Moderator: Redaktörer
Laila skrev:Thomas_A skrev:Om/när jag får tid kan jag installera och spela in lite snuttar från min OM40 och lägga upp parvisa stycken med Shure. Tänkte göra det blint.
Tack gärna . . . men du, se till att du ser ok åtminstone medans du fixartillet . . . typ.
Thomas_A skrev:Hur stor ålderskillnad är det mellan pickuperna? VMS30 har ju några år på nacken och finns ju risk att upphängningen är långt ifrån vad den än gång var. Diamanten torde vara ok om den är lite spelad dock.
Flint skrev:Thomas_A skrev:Hur stor ålderskillnad är det mellan pickuperna? VMS30 har ju några år på nacken och finns ju risk att upphängningen är långt ifrån vad den än gång var. Diamanten torde vara ok om den är lite spelad dock.
Ålderskillnad nånstan 20-30år. Nästan ospelad av mig själv men den var inte helt ny när jag lade beslag på den så jag vet inte hur många timmar den är spelad. Upphängningen var ju det jag hade problem med som jag beskrev nyss i tråden. Tydligen tog gummiuppmjukaroljan tid på sig att verka för det var nog 5-6 år sedan jag försökte med den. Sedan dess har den bara vilat men nu funkar den ju i alla fall att spela med. Men likväl, ljudbilden påminner om Morellos OM40, både som den låter nu och som den lät för säg 25 år sedan. Jag blev förvånad när jag fick höra Morellos testfiler. Skrammelinstrument sticker ut på ett som jag tycker onaturligt sätt. Andra lyssnare kanske å andra sidan tycker att just det är bra.
Morello skrev:Exakt - många paramtrar som snurrar nu. Thomas & Flint, har ni experimenterat med nåltryck/kraft? Hur noga upplever ni att detta är? Kalibterade min nålvåg igår, men kan inte påstå att någon tiondels gram eller så gör någon större skillnad.
Flint skrev:Morello skrev:Exakt - många paramtrar som snurrar nu. Thomas & Flint, har ni experimenterat med nåltryck/kraft? Hur noga upplever ni att detta är? Kalibterade min nålvåg igår, men kan inte påstå att någon tiondels gram eller så gör någon större skillnad.
Jag medger att jag är värdelös på att trimma skivspelare och pickuper. Att AT95 funkar bra beror nog mest på tur i mitt fall. Jag har ju som arbetsmetod att inte bry mig om det som inte stör mig och skivspelare har sällan nämnvärt stört mig. Jo i fallet VMS-30 men då åkte den ner i lådan istället. Hade inte tid då med något finlir. Familj, villa och tre ungar och massor med jobb. Men jag brukar häva på 1,5 till 2 gram nåltryck som standard, hellre mer än mindre. Något annat har jag inte testat.
Morello skrev:Exakt - många paramtrar som snurrar nu. Thomas & Flint, har ni experimenterat med nåltryck/kraft? Hur noga upplever ni att detta är? Kalibterade min nålvåg igår, men kan inte påstå att någon tiondels gram eller så gör någon större skillnad.
Morello skrev:90-95, men från vilken sida mäter du?
Thomas_A skrev:Morello skrev:90-95, men från vilken sida mäter du?
Från armens bas. Nålen ska luta lite som en plog. (Om du har en OM10/5 nål kan du ju testa om du får samma "grus", den är ju inte vinkelberoende på samma sätt.)
Laila skrev:Sikta på 92 grader. Nålspetsen skall alltså peka 2 grader bakåt mot tonarmsbasen.
Själv så tycker jag att nåltrycket är nog så viktigt bland annat p.g.a. ovan.
Rätt nåltryck är ofta mitt emellan det rekommenderade eller strax däröver är min
erfarenhet. När puppen inte spårar bättre när nåltrycket höjs så närmar man sig
idealet. För högt eller lågt tryck påverkar som Thomas säger disten, speciellt IM
om man kör med en avancerad nålslipning. Australienska bröderna Garrot brukade
ange exakt nåltryck efter att de bytt nål på en pupp . . . typ.
Morello skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:90-95, men från vilken sida mäter du?
Från armens bas. Nålen ska luta lite som en plog. (Om du har en OM10/5 nål kan du ju testa om du får samma "grus", den är ju inte vinkelberoende på samma sätt.)
Har bara 40-nålar, men MC-pickupen har en pseudoelliptisk nål. Hör du grus på de spåren med?
Laila skrev:Brukar bli bra om man höjdjusterar så att undersidan av tonarmsskalet ligger i
våg(parallellt) med skivan . . . typ.
Morello skrev:Jag hoppas på ordentliga avvikelser så att jag lättare kan motivera en drömspelare jag hittat beg.
Thomas_A skrev:Morello skrev:Thomas_A skrev:
Har bara 40-nålar, men MC-pickupen har en pseudoelliptisk nål. Hör du grus på de spåren med?
SRA-beroende finns inte på sfäriska eller klassiskt elliptiska nålar. Hur den pseudoelliptiska nålen ser ut vet jag inte riktigt. Nu minns jag inte av alla spåren, men kan gå tillbaka och lyssna.
Morello skrev:Shimsade upp basen 2-3 mm på Rega-spelaren och spelade in Roxy igen:
http://user.faktiskt.io/Morello/Roxy-OM40-2mm-up-b.wav
Nu sall jag mäta hastigheten. Jag hoppas på ordentliga avvikelser så att jag lättare kan motivera en drömspelare jag hittat beg.
Morello skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:
SRA-beroende finns inte på sfäriska eller klassiskt elliptiska nålar. Hur den pseudoelliptiska nålen ser ut vet jag inte riktigt. Nu minns jag inte av alla spåren, men kan gå tillbaka och lyssna.
Vad jag förstått är att de allra flesta så kallade elliptiska nålar är koniska nålar där man slipat in två plan, men då bli ju inte tvärsnittet en riktig ellips.
Laila skrev:PRAT . . . typ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster