Någon som känner till Pioneer VSX-1015?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Någon som känner till Pioneer VSX-1015?

Inläggav Amit » 2006-01-11 12:35

Pioneer VSX-1015 verkar vara en bra apparat, men är för mig helt okänd.
Någon som har en uppfattning om den.
Det är ju svårt med databladen... ja, ni vet...

Här är länken till Pioneer i Sverige:

http://www.pioneer.se/se/content/press/ ... savsx.html

Här är länken till Smartson:

http://www.smartson.se/test/receiver/pi ... x-1015.htm

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-01-11 12:51

Här på faktiskt.se är det Denon som gäller. ;)

Nej, nu ska jag vara alvarlig.

Den ser faktiskt helt ok ut "på specen", mycket effekt med tanke på prislappen.

Det man kan klaga på är kanske HDMI switching och upscaling om man vill köra med nyare projektor eller platt-TV.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-01-11 13:30

hali skrev:Här på faktiskt.se är det Denon som gäller. ;)

Det man kan klaga på är kanske HDMI switching och upscaling om man vill köra med nyare projektor eller platt-TV.

Jag vet :-) men jag tänkte att den kanske skulle matcha min Pioneer DV-668AV och den är ju godkänd både av faktiskt och av LTS :-) fast det inte är en Denon...

Var också lite förundrad över THX Select2 certifieringen.

Hittar följande länk:

http://www.thx.com/mod/products/perform ... dreceivers

Men inga gränsvärden... :-(

Edit - tog bort en onödig fråga...
Senast redigerad av Amit 2006-01-11 19:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-11 13:51

Föregångaren till 1015, 1014, är testad av LTS. I samma test är Denon 2105 med. Bägge apparater konstateras färga hörbart.

Denna "hypen" av 2105 tycker jag är lite märklig. Så fantastisk är den inte. Tror nog att pioneeren är ett lika bra alternativ.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-01-11 18:17

niklas skrev:Föregångaren till 1015, 1014, är testad av LTS. I samma test är Denon 2105 med. Bägge apparater konstateras färga hörbart.

Denna "hypen" av 2105 tycker jag är lite märklig. Så fantastisk är den inte. Tror nog att pioneeren är ett lika bra alternativ.

:oops:

Det numret har jag ju... måste kika...
...alldeles riktigt.
Dock tycks "färgningarna" skilja sig åt i karaktär så att Denon:en färgar på ett "trevligare" sätt i panelens ögon, förlåt, öron.

Jag söker något som är mindre färgande. Men jag får kanske leta vidare...

Tack för svar hur som helst.

Amit

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-01-12 12:42

Både Denon och Pioneer färgade ljudet. Men pioneer färgade ljudet ganska mycket mer än Denon. Alla förderog Denons ljudkaraktär. Även HK var mycket bra, i klass med Denon, men en lite annan sorts färgning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-12 13:21

Johan_Lindroos skrev:Både Denon och Pioneer färgade ljudet. Men pioneer färgade ljudet ganska mycket mer än Denon. Alla förderog Denons ljudkaraktär. Även HK var mycket bra, i klass med Denon, men en lite annan sorts färgning.

Vilken HK modell var detta :?:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-12 13:43

Kribban skrev:Vilken HK modell var detta :?:

AVR-430
niklas skrev:Denna "hypen" av 2105 tycker jag är lite märklig. Så fantastisk är den inte.

Trodde inte jag heller, förrän jag hörde hur det lät hemma hos Sanny_X! Nu sitter jag (nöjd) med en 1905...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-12 14:12

Hetsporren skrev:
niklas skrev:Denna "hypen" av 2105 tycker jag är lite märklig. Så fantastisk är den inte.

Trodde inte jag heller, förrän jag hörde hur det lät hemma hos Sanny_X! Nu sitter jag (nöjd) med en 1905...

Jo alltså, jag har själv en Denon 1802 (oxå testad av LTS med goda, men inte perfekta, resultat.) och tycker Denons receivrar är väldigt bra för pengarna. Men ibland känns det som att en del inbillar sig att det inte finns bättre. Jaja, det var bara en parentes hursomhelst... :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-12 14:39

niklas skrev:Men ibland känns det som att en del inbillar sig att det inte finns bättre.

Visst, men så är det ju med ALLT som rekommenderas av LTS?! :twisted:

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2006-01-12 16:56

Fick hem min 1015 i tisdags och är mycket nöjd än så länge.
Nu använder jag den bara som försteg dock, hade tidigare en Advantage P1 som skötte detta men jag vet allvarligt talat inte om jag hör nån skillnad dem emellan.
Så det lär väl vara ett gott betyg till förstegsdelen i alla fall :)

Ska ta och prova de inbyggda slutstegen lite mer nån dag framöver, är lite nyfiken över bi-ampning också.
Tänk om man kan sälja A300:an också.. de här nya flerkanalsreceivrarna känns nästan löjligt prisvärda :oops:

Bild
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-01-12 17:10

Snygg var den i alla fall :D
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2006-01-12 17:52

Håller med :P

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2006-01-12 19:32

Det var faktiskt ett ganska stort argument till att jag köpte den.
Våga vägra fulhifi! 8)

Nu har jag rätt taskig kamera, men jag bjuder på en till bild ändå
Bild
#faktiskt.se@quakenet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-12 19:36

Oerhört snygg - och mycket snyggare än H/K och Denon! :wink:

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-01-12 19:44

Hetsporren skrev:
niklas skrev:Men ibland känns det som att en del inbillar sig att det inte finns bättre.

Visst, men så är det ju med ALLT som rekommenderas av LTS?! :twisted:

Oaktat ditt nick :twisted: och med risk för att dra detta OT... (Admin?)

För stringensens skull: det är en tanke, inte en känsla, detta att en del inbillar sig att det inte finns bättre receiver än Denon 2105. Gissningsvis är den tanken också korrekt (dvs att det _finns_ människor som inbillar sig att det inte finns bättre).
Dessutom: Det kan vara så, att givet vissa premisser (pris/prestanda, typ av färgning etc.) är Denon 2105 faktiskt bäst, dvs det finns inte bättre. Vilket inte i sig betyder att den skulle vara bra, bara bättre än alla andra, utifrån dessa premisser. Det förutsätter såklart att _alla_ motsvarande apparater har testats.

I det här sammanhanget är jag intresserad av en apparat som är "bra", definierat som "ej upptäckbar i ett F/E-test".

Vidare, för tankens klarhets skull:
Den vetenskapliga metoden som förhållningssätt, med, så långt möjligt, en kontrollerad experimentsituation och ett sakligt presenterande av resultat är, vad jag förstår, ett ovanligt förhållningssätt i HiFi-branchen.
För min del är det detta förhållningssätt som avgör vilken vikt jag fäster vid vad representanter för LTS presenterar.
För mig är metodfrågan avgörande.
En ständigt återkommande kommentar från t ex IÖ är att "du kan inte detektera frånvaron av fel Amit, bara närvaron av dem".
Alltså: En apparat (i ljudåtergivningskedjan) får förvränga signalen hur mycket som helst! givet att jag, och åtminstone 99% av resten av befolkningen på klotet, inte på något sätt kan uppfatta denna påverkan på signalen under vilken tänkt lyssningssituation som helst, för att jag ska vara intresserad av att köpa den. *Jösses vilken lång mening!*

Det är förståss trevlig med en apparat som presterar bättre än så... men det är väl närmast ett esoteriskt önskemål :-)

Amit

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-12 19:56

Jag har en 2105, och jag är väldigt nöjd. Kan hålla med om att Pioneeren är snyggare.

Jag är inte helt säker på att jag skulle höra skillnad på de två med mina högtalare i mitt rum, men det faktum att 2105an klarade sig bättre i testen gör att jag sitter liiite lugnare.

Fördelen, som jag ser det, med att välja saker som har testats (med bra resultat) av LTS är att jag inte "behöver" fundera på om jag valt rätt eller fel. Jag behöver inte byta grejer hela tiden, jag sitter nöjd. :D

Fast det klart, om man gillar att byta och testa har man lite annan synvinkel. Jag vill ju bara att det låter så bra att jag kan njuta av musiken utan att bli störd av anläggningens brister.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-12 19:59

johan lindros har du testat vilken del det är som färgar ljudet
förstegsdelen eller slutstegsdelen?
själv sitter jag med en denon 2802 jag funderar att byta det är ju kul att byta apparaterna ibland
jag använder ett rotel 1080 som slutsteg till frontarna jag
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-12 20:12

Sanny_X skrev:Fördelen, som jag ser det, med att välja saker som har testats (med bra resultat) av LTS är att jag inte "behöver" fundera på om jag valt rätt eller fel. Jag behöver inte byta grejer hela tiden, jag sitter nöjd.

Men är det inte lite farligt om många människor slutar att tänka och pröva själva, utan istället blint köper LTS-rekommenderade prylar trots att det kanske finns alternativ som skulle blivit såväl billigare som mer välljudande? Eftersom LTS hinner testa så försvinnande få prylar, anser i alla fall jag att det inte är hälsosamt att "blint" följa deras rekommendationer. Det är ju inte helt otroligt att man t.ex. kan få en (begagnad) receiver som är något bättre, mycket snyggare och lite billigare än Denon 2105. Eller ett slutsteg som är något bättre, mycket snyggare och lite billigare än Nad 208. Särskilt inte med tanke på dessa apparaters smått absurda andrahandsvärde...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-12 20:20

Deras absurda andrahandsvärde är ok för mig som köper nytt. :wink:

Visst, det är ju inte bra om folk slutar tänka själva. LTS rekommendationer passar nog inte alla, men de har hittils passat mig. 2105an är den enda testade produkt jag köpt, och den är ju inte ens med på rekommendationslistan (vad jag vet).

Sedan finns det produkter på listan som inte passar mig, t.ex 208an. Kommer aldrig köpa en sådan.

Hoppas vi inte kom för OT nu...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-01-12 20:49

profbd skrev:johan lindros har du testat vilken del det är som färgar ljudet
förstegsdelen eller slutstegsdelen?
själv sitter jag med en denon 2802 jag funderar att byta det är ju kul att byta apparaterna ibland
jag använder ett rotel 1080 som slutsteg till frontarna jag

Nu svarar jag, trots att frågan är riktad till Johan...
... vill minnas att det är slutstegen som färgar, har läst det nånstans, kommer inte ihåg var just nu. Försteget skall vara, om jag minns rätt, nära nog "ofärgande".

Amit - :oops: talar i annans ställe...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-12 20:51

Amit skrev:Försteget skall vara, om jag minns rätt, nära nog "ofärgande".

Finns det förresten inte en tråd här som avhandlar ett brummande 2105-försteg? *vagt minne*

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2006-01-12 20:59

Hetsporren skrev:Det är ju inte helt otroligt att man t.ex. kan få en (begagnad) receiver som är något bättre, mycket snyggare och lite billigare än Denon 2105.

Håller med dig i stort. Klart att det är vettigt att förhålla sig kritiskt till alla möjliga källor, även LTS testpanel (LTS-T). Ibland tycker jag dock att kritiken slår lite fel, så att LTS-T får klä skott för att någon kanske okritiskt sväljer ett testresultat. Det är ju inte LTS-T fel att vissa inte ifrågasätter de undersökningar LTS-T gör. Jag misstänker att LTS-T gladeligen upplyser om de metoder de har använt för att komma fram till de resultat de får.
Det verkar lite underligt att, i det läget, kritisera LTS-T för att de inte skulle sitta inne med "sanningen". Det tror jag aldrig att jag har hör, läst eller sett att LTS-T påstår sig göra.

Amit - på rätt sätt

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-12 21:47

jag håller med hetsporren här i hans kommentar om att man inte blint ska följa ledaren(sedan beror det ju lite på vem det är)
själv köpte jag min reciver innan johans test kom i molten för några år sedan
min rotel köpte jag efter testen i molten
den köpte jag en mörk höstafton under en taxifärd på söder av en mörkhårig lirare i ett gatukors :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Återgå till Generellt om hifi