Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag fattar inte. Är denna dimension så ovanlig att den inte finns i storstan?
Nattlorden skrev:HenrikE skrev:Jag hänger inte riktigt med på varför isobarik skulle ge lägre dist. För ett givet ljudtryck måste ju båda elementen slå lika långt i isobarik som ett ensamt element i en sluten låda med samma volym. Skillnaden blir väl mest att i isobarik förlitar man sig något mer på elementupphängningen medan det ensamma elementet påverkas förhållandevis mer av luftfjädern i lådan. Men luftfjädern bör väl vara mer linjär än upphängningen? Är det något jag missar?
Utjämning av produktionsskillnader mellan enskilda element. Dessutom kan man minska/eliminera olinjäriteter som är riktningsberoende då det ena elementet spelar bakvänt. (Vilket man även kan göra i en koppling som profZ, eller som gamla Audio Pro... alla lite olika designval)
fonzeka skrev:Tvett köpte det där avloppsröret på en vvs-firma, frågade honom nyss på ircn
Elfsberg skrev:Hur har du tänkt kring elementens placering på baffeln? Jag vet att IÖ inte vill ha elementet i bs60 inom ett visst avstånd av vägg(bakom) eller golv, gäller samma för denna konstruktion? Hur är det lobing osv, hur nära kan elementen sitta varandra, vet du?
Dartman skrev:En liten fundering: Höjden på bastornen är 2450 mm om jag förstår det rätt. Normalhöjden i ett hus/lägenhet är 2400 mm. Jag har 2500 mm i takhöjd hemma men har ändå byggt såväl högtalare som bastorn 2380 mm för att framtidssäkra om jag skulle flytta. Du kanske iofs har hittat ditt slutliga boende?
/Jonas
Dartman skrev:Normalhöjden i ett hus/lägenhet är 2400 mm. Jag har 2500 mm i takhöjd hemma men har ändå byggt såväl högtalare som bastorn 2380 mm för att framtidssäkra om jag skulle flytta. Du kanske iofs har hittat ditt slutliga boende?
/Jonas
HenrikE skrev:Den spegelvända modulen ovanför, är den tänkt som en möjlig framtida uppgradering?
Alexi skrev:HenrikE skrev:Den spegelvända modulen ovanför, är den tänkt som en möjlig framtida uppgradering?
Ja både det och för att visa hur jag tänkt med reflexerna.
HenrikE skrev:Alexi skrev:HenrikE skrev:Den spegelvända modulen ovanför, är den tänkt som en möjlig framtida uppgradering?
Ja både det och för att visa hur jag tänkt med reflexerna.
Ok hmm.. Är det takreflexen du menar? I så fall borde den spegelbilden ligga typ 2,4 m högre upp.
Piotr skrev:Ja dåså!
Det är en skiss som visar hur en extra stapel med ytterligare tre basar får plats ovan den golvplacerade?
Alexi skrev:Dartman skrev:Normalhöjden i ett hus/lägenhet är 2400 mm. Jag har 2500 mm i takhöjd hemma men har ändå byggt såväl högtalare som bastorn 2380 mm för att framtidssäkra om jag skulle flytta. Du kanske iofs har hittat ditt slutliga boende?
/Jonas
Missade att svara på detta.
Varken jag eller min sambo trivs i boenden med mindre än 2,4m i takhöjd har vi märkt, eftersom vi bott så länge med högre takhöjd så känner vi oss instängda, men oavsett det. Skulle vi säga att vi flyttade någonstans där takhöjden bara är 2,1m då skulle ideala avståndet vara 30cm och om takhöjden i nytt boende skulle vara 2,8m skulle idealavståndet vara 40cm. Med 35cm ligger jag alltså precis mitt emellan och troligen aldrig mer än 5cm ifrån ideal höjd.
Elfsberg skrev:Vad händer om man tittar lådan lite, t ex mot lyssningsposition?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster