Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-08-22 15:39

Tror nästan jag skall låna den där AT95:an som jag gav till mor&far.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 15:40

Laila skrev:
Thomas_A skrev:Om/när jag får tid kan jag installera och spela in lite snuttar från min OM40 och lägga upp parvisa stycken med Shure. Tänkte göra det blint.

Tack gärna . . . men du, se till att du ser ok åtminstone medans du fixartillet . . . typ. 8)

Ja något öga får väl vara öppet, men det är lite slit med att ställa in.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 15:43

Thomas_A skrev:Hur stor ålderskillnad är det mellan pickuperna? VMS30 har ju några år på nacken och finns ju risk att upphängningen är långt ifrån vad den än gång var. Diamanten torde vara ok om den är lite spelad dock.

Ålderskillnad nånstan 20-30år. Nästan ospelad av mig själv men den var inte helt ny när jag lade beslag på den så jag vet inte hur många timmar den är spelad. Upphängningen var ju det jag hade problem med som jag beskrev nyss i tråden. Det kom en bit in på 2k-talet. Tydligen tog gummiuppmjukaroljan tid på sig att verka för det var nog 5-6 år sedan jag försökte med den. Sedan dess har pickupen bara vilat men nu funkar den ju i alla fall att spela med. Men likväl, ljudbilden påminner om Morellos OM40, både som den låter nu och som den lät för säg 25 år sedan. Jag blev förvånad när jag fick höra Morellos testfiler. Skrammelinstrument sticker ut på ett som jag tycker onaturligt sätt. Andra lyssnare kanske å andra sidan tycker att just det är bra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 15:50

Samtidigt pratas det i annan tråd att några (vilka?) började gissa fel på masterband versus OM40-avspelat lack.

Klart intressant - bästa tråden på mycket länge. :) Tack alla som bidragit hittills.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 15:52

Flint skrev:
Thomas_A skrev:Hur stor ålderskillnad är det mellan pickuperna? VMS30 har ju några år på nacken och finns ju risk att upphängningen är långt ifrån vad den än gång var. Diamanten torde vara ok om den är lite spelad dock.

Ålderskillnad nånstan 20-30år. Nästan ospelad av mig själv men den var inte helt ny när jag lade beslag på den så jag vet inte hur många timmar den är spelad. Upphängningen var ju det jag hade problem med som jag beskrev nyss i tråden. Tydligen tog gummiuppmjukaroljan tid på sig att verka för det var nog 5-6 år sedan jag försökte med den. Sedan dess har den bara vilat men nu funkar den ju i alla fall att spela med. Men likväl, ljudbilden påminner om Morellos OM40, både som den låter nu och som den lät för säg 25 år sedan. Jag blev förvånad när jag fick höra Morellos testfiler. Skrammelinstrument sticker ut på ett som jag tycker onaturligt sätt. Andra lyssnare kanske å andra sidan tycker att just det är bra.

Ja i mina öron låter VMSen grusigt i jämförelse med ATn. För mig är detta likställt med att friktionen är hög och nålen tappar kortvarigt kontakten med spåret och ger ifrån sig ett knäppande och väsande ljud. Jag kan hålla med om att Morellos exempel med OM40/Roxy lät lite likt i det avseendet. Men jag vill inte dra några slutsatser än. Det är för många variabler.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 15:58

Exakt - många paramtrar som snurrar nu. Thomas & Flint, har ni experimenterat med nåltryck/kraft? Hur noga upplever ni att detta är? Kalibterade min nålvåg igår, men kan inte påstå att någon tiondels gram eller så gör någon större skillnad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-22 16:07

Morello skrev:Exakt - många paramtrar som snurrar nu. Thomas & Flint, har ni experimenterat med nåltryck/kraft? Hur noga upplever ni att detta är? Kalibterade min nålvåg igår, men kan inte påstå att någon tiondels gram eller så gör någon större skillnad.

Jag medger att jag är värdelös på att trimma skivspelare och pickuper. Att AT95 funkar bra beror nog mest på tur i mitt fall. Jag har ju som arbetsmetod att inte bry mig om det som inte stör mig och skivspelare har sällan nämnvärt stört mig. Jo i fallet VMS-30 men då åkte den ner i lådan istället. Hade inte tid då med något finlir. Familj, villa och tre ungar och massor med jobb. Men jag brukar häva på 1,5 till 2 gram nåltryck som standard, hellre mer än mindre. Något annat har jag inte testat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-22 16:25

Flint skrev:
Morello skrev:Exakt - många paramtrar som snurrar nu. Thomas & Flint, har ni experimenterat med nåltryck/kraft? Hur noga upplever ni att detta är? Kalibterade min nålvåg igår, men kan inte påstå att någon tiondels gram eller så gör någon större skillnad.

Jag medger att jag är värdelös på att trimma skivspelare och pickuper. Att AT95 funkar bra beror nog mest på tur i mitt fall. Jag har ju som arbetsmetod att inte bry mig om det som inte stör mig och skivspelare har sällan nämnvärt stört mig. Jo i fallet VMS-30 men då åkte den ner i lådan istället. Hade inte tid då med något finlir. Familj, villa och tre ungar och massor med jobb. Men jag brukar häva på 1,5 till 2 gram nåltryck som standard, hellre mer än mindre. Något annat har jag inte testat.

Rent allmänt är det så att man bör beakta rekommendationerna från tillverkaren.
Nålens upphängning i gummit ska ju ligga "mitt i" med rätt nåltryck.
För mycket eller för lite är inte bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-22 16:36

Massa mäts i gram, tryck i pascal och kraft i newton. Det är lite lustigt att ett nåltryck mätt i gram egenligen är en kraft i ett antal newton...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 16:49

Ligger mitt i intervaller för det rekommenderade. Har ingen inte hittat någon bra test för vad som är optimalt och i princip hittar inte stora skillnader. Dock har jag förstört en del skivor med för högt nåltryck, och det var ffa min Clearaudio Alpha som jag höjde trycket på när den blev lite äldre. Det ångrar jag idag. Stor och tung nål (AT95-bas) som förstört en del svåra diskantpassager och pianospel på flera av mina favoritskivor.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 17:02

Morello, det slog mig en sak. Har kollat FG-diamantens spårningsvinkel (med en stark lupp)? Den bör ju ligga i intervallet 90-95°. Om den skulle råka ligga alltför fel kommer friktionen att öka, vilket gäller alla "fine-line-typer".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 17:13

90-95, men från vilken sida mäter du?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 17:18

Morello skrev:90-95, men från vilken sida mäter du?

Från armens bas. Nålen ska luta lite som en plog. (Om du har en OM10/5 nål kan du ju testa om du får samma "grus", den är ju inte vinkelberoende på samma sätt.)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-22 17:25

Sikta på 92 grader. Nålspetsen skall alltså peka 2 grader bakåt mot tonarmsbasen.
Själv så tycker jag att nåltrycket är nog så viktigt bland annat p.g.a. ovan.
Rätt nåltryck är ofta mitt emellan det rekommenderade eller strax däröver är min
erfarenhet. När puppen inte spårar bättre när nåltrycket höjs så närmar man sig
idealet. För högt eller lågt tryck påverkar som Thomas säger disten, speciellt IM
om man kör med en avancerad nålslipning. Australienska bröderna Garrott brukade
ange exakt nåltryck efter att de bytt nål på en pupp . . . typ.
Senast redigerad av Laila 2016-08-22 17:30, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 17:28

NI anger ju olika riktning. Eller kanske inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 17:30

Thomas_A skrev:

Från armens bas. Nålen ska luta lite som en plog. (Om du har en OM10/5 nål kan du ju testa om du får samma "grus", den är ju inte vinkelberoende på samma sätt.)

Har bara 40-nålar, men MC-pickupen har en pseudoelliptisk nål. Hör du grus på de spåren med?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-22 17:32

Kör på min om du är osäker, den vet jag är riktig . . . typ. 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 17:35

Laila skrev:Sikta på 92 grader. Nålspetsen skall alltså peka 2 grader bakåt mot tonarmsbasen.
Själv så tycker jag att nåltrycket är nog så viktigt bland annat p.g.a. ovan.
Rätt nåltryck är ofta mitt emellan det rekommenderade eller strax däröver är min
erfarenhet. När puppen inte spårar bättre när nåltrycket höjs så närmar man sig
idealet. För högt eller lågt tryck påverkar som Thomas säger disten, speciellt IM
om man kör med en avancerad nålslipning. Australienska bröderna Garrot brukade
ange exakt nåltryck efter att de bytt nål på en pupp . . . typ.

Ja 92 anges som optimalt. Dock svårt att få exakt då vinkeln (SRA) ändrar sig lite när skivan spelas.. En sak som kanske är minst lika viktig är att nåltrycket och även då SRA påverkas av den rörliga massan och så en lätt arm har bättre förutsättningar att följa skivbuckligheter och hålla en konstant vinkel.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 17:52

Ska testa att ändra vinkeln. På den ena spelaren kan jag justera den då jag har en mutter på varje sida om verkplattan. (REGA-arm)
2 mm upp/ned torde ge cirka +/- 0,5 grader.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-22 17:56

Brukar bli bra om man höjdjusterar så att undersidan av tonarmsskalet ligger i
våg(parallellt) med skivan . . . typ.

Ta ett vanligt visitkort, linjera upp baksidan av kortet i längsled, vik det i mitten på längden(90grader), ställ kortet på skivtallriken(inkl. skiva), lägg på tonarmen å syfta
med hjälp av linjeringen. Allt detta med skivspelarmotorn avslagen.:)
Senast redigerad av Laila 2016-08-22 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 17:57

Morello skrev:
Thomas_A skrev:

Har bara 40-nålar, men MC-pickupen har en pseudoelliptisk nål. Hör du grus på de spåren med?

SRA-beroende finns inte på sfäriska eller klassiskt elliptiska nålar. Hur den pseudoelliptiska nålen ser ut vet jag inte riktigt. Nu minns jag inte av alla spåren, men kan gå tillbaka och lyssna.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 18:08

Laila skrev:Brukar bli bra om man höjdjusterar så att undersidan av tonarmsskalet ligger i
våg(parallellt) med skivan . . . typ.

Normalt ska armen parallellt med skivan och rek nåltryck ge enl tillverkan specificerad° VTA och 90-95° SRA. Det finns exempel när det inte stämmer, men det är ju mest en kvalitetsbrist hos tillverkaren.

Morello, har du mätt upp resonansen vertikal och horisontellt med REGA-armen och OM40? De röster som finns på skivan stämmer inte exakt med frekvenserna så jag mätte upp dem genom att filtrera signalen och bara kika på resonansområdet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 19:51

Shimsade upp basen 2-3 mm på Rega-spelaren och spelade in Roxy igen:

http://user.faktiskt.io/Morello/Roxy-OM40-2mm-up-b.wav

Nu sall jag mäta hastigheten. Jag hoppas på ordentliga avvikelser så att jag lättare kan motivera en drömspelare jag hittat beg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-08-22 20:04

Morello skrev:Jag hoppas på ordentliga avvikelser så att jag lättare kan motivera en drömspelare jag hittat beg.

En SME!? 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 20:08

Thomas_A skrev:
Morello skrev:
Thomas_A skrev:

SRA-beroende finns inte på sfäriska eller klassiskt elliptiska nålar. Hur den pseudoelliptiska nålen ser ut vet jag inte riktigt. Nu minns jag inte av alla spåren, men kan gå tillbaka och lyssna.

Vad jag förstått är att de allra flesta så kallade elliptiska nålar är koniska nålar där man slipat in två plan, men då bli ju inte tvärsnittet en riktig ellips.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 20:14

Morello skrev:Shimsade upp basen 2-3 mm på Rega-spelaren och spelade in Roxy igen:

http://user.faktiskt.io/Morello/Roxy-OM40-2mm-up-b.wav

Nu sall jag mäta hastigheten. Jag hoppas på ordentliga avvikelser så att jag lättare kan motivera en drömspelare jag hittat beg.

Spännande! Jag kanske också har något nytt på gång. I så fall kommer mätningar, inspelningar och jämförelser att levereras.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-22 20:19

Morello skrev:
Thomas_A skrev:
Morello skrev:

Vad jag förstått är att de allra flesta så kallade elliptiska nålar är koniska nålar där man slipat in två plan, men då bli ju inte tvärsnittet en riktig ellips.

Precis, som OM10-nålen (bild finns i bildtråden)l. Anläggningsytan är inte skild från en sfärisk. Då måste man till "hyperelliptiska" eller motsvarande. Hur nålen på MC10 ser ut vet jag som sagt inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 20:41

Hastighet:

Rega Planar 3: 33,8 RPM

Hemmabygge med OPUS-tallrik: 33,3 RPM
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-22 20:47

PRAT . . . typ. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-22 20:48

Laila skrev:PRAT . . . typ. :mrgreen:

Prata på du. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi