett Ljudia-kit från 80-talet.

Fostex FE103Σ

Bild

Diskanten är Peerless, jag är inte expert på modellnamnen och den är inte märkt med modellnamn men jag tror modellen heter MT20. Jag har 8 liknande liggande i en låda någonstans. Jag kan inte minnas att Ljudia använde dessa i sina byggsatser men på 80-talet så gjorde de säkert det.

Troligtvis Peerless MT20, kass bild.

Bild

Ett delningsfilter hittade jag också! :)

Bild

Hur tror ni att denna konstruktion låter? :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-19 00:44

Bläh!? :-)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-19 18:24

Perfector skrev:Bläh!? :-)

Det var vad jag också förväntade mig men med risk att låta helt tokig så måste jag tillstå att de låter riktigt trevligt konstigt nog. Fostex bredbandarna spelar kristallklart mellanregister, lite ljust kanske jämfört med mina mera murriga Heco Mythos 700. Självklart så börjar det mellanregister där kantringen släppt att skallra och helt tappa kontrollen om man drar på men på lägre volym låter det förvånansvärt bra. Jag hade förväntat mig ljud i klass med Dux-högtalarna i bästa fall, det är nästan så man måste nypa sig i armen.

MGR-basen spelar också rent och fint och jag tror nog den passar ganska bra i lådan och med den delning filtret ger men jag tror att den kanske har ett par dB lägre känslighet än det okända element som förmodligen satt där innan. Peerless-diskanten spelar fint och "luftigt" men det var ingen nyhet för mig. Jag har alltid gillat Peerless MT20 eftersom jag är uppväxt med Carlsson OA-5 som använder 4 av just dessa små diskanter. Diskant och mellanregister integrerar mycket bra med varandra.

Det är nästan så att jag funderar på att köpa ett par nya Fostex FE103Σ från Hi-Fi kit. Om dessa sorgliga exemplar spelar så här rent så borde ett par nya spela rent underbart! Basen borde gå att uppgradera och en ny baffel skruvad på den gamla kanske kunde vara en ide. Fan jag skulle ju slänga lådorna efter provlyssningen och bara spara diskanter, basar och kanske filtren, ibland går inget som planerat... Nu blev jag dessutom sugen på att bygga horn med den lilla Fostex bredbandarens storebror, Fostex FE208EΣ (FE208EZ Sigma). :D

Skumma hemmabyggen som inte låter illa fast de borde.

Bild

Idag kom remmen till min "Dual CS-455-1"-skivspelare som jag köpte för att jag ville åt dens Ortofon-pickup. Skivspelaren fungerar fint, pickupen likaså.

Bild

Jag spelade också ett par nya "kanonskivor" på JVC-spelaren igår kväll innan jag la mig.

Frank Valdor and his Dimension Singers - King Size. "Dynamic party sound" är aldrig fel.

Bild

Smash Hits - Country Style. Country av varierande kvalitet.

Bild

Räfs och Liegruppen Bröderna Djup - Ä i Teress. En svensk klassiker!

Bild
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi