Svante skrev:Inget hindrar väl att man gör ett CD-fodral i LP-storlek? Det vore väl en försäljningsgimmick om något?
Jag har några sådana, bland annat "Heathen" med David Bowie.
/ B
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Inget hindrar väl att man gör ett CD-fodral i LP-storlek? Det vore väl en försäljningsgimmick om något?
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Svante skrev: Det finns fö inget som hindrar att man spelar in musik med vinylknaster och ger ut det på CD om man tycker det är charmigt.
Spotify och Tidal har ju rippade vinyler i sitt utbud. Har stött på en del med vinylknaster.
Visst vinylförpackningen kan innehålla en del information framförallt jämfört med Spotify/Tidal. En CD kan givetvis förses med information i form av ett lite häfte.
Inget hindrar väl att man gör ett CD-fodral i LP-storlek? Det vore väl en försäljningsgimmick om något?
dewpo skrev:Svante skrev:RogerGustavsson skrev:
Spotify och Tidal har ju rippade vinyler i sitt utbud. Har stött på en del med vinylknaster.
Visst vinylförpackningen kan innehålla en del information framförallt jämfört med Spotify/Tidal. En CD kan givetvis förses med information i form av ett lite häfte.
Inget hindrar väl att man gör ett CD-fodral i LP-storlek? Det vore väl en försäljningsgimmick om något?
Eller så gör man som många gör och skickar med CD skivan fritt i LP fodralet brevid LP skivan, en 4 kronors bonus till köparen har producenterna råd med
HenrikTornquist skrev:dewpo skrev:Svante skrev:
Eller så gör man som många gör och skickar med CD skivan fritt i LP fodralet brevid LP skivan, en 4 kronors bonus till köparen har producenterna råd med
Volbeat's senaste säljs i Sverige på det viset. Tittar man på dynamikomfånget härhttp://dr.loudness-war.info/album/list?artist=volbeat&album=seal+the+deal kan man undra vad man ska med cd:n till.
UffeH skrev:
Trist för ett format som egentligen är fantastiskt bra.
Med vänlig hälsning
Uffe
Harryup skrev:UffeH skrev:
Med vänlig hälsning
Uffe
Både jag och nej. Är ju bara ett sätt att lagra ettor och nollor och databranschen har ju redan övergett CD och också i princip helt DVD i alla dess varianter.
Det som kommer överleva är nog datalagring och vinyl. Sen om man vill kan man ju bränna en CD av filen man laddar ner.
Streaming är ju enkelt men är ju ingen musiksamling som är bestående över tiden. Men generationer som växer upp idag har ju ingen koppling till att ens lagra egen musik oavsett format annat än i telefonen. Så framtiden var bättre förr.
/Harryup
Morello skrev:Van den hul-spåret låter ju monokopplat!
UffeH skrev:Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.
Med vänliga hälsningar
Uffe
UffeH skrev:Morello skrev:Van den hul-spåret låter ju monokopplat!
Det var länge sedan jag lyssnade till dessa spår. Jag ska prova när jag kommer hem.
En liten frågeställning att fundera över så länge, hör du stora skillnader mellan de olika pickuperna? Skulle vara roligt att ta del av vad du och andra också givetvis, tycker om eventuella skillnader?
Med Vänliga hälsningar
Uffe
PekkaJohansson skrev:UffeH skrev:Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.
Med vänliga hälsningar
Uffe
Jag tror att du är inne på ett viktigt spår(!) här. Problemet är att stora delar av skivbranschen högaktningsfullt struntar i alla de köpare som vill ha albumen färdigpressade och i bästa möjliga ljudkvalitet på ett fysiskt format. Branschen gav upp alltför lätt när mp3 och annat dök upp och därför har man under 25 år missat tusentals potentiella konsumenter som har skivsamlande och välljud som hobby. Om chokladbranschen - apropå tidigare jämförelser - kan produktdifferentiera och skapa nya marknader, varför kan inte musikbranschen? Man kan bara spekulera i hur det hade sett ut om man hade avstått från nivåmaximeringen och cd:n hade fått fortsätta att vara det audiofilformat som det med rätta lanserades som. Inte heller strömning och nedladdning i så kallade HD-format har visat sig vara en lösning eftersom musiken även där ofta erbjuds dynamiskt och klangligt förändrad. Det ser alltså mörkt ut inte bara för cd-skivan utan för musikkonsumtion på högsta kvalitetsnivå i största allmänhet.
Med vänlig hälsning
Pekka
UffeH skrev:Harryup skrev:UffeH skrev:
Med vänlig hälsning
Uffe
Både jag och nej. Är ju bara ett sätt att lagra ettor och nollor och databranschen har ju redan övergett CD och också i princip helt DVD i alla dess varianter.
Det som kommer överleva är nog datalagring och vinyl. Sen om man vill kan man ju bränna en CD av filen man laddar ner.
Streaming är ju enkelt men är ju ingen musiksamling som är bestående över tiden. Men generationer som växer upp idag har ju ingen koppling till att ens lagra egen musik oavsett format annat än i telefonen. Så framtiden var bättre förr.
/Harryup
Det trista är att jag personligen oavsett format CD eller Vinyl, tycker om att äga skivan. Inte minst de artistiska uttryck som konvolutet ger. Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.
Med vänliga hälsningar
Uffe
Morello skrev:UffeH skrev:Morello skrev:Van den hul-spåret låter ju monokopplat!
Det var länge sedan jag lyssnade till dessa spår. Jag ska prova när jag kommer hem.
En liten frågeställning att fundera över så länge, hör du stora skillnader mellan de olika pickuperna? Skulle vara roligt att ta del av vad du och andra också givetvis, tycker om eventuella skillnader?
Med Vänliga hälsningar
Uffe
Jag tycker kanske inte valet av musik är toppenbra ur testsynpunkt. Jag lyssnade lite hastigt i lurar på jobbet och tycker att pianot på en av skivorna låter lite orent vissa pickuper- alltså klassisk spårningsdistorsion. Sedan tycker jag mig höra vissa klangliga skillnader vilket sannolikgt beror på avvikelser från korrekt frekvensgång.
Harryup skrev:UffeH skrev:Harryup skrev:
/Harryup
Det trista är att jag personligen oavsett format CD eller Vinyl, tycker om att äga skivan. Inte minst de artistiska uttryck som konvolutet ger. Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.
Med vänliga hälsningar
Uffe
Du kan ju alltid bränna din nedladdade fil och ofta finns ju omslaget att ladda ner för att skriva ut. Ok, man får inte trycket på skivan men det kanske löser sig med tiden då CD-skivan förmodligen försvinner succesivt.
Morello skrev:Van den hul-spåret låter ju monokopplat!
Morello skrev:Thomas, man skall inte använda blanksteg i filnamn
Vinylcalle skrev:Vad gäller angående upphovsrätt?
music4ever skrev:Att jämföra så krävs det ju samma skiva eller att man kollar upp att det är identisk gravering. Annars vet man inte vad man jämför.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster