Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Bill50x » 2016-08-15 08:49

Svante skrev:Inget hindrar väl att man gör ett CD-fodral i LP-storlek? Det vore väl en försäljningsgimmick om något?

Jag har några sådana, bland annat "Heathen" med David Bowie.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-15 11:29

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:
Svante skrev: Det finns fö inget som hindrar att man spelar in musik med vinylknaster och ger ut det på CD om man tycker det är charmigt.

Spotify och Tidal har ju rippade vinyler i sitt utbud. Har stött på en del med vinylknaster.

Visst vinylförpackningen kan innehålla en del information framförallt jämfört med Spotify/Tidal. En CD kan givetvis förses med information i form av ett lite häfte.

Inget hindrar väl att man gör ett CD-fodral i LP-storlek? Det vore väl en försäljningsgimmick om något?

Eller så gör man som många gör och skickar med CD skivan fritt i LP fodralet brevid LP skivan, en 4 kronors bonus till köparen har producenterna råd med :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-15 12:06

dewpo skrev:
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:
Spotify och Tidal har ju rippade vinyler i sitt utbud. Har stött på en del med vinylknaster.

Visst vinylförpackningen kan innehålla en del information framförallt jämfört med Spotify/Tidal. En CD kan givetvis förses med information i form av ett lite häfte.

Inget hindrar väl att man gör ett CD-fodral i LP-storlek? Det vore väl en försäljningsgimmick om något?

Eller så gör man som många gör och skickar med CD skivan fritt i LP fodralet brevid LP skivan, en 4 kronors bonus till köparen har producenterna råd med :wink:

Volbeat's senaste säljs i Sverige på det viset. Tittar man på dynamikomfånget härhttp://dr.loudness-war.info/album/list?artist=volbeat&album=seal+the+deal kan man undra vad man ska med cd:n till.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-15 12:10

Beklagligt! :cry:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-15 12:26

HenrikTornquist skrev:
dewpo skrev:
Svante skrev:

Volbeat's senaste säljs i Sverige på det viset. Tittar man på dynamikomfånget härhttp://dr.loudness-war.info/album/list?artist=volbeat&album=seal+the+deal kan man undra vad man ska med cd:n till.

Lägger man därtill att CD:en endast star för 11% av den totala försäljningen i Sverige. Och stadigt minskande, så ser det mörkt ut för CD formatet.

http://www.ifpi.se/dokument-och-statistik?cat=2014

Trist för ett format som egentligen är fantastiskt bra.

Med vänlig hälsning
Uffe

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-15 12:34

Åter lite till LP avspelning. Tyska HIFI STATEMENT Netzmagazin har gjort inspelningar med olika pickuper av det exklusivare slaget. Resulatet finns för nedladdning för egna jämförelser:

http://www.hifistatement.net/klangbibliothek

Med vänliga Hälsningar
Uffe

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-15 13:05

Kul! Nu skall det lyssnas.

Jag skall spela in min nya resp. gamla nål som jag sagt förut. Har bara haft lite dåligt emd tid senaste veckorna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-15 13:11

UffeH skrev:

Med vänlig hälsning
Uffe

Både jag och nej. Är ju bara ett sätt att lagra ettor och nollor och databranschen har ju redan övergett CD och också i princip helt DVD i alla dess varianter.
Det som kommer överleva är nog datalagring och vinyl. Sen om man vill kan man ju bränna en CD av filen man laddar ner.
Streaming är ju enkelt men är ju ingen musiksamling som är bestående över tiden. Men generationer som växer upp idag har ju ingen koppling till att ens lagra egen musik oavsett format annat än i telefonen. Så framtiden var bättre förr.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-15 13:19

Van den hul-spåret låter ju monokopplat!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-15 13:21

Harryup skrev:
UffeH skrev:

Med vänlig hälsning
Uffe

Både jag och nej. Är ju bara ett sätt att lagra ettor och nollor och databranschen har ju redan övergett CD och också i princip helt DVD i alla dess varianter.
Det som kommer överleva är nog datalagring och vinyl. Sen om man vill kan man ju bränna en CD av filen man laddar ner.
Streaming är ju enkelt men är ju ingen musiksamling som är bestående över tiden. Men generationer som växer upp idag har ju ingen koppling till att ens lagra egen musik oavsett format annat än i telefonen. Så framtiden var bättre förr.

/Harryup

Det trista är att jag personligen oavsett format CD eller Vinyl, tycker om att äga skivan. Inte minst de artistiska uttryck som konvolutet ger. Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.

Med vänliga hälsningar
Uffe

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-15 13:30

Morello skrev:Van den hul-spåret låter ju monokopplat!

Det var länge sedan jag lyssnade till dessa spår. Jag ska prova när jag kommer hem.

En liten frågeställning att fundera över så länge, hör du stora skillnader mellan de olika pickuperna? Skulle vara roligt att ta del av vad du och andra också givetvis, tycker om eventuella skillnader?

Med Vänliga hälsningar
Uffe

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-15 13:51

UffeH skrev:Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.

Med vänliga hälsningar
Uffe

Jag tror att du är inne på ett viktigt spår(!) här. Problemet är att stora delar av skivbranschen högaktningsfullt struntar i alla de köpare som vill ha albumen färdigpressade och i bästa möjliga ljudkvalitet på ett fysiskt format. Branschen gav upp alltför lätt när mp3 och annat dök upp och därför har man under 25 år missat tusentals potentiella konsumenter som har skivsamlande och välljud som hobby. Om chokladbranschen - apropå tidigare jämförelser - kan produktdifferentiera och skapa nya marknader, varför kan inte musikbranschen? Man kan bara spekulera i hur det hade sett ut om man hade avstått från nivåmaximeringen och cd:n hade fått fortsätta att vara det audiofilformat som det med rätta lanserades som. Inte heller strömning och nedladdning i så kallade HD-format har visat sig vara en lösning eftersom musiken även där ofta erbjuds dynamiskt och klangligt förändrad. Det ser alltså mörkt ut inte bara för cd-skivan utan för musikkonsumtion på högsta kvalitetsnivå i största allmänhet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-15 13:58

UffeH skrev:

Det var länge sedan jag lyssnade till dessa spår. Jag ska prova när jag kommer hem.

En liten frågeställning att fundera över så länge, hör du stora skillnader mellan de olika pickuperna? Skulle vara roligt att ta del av vad du och andra också givetvis, tycker om eventuella skillnader?

Med Vänliga hälsningar
Uffe

Jag tycker kanske inte valet av musik är toppenbra ur testsynpunkt. Jag lyssnade lite hastigt i lurar på jobbet och tycker att pianot på en av skivorna låter lite orent vissa pickuper- alltså klassisk spårningsdistorsion. Sedan tycker jag mig höra vissa klangliga skillnader vilket sannolikgt beror på avvikelser från korrekt frekvensgång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-15 14:04

PekkaJohansson skrev:
UffeH skrev:Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.

Med vänliga hälsningar
Uffe

Jag tror att du är inne på ett viktigt spår(!) här. Problemet är att stora delar av skivbranschen högaktningsfullt struntar i alla de köpare som vill ha albumen färdigpressade och i bästa möjliga ljudkvalitet på ett fysiskt format. Branschen gav upp alltför lätt när mp3 och annat dök upp och därför har man under 25 år missat tusentals potentiella konsumenter som har skivsamlande och välljud som hobby. Om chokladbranschen - apropå tidigare jämförelser - kan produktdifferentiera och skapa nya marknader, varför kan inte musikbranschen? Man kan bara spekulera i hur det hade sett ut om man hade avstått från nivåmaximeringen och cd:n hade fått fortsätta att vara det audiofilformat som det med rätta lanserades som. Inte heller strömning och nedladdning i så kallade HD-format har visat sig vara en lösning eftersom musiken även där ofta erbjuds dynamiskt och klangligt förändrad. Det ser alltså mörkt ut inte bara för cd-skivan utan för musikkonsumtion på högsta kvalitetsnivå i största allmänhet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Exakt just så! För mig personligen har det aldrig varit en format fråga i första hand. Snarare innehållet man stoppar in i respektive format.

Som Henrik visade i sitt exempel ovan, så rymmer vinylen musiken rent dynamiskt. Sedan har vi olika tolerans för dess artefakter samt olika dragning till dess distorsion. Dock upplever jag att troheten till hantverket var lite större förr. Därav många goda vinylutgåvor.

Som en liten parentes: I dag finns ett utbud av skivbutiker i Stockholm som man får leta långt tillbaka i tiden för att hitta motsvarigheten till. Dessa hade inte funnits om inte andrahandsmarknaden för vinyl varit så stor.

Med Vänliga Hälsningar
Uffe

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-15 14:05

UffeH skrev:
Harryup skrev:
UffeH skrev:

Med vänlig hälsning
Uffe

/Harryup

Det trista är att jag personligen oavsett format CD eller Vinyl, tycker om att äga skivan. Inte minst de artistiska uttryck som konvolutet ger. Jag har köpt många downloads men de inger inte samma känsla. Ett fenomen som dessutom blir starkare ju äldre jag blir.

Med vänliga hälsningar
Uffe

Du kan ju alltid bränna din nedladdade fil och ofta finns ju omslaget att ladda ner för att skriva ut. Ok, man får inte trycket på skivan men det kanske löser sig med tiden då CD-skivan förmodligen försvinner succesivt.

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-15 14:11

Morello skrev:
UffeH skrev:

Med Vänliga hälsningar
Uffe

Jag tycker kanske inte valet av musik är toppenbra ur testsynpunkt. Jag lyssnade lite hastigt i lurar på jobbet och tycker att pianot på en av skivorna låter lite orent vissa pickuper- alltså klassisk spårningsdistorsion. Sedan tycker jag mig höra vissa klangliga skillnader vilket sannolikgt beror på avvikelser från korrekt frekvensgång.

Det är ungefär min minnesbild av hur det lät. Dock funkade det bättre hemma då min jobbdators ljudkort inte går att justera (Låst admin) Min slutsats blev kortfattat att de enorma summor som några av dessa juveler kostar inte riktigt motiveras av prisskillnaden mot tex OM40 eller andra goda pickuper i rimlig priskategori. (Helt upp till var och en givetvis).

Med vänlig Hälsning
Uffe

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2016-08-15 14:14

Harryup skrev:
UffeH skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Med vänliga hälsningar
Uffe

Du kan ju alltid bränna din nedladdade fil och ofta finns ju omslaget att ladda ner för att skriva ut. Ok, man får inte trycket på skivan men det kanske löser sig med tiden då CD-skivan förmodligen försvinner succesivt.

Givetvis går det. Men "hemgjort känslan" går inte att tvätta bort. Jag vill ha färdig produkt ( Med tillhörande förvaringsbekymmer) :)

Med vänliga hälsningar
Uffe

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-15 14:32

Instämmer med Uffe!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-15 22:29

Ja för att fortsätta jämförelser. Här kommer en Roxy-låt från min spelare, samma låt som Morello postade.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... h%20me.wav

Och Suzanne Vega inkl "luka":

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110627476/Luka.wav

Lite lågt inspelade men ändå.

Klart är att med lurar hör man ju det lågfrekventa bruset.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-15 22:50

Antingen kommer nya generationer som inte växer in i idén att äga fysiska informationsbärare göra det hela till en syssla för ett litet antal fantaster (som rullbandsentusiaster idag?) ELLER så ligger samlandet och hanterandet av påtagliga artefakter djupt hos människan, så att någon form av musik-ting kommer att efterfrågas även framöver.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-15 23:14

Och en lite knastrig skiva, som behöver gå igenom en liten tvättprocedur vad det lider.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... hammer.wav

https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... e%20up.wav
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-15 23:43

Det måste det vara.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 22:05

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 22:13

Thomas, man skall inte använda blanksteg i filnamn ;)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-17 00:01

Morello skrev:Thomas, man skall inte använda blanksteg i filnamn ;)

Det vet jag men tänkte att det kvittar för detta ändamål om man vill lyssna. Laddar man ner får man döpa om. :)

Noterar nog att din skiva nog varit spelad en del under åren, lite brus/grus även med ny nål. Själv vet jag inte hur min skiva är spelad, är ett 30:- fynd på någon affär för länge sedan. Annars skiljer det nog i sista lite i frekvensgång, jag har inte optimal last på min vilket kan synas bla mellan 10-20 kHz. Men det hörs nog mindre i detta fall. Men det är inte så värst stor skillnad klangligt, har varit med om mycket större skillnader mellan PU.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-17 00:23

Ingen annan som har och vill ladda upp motsvarande Roxy Music-spår? Det vore intressant att jämföra fler spelare och PUs.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-17 01:05

Vad gäller angående upphovsrätt?

MvH Nojig :oops:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-08-17 03:15

Att jämföra så krävs det ju samma skiva eller att man kollar upp att det är identisk gravering. Annars vet man inte vad man jämför.

När det gäller rengöring av vinylskiva så verkar ultraljudstvättning vara mycket intressant metod. Man kanske borde göra en DIY tvätt och testa själv.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-17 06:24

Vinylcalle skrev:Vad gäller angående upphovsrätt?

En liten snutt och så här i forskningssyfte för mänsklighetens väl borde vara OK. :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-17 07:30

music4ever skrev:Att jämföra så krävs det ju samma skiva eller att man kollar upp att det är identisk gravering. Annars vet man inte vad man jämför.

Ja strikt så, men vi ska inte publicera resultaten i en vetenskaplig tidskrift i detta fall. Det går att säga en del ändå om de klangliga resultaten, såvida man inte har specialpressningar av skivan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi